Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-12-2012, 18:41   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Service ceiling 747-400

Sitter og ser på min ringe boks at Atlas Air 744F GTI9727 (N418MC) fly nordover gjennom Florida og Georgia i 45.000 fot. Da jeg trodde service ceiling for typen er 41000 fot, er jeg litt overrasket. Den viser samme høyde i Flightaware, men ser ut til å ha filet FL380.

Noe med innsikt på typen .. ?

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 19:46   #2
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
Default Re: Service ceiling 747-400

Såvidt jeg kan finne ut er service ceiling 45100 fot, dette vil med max diff press tilsvare 8000 fot cabin altitude.
Men det står forskjellige verdier alt etter hvor man leser, veksler mellom 41000, 43000 og 45100, det eneste de fleste kan enes om er at 747SP har 45100 som max.
Så jeg kan ikke dokumentere det, men mener bestemt at 45100 fot er max for 747-400. Jeg går ut fra at FMS'en ville protestere høylytt hvis man prøver seg med større høyde enn sertifiseringen tillater..
Stone is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 19:47   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Service ceiling 747-400

I would think so ... men takk for oppklaringen. Jeg kan ikke huske å ha sett noen trafikkfly oppe i det himmelstrøket ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 23:50   #4
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Service ceiling 747-400

Vel, du har jo krabaten som fløy LHR - JFK på tre timer
MFM is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2012, 00:05   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Service ceiling 747-400

Jaja, OK .. men den der operterte liksom i en egen liga ...

Og det var jo før vi begynte med radarspotting også.....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 02:19   #6
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Service ceiling 747-400

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I would think so ... men takk for oppklaringen. Jeg kan ikke huske å ha sett noen trafikkfly oppe i det himmelstrøket ..
Begrensningen på FL410 gjelder rutefly med pax (JAR/FAR xxx) - pga RVSM, oxygen til pax, time of descend til 10.000 ft ved decompression etc, men har ikke noe med flytypens max sertifiserte høyde.

Business jets og cargo fly henger over oss ganske så alene til og med i crowded airspace, og får belønning for sin mangel på begrensninger med masse direct tracks og lite mas på radioen. Eneste restriksjon så vidt jeg husker er at opp til FL510 så må begge piloter ha oxygenmasken "readily available" (dvs ute av boksen sin), og hvis de skal over FL510 så tror jeg en av pilotene må ha masken på. Derfor er de sjelden over FL510... :-)

Den superraske hadde visst egne bestemmelser...
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 03:01   #7
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Service ceiling 747-400

Ut av nysgjerrighet, hvilke sivile flytyper har ceiling over F510?
MFM is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 13:20   #8
Lamox
ScanFlyer Silver
 
Lamox's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
Default Re: Service ceiling 747-400

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Ut av nysgjerrighet, hvilke sivile flytyper har ceiling over F510?
Nå er ikke jeg noen flykjenner, men de jeg kjenner LITT til, som Gulfstream og Global Express har en cervice ceiling på FL510. Reglene sier så vidt jeg vet "over FL510", men om det er en teoretisk regel eller om de refererer til en konkret flytype vet jeg ikke. Det kan det jo utføres testflyging høyere enn cervice ceiling, så det kan jo være det som det referes til.
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 14:06   #9
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Service ceiling 747-400

Strengt tatt kan du vel fly høyere enn service ceiling om du har forhold og ønske om det med mindre maks sertifisert høyde er satt til det samme som service ceiling.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 18:50   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Service ceiling 747-400

Quote:
Originally Posted by Meese View Post
Ut av nysgjerrighet, hvilke sivile flytyper har ceiling over F510?
Concorde hadde det.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 19:24   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Service ceiling 747-400

Det er vel også slik at fly uten afterburners vil ha store problemer med å nå slike høyder .. En full A340-300 klarer jo bare såvidt å klatre opp bakken fra ATL og forbi meg her jeg sitter i 400 meters høyde ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 20:01   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Service ceiling 747-400

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er vel også slik at fly uten afterburners vil ha store problemer med å nå slike høyder .. En full A340-300 klarer jo bare såvidt å klatre opp bakken fra ATL og forbi meg her jeg sitter i 400 meters høyde ..
De brukte vel re-heat fra Mach 0,95 til 1,7, evt måtte de slå det av etter 15 min hvis det kom først. Dette er først og fremst for å dytte flyet gjennom transsonic fart, og har ikke så mye med klatring å gjøre. Den fortsetter å klatre og akselrere etter re-heat er slått av.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 22-12-2012 at 20:04.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 20:35   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Service ceiling 747-400

http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Gu...C?OpenDocument

Her står det 45100
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2012, 20:45   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Service ceiling 747-400

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Ja, men det er forskjell på service ceiling og maximum operating altitude. Service ceiling er det som best betegner hvor høyt flyet kan fly under normale omstendigheter (selvsagt med lav vekt), nærmere bestemt høyeste høyde der flyet kan klatre med 100fpm med alle motorer i gang.
Ofte er MOA bergrenset strukturelt eller begrenset av hvor raskt flyet kan nå ned i forbindelse med tap av kabintrykk. SC er begrenset av thrust/løft. I tillegg har man absolute ceiling der flyet ikke er i stand til å klatre mer, 0fpm.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 22-12-2012 at 20:52.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
1/400 GeminiJets Northwest Boeing 747-400 "red top" selges Roxman Samlerhjørnet 5 07-02-2012 15:52
747-400 hale Putte Flyteknisk forum 9 15-10-2011 22:54
Qantas 1:400, Boeing 747-400 F1 Selges Roxman Samlerhjørnet 1 08-03-2010 12:40
LH 747-400 sirpjalle Reiseforum 15 01-09-2009 00:29
KLM 747-400 Beechdriver Flyforum 10 17-08-2006 20:12


All times are GMT +2. The time now is 17:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.