Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Nestenulykke over Sylt (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=102829)

LN-VLE 26-04-2012 07:02

Nestenulykke over Sylt
 
KLM Cityhopper og amerikansk bygd F-15C i nestenulykke.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10050074



Vidar

Anders95 26-04-2012 10:54

Re: Nestenulykke over Sylt
 
Noen som har funnet den på radaren? :)

Utflyttet 26-04-2012 11:07

Re: Nestenulykke over Sylt
 
Men hvem sin F-15 var det? Kan ikke se at nederlenderne flyr rundt med sånne.

-A

Anders95 26-04-2012 11:12

Re: Nestenulykke over Sylt
 
Quote:

Originally Posted by Utflyttet (Post 738451)
Men hvem sin F-15 var det? Kan ikke se at nederlenderne flyr rundt med sånne.

-A

http://www.onderzoeksraad.nl/en/inde...tsing-2012041/
Ifølge denne siden var den amerikansk.

AggTouchdown 26-04-2012 12:01

Re: Nestenulykke over Sylt
 
Quote:

Originally Posted by Utflyttet (Post 738451)
Men hvem sin F-15 var det? Kan ikke se at nederlenderne flyr rundt med sånne.

USAFE (US Air Force Europe) har tre skvadroner med F-15 på RAF Lakenheath i England (to skvadroner med Strike Eagles og en med C-modeller), mest sannsynlig var det en av dem.

LN-KOG 26-04-2012 12:57

Re: Nestenulykke over Sylt
 
Og de er vel de eneste F-15 i Europa nå.

AggTouchdown 26-04-2012 13:08

Re: Nestenulykke over Sylt
 
Det stemmer, kan jo alltids ha vært noen som har vært på vei fra USA og til et eller annet sted, men som sagt så er det vel mest sannsynlig at det var en fra Lakenheath.

imm 26-04-2012 18:28

Tcas warning på KLM
 
sb.no melder at et fly fra Amsterdam til Torp var nær på å bli smadret av et jagerfly.

Jeg var på jobb den dagen, og har en litt mindre dramatisk beskrivelse.

På vei til Torp fikk KLM en TACS warning, og flyet gikk opp i høyde for å unngå det amerikanske jagerflyet.
KLM flyet overskred maks tillatte høyde for flytypen.
Flyet landet trygt og udramatisk på Torp.

Flyverne informerte meg at de måtte ha godkjennelse fra teknisk avdeling for å kunne fly igjen. Vi trodde alle dette ville bli gjort på noen få minutter.
Men det drøyde ut i tid, og jeg informerte passasjerene at flyet hadde vært for høyt, og at vi måtte avvente en formell godkjenning på å kunne fly.

Tiden gikk, og så kom kapteinen inn og informerte om det samme, og forklarte også hvorfor de hadde flydd høyt. Nettopp for å unngå US Sir Force.

Det ble etter ca 2 timer gitt tillatelse (fra flyfabrikanten) at de trygt kunne sette kursen mot Ansterdam igjen.

Fikk inntrykk av at det ikke hadde vært noe dramatikk under selve hendelsen.

Her er historien fra sb.no

http://touch.sb.no/nyheter/klm-fly-t...rfly-1.7201482
Imm

Twin Otter 26-04-2012 18:36

Re: Tcas warning på KLM
 
Diskuteres også her:

http://forum.flyprat.no/showthread.p...klm+cityhopper

Kanon 26-04-2012 19:22

Re: Tcas warning på KLM
 
Takk for info. Det er utrolig hvor overdrevet hendelsen framstilles når media rapporterer.

imm 26-04-2012 20:16

Re: Tcas warning på KLM
 
Quote:

Originally Posted by Kanon (Post 738616)
Takk for info. Det er utrolig hvor overdrevet hendelsen framstilles når media rapporterer.

Sikkert noen som kan forklare bedre. Men en skulle vel tro at man fikk en warning i så god tid at det ikke er noen fare.

Storm 26-04-2012 20:54

Re: Tcas warning på KLM
 
Related to airspace issues in German airspace during Frisian Flag 2012....
Tyskerne hadde treningsområder avgitt til øvelsen som på kort varsel kunne taes tilbake for å rute sivil trafikk gjennom området over FL245.. Med 40+ jagerfly i lufta midt i en "fight" tar det litt tid å sørge for at deconfliction blir ivaretatt inhouse når "noen" bestemmer seg for å sende en civilian tvers gjennom treningsområdet..

STARSHIP 2 26-04-2012 22:36

Re: Tcas warning på KLM
 
Quote:

Originally Posted by Storm (Post 738648)
Related to airspace issues in German airspace during Frisian Flag 2012....
Tyskerne hadde treningsområder avgitt til øvelsen som på kort varsel kunne taes tilbake for å rute sivil trafikk gjennom området over FL245.. Med 40+ jagerfly i lufta midt i en "fight" tar det litt tid å sørge for at deconfliction blir ivaretatt inhouse når "noen" bestemmer seg for å sende en civilian tvers gjennom treningsområdet..

Men da har man vel lagd en "dårlig" avtale i forkant av øvelsen når planene ikke er gjennomførbare.. :)

Bjamong 26-04-2012 23:08

Re: Nestenulykke over Sylt
 
Lo godt av den øverste kommentaren på VG artikkelen!

FlyboyKarsten 27-04-2012 07:08

Re: Nestenulykke over Sylt
 
Skummle saker det der. Men godt det gikk bra med begge flyene, men hvordan kan slikt skje? Dem har jo kontakt med tårn, og dem har radar og hele pakken. Så hvordan kan slik skje søvnige piloter.?

CFM 27-04-2012 10:12

Re: Nestenulykke over Sylt
 
TCAS får litt å jobbe med pga. stigehastighetene som en fighter kan varte opp med. Har selv opplevd å få litt reaksjoner på cruise når f.eks. en Eurofighter klatrer med 10000 fot i minuttet, selv om den gjorde level-off et godt stykke under vår høyde.

Flying-news 27-04-2012 12:36

Re: Nestenulykke over Sylt
 
Det er nesten litt trist når journalister som ikke har peiling på hva de skriver om får lov til å publisere saker... spesielt i en så stor avis som vg, slik at dumskapen eksponeres til så mange som faktisk leser avisen.

Eks i denne saken er jo
-Flyet av merket KLM Cityhopper Fokker 70
-krasjposisjon

Storm 27-04-2012 15:32

Re: Tcas warning på KLM
 
Quote:

Originally Posted by STARSHIP 2 (Post 738701)
Men da har man vel lagd en "dårlig" avtale i forkant av øvelsen når planene ikke er gjennomførbare.. :)

Ja, det er vel lessons learned her..

Det er ihvert fall ingen grunn til å spekulere i "søvnige" piloter hverken på den ene eller andre siden..

Anders95 27-04-2012 16:40

Re: Tcas warning på KLM
 
Quote:

Originally Posted by imm (Post 738604)
sb.no melder at et fly fra Amsterdam til Torp var nær på å bli smadret av et jagerfly.

Jeg var på jobb den dagen, og har en litt mindre dramatisk beskrivelse.

På vei til Torp fikk KLM en TACS warning, og flyet gikk opp i høyde for å unngå det amerikanske jagerflyet.
KLM flyet overskred maks tillatte høyde for flytypen.
Flyet landet trygt og udramatisk på Torp.

Flyverne informerte meg at de måtte ha godkjennelse fra teknisk avdeling for å kunne fly igjen. Vi trodde alle dette ville bli gjort på noen få minutter.
Men det drøyde ut i tid, og jeg informerte passasjerene at flyet hadde vært for høyt, og at vi måtte avvente en formell godkjenning på å kunne fly.

Tiden gikk, og så kom kapteinen inn og informerte om det samme, og forklarte også hvorfor de hadde flydd høyt. Nettopp for å unngå US Sir Force.

Det ble etter ca 2 timer gitt tillatelse (fra flyfabrikanten) at de trygt kunne sette kursen mot Ansterdam igjen.

Fikk inntrykk av at det ikke hadde vært noe dramatikk under selve hendelsen.

Her er historien fra sb.no

http://touch.sb.no/nyheter/klm-fly-t...rfly-1.7201482
Imm

Vet du (eller noen andre) hva flightnummeret var på denne flighten? :)

PointMergeArrival 27-04-2012 17:28

Re: Nestenulykke over Sylt
 
Quote:

Originally Posted by FlyboyKarsten (Post 738791)
Skummle saker det der. Men godt det gikk bra med begge flyene, men hvordan kan slikt skje? Dem har jo kontakt med tårn, og dem har radar og hele pakken. Så hvordan kan slik skje søvnige piloter.?

Må nesten kommentere denne fra FlyBoyKarsten.
Nei de var ikke i kontakt med tårn. KLM var i kontakt med en kontrollsentral mens fighter'n mest sannsynlig var i kontakt med en militær enhet, en CAOC e.l.
F15 har radar, sivile fly har kun værradar.


All times are GMT +2. The time now is 02:02.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.