Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-07-2010, 10:26   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
Default Airbus vs. boeing 757.

Har Airbus en reell konkurrent til Boeings 757 når det gjelder et fly i samme størrelse med samme rekkevidde med tanke på ETOPS osv. Kan Airbus 321 konkurrere med 757 med eventuelle justeringer?

Grunnen jeg spør er SAS sine planer om flåtefornyelse samt diverse rykter om OSL-EWR skal startes opp igjen.

Last edited by Twin Otter; 23-07-2010 at 10:29.
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 10:43   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Sidespørsmål: Hadde en 737-900ER (ETOPS) fungert for SAS IC?
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 10:49   #3
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Kort og greit: nei ... og nei...
73H is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 11:31   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,153
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Quote:
Originally Posted by pb300polar View Post
Kort og greit: nei ... og nei...
Kort og greit: Hvorfor ikke?
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 11:33   #5
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,258
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Etterspørselen etter B757 forsvant og programmet ble lagt ned. I ettertid har som kjent maskinen fått nye bruksområder. Hadde Boeing og Airbus sett for seg dette, kunne situasjonen kanskje vært annerledes i dag?
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 11:51   #6
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Tror næppe at SAS vil kaster sig ud i et ny projekt med transatlant trafik fra OSL med en ny fly type.
Skulle OSL få en sådan rute bliver den med A330.
Som jeg ser det vil det være koplet tåbeligt at fase en ny type f.ex B737 ind i flåden. A321 er nok ikke den mest velegnede, selv med forbedringer. Kan forestille mig at der skal en tank mere i den, og det vil jo gå ud over evt cargo kapasitet. Så konklusionen er at en evt. opstart med SAS fra OSL til USA bliver med A330.
Har godt set MJ`s udtalelser om en sådan rute, og det kunne jo være godt med en sådan rute, MEN ruten er altså dækket ind med vore STAR ALLIANCE partners US og CO..
Det er en ny situation om DY kommer ind på en USA rute, hvilket jeg har min tvivl om...DY kan nok ikke få den bedste økonomi på en evt USA rute...Der er jo stor forskel på at operere OSL-DXB med B737 og til USA med A330....De er nødt til at have nye piloter..Så indtil videre tror jeg ikke på DY til USA....CO og US må være de bedste til prisen
HIlsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 11:52   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Vi kan vel regne med at neste generasjon narrowbody fra både A og B vil være i stand til å fly litt lenger enn 752W gjør i dag, slik at både transcon i USA og Europa til østlige og nordlige deler av USA går uten fuelstopp. En rekkevidde på 8500km burde dekke mye, og 9000km enda mer.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 11:58   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Hvis SAS skal ud på markedet og kigge på nye fly, så kunne A332 vel være en oplagt kandidat, hvis man også vil starte IC fra OSL.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 12:00   #9
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,258
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

I samme åndedrag, som et sidespor til trådemnet, kan man jo se på den generelle globale utviklingen opp mot henholdsvis Airbus og Boeing sine spådommer.
Hvis jeg husker riktig er det Boeing, med sine spådommer om flere direkteruter med mindre materiell, som ser ut til å trekke det lengste strået?
Correct me if I'm wrong...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 12:13   #10
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
I samme åndedrag, som et sidespor til trådemnet, kan man jo se på den generelle globale utviklingen opp mot henholdsvis Airbus og Boeing sine spådommer.
Hvis jeg husker riktig er det Boeing, med sine spådommer om flere direkteruter med mindre materiell, som ser ut til å trekke det lengste strået?
Correct me if I'm wrong...
Kort summert har de begge rett, akkurat som både LCC'er og de gamle har lviets rett. Det er forskjellige marked. I Midtøsten og Asia er det mye folk som skal flyttes, her vil nok store fly ha livets rett.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 12:32   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Sidespørsmål: Hadde en 737-900ER (ETOPS) fungert for SAS IC?
Nei, hverken den eller noen 32x varienter klarer å fly økonomisk Oslo-USA. Dvs skal den klare det, må det hives ut alt for mange seter til at det blir lønnsomt. Således er 757 det minste flyet som klarer å fly Oslo-USA lønnsomt (ser man bort ifra rene biz-maskiner)

Og ser man på den andre siden, 90% av rutene som tradisjonelt har blitt fløyet av 757, klarer man å dekke med 321 og 737. De siste 10% er det da stort sett snakk om transatlantisk samt en og annen "hot & high" rute. Det er også en av grunnene til at det per dags dato ikke finnes noen direkte 757 erstatter i markedet. Enten må man gå ned et hakk til 321 eller 737, eller så må man gå opp til de mindre wide bodiene
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 12:46   #12
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,258
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
I Midtøsten og Asia er det mye folk som skal flyttes, her vil nok store fly ha livets rett.

-A
Store befolkningstall, ja, men man ser jo de samme trendene der. Eksempelvis merkbart mindre bruk av heavy innenriks i Japan. India fylles også opp av narrowbodies.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 15:56   #13
EKGH
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Location: Groenholt
Posts: 168
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Kort og greit: Hvorfor ikke?
...Novair a321 ETOPS

- old thread -
"A321-200 har en rekkevidde på 4900 km og distansen LPA-REC er 4510 km. Med andre ord skal det ikke være mye motvind før det blir en våt affære.
Alle tre Novair A321 er av typen -231 (MTOW 93,5 tonn, 24% større drivstofftank enn -100 og IAE V2533-A5)."
__________________
Kurt
http://forum.flyprat.no/showthread.p...vair+321+etops

,
EKGH is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 16:00   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Airbus jobber faktisk med en upgrade til A321 som vil gi den omtrent samme performance som en 757. Så langt har vel ingen 'bitt på' men jeg er sikekr på at det sitter en del på gjerdet og følger nøye med.

Quote:
Airbus is confident that performance upgrades in the pipeline for its single-aisle family will give its largest model, the A321, a sufficient range boost for a genuine shot at the huge Boeing 757-200 replacement market.
The airframer's chief operating officer customers John Leahy believes that the new "sharklet" winglets, which on the A321 provide a 3.7% reduction in fuel burn and around 220km (120nm) more range from 2012, means there are "great opportunities to replace the 757-200".
http://www.flightglobal.com/articles...nt-market.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 16:27   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Airbus jobber faktisk med en upgrade til A321 som vil gi den omtrent samme performance som en 757. Så langt har vel ingen 'bitt på' men jeg er sikekr på at det sitter en del på gjerdet og følger nøye med.
Er det ikke den Finnair har bestilt noen av? Og denne er i stor grad en god 757 erstatter, men ikke når det kommer til transatlantisk
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 18:19   #16
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Hvordan var det med B757 igjen? Den var vel heller ikke tiltenkt noen rolle som ETOPS-maskin i utgangspunktet, men den har vel i utgangspunktet større range. Har man måttet innstallere ekstra drivstofftanker i dem for ETOPS-operasjoner?
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 18:21   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Nei, den opererer med standard tank. Boeing hadde vel en 'ER' på tegnebrettet, men den kom aldri i produksjon.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 20:40   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

En del av dere her var med på Scanair-turen til MAN i 2002, og blant deltakerne hadde vi et eget tegn for når et visst fly landet var i ferd med å lande - fem fingre opp - det var en 757. På lik linje som OSL er 737-heaven, så var MAN 757-heaven i 2002. Nå er det gått åtte år siden den gang og det nå nesten ikke flere igjen av 757ene for de forskjellige charterselskapene. Foruten et par nye 757er som Thomas Cook flyr med er det Jet2 som har noen relativt gamle 757er igjen. Alt det som for åtte år siden gikk med 757 er i dag erstattet med A321. Selv BA har nå sluttet helt med 757 på MAN, men G-EUX_ er titt og ofte innom.

Dette viser at A321 faktisk har allerde erstattet mange 752 her i Europa, og selv Finnair som har beholdt sine 752er til nå har bestemt å erstatte disse mer A321. Med andre ord 757 er i ferd med å dø som passasjerfly her i Europa, og det er bare på andre siden av dammen at de benyttes - enten til TCON eller TATL. Jeg tror denne point-to-point TATL vil dø ut med 757, og kanskje siste operatør blir COA/UAL?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 20:58   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Det er riktig det, og det er nisjemarkedene som vil beholde 757 lengst. 757 er ikke lenger tilgjengelig, men A321 er, og siden man i Europa ikke har behov for den ekstra range som 757 gir, er A321 eller 739ER et godt alternativ. Nå ser man riktignok at 739ER heller ikke har slått helt an i dette markedet, men det har muligens litt med tilgjengelighet å gjøre.

Men å si at 757 kun benyttes til TCON eller TATL herfra er en drøy generalisering. 757 brukes på mange ruter med høyt volum. Og veldig ofte på ruter som tidligere ble operert av widebodies - som ble flyttet til TATL da finanskrisen satte inn og innenlandsbookingene droppet. Så det er fortsatt vanlig å finne 757 på rurter som Overalt-Florida, EWR-IAH, DFW-ORD osv osv ...

Men man ser også f.eks. CO sette mer og mer 739ER inn på tidligere 757-ruter, som f.eks. IAH-SEA-ANC.

De siste 757-operatørene blir et par nordamerikanske charteroperatører ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 21:04   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Airbus vs. boeing 757.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De siste 757-operatørene blir et par nordamerikanske charteroperatører ..
Slike som flyr slike med ryggsekk og kamuflasjeklær tenker du MOW?

Og når det gjelder de som prøvde seg på 739ER i Europa, så gikk begge disse konk (Futura og XL i UK).
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Den originale Boeing 757 LN-MOW Flyhistorisk forum 4 19-02-2016 13:09
OSL 3-23/12-2013: Boeing 757-200 Martin Spotteralerts 1 29-11-2013 03:50
BGO Finnair AY681. Boeing 757. Twin Otter Spotteralerts 1 17-07-2011 14:12
Boeing 757 kavalkade VC-10 Bilder & foto 24 12-04-2010 12:08
Boeing 757 MED winglets! Blubird Flyforum 18 11-03-2005 14:05


All times are GMT +2. The time now is 20:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.