Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-08-2012, 12:41   #1
-Sindre
ScanFlyer Blue

Default Trondheim - Beijing - Hong Kong - Trondheim billige flybilletter

Noen tips for å finne billige flybilletter til en slik rundtur? Pleier å finne mange gode tilbud, men det er alltid t/r og det blir litt unødvendig. Har funnet denne turen til rundt 7k per pers med rundtur og rundt 5,5k per pers med t/r Beijing også t/r Hong Kong fra Beijing.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2012, 02:31   #2
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Default Re: Trondheim - Beijing - Hong Kong - Trondheim billige flybilletter

Hva er det egentlig du mener her......? Er du på jakt etter enkeltbilletter eller t/r........?

Quote:
? Pleier å finne mange gode tilbud, men det er alltid t/r og det blir litt unødvendig. Har funnet denne turen til rundt 7k per pers med rundtur og rundt 5,5k per pers med t/r Beijing også t/r Hong Kong fra Beijing.
Som jeg ser det benekter du ditt eget spm. ....???

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2012, 04:21   #3
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Kan komme med noen tips ang. to returbilletter (TRD-PEK-TRD+PEK-HKG-PEK).
Utvalget av selskap fra TRD er jo litt begrenset, så det lønner seg ofte å sjekke utreise fra f.eks. OSL. TRD-OSL t/r kommer vel på rundt tusenlappen, evt. nedi 400 med NSB. Har inntrykk av at AY og SU ofte har gode priser til østen fra OSL. Det samme gjelder TK og QR hvis du bestiller til HKG. Ellers har Lufthansa ofte gode tilbud til PEK - innimellom helt nede i 3100 kr t/r. Nyhetsbrevet deres kan anbefales.

Mellom PEK og HKG er det et gammelt triks i Ludo å fly til Shenzhen som ligger rett over grensa til fastlandet istedenfor HKG. Da er det nemlig en innenriksflight med helt andre priser. Kinesiske flyselskap selger ofte kun fullfleksible innenriksbilletter på nettsidene sine. For å få kjøpt billige innenriksbilletter må man booke hos et kinesisk reisebyrå. Noen byrå som selger slike online (Ctrip er nok mest kjent):
Ctrip
Elong
Travelzen
9588
Fins masse info her.

Husk forresten på at hvis du reiser TRD-PEK-HKG-PEK-TRD trenger du dual entry visum til Kina (250 kroner ekstra) med mindre du har mindre enn 24 timer i PEK en av gangene.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2012, 16:15   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty

Sjekket på KLM. Ca 5900,- for TRD-PEK og retur HKG-TRD. Billett mellom PEK og HKG kommer da i tillegg.
Old 18-08-2012, 17:13   #5
LN-Capt
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post

Husk forresten på at hvis du reiser TRD-PEK-HKG-PEK-TRD trenger du dual entry visum til Kina (250 kroner ekstra) med mindre du har mindre enn 24 timer i PEK en av gangene.
Husk på at det for tiden er - la oss si - "kronglete" å få seg dual eller multiple entry til kina for nordmenn om dagen.

Men du klarer deg jo uten hvis returen opp til PEK Bare er for å bytte fly.
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2012, 17:26   #6
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-Capt View Post
Husk på at det for tiden er - la oss si - "kronglete" å få seg dual eller multiple entry til kina for nordmenn om dagen.
Tror det stemmer at multiple entry er suspendert. Dual entry derimot, er ikke noe problem (forutsatt at man har bookingene i orden)
Old 19-08-2012, 11:41   #7
-Sindre
ScanFlyer Blue

Kan utdype litt fra første innlegget.

Det ideele er å fly TRD-PEK-HKG-TRD da det blir mest lettvint, men problemet er at det blir dyrt. Har funnet det til rundt 7000,- per pers.

Så for å få det billigere er alternativet å finne ett tilbud TRD-PEK eller TRD-HKG for rundt 4000, også fly t/r PEK-HKG, evt til Shenzhen (takk for tips!). Problemet med å fly TRD-PEK-TRD+PEK-HKG-PEK er jo det med visum. Har allerede planlagt å bruke double entryen min en annen plass, så må isåfall ha stopover på mindre enn 24 timer og vente på flyplassen. Så med lite tid kan det være litt risky pga. ikke gjennomgående billett. Og med mye tid blir det kjedelig og sløsing av ferietid.

Så isåfall bør jeg heller bestille TRD-HKG-TRD+ HKG-PEK-HKG, men da blir det jo igjen en del lengre reisetid og litt dyrere enn det andre t/r alternativet.

Så faller nok ned på å TRD-PEK-HKG-TRD og lurer derfor på om noen vet av om det kan komme noen tilbud eller lignende på det? Eller er det egentlig bare å bestille fra KLM nå?
Old 19-08-2012, 12:49   #8
nick5000
ScanFlyer Blue

Ang shenzhen, så ville jeg ikke gjort det hvis jeg ikke ville besøke Shenzhen. Med baggasje er det særlig tungvidt å komme seg fra shenzhen til HK. Det er en ferge man kan ta, men den går ikke ofte. Ellers så kan man ta taxi til grensen og gå over den, og så ta metro fra hong kong siden. Man kan ta buss, men man må ut av bussen med all baggasje først på kina grensen, og så på HK grensen. Uansett, så er dette mye mer styr enn å fly direkte til HKG.
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2012, 16:30   #9
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Du trenger ikke å være på flyplassen i Beijing hele tiden under 24t-regelen. Legger du inn f.eks. en natt kan du fint reise inn til byen, gjøre unna siste rest av shopping på perlemarkedet og finne et OK hotell for natta
Old 21-08-2012, 18:35   #10
Rigglaug
ScanFlyer Blue

Smil Re: Trondheim - Beijing - Hong Kong - Trondheim billige flybilletter

[/QUOTE]

Utvalget av selskap fra TRD er jo litt begrenset, så det lønner seg ofte å sjekke utreise fra f.eks. OSL. TRD-OSL t/r kommer vel på rundt tusenlappen, evt. nedi 400 med NSB

[/QUOTE]

http://lavprisekspressen.no/

Fra 98 kr t/r Trondheim-Oslo (!!!!!!)
Rigglaug is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2012, 18:53   #11
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Kan vanskelig tenke meg verre måte å starte en ferie på enn, 6-7 timer i buss mellom Trondheim og Gardermoen. Hadde jeg vært så blakk at jeg ikke kunne tatt fly hadde jeg blitt hjemme
Old 21-08-2012, 18:55   #12
Rigglaug
ScanFlyer Blue

Thumbs up Re: Trondheim - Beijing - Hong Kong - Trondheim billige flybilletter

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Kan vanskelig tenke meg verre måte å starte en ferie på enn 6-7 timer i buss mellom Trondheim og Gardermoen. Hadde jeg vært så blakk at jeg ikke kunne tatt fly hadde jeg blitt hjemme
Har tatt den selv og jeg er veldig fornøyd! Gode seter, gratis internettt, kaffe te osv.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=563146
Rigglaug is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2012, 19:43   #13
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by nick5000 View Post
Ang shenzhen, så ville jeg ikke gjort det hvis jeg ikke ville besøke Shenzhen. Med baggasje er det særlig tungvidt å komme seg fra shenzhen til HK. Det er en ferge man kan ta, men den går ikke ofte. Ellers så kan man ta taxi til grensen og gå over den, og så ta metro fra hong kong siden. Man kan ta buss, men man må ut av bussen med all baggasje først på kina grensen, og så på HK grensen. Uansett, så er dette mye mer styr enn å fly direkte til HKG.
Færgen går faktisk mange gange om dagen, men færgehavnen (Shekou) ligger ca 15-20 km fra Louhu, og lidt mindre fra Futian. Louhu og Futian er de to områder, hvor de fleste hoteller er beliggende. Der går subway til Shekou, men ellers koster en taxa kun cirka CNY80.

Vær opmærksom på, at hvis man (kun) vil besøge Shenzhen, kan man få 5-dages visum på grænsen fra HK, til CNY150. Dette visum gælder KUN i Shenzhen. Visa udstedes kun i dagtimerne (vistnok kl 9-16). Du kan IKKE rejse videre ind i Kina på denne type visum.

Hvis man fx vil besøge Beijing eller Shanghai, derefter Hong Kong og efterfølgende Shenzhen, kan man overveje nævnte visum, da man så kan "nøjes" med single-entry visum + Shenzhen border visa. Det er naturligvis lidt omstændigt, men man kan selv vurdere pro/contra.
Old 21-08-2012, 23:02   #14
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Støtter poenget om lavprisekspressen, HVIS man får til å sove skikkelig på bussen. Erfaringsmessig er jo IC-flyvninger slitsomme uansett, og 7-800 kroner får man vel mye for i Kina!

(Ett viktig poeng her: bestiller du gjennomgående reise fra Trondheim til destinasjonen, behøver du ikke bekymre deg for forsinkelser, men hvis Lavprisekspressen får motorstopp og du mister flyvninger fra Oslo, står du der med skjegget i postkassa.)
Everest is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2012, 10:12   #15
jufix
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Kan komme med noen tips ang. to returbilletter (TRD-PEK-TRD+PEK-HKG-PEK).
Utvalget av selskap fra TRD er jo litt begrenset, så det lønner seg ofte å sjekke utreise fra f.eks. OSL. TRD-OSL t/r kommer vel på rundt tusenlappen, evt. nedi 400 med NSB.
Minimalt å tjene og masse stress med denne løsningen, dessuten må man via en IC hub fra Oslo med den reiseruten som er etterspurt uansett. Med gjennomgående billett med KLM f.eks vil jeg tro at kostnadbesparelsen ved å fly fra OSL er minimal, så slipper man lavprisexpressen, nsb eller toll-tullet på OSL også, pluss at man får mer miles på FB-kontoen om man har en.
jufix is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2012, 18:44   #16
-Sindre
ScanFlyer Blue

Blir nok mest sannsynligvis KLM fra TRD. For å dra fra OSL må vi nok fly TRD-OSL som fort koster en 1000 lapp per pers (jeg kunne godt tatt buss/tog, men tror nok ikke alle andre i reisefølge er så interessert i det) + beregne god tid siden det ikke er gjennomgående.

De fleste tilbudene jeg har sett i det siste har kun vært fra OSL (Finnair har vel sluttet å fly fra TRD og virker som Lufthansa også har det?) og med det pluss t/r mellom PEK-HKG blir ikke inntjeningen så stor at det er verdt det.
Reply

Posting Rules