Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-04-2012, 07:02   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Nestenulykke over Sylt

KLM Cityhopper og amerikansk bygd F-15C i nestenulykke.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10050074



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 10:54   #2
Anders95
ScanFlyer Blue
 
Anders95's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
Default Re: Nestenulykke over Sylt

Noen som har funnet den på radaren?
Anders95 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 11:07   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Nestenulykke over Sylt

Men hvem sin F-15 var det? Kan ikke se at nederlenderne flyr rundt med sånne.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 11:12   #4
Anders95
ScanFlyer Blue
 
Anders95's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
Default Re: Nestenulykke over Sylt

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Men hvem sin F-15 var det? Kan ikke se at nederlenderne flyr rundt med sånne.

-A
http://www.onderzoeksraad.nl/en/inde...tsing-2012041/
Ifølge denne siden var den amerikansk.

Last edited by Anders95; 27-04-2012 at 16:09.
Anders95 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 12:01   #5
AggTouchdown
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
Default Re: Nestenulykke over Sylt

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Men hvem sin F-15 var det? Kan ikke se at nederlenderne flyr rundt med sånne.
USAFE (US Air Force Europe) har tre skvadroner med F-15 på RAF Lakenheath i England (to skvadroner med Strike Eagles og en med C-modeller), mest sannsynlig var det en av dem.
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 12:57   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Nestenulykke over Sylt

Og de er vel de eneste F-15 i Europa nå.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 13:08   #7
AggTouchdown
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
Default Re: Nestenulykke over Sylt

Det stemmer, kan jo alltids ha vært noen som har vært på vei fra USA og til et eller annet sted, men som sagt så er det vel mest sannsynlig at det var en fra Lakenheath.
AggTouchdown is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 18:28   #8
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Exclamation Tcas warning på KLM

sb.no melder at et fly fra Amsterdam til Torp var nær på å bli smadret av et jagerfly.

Jeg var på jobb den dagen, og har en litt mindre dramatisk beskrivelse.

På vei til Torp fikk KLM en TACS warning, og flyet gikk opp i høyde for å unngå det amerikanske jagerflyet.
KLM flyet overskred maks tillatte høyde for flytypen.
Flyet landet trygt og udramatisk på Torp.

Flyverne informerte meg at de måtte ha godkjennelse fra teknisk avdeling for å kunne fly igjen. Vi trodde alle dette ville bli gjort på noen få minutter.
Men det drøyde ut i tid, og jeg informerte passasjerene at flyet hadde vært for høyt, og at vi måtte avvente en formell godkjenning på å kunne fly.

Tiden gikk, og så kom kapteinen inn og informerte om det samme, og forklarte også hvorfor de hadde flydd høyt. Nettopp for å unngå US Sir Force.

Det ble etter ca 2 timer gitt tillatelse (fra flyfabrikanten) at de trygt kunne sette kursen mot Ansterdam igjen.

Fikk inntrykk av at det ikke hadde vært noe dramatikk under selve hendelsen.

Her er historien fra sb.no

http://touch.sb.no/nyheter/klm-fly-t...rfly-1.7201482
Imm
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 18:36   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,154
Default Re: Tcas warning på KLM

Diskuteres også her:

http://forum.flyprat.no/showthread.p...klm+cityhopper
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 19:22   #10
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Tcas warning på KLM

Takk for info. Det er utrolig hvor overdrevet hendelsen framstilles når media rapporterer.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 20:16   #11
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Tcas warning på KLM

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Takk for info. Det er utrolig hvor overdrevet hendelsen framstilles når media rapporterer.
Sikkert noen som kan forklare bedre. Men en skulle vel tro at man fikk en warning i så god tid at det ikke er noen fare.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 20:54   #12
Storm
Flying high
 
Storm's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 45
Default Re: Tcas warning på KLM

Related to airspace issues in German airspace during Frisian Flag 2012....
Tyskerne hadde treningsområder avgitt til øvelsen som på kort varsel kunne taes tilbake for å rute sivil trafikk gjennom området over FL245.. Med 40+ jagerfly i lufta midt i en "fight" tar det litt tid å sørge for at deconfliction blir ivaretatt inhouse når "noen" bestemmer seg for å sende en civilian tvers gjennom treningsområdet..
__________________
Storm
Storm is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:36   #13
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Tcas warning på KLM

Quote:
Originally Posted by Storm View Post
Related to airspace issues in German airspace during Frisian Flag 2012....
Tyskerne hadde treningsområder avgitt til øvelsen som på kort varsel kunne taes tilbake for å rute sivil trafikk gjennom området over FL245.. Med 40+ jagerfly i lufta midt i en "fight" tar det litt tid å sørge for at deconfliction blir ivaretatt inhouse når "noen" bestemmer seg for å sende en civilian tvers gjennom treningsområdet..
Men da har man vel lagd en "dårlig" avtale i forkant av øvelsen når planene ikke er gjennomførbare..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 23:08   #14
Bjamong
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 65
Default Re: Nestenulykke over Sylt

Lo godt av den øverste kommentaren på VG artikkelen!
Bjamong is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2012, 07:08   #15
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Nestenulykke over Sylt

Skummle saker det der. Men godt det gikk bra med begge flyene, men hvordan kan slikt skje? Dem har jo kontakt med tårn, og dem har radar og hele pakken. Så hvordan kan slik skje søvnige piloter.?
__________________
Ja vi elsker alle og fly
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2012, 10:12   #16
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
Default Re: Nestenulykke over Sylt

TCAS får litt å jobbe med pga. stigehastighetene som en fighter kan varte opp med. Har selv opplevd å få litt reaksjoner på cruise når f.eks. en Eurofighter klatrer med 10000 fot i minuttet, selv om den gjorde level-off et godt stykke under vår høyde.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2012, 12:36   #17
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Thumbs down Re: Nestenulykke over Sylt

Det er nesten litt trist når journalister som ikke har peiling på hva de skriver om får lov til å publisere saker... spesielt i en så stor avis som vg, slik at dumskapen eksponeres til så mange som faktisk leser avisen.

Eks i denne saken er jo
-Flyet av merket KLM Cityhopper Fokker 70
-krasjposisjon
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2012, 15:32   #18
Storm
Flying high
 
Storm's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 45
Default Re: Tcas warning på KLM

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Men da har man vel lagd en "dårlig" avtale i forkant av øvelsen når planene ikke er gjennomførbare..
Ja, det er vel lessons learned her..

Det er ihvert fall ingen grunn til å spekulere i "søvnige" piloter hverken på den ene eller andre siden..
__________________
Storm
Storm is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2012, 16:40   #19
Anders95
ScanFlyer Blue
 
Anders95's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
Default Re: Tcas warning på KLM

Quote:
Originally Posted by imm View Post
sb.no melder at et fly fra Amsterdam til Torp var nær på å bli smadret av et jagerfly.

Jeg var på jobb den dagen, og har en litt mindre dramatisk beskrivelse.

På vei til Torp fikk KLM en TACS warning, og flyet gikk opp i høyde for å unngå det amerikanske jagerflyet.
KLM flyet overskred maks tillatte høyde for flytypen.
Flyet landet trygt og udramatisk på Torp.

Flyverne informerte meg at de måtte ha godkjennelse fra teknisk avdeling for å kunne fly igjen. Vi trodde alle dette ville bli gjort på noen få minutter.
Men det drøyde ut i tid, og jeg informerte passasjerene at flyet hadde vært for høyt, og at vi måtte avvente en formell godkjenning på å kunne fly.

Tiden gikk, og så kom kapteinen inn og informerte om det samme, og forklarte også hvorfor de hadde flydd høyt. Nettopp for å unngå US Sir Force.

Det ble etter ca 2 timer gitt tillatelse (fra flyfabrikanten) at de trygt kunne sette kursen mot Ansterdam igjen.

Fikk inntrykk av at det ikke hadde vært noe dramatikk under selve hendelsen.

Her er historien fra sb.no

http://touch.sb.no/nyheter/klm-fly-t...rfly-1.7201482
Imm
Vet du (eller noen andre) hva flightnummeret var på denne flighten?
Anders95 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2012, 17:28   #20
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Nestenulykke over Sylt

Quote:
Originally Posted by FlyboyKarsten View Post
Skummle saker det der. Men godt det gikk bra med begge flyene, men hvordan kan slikt skje? Dem har jo kontakt med tårn, og dem har radar og hele pakken. Så hvordan kan slik skje søvnige piloter.?
Må nesten kommentere denne fra FlyBoyKarsten.
Nei de var ikke i kontakt med tårn. KLM var i kontakt med en kontrollsentral mens fighter'n mest sannsynlig var i kontakt med en militær enhet, en CAOC e.l.
F15 har radar, sivile fly har kun værradar.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air Berlin utenfor gresset på Sylt 30SEP17 toftos Flyforum 5 01-10-2017 12:20
Nestenulykke på OSL LN-RPL Flyforum 4 12-10-2009 16:08
Ny nestenulykke... i Sverige Madman Flyforum 9 14-09-2007 11:52
Nestenulykke Evenes Fly high Flyforum 0 21-02-2007 20:56
Nestenulykke over Oslo sail4fun Flyforum 22 26-03-2005 13:43


All times are GMT +2. The time now is 13:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.