![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Finner «alltid» bagasjen
Halvparten av bagasjeforsinkelsene skyldes mellomlandinger. «SPORHUNDENE»: Her ser du gjengen i SAS Braathens som tenker koffert dagen lang. F.v. avdelingsleder Ole Vidar Breen, Anne-Karin Thoresen, Olaug Lien Schei og Anders Rodum. SAS Braathens' «bagasjedetektiver» hører til verdens beste. De er sterkt delaktig i at hele 99% av all forsinket bagasje til slutt blir gjenforent med sin eier. Oversikter fra AEA (organisasjonen for europeiske flyselskaper) viser nemlig at SAS Braathens ligger på «oppklaringstoppen». De påførte kun 3,5 promille av sine passasjerer bagasjeforsinkelse i 2005. 300 flyselskaper Jobben til bagasjedetektivene er kort sagt å spore opp savnet og herreløs flybagasje i inn- og utland. Det gjør de i samarbeid med mer enn 300 andre flyselskaper som samlet betjener 2000 flyplasser over hele verden, og som har et felles datasystem der opplysninger om savnet bagasje blir «matet inn» og «matchet» mot herreløs pargas andre steder på kloden. GARDERMOEN: Folk fra Serviceair laster et Boeing 737. Foto: Espen Braata Det verdensomspennende søkesystemet WorldTracer er finurlig oppbygd, og gir forbløffende ofte «treff» såfremt flypassasjeren har vært nøyaktig med å beskrive den savnede kofferten og innholdet i den. I Norge samarbeider SAS Braathens-kvartetten med Widerøe og Norwegian for å løse bagasjeflokene. - Datatreff løser mange saker, men veldig mye bagasje blir også sporet opp og gjenforent med sin eier gjennom erfaring og intuisjon, sier de fire på SAS Braathens regionale bagasjekontor, som ligger på Værnes flyplass ved Trondheim. Todelt prosjekt Letingen skjer først lokalt. I fem døgn er det bagasjehandlerne på flyplassen som søker og leter. Deretter blir sakene overført til Værnes. Der er oppgavene i hovedsak delt i to: Å spore opp savnet bagasje. Å finne ut hvem som eier herreløse bager og kofferter som står igjen på bagasjebåndet, ofte uten navnelapp og «bagasje-tag». Hadde folk merket bagasjen sin bedre, ville jobben vært lettere. Etter en stund må «bagasjedetektivene» åpne herreløse kofferter og registrere innholdet, del for del, slik at innholdet kan mates inn i databasen i håp om å få «treff» med savnetmeldingene. Selv små spor i en koffert kan gi «treff» og oppklaring. Et godt tips er å legge en navnelapp inni kofferten. Idet «bagasjedetektivene» åpner bagasjen for å registrere innholdet, er mysteriet oppklart! bilder etc: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114323 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
"sporhundene" i TRD gjør en kjempejobb - og de gir seg ikke!
Et lite sidespor - Dag Fonbæk er en av mange skap-spottere i VG-redaksjonen! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Torsdag - dagen før fredag dagen - god morgen. | ATC-flyradar | Flyforum | 8 | 20-08-2015 18:31 |
TCS A330-300 på bakken hele dagen på OSL | raider66 | Småprat | 3 | 04-03-2015 21:24 |
- Her tenker de bare koffert | LN-MOW | Flyforum | 0 | 16-06-2009 02:46 |
Flypassasjerer på vent hele dagen | Tommy777 | Flyforum | 44 | 03-06-2009 12:26 |
En koffert er ikke en koffert | EB | Flyforum | 9 | 25-11-2006 17:32 |