![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
|
![]()
Har Airbus en reell konkurrent til Boeings 757 når det gjelder et fly i samme størrelse med samme rekkevidde med tanke på ETOPS osv. Kan Airbus 321 konkurrere med 757 med eventuelle justeringer?
Grunnen jeg spør er SAS sine planer om flåtefornyelse samt diverse rykter om OSL-EWR skal startes opp igjen. Last edited by Twin Otter; 23-07-2010 at 10:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
|
![]()
Sidespørsmål: Hadde en 737-900ER (ETOPS) fungert for SAS IC?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Kort og greit: nei ... og nei...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,258
|
![]()
Etterspørselen etter B757 forsvant og programmet ble lagt ned. I ettertid har som kjent maskinen fått nye bruksområder. Hadde Boeing og Airbus sett for seg dette, kunne situasjonen kanskje vært annerledes i dag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Tror næppe at SAS vil kaster sig ud i et ny projekt med transatlant trafik fra OSL med en ny fly type.
Skulle OSL få en sådan rute bliver den med A330. Som jeg ser det vil det være koplet tåbeligt at fase en ny type f.ex B737 ind i flåden. A321 er nok ikke den mest velegnede, selv med forbedringer. Kan forestille mig at der skal en tank mere i den, og det vil jo gå ud over evt cargo kapasitet. Så konklusionen er at en evt. opstart med SAS fra OSL til USA bliver med A330. Har godt set MJ`s udtalelser om en sådan rute, og det kunne jo være godt med en sådan rute, MEN ruten er altså dækket ind med vore STAR ALLIANCE partners US og CO.. Det er en ny situation om DY kommer ind på en USA rute, hvilket jeg har min tvivl om...DY kan nok ikke få den bedste økonomi på en evt USA rute...Der er jo stor forskel på at operere OSL-DXB med B737 og til USA med A330....De er nødt til at have nye piloter..Så indtil videre tror jeg ikke på DY til USA....CO og US må være de bedste til prisen HIlsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Vi kan vel regne med at neste generasjon narrowbody fra både A og B vil være i stand til å fly litt lenger enn 752W gjør i dag, slik at både transcon i USA og Europa til østlige og nordlige deler av USA går uten fuelstopp. En rekkevidde på 8500km burde dekke mye, og 9000km enda mer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Hvis SAS skal ud på markedet og kigge på nye fly, så kunne A332 vel være en oplagt kandidat, hvis man også vil starte IC fra OSL.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,258
|
![]()
I samme åndedrag, som et sidespor til trådemnet, kan man jo se på den generelle globale utviklingen opp mot henholdsvis Airbus og Boeing sine spådommer.
Hvis jeg husker riktig er det Boeing, med sine spådommer om flere direkteruter med mindre materiell, som ser ut til å trekke det lengste strået? Correct me if I'm wrong... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Nei, hverken den eller noen 32x varienter klarer å fly økonomisk Oslo-USA. Dvs skal den klare det, må det hives ut alt for mange seter til at det blir lønnsomt. Således er 757 det minste flyet som klarer å fly Oslo-USA lønnsomt (ser man bort ifra rene biz-maskiner)
Og ser man på den andre siden, 90% av rutene som tradisjonelt har blitt fløyet av 757, klarer man å dekke med 321 og 737. De siste 10% er det da stort sett snakk om transatlantisk samt en og annen "hot & high" rute. Det er også en av grunnene til at det per dags dato ikke finnes noen direkte 757 erstatter i markedet. Enten må man gå ned et hakk til 321 eller 737, eller så må man gå opp til de mindre wide bodiene |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,258
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Groenholt
Posts: 168
|
![]()
...Novair a321 ETOPS
- old thread - "A321-200 har en rekkevidde på 4900 km og distansen LPA-REC er 4510 km. Med andre ord skal det ikke være mye motvind før det blir en våt affære. Alle tre Novair A321 er av typen -231 (MTOW 93,5 tonn, 24% større drivstofftank enn -100 og IAE V2533-A5)." __________________ Kurt http://forum.flyprat.no/showthread.p...vair+321+etops , |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Airbus jobber faktisk med en upgrade til A321 som vil gi den omtrent samme performance som en 757. Så langt har vel ingen 'bitt på' men jeg er sikekr på at det sitter en del på gjerdet og følger nøye med.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Er det ikke den Finnair har bestilt noen av? Og denne er i stor grad en god 757 erstatter, men ikke når det kommer til transatlantisk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
Hvordan var det med B757 igjen? Den var vel heller ikke tiltenkt noen rolle som ETOPS-maskin i utgangspunktet, men den har vel i utgangspunktet større range. Har man måttet innstallere ekstra drivstofftanker i dem for ETOPS-operasjoner?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Nei, den opererer med standard tank. Boeing hadde vel en 'ER' på tegnebrettet, men den kom aldri i produksjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
En del av dere her var med på Scanair-turen til MAN i 2002, og blant deltakerne hadde vi et eget tegn for når et visst fly landet var i ferd med å lande - fem fingre opp - det var en 757. På lik linje som OSL er 737-heaven, så var MAN 757-heaven i 2002. Nå er det gått åtte år siden den gang og det nå nesten ikke flere igjen av 757ene for de forskjellige charterselskapene. Foruten et par nye 757er som Thomas Cook flyr med er det Jet2 som har noen relativt gamle 757er igjen. Alt det som for åtte år siden gikk med 757 er i dag erstattet med A321. Selv BA har nå sluttet helt med 757 på MAN, men G-EUX_ er titt og ofte innom.
Dette viser at A321 faktisk har allerde erstattet mange 752 her i Europa, og selv Finnair som har beholdt sine 752er til nå har bestemt å erstatte disse mer A321. Med andre ord 757 er i ferd med å dø som passasjerfly her i Europa, og det er bare på andre siden av dammen at de benyttes - enten til TCON eller TATL. Jeg tror denne point-to-point TATL vil dø ut med 757, og kanskje siste operatør blir COA/UAL?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
Det er riktig det, og det er nisjemarkedene som vil beholde 757 lengst. 757 er ikke lenger tilgjengelig, men A321 er, og siden man i Europa ikke har behov for den ekstra range som 757 gir, er A321 eller 739ER et godt alternativ. Nå ser man riktignok at 739ER heller ikke har slått helt an i dette markedet, men det har muligens litt med tilgjengelighet å gjøre.
Men å si at 757 kun benyttes til TCON eller TATL herfra er en drøy generalisering. 757 brukes på mange ruter med høyt volum. Og veldig ofte på ruter som tidligere ble operert av widebodies - som ble flyttet til TATL da finanskrisen satte inn og innenlandsbookingene droppet. Så det er fortsatt vanlig å finne 757 på rurter som Overalt-Florida, EWR-IAH, DFW-ORD osv osv ... Men man ser også f.eks. CO sette mer og mer 739ER inn på tidligere 757-ruter, som f.eks. IAH-SEA-ANC. De siste 757-operatørene blir et par nordamerikanske charteroperatører .. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Og når det gjelder de som prøvde seg på 739ER i Europa, så gikk begge disse konk (Futura og XL i UK).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Den originale Boeing 757 | LN-MOW | Flyhistorisk forum | 4 | 19-02-2016 13:09 |
OSL 3-23/12-2013: Boeing 757-200 | Martin | Spotteralerts | 1 | 29-11-2013 03:50 |
BGO Finnair AY681. Boeing 757. | Twin Otter | Spotteralerts | 1 | 17-07-2011 14:12 |
Boeing 757 kavalkade | VC-10 | Bilder & foto | 24 | 12-04-2010 12:08 |
Boeing 757 MED winglets! | Blubird | Flyforum | 18 | 11-03-2005 14:05 |