Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-07-2012, 21:12   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Erfaring med pass/immigrasjonskontroll ulike steder

Hei.
Tenkte bare å starte en tråd hvor man kan utveksle litt erfaringer med passkontrollen ulike steder i verden. Selvfølgelig varierer jo køer til enhver tid, men gir jo ofte et innblikk.

OSL - veldig avhengig av om det er mange non Schengen arrivals på samme tid, køen går som regel fort unna.
EDI - når det er mer enn 2-3 internasjonale flygninger er det lang kø, ventetid opp mot 15-20 minutter kan påregnes for EU/EØS borgere.
NRT - veldig fordel å gå fort og forbi dine medpassasjerer på vei til passkontrollen, da er det ofte lite kø (terminal 1). Japan har i likhet med USA en streng innreisekontroll og det tas fingeravtrykk og foto. Spørsmål må påregnes, men japanerne er et effektivt folkeslag så det går som regel bra.

LAX - terminal 2, mareritt da jeg kom med Air France. Tror Air France og KLM kom samtidig som gjorde det komplette kaos. Ventet vel 25-30 minutter. Lang kø igjennom tollkontrollen som strakk seg helt tilbake til passkontrollukene.
PEK - terminal 2, bra kapasitet og lite kø, hello bilde og stempel. Man kan tom gi terningkast til servicen i passkontrollen.
ICN - selv med mye kø og mange flighter går denne passkontrollen som en drøm. Det sto vakter og dirigerte folk til steder med mindre kø. Selve innstemplingen tok under 10 sekunder.
SVO terminal D - ok jeg kom litt utpå kvelden, men kunne bare spasere rett opp til en ledig luke, no questions asked.
TLV - vel om du vil bruke LANG tid i passkontrollen er dette flyplassen for deg. Stempler fra arabiske land anbefales ikke, det er å be om avhør. Lange køer i morgenrushet som tar tid.
IST - tja bare du husker på å kjøpe visum før du steller deg i passkøen så er de fornøyde. Tar ofte litt tid, men ellers ikke noe nevneverdig å utsette. Ja du havner bakerst i køen om du har glemt å kjøpe visum i luka 10 meter unna.

CDG - terminal 2E. Må være den minst effektive europeiske passkontrollen jeg har sett for EU/EØS borgere. Ingen dedikerte luker for EU/EØS borgere og fast track og ikke fasttrack ble flettet sammen på en av lukene. Lite effektivt.
Gjerne kom med flere erfaringer også fra flyplassene jeg har nevnt.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 21:23   #2
Fervidus
Newcomer

Default Re: Erfaring med pass/immigrasjonskontroll ulike steder

HKG - Pleier å være litt kø enkelte perioder i døgnet når mange store maskiner fra hele verden landes nesten samtidig. Men opplever at folk som jobber med passkontroll er ganske effektive. Jeg har opplevd to ganger at de måler ventetid i passkontroll. Tipper at de har tenkt å gjøre noe med det hvis ventetiden er for lang.

TPE - Opplever sjelden lange køer i passkontroll. Merker at de øker bemanning dersom mange store maskiner landes nesten samtidig. Hvis det alikevel blir kø, sender de utlendinger til skranker som er reservert for folk som har pass utstedt av "Republic of China". ;-) Høy effektivitet kan man også merke her.

Last edited by Fervidus; 27-07-2012 at 21:25.
Fervidus is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 23:48   #3
fjasebase
ScanFlyer Gold

EWR - Avhengig av andre ankomster. Har gått rett gjennom 1 gang. Sist gang stod jeg ca 90 minutter
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 00:11   #4
Helikopter
ScanFlyer Blue

Helikopter's Avatar

ICN - Kom en tidlig morgen og kun 2 sluser oppe, åpnet en til etter hvert men tok lang tid. Mange som ikke skjønte dette med kort som måtte fylles ut og måtte gå tilbake. Sikkert noe med flyene som ankom å gjøre.

MIA - Rask og effektivt gjennom, ca like lang ventetid i immigration som customs. Sikkert utrolig uforutsigbart med tanke på hva slags fly som lander.

MNL - Gammeldags og litt sirumpa kontroll. Mye skjema som må fylles ut, men som ikke håndheves like seriøst
Helikopter is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 01:36   #5
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

OSL - Gikk rett gjennom sist. Kontrolløren brukte knapt et halvt sekund på å studere passet.

SVO - Passkontroll med en del kø (10-20 min.) selv for transferpax. Kontrollørene er supernøye. En virket å være i sterk tvil om jeg var samme person som i passet. I terminal F begrenses hastigheten naturlig av køkapasiteten i sikkerhetskontrollen rett bak som er helt latterlig.

PEK - Typisk rundt et kvarter kø både i T2 og T3.

ICN - Var en del kø i kveldinga. Tror det kom et par store maskiner fra Junaiten omtrent på samme tid som oss
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 14:04   #6
Sondbjo
ScanFlyer Gold

OSL - prøver å være fort ut av flyet da det kan ta tid siden det bare er en eller to luker åpene på flere fly samtidig. (Dårlig panleging OSL !!! )

FRA - Stort sett bare 5-10 mennsker forran deg i køen går stort sett på 10 min MAX.

PEK - Mye kø de siste dagene nå ca 20-30 min må påregnes ut av Kina. Inn i Kina går det noe raskere.

ULN - IKKE kom bakerst i køen, da da tar det tid! Jeg var nr 3/4 og da hvar jeg igjenom på 10 min.

MNL - Enklere blir det ikke - for skjemaer men de er enkle men jeg skønner ikke helt poenget når de alikevell skanner passene inn/ut...

SVO -Raskt igjenom ingen problem.

MIA -ca 10-40 min +toll
JFK 5 min
LON 1-5 min
BKK fastrack så tar stort sett maks 5 min.
Bishkek- 30-60 min da de er treige når det kommer fulle fly....
Korday landgrensen til Kazakshtan ca 2-4 timer!
RGN - Ganske trege folk i kontrollen selv for liten kø 30 min+++
VTE - supertreige brukte vel 1 time der.
Phnom phnen - ok men noe tregt her også hjalp å være først til visum skranken.
ho ci minh- 5 min
Brunei- 1 min
KUL-lcct 5 min
HKT 10-20 min mye kø
SIN- 1-20 min
CGK 5-10 min
NRT- 5-10 min
ICN 5 min

Finnes det fler flyplasser igjen da tro? :P
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 14:41   #7
Fly med oss
ScanFlyer Gold

CPH - dårligere planlegning enn OSL, om mulig. Har opplevd kun én åpen luke for samtlige transferpassasjerer på en A340.
JFK - 90 minutters ventetid, inkludert å måtte oppleve medpassasjerer bli ydmyket ved å bli kalt "bitch" av TSA-personalet.

Last edited by Fly med oss; 28-07-2012 at 21:08.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 14:52   #8
Vegasbaby
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
EWR - Avhengig av andre ankomster. Har gått rett gjennom 1 gang. Sist gang stod jeg ca 90 minutter
Er det forskjell på Uniteds terminal og SASs terminal her? Har ofte stått lenge i kø i førstnevnte, men sklidd raskt gjennom de to siste gangene jeg har flydd med SAS.
Vegasbaby is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 15:30   #9
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Hadde vært fint om folk postet tidspunkt og flyselskap for erfaringen.
Gru 0530 am med Lh fra muc: ingen kø som førstemann fremme. Egen kø for barnefamilier.
Sea 1.30 pm Lh. Ikke lang, men treg kø(60 min). Kom rett etter fly fra Kina. Barnefamilier ble tatt ut av køen.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 17:00   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Vegasbaby View Post
Er det forskjell på Uniteds terminal og SASs terminal her? Har ofte stått lenge i kø i førstnevnte, men sklidd raskt gjennom de to siste gangene jeg har flydd med SAS.
En del av Uniteds ankomster ledes vel dog fortsatt gjennom Terminal 2 (SAS' terminal)?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 19:20   #11
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

ORD, i stort sett en dröm när man kommer med SK flighterna. Har väntat max 20 min och det är helt OK för att vara USA Men även här lönar det sig att gå fort förbi sina medpassagerare.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 19:37   #12
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Det siste året har jeg opplevd litt av hvert...

IAD: Ankomst med SK fra CPH.
1. gang hadde jeg UA domestic transfer og gikk gjennom transfer immigrasjon. Det tok nesten 1,5 time pga få åpne sluser for non-US citizens, mens det var tonnevis av US citizen sluser som var åpne og null kø der. Kjedelig.
2. gangen hadde jeg ikke videre connection og gikk gjennom immigrasjonen som første person. 30 sek ventetid

JFK: Ankomst med LH fra MUC, småjogget litt i korridorene før jeg kom ned til immigrasjonshallen, hvor det ikke var kø og det var tydelig at de andre transatlantiske flightene hadde landet for en stund siden, siden vår flight var alene der. Først i køen og ingen ventetid.

SEA: Ankomst med LH fra FRA () Kom bak Hainan-flighten og da var det gjort. Ventet i ca 20 minutter.
Old 28-07-2012, 20:43   #13
Fredrik74
ScanFlyer Silver

ICN: Nästan ingen kö och igenom på 5 minuter.

PVG: I stort sett ingen kö alls. Inga problem alls.

HKG: Flera försök men samma varje gång. Rätt lång kö men igenom på 15-20 minuter.

EWR: Kom med SK från ARN och kom precis före en annan flight. I stort sett ingen kö i passkontrollen men fick vänta länge på väskan istället.

JFK: I 2010 åkte jag med SQ till JFK och det är en väldigt tidig flight. Så tidig att när jag kom fram till passkontrollanterna hade de inte riktigt hunnit logga in på sina datorer än.

SIN: Snabbt och effektivt. Igenom på 5 minuter.

KUL: En del kö men det tog inte mer än 15 minuter.

Allt utom JFK är det senaste året.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 21:52   #14
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

MRU: Kom først en kø da det var mange luker. Kikket ikke på utfylte immigrasjonspapirer i det hele tatt og stemplet i passet uten å stille spørsmål. Rett etter var den en som gikk rundt og spurte om å få se bekreftelse på hotellreservasjon og returbillett. På den andre deklarasjonen som var om helse skulle de ha listet opp alle landene man hadde vært i det siste halvåret og de skulle også ha antall dager man var der. Jeg bare skrev at det var altfor lite plass, men papiret ble ikke sjekket da jeg leverte det fra meg i tollen som bare vinket folk videre.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 00:03   #15
mindsweeper
ScanFlyer Blue

YVR: Min base i nord-amerika, ankommer hit 10-12 ganger i året fra europa og 20-30 ganger fra USA. Kommer man rett etter noen asiatiske flighter så er ventetiden raskt over 1 time. Ofte mer spørsmål om mål og mening enn inn i USA, men som regel kommer man gjennom etter 2-3 minutter. Undrer meg alltid hvorfor de spør "have you visited Canada before Sir" når han har passet mitt i hånda med ca 100 stempler fra dette landet.

YVR->USA: Fortjener en egen kommentar, de amerikanske grensevaktene som sitter her er etter min erfaring de kipeste og tøffeste i bransjen, masse spørring og graving om hva man skal osv - selv om jeg bare flyr hjem via USA. "Why do you fly to Seattle when you are going to Europe?" er et vanlig tema...

MSP: Min nr 2 innkomstport til nord-amerika. Utrolig effektiv grensekontroll, bortsett fra om man kommer etter fly fra asia. Stort sett høffelige kontrollører, og lite mas.
mindsweeper is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 21:35   #16
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

SVO: De nye terminalene D / E har gjort underverker. Har aldri opplevd noe særlig kø her (senest denne uken). Den skumle F-terminalen later ikke til å være så mye i bruk for tiden. En artig detalj med kontrollen i de nye terminalene er at godt innsyn i hva kontrolløren faktisk sjekker, og det er fullt mulig å lese hva som kommer opp på dataskjermen til kontrolløren som sitter med ryggen til.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 22:12   #17
jefi99
ScanFlyer Gold

GRU:
Kaotisk ml. 04:30 og 08 om morgenen, når der kommer dusinvis af widebodies fra Europa og Nordamerika. Ofte ventetider på over 2 timer, og sjældent under 30-40 minutter.
Resten af dagen ofte ventetider på cirka 15 minutter.

GIG:
Som GRU, selvom der er lidt færre fly, men det bliver opvejet af langsommere Policia Federal.
Old 31-07-2012, 22:42   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

I løpet av siste 14 mnd:

NRT: Ingen kø
3xBKK: Ingen kø
KUL: Sto sikkert en halvtime i kø selv med priority
2xSIN: Ingen kø
3xPVG: Minimalt med kø
JFK: Noe kø, men slapp unna den
CDG: Lang kø, men slapp unna den.
2xZRH: Fra 1 til 5 minutter
DPS: Et rot uten like, sto over en halvtime i kø.

Fra tidligere har jeg omtrent like god erfaring med EWR, IAD, ORD, DTW, MSP, ATL og IAH. Sjelden veldig lenge, aldri over en halvtime i kø.

Last edited by Dag Viking; 31-07-2012 at 22:45.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 21:26   #19
Edricson
ScanFlyer Blue

Et greit tips på DME er å gå en trapp opp når man kommer fra utlandet. Det er ofte lang kø i den "åpenbare" kontrollen, og det står ofte flyplassansatte som oppfordrer folk til å gå en trapp opp; dette skjer dog på russisk. Kan være en del kø der også, men den går som regel raskere da de fleste er russere.
Andre nylige erfaringer:
Når man skal ut av RAK er det greit å finne en kø med flest europeere. Det gikk utrolig tregt med både marokkanere og folk fra andre land i Midtøsten, opptil 10-15 minutter per person. Ingen særlig kontroll over turister derimot.
MAN: noe kø for EØS-borgere, men så ut til å gå forholdsvis raskt
CPH: rett igjennom
LHR T1: ca 10 min i kø, dog for ikke-EØS-borgere, så ikke forholdene for EØS-borgere.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 03:56   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Ikke direkte til erfaring men OSL får selvbetjente "EasyPass" pass-kontroll-maskiner i tillegg i høst (aug-sep), man har montert, men mangler oppdatering av software som inneholder aktuell pass-data.
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules