![]() |
Nestenulykke over Sylt
KLM Cityhopper og amerikansk bygd F-15C i nestenulykke.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10050074 Vidar |
Re: Nestenulykke over Sylt
Noen som har funnet den på radaren? :)
|
Re: Nestenulykke over Sylt
Men hvem sin F-15 var det? Kan ikke se at nederlenderne flyr rundt med sånne.
-A |
Re: Nestenulykke over Sylt
Quote:
Ifølge denne siden var den amerikansk. |
Re: Nestenulykke over Sylt
Quote:
|
Re: Nestenulykke over Sylt
Og de er vel de eneste F-15 i Europa nå.
|
Re: Nestenulykke over Sylt
Det stemmer, kan jo alltids ha vært noen som har vært på vei fra USA og til et eller annet sted, men som sagt så er det vel mest sannsynlig at det var en fra Lakenheath.
|
Tcas warning på KLM
sb.no melder at et fly fra Amsterdam til Torp var nær på å bli smadret av et jagerfly.
Jeg var på jobb den dagen, og har en litt mindre dramatisk beskrivelse. På vei til Torp fikk KLM en TACS warning, og flyet gikk opp i høyde for å unngå det amerikanske jagerflyet. KLM flyet overskred maks tillatte høyde for flytypen. Flyet landet trygt og udramatisk på Torp. Flyverne informerte meg at de måtte ha godkjennelse fra teknisk avdeling for å kunne fly igjen. Vi trodde alle dette ville bli gjort på noen få minutter. Men det drøyde ut i tid, og jeg informerte passasjerene at flyet hadde vært for høyt, og at vi måtte avvente en formell godkjenning på å kunne fly. Tiden gikk, og så kom kapteinen inn og informerte om det samme, og forklarte også hvorfor de hadde flydd høyt. Nettopp for å unngå US Sir Force. Det ble etter ca 2 timer gitt tillatelse (fra flyfabrikanten) at de trygt kunne sette kursen mot Ansterdam igjen. Fikk inntrykk av at det ikke hadde vært noe dramatikk under selve hendelsen. Her er historien fra sb.no http://touch.sb.no/nyheter/klm-fly-t...rfly-1.7201482 Imm |
Re: Tcas warning på KLM
|
Re: Tcas warning på KLM
Takk for info. Det er utrolig hvor overdrevet hendelsen framstilles når media rapporterer.
|
Re: Tcas warning på KLM
Quote:
|
Re: Tcas warning på KLM
Related to airspace issues in German airspace during Frisian Flag 2012....
Tyskerne hadde treningsområder avgitt til øvelsen som på kort varsel kunne taes tilbake for å rute sivil trafikk gjennom området over FL245.. Med 40+ jagerfly i lufta midt i en "fight" tar det litt tid å sørge for at deconfliction blir ivaretatt inhouse når "noen" bestemmer seg for å sende en civilian tvers gjennom treningsområdet.. |
Re: Tcas warning på KLM
Quote:
|
Re: Nestenulykke over Sylt
Lo godt av den øverste kommentaren på VG artikkelen!
|
Re: Nestenulykke over Sylt
Skummle saker det der. Men godt det gikk bra med begge flyene, men hvordan kan slikt skje? Dem har jo kontakt med tårn, og dem har radar og hele pakken. Så hvordan kan slik skje søvnige piloter.?
|
Re: Nestenulykke over Sylt
TCAS får litt å jobbe med pga. stigehastighetene som en fighter kan varte opp med. Har selv opplevd å få litt reaksjoner på cruise når f.eks. en Eurofighter klatrer med 10000 fot i minuttet, selv om den gjorde level-off et godt stykke under vår høyde.
|
Re: Nestenulykke over Sylt
Det er nesten litt trist når journalister som ikke har peiling på hva de skriver om får lov til å publisere saker... spesielt i en så stor avis som vg, slik at dumskapen eksponeres til så mange som faktisk leser avisen.
Eks i denne saken er jo -Flyet av merket KLM Cityhopper Fokker 70 -krasjposisjon |
Re: Tcas warning på KLM
Quote:
Det er ihvert fall ingen grunn til å spekulere i "søvnige" piloter hverken på den ene eller andre siden.. |
Re: Tcas warning på KLM
Quote:
|
Re: Nestenulykke over Sylt
Quote:
Nei de var ikke i kontakt med tårn. KLM var i kontakt med en kontrollsentral mens fighter'n mest sannsynlig var i kontakt med en militær enhet, en CAOC e.l. F15 har radar, sivile fly har kun værradar. |
All times are GMT +2. The time now is 02:02. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.