Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-01-2013, 12:02   #1
Seagull
ScanFlyer Blue

Default Norwegian - mest punktlig? En bløff...?

Hva er det DY driver med???

Propagandamaskineriet til Norwegian har nådd cockpit...

http://www.p4.no/story.aspx?id=503512

vs

http://e24.no/naeringsliv/norwegian-...angel/20320838
Seagull is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 12:31   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Norwegian - mest punktlig? En bløff...?

Jeg må vel innrømme at det som teller er når jeg kommer frem til destinasjonen. Å løsne håndbrekket hjelper ikke meg som reisende.
I januar er statistikken på OSL følgende:

Avgang
SAS 92,1%
DY 85,3%

Ankomst
SAS 89%
DY 76,7%

Et par-tre prosent spiller liten rolle, men er det over 5% som skiller så kan det være et moment ved valg av flyselskap.
Old 18-01-2013, 12:47   #3
Seagull
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jeg må vel innrømme at det som teller er når jeg kommer frem til destinasjonen. (...) Et par-tre prosent spiller liten rolle, men er det over 5% som skiller så kan det være et moment ved valg av flyselskap.
Helt enig... Derfor er det spesielt pinlig at DY hevder at de er de mest punktlige(ref link nr 2) hvis det er basert på juks...
Old 18-01-2013, 13:02   #4
tiemand
ScanFlyer Blue

For noe piss, sentrale Norwegian piloter?? Hvem i all verden har kommet med dette.

Det nærmeste jeg har vært dette er prosedyren med push and hold ifm. CTOT og det ser jeg at SAS og andre selskaper også gjør.

Push and hold gjør vi for og frigjøre gate personell fra gaten slik at de slipper og stå der og vente på at vi drar slik at de kan betjene neste fly.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 13:48   #5
CaptainMorgan
AirBussjåfør

CaptainMorgan's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
For noe piss, sentrale Norwegian piloter?? Hvem i all verden har kommet med dette.

Det nærmeste jeg har vært dette er prosedyren med push and hold ifm. CTOT og det ser jeg at SAS og andre selskaper også gjør.

Push and hold gjør vi for og frigjøre gate personell fra gaten slik at de slipper og stå der og vente på at vi drar slik at de kan betjene neste fly.
Kjos kan dette med propaganda hører jeg!

EDIT: Håper du får ekstra betalt av Kjosern for å uttale deg slik?!?

Last edited by CaptainMorgan; 18-01-2013 at 14:29.
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 14:26   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Og ikke glem at Ryanair i flere år har sagt at de er enda mer punktlig enn begge disse, basert på egne tall selvsagt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 14:32   #7
ole99
:-)

Norwegian Re: Norwegian - mest punktlig? En bløff...?

Quote:
Originally Posted by VG.no
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10074251

SAS-påstandene blir blankt tilbakevist av direktøren for samtlige av Norwegians stasjoner, Bjørn Eirik Barman-Jenssen.

- Det SAS glemmer, er at vi har mange flere direkteruter ut i Europa fra flyplassene i Norge, og at vi ofte blir utsatt for restriksjoner av flykontrollen nedover i Europa. Det kan påvirke våre ankomsttider. SAS flyr som regel innenriks eller via København, der det sjelden er restriksjoner, sier han, og legger til:

- Piloten som hevder at vi jukser med ankomsttider må være en gammel SAS-pilot som har fått jobb hos oss, og som har tatt med seg uvanene fra sitt gamle selskap - og som ønsker å ramme Norwegian av en eller annen grunn, sier Norwegian-direktøren.
Barnsligheten tar ingen ende. Hvor mentalt gammel er egentlig denne Barman-Jenssen? Han velger å stille sin kollega til veggs på forsiden av VG.no istedet for å ta tak i situasjonen typ "Vi skal nå gå igjennom våre rutiner. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre punktligheten" eller noe i den duren. Som leser og flyreisende har jeg forståelse for at pilotene det gjelder jobber med sitron mellom tenna pga avtalebrudd vedr. pensjon og ansettelser ved utenlandske baser. Men pilotene i Norwegian som har uttalt seg i dette tilfellet fortjener en kaktus. Henge ut sitt "eget" selskap på denne måten. Takk for ærligheten, men det finnes andre måter å bedre punktligheten på. Ta tak i de mange problemene dere "Norwegians" åpenbart har istedet for å fly til media og kaste bæsj på hverandre. Barnehage! Evt. er dette måten dere har valgt å "ta tak" i dette på? Antar at det er diskutert andre steder her inne..

Last edited by ole99; 18-01-2013 at 14:34.
ole99 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 15:00   #8
Turtle
ScanFlyer Silver

Parkeringsbremsetrikset er da intet nytt...Men det er jo hyggelig at der er noen der ute som har så lite fornuftig å gjøre at de kan gi "hemmelige rapporter fra livet på innsiden hos den store, stygge ulven". Der er mange andre triks som også kan benyttes om en er så opptatt av et minutt eller to. Det er jo tross alt kun snakk om klokker og datamaskiner.

På den annen side varierer det fra fly til fly hvilket triks som fungerer, hvis noen av dem. På de flyene jeg er borti er der flere parametre som bestemmer når flyet registrerer "off blocks". Oftest en kombinasjon av at parkeringsbremsen må være av, dør 1L (venstre dør foran) må være lukket, flyet må bevege seg med minimum 3kts, en motor må ha startet.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 15:03   #9
Seagull
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Parkeringsbremsetrikset er da intet nytt...Men det er jo hyggelig at der er noen der ute som har så lite fornuftig å gjøre at de kan gi "hemmelige rapporter fra livet på innsiden hos den store, stygge ulven". Der er mange andre triks som også kan benyttes om en er så opptatt av et minutt eller to. Det er jo tross alt kun snakk om klokker og datamaskiner.
Jo, men siden DY selv går ut i media å påstår at det er mer punktlige enn SAS(link 2) må jo være ekstra pinlig å bli avslørt...

Det svaret fra Barman-Jenssen viser jo hvor useriøse DY har blitt de siste årene...
Old 18-01-2013, 15:09   #10
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Seagull View Post
Jo, men siden DY selv går ut i media å påstår at det er mer punktlige enn SAS(link 2) må jo være ekstra pinlig å bli avslørt...

Det svaret fra Barman-Jenssen viser jo hvor useriøse DY har blitt de siste årene...
For å si det sånn, "manipuleres" det nok på denne måten med denne statistikken i de fleste familier da dette ikke er en ukjent metode... Der finnes jo de som har aversjon mot å beskrive en årsak for 2min forsinkelse, og det er nok hovedgrunnen til at det gjøres. Så kan en jo lure på hvordan ting henger i hop når handling agenten oppgir en forsinkelseskode for 2min forsinkelse når flyet selv oppgir "off blocks" på rute!
Old 18-01-2013, 15:26   #11
Turbomeca
ScanFlyer Blue

Uansett hvor vanlig det er i andre selskaper så underbygger dette bare SAS sin påstand om hvor upålitelige og meningsløse disse avgangsstatistikkene er. Det er jo dette som har vært kjernen i diskusjonen.
Turbomeca is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 15:37   #12
Seagull
ScanFlyer Blue

Quote:
For å si det sånn, "manipuleres" det nok på denne måten med denne statistikken i de fleste familier da dette ikke er en ukjent metode... Der finnes jo de som har aversjon mot å beskrive en årsak for 2min forsinkelse, og det er nok hovedgrunnen til at det gjøres. Så kan en jo lure på hvordan ting henger i hop når handling agenten oppgir en forsinkelseskode for 2min forsinkelse når flyet selv oppgir "off blocks" på rute!
For min egen del har jeg aldri ofret denne "problemstillingen" en tanke. Man bruker alltid faktisk klokkeslett uansett hva rutetabellen sier. Det er jo avhengig av hva slags holdning man har innad i selskapet.

Hvis man ser på ankomstpunktligheten så er det vel ganske tydelig... Enten jukser de med avg.tid eller så flyr de sinnsykt sakte siden de lander så ofte etter rute.

Men jeg har et godt forslag til DY, sett på parkbrake på estimert ankomsttid selv om dere er i luften så vil jo dere snart ta igjen de andre selskapene på ankomstpunktligheten også!!
Old 18-01-2013, 15:39   #13
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Turbomeca View Post
Uansett hvor vanlig det er i andre selskaper så underbygger dette bare SAS sin påstand om hvor upålitelige og meningsløse disse avgangsstatistikkene er. Det er jo dette som har vært kjernen i diskusjonen.
Helt sant, og jeg kan ikke skjønne hvorfor avgangstiden er så viktig og statistikken baseres utelukkende på den. Det som betyr noe er jo, som Dag Viking sier, at en kommer dit en skal på tiden for videre transport, møte andre eller hva det nå skal være.

Quote:
Originally Posted by Seagull View Post
Men jeg har et godt forslag til DY, sett på parkbrake på estimert ankomsttid selv om dere er i luften så vil jo dere snart ta igjen de andre selskapene på ankomstpunktligheten også!!
Ikke glem å minne dem på at de setter bremsen av før de lander da

Last edited by Turtle; 18-01-2013 at 15:41.
Old 18-01-2013, 15:51   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:

Ikke glem å minne dem på at de setter bremsen av før de lander da
Aha , slik det ble gjort på TOS i dag .....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 15:56   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Herregud .. dette har vært gjort i alle selskaper jeg har jobbet, unntatt der de militære har stått med atomur ... imidlertid skal det en del parametere på plass før dette blir gjort, og totaleffekten er minimal. Men selvfølgelig - du vipper en og annen flight innen de magiske to eller 15 minuttene .. Bevisstheten er nok langt større også på de to enn når du er 15 minutter forsinket. Per selskapets definisjon er du forsinket når du er over 1/2/3 minutter etter blokktid .. dette er forskjellig fra selskap til selskap. SK/WF har 2 minutters tolerance. Er du 14 eller 16 minutter forsinket må du etter selskapenes regler uansett forklare deg, så bevissthetheten her er ikke så fremtredende og for de rundt flyet er det ett fett.

For en 737NG må lasterom og passasjerdør være lukket samt bremsene released for at ACARS skal registrere 'offblock'. I ATA dyttet vi innimellom to meter bakover for vi lastet de siste koffertene ... dette var 'lovlig' prosedyre, dog uoffisiell
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 17:01   #16
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Tall er tall..
Hvem bryr seg om at flyet går 5 minutter før rutetid, hvis det lander 20 min. etter rutetid?
Ankomst er punktlighet!
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 17:26   #17
rymle
ScanFlyer Silver

Hadde ikke statistikken vært ekstremt mye enklere (og i grunn bedre) hvis det ble brukt ATD istedet for offblock? ATD er det tross alt en nøytral kilde som loggfører (les: ATC/Radardata).
På en annen side, hadde man ikke fått klokket tid fra gate (og taxingen kan jo ta sin tid)…

Last edited by rymle; 18-01-2013 at 17:33.
rymle is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 17:36   #18
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

ATD = Offblock .... (Actual Time of Departure)
Radar Station KGRV3
Old 18-01-2013, 17:48   #19
FlyCarl
ScanFlyer Blue

Må si alt som vedrører diskusjon mellom Norwegian og SAS uansett sted og media er utrolig barnslig.

Medarbeidere som i mine øyne er vanvittig illojale mot egen arbeidsgiver eller drittslenging uten like mot konkurrenten i aviser... mye hat og frustrasjon i bransjen?

Skulle ønske jeg klarte å la være og bla ned til debattdelen i nettavisene.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2013, 17:57   #20
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post

Skulle ønske jeg klarte å la være og bla ned til debattdelen i nettavisene.
Det er svært sjelden jeg leser kommentarene lenger .. det er alltid noen bølletroll der som bare poster dritt likevel .. null verdi .. og da slipper jeg å irritere meg over idiotien også ...
Radar Station KGRV3
Reply

Posting Rules