![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Sitter og ser på min ringe boks at Atlas Air 744F GTI9727 (N418MC) fly nordover gjennom Florida og Georgia i 45.000 fot. Da jeg trodde service ceiling for typen er 41000 fot, er jeg litt overrasket. Den viser samme høyde i Flightaware, men ser ut til å ha filet FL380.
Noe med innsikt på typen .. ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
|
![]()
Såvidt jeg kan finne ut er service ceiling 45100 fot, dette vil med max diff press tilsvare 8000 fot cabin altitude.
Men det står forskjellige verdier alt etter hvor man leser, veksler mellom 41000, 43000 og 45100, det eneste de fleste kan enes om er at 747SP har 45100 som max. Så jeg kan ikke dokumentere det, men mener bestemt at 45100 fot er max for 747-400. Jeg går ut fra at FMS'en ville protestere høylytt hvis man prøver seg med større høyde enn sertifiseringen tillater.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
I would think so ... men takk for oppklaringen. Jeg kan ikke huske å ha sett noen trafikkfly oppe i det himmelstrøket ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Vel, du har jo krabaten som fløy LHR - JFK på tre timer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Jaja, OK .. men den der operterte liksom i en egen liga ...
![]() Og det var jo før vi begynte med radarspotting også..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Business jets og cargo fly henger over oss ganske så alene til og med i crowded airspace, og får belønning for sin mangel på begrensninger med masse direct tracks og lite mas på radioen. Eneste restriksjon så vidt jeg husker er at opp til FL510 så må begge piloter ha oxygenmasken "readily available" (dvs ute av boksen sin), og hvis de skal over FL510 så tror jeg en av pilotene må ha masken på. Derfor er de sjelden over FL510... :-) Den superraske hadde visst egne bestemmelser... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Ut av nysgjerrighet, hvilke sivile flytyper har ceiling over F510?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]()
Nå er ikke jeg noen flykjenner, men de jeg kjenner LITT til, som Gulfstream og Global Express har en cervice ceiling på FL510. Reglene sier så vidt jeg vet "over FL510", men om det er en teoretisk regel eller om de refererer til en konkret flytype vet jeg ikke. Det kan det jo utføres testflyging høyere enn cervice ceiling, så det kan jo være det som det referes til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Strengt tatt kan du vel fly høyere enn service ceiling om du har forhold og ønske om det med mindre maks sertifisert høyde er satt til det samme som service ceiling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Concorde hadde det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]()
Det er vel også slik at fly uten afterburners vil ha store problemer med å nå slike høyder .. En full A340-300 klarer jo bare såvidt å klatre opp bakken fra ATL og forbi meg her jeg sitter i 400 meters høyde ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
De brukte vel re-heat fra Mach 0,95 til 1,7, evt måtte de slå det av etter 15 min hvis det kom først. Dette er først og fremst for å dytte flyet gjennom transsonic fart, og har ikke så mye med klatring å gjøre. Den fortsetter å klatre og akselrere etter re-heat er slått av.
Last edited by Dag Viking; 22-12-2012 at 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Ofte er MOA bergrenset strukturelt eller begrenset av hvor raskt flyet kan nå ned i forbindelse med tap av kabintrykk. SC er begrenset av thrust/løft. I tillegg har man absolute ceiling der flyet ikke er i stand til å klatre mer, 0fpm. Last edited by Dag Viking; 22-12-2012 at 20:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
1/400 GeminiJets Northwest Boeing 747-400 "red top" selges | Roxman | Samlerhjørnet | 5 | 07-02-2012 15:52 |
747-400 hale | Putte | Flyteknisk forum | 9 | 15-10-2011 22:54 |
Qantas 1:400, Boeing 747-400 F1 Selges | Roxman | Samlerhjørnet | 1 | 08-03-2010 12:40 |
LH 747-400 | sirpjalle | Reiseforum | 15 | 01-09-2009 00:29 |
KLM 747-400 | Beechdriver | Flyforum | 10 | 17-08-2006 20:12 |