![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hentet fra http://www.standby.dk
Ansatte spår salg af SAS-selskab Der svirrer stadig flere rygter om et salg af SAS Ground Services. Ifølge Lufthavnsfunktionærerne står den schweiziske lufthavnsoperatør Swissport klar til at købe virksomheden og dermed overtage alle servicefunktioner i lufthavnen for SAS og andre operatører. (Børsen 16.2. 2006) Håper det ikke er noe hold i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Pilot aksjonene fører til forverret økonomi i SAS gruppen hvilket igjen forsterker behovet for salg av virksomheter. Viktig å få inn cash for å demme opp for noe av tapet pilotene forårsaker. Problemet oppstår når man ikke har mer å selge!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Foruten å hente inn cash selger man selvsagt for å oppnå konkurransedyktige priser på Ground Service tjenester. SAS betaler i dag 20-40 % overpris ved å drive tjenesten i egen regi. Frafallet av eksterne kunder til SGS i den senere tid understreker også behoivet for snarlig avhending av virksomheten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
At regnskapsresultatet ikke er positivt trenger ikke bety at man tærer på kontantene. Jeg har mer tro på ditt neste punkt - nemlig at man selger SGS for å oppnå bedre priser fra SGS eller andre aktører. Hvorfor er det forresten slik at SAS betaler 20-40% overpris, og hva mener du med overpris? det man betaler ekstra går jo uansett inn i SAS-konsernets kasse som inntekt (det SAS DK betaler til SGS er jo strengt tatt bare en intern overføring i konsernet). At høyere pris på SGS sine tjenester gjør at kostnadene på driftsenhetene som SAS DK, SE og NO er vel for konsernet bare interessant i den grad det bidrar til å redusere SAS-gruppens flyselskapers konkurranseevne. det virker uansett veldig merkelig at konsernledelsen ikke griper fatt i prisingen til SGS og tvinger disse til å levere tjenestene til "markedspris".... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Oppdelingen av selskapet har pågått leeeeenge. At SAS gjør dette for å ha muligheter for å selge ut enheter har ligget i kortene like lenge. Dette er et trist faktum, men dessverre ingen overrakselse. Disse spekulasjonene begynte i samme øyeblikk som SGS ble skilt ut. Jeg har følt at det alltid har vært mer aktuelt å spekulere i hvem som kjøper, og når, enn OM det blir solgt. Det er slutt på de tider da de forskjellige avdelingene følte tilhørighet og samhold. Da jeg jobbet på trafikk var vi et lag som prøvde å få det beste ut av hverandre for å slå konkurentene. Nå er vi ikke lenger én gjeng som prøver å gjøre det bra SAMMEN. Nå blir vi alle kunder og leverandører for hverandre som kun tenker på sin egen lille tue. Man blir mer opptatt av å forsvare egne budsjetter INNAD i konsernet enn å fokusere på den eksterne konkuransen. Utviklingen er ufattelig trist. Du må gjerne skylde på pilotene hvis du føler deg bedre av det, men det blir i så fall med din egen selvfølelse for det har ingenting med saken å gjøre i det hele tatt. Cloudius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Kjapp digresjon: Hvor jobbet du, og naar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg skulle ønske flere ansatte i selskapet var mer business orientert enn museumsvoktere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Min mening er at et flyselskap bør eie og kontrollere sitt eget handlingselskap på hjemmebaser og på strategiske punkter i rutenettet. Mens resten av destinasjonene kan gjerne settes ut på kontrakt.
For meg så kan jeg ikke se hvordan kvaliteten ellers kan opprettholdes. Jeg mener ikke at de som jobber i rene handlingselskaper ikke er flinke, men ofte er folk underbetalte, har få eller ingen goder, og dårlige arbeidstider. Til tider høy gjennomstrømning av ansatte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det hersker vel absolutt ingen tvil om at en egen handling aktør gjør en bedre jobb for selskapet enn en innleid ekstern aktør. Dette er selvfølgelig Sas ledelsen smertelig klar over.
Vi får vel se hva som kommer til å skje i fremtiden, men jeg tviler på at det er hold i disse påstandene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Cloudius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Leste en leder, lurer faktisk på om det var Forbrukerrapporten?, der hun skrev at det var så godt å se SAS bakkepersonale når hun kom til flyplassen (i utlandet) for de var så synlige svarte alltid(hennes erfaring) vennlig og imøtekommende på henvendelser. Dette til tross for at hun ikke skulle fly SAS. At det var SGS er ikke hovedpoenget for meg her. Men folk setter pris på det kjente. Spesielt uvante passasjerer føler det nok lettere å forholde seg til det kjente. Står det SAS i billetten så forventer de ofte å fly SAS og å helst treffe SGS. Samme med f.eks. LH. Derfor er det ikke alltid like populært med code-share. Kontraktører kan nok i mange tilfeller gjøre en bra jobb til billigere penger, men gevinsten av det ovennevnte vises ikke i budsjettet og da har man et lite dilemma. Man kan ikke ha egne folk på alle stasjoner, men på plasser med mye egen trafikk mener JEG at bakkehandling er en del av "kjernevirksomheten". Men nå er det jo ikke jeg som bestemmer ![]() Cloudius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg hører ikke noe om at passasjerer unngår DY pga at de ikke har egen 'SGS'. Tiden for egen bakketjeneste er nok over. Spørsmålet er nok ikke om, men når SGS selges. Det er min oppfatning at pilot aksjonene med de økonomiske konsekvenser det har for SAS bidrar til å fremskynde behovet for ytterligere outsourcing. Spennende tider vi går inn i. Jeg er naturligvis åpen for at andre på forumet ser virkeligheten i et annet lys. Kun ettertiden vil fortelle oss hvem som treffer nærmest blink i sine 'spådommer'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
For et flyselskap er pris viktig på groundhandlingtjenester og dette gjelder selvfølgelig også for SAS. De siste årene har SGS vært gjennom kraftige besparinger og jeg vil tro at SGS iløpet av året kan matche Røros og Servisair/Globeground på priser. Problemet er vel at SGS har hatt litt for mange "papirflyttere" sittende på kontorer rundt omkring istede for å være i produksjon. På OSL har SGS kuttet stillinger og lagt ned hele KR administrasjonene og flyttet den sammen med trafikk og har gitt besparelser. Tror ennå det er endel å hente oppe i kontorblokka til SGS på OSL.
Selv foretrekker jeg å jobbe for et flyselskap og jeg håper SGS fortsatt vil være SAS eid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg tror heller ikke at folk unngår DY p.g.a. dette. Det var heller ikke mitt budskap. Jeg prøvde bare å frem at for nettverksselskapene, som alltid har hatt egen handling, så har et egen handlingselskap en verdi som ikke lar seg påvise.
Ellers sier du det samme som jeg nevnte lengre opp i tråden. Det er mer snakk om når enn om i.f.t. salg. Forskjellen er at jeg synes det er en trist utvikling. Når det gjelder kjent/ukjent så har jeg et ganske godt eksempel som heldigvis lot seg tallfeste. Commutertrafikken ut fra CPH kunne ofte erstattes med innleide kontraktører. Men det viste seg at passasjergrunnlaget kunne synke med inntil 20% når det viste seg at det ikke var et SAS-fly. Dette var imidlertid før 9/11 og SAS som varemerke er vel alle enig om at har svekket seg siden da. Men poenget er likevel at slike ting spiller inn. I SGS' tilfelle vil ikke slikt kunne tallfestes. Dessuten har det blitt mye mer fokus på pris, så jeg kan skal ikke påta meg å si hvor mye slikt egentlig betyr for passasjerer idag. Men at det betyr noe er hevet over enhver tvil. Den som lever får se. Cloudius |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå elsker en viss person på forumet outsourcing til de grader, og tror han har lagt SGS til hat.
SAS gruppen har leid inn McKinsey til å vurdere om SGS leverer markedspris til SAS gruppen, og med unntak av CPH så er det tilfelle. Det står å lese i årsrapporten til SAS om noen vil ha det offisielt. I SGS danmark så har de nå kniven dypt inn i strupen, så det kommer til å skje drastiske endringer der. Groundhandlingsbiten til SAS har vært spekulert til salg i lang tid, i 99 var det aktuelt å selge til da LH eide Globeground. Og det er mange som er interessert i både SGS og i handling av SAS sine selskaper. Om outsourcing vil skje får vi jo se på, og evt hvilket grunnlag ledelsen ønsker å gjøre det på. Men kanskje de først bør gjøre kjernevirksomheten lønnsom først?
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvorfor denne religiøse holdningen til outsourcing..? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
SGS leverer til markedspris i Norge. Med tanke på den "totalpakken" Sgs leverer, så har undersøkelser vist at SGS er fullt ut konkuransedyktige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair spår: Vi spår «moren og faren til alle priskriger | BraathensSafe1985 | Småprat | 6 | 06-09-2015 21:48 |
Spår SAS-aksjen ned 30 prosent | GF1 | Flyforum | 6 | 25-10-2010 15:25 |
Interessant flashback til den gang SAS var IC selskab | Joker7913 | Flyforum | 3 | 22-07-2008 12:18 |
SAS Norge i godt selskab | sk931 | Flyforum | 17 | 30-01-2008 13:31 |
SAS spår kjempefall i flyreiser med svensk skatt | CK | Flyforum | 10 | 25-12-2005 23:48 |