![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Feb 2006
Posts: 36
|
![]()
Hei,
Håller ARN og OSL på att konkurrera ut CPH med nya nonstoplinjer? Continental exploaterar ju både OSL og ARN med nonstopfrekvenser till U.S.A. Kommer CPH:s nya trafik med t.ex. Delta till atlanta att hålla i den hårda konkurrensen när feed från OSL og ARN uteblir? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]()
Continental flyger ju som bekant till Oslo och Stockholm, men ska även börja flyga till Köpenhamn.
Angående Deltas uppkommande linje till Köpenhamn kan den nog fungera bra, iaf på sommaren. Tror det kan bli tuffare under vintern dock. Jag tror personligen inte att det kommer bli någon större feed att tala om från Stockholm till Köpenhamn med tanke på det redan breda utbudet. Vem vill byta två gånger när det räcker med 1 gång? Sen vet jag inte hur pass stor destination Atlanta är som O&D? Från Oslo kan jag tänka mig att det kommer bli feed, dock vet jag inte hur pass mycket. Men någon utkonkurens är det inte tal om, inte än iaf ![]() mvh alf |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Newcomer
Join Date: Feb 2006
Posts: 36
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Hvem skal feede fra Oslo da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,477
|
![]()
Naa maa du ikke blande kortene her. Vi snakker OSL/CPH/ARN som selvstendige flyplasser og CPH som SAS-hub med feed fra egne ruter og Star-partners.
Det er klart at naar SAS reduserer sine tilbud (les: trapper ned interkontinentale ruter), saa vil andre staa klare til aa overta. Som CO, US og MH allerede har gjort paa ARN og OSL. CPH er heller ikke spart, se bare paa DL og CO. Det sitter helt sikkert andre paa gjerdet og foelger med, klare til aa tre inn naar de ser potensiale. Splittelsen av SAS foerer nok ogsaa til en viss erodering av Hub CPH, ettersom f.eks. SAS Braathens kanskje finner det mer loennsomt aa fly 'lokaltrafikk' og fore passasjerer til andre selskapers hubs enn aa ta dem til CPH. Derfor kan ironisk nok SAS' egne spareplaner ogsaa fpere til inntektstap. Men dette er jo langtfra noe nytt ..... ![]() Oh well ... paa tide aa komme meg paa flyet. Kjoer debatt!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Det er som LN-MOW påpeger nødvendigt at skelne mellem den trafik SAS/Star står for gennem CPH via hub princippet og så den anden trafik varetaget af CO, DL, US, MH, m.v. Når US starter en rute fra ARN til PHL vil dette i første omgang ramme SAS', CO's, MH's US-trafik fra ARN, SAS' US-trafik gennem CPH samt andre selskaber der sender US trafik via deres hub - f.eks. BA, KL, AF m.v. Det rammer i mindre grad en rute som Deltas til CPH da denne er baseret på trafik til København med feed til en hub i den anden ende - i dette tilfælde ATL.
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Feb 2006
Posts: 36
|
![]()
Jag tror att ni i Norge ska se lite mer till att flyga nonstop istället för att flyga via hubs i CPH, FRA etc. Boeing 757-200ER är utmärkt för nonstop flygningar från Oslo till U.S.A. Glöm SAS-idéerna om hubs överallt. Flyv nonstop!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 70
|
![]()
ARN,
Dilemmat för våra kära grannar är att det inte finns så många bra direktförbindelser, därmed mer eller mindre tvingas man flyga via Köpenhamn, Frankfurt, Amsterdam osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
Join Date: Feb 2006
Posts: 36
|
![]() Quote:
Det jag menar är att med "rätt" flygplanstyp så skulle dom kanske kunna starta flera nonstoplinjer fra Oslo till for ex U.S.A. Men jag vet att dom inte har mycket till utbud just nu. Och det anser jag är SAS fel... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 70
|
![]()
Jovisst, ingen tvekan om att OSL förtjänar fler nonstoplinjer än vad man har i dagens läge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
Og vi bruker jo de direkterutene vi har,ettersom CO og PIA har suksess utifra OSL. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Nettopp...vi bryr oss ikke så mye om hvem som flyr lenger...bare ruten går nonstop, noe Continental har forstått...dessuten er det vel ikke bare nordmenn ombord i disse flyene. Det er vel noen amerikanere ombord også
![]() Kjøpet av A340 ble nådestøtet for langruter fra Norge i SAS regi ser det ut til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2006
Posts: 209
|
![]()
Vad hände med NW:s planerade linje till OSL? Startades den överhuvudtaget?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Aldri hørt om... NW fløy for mange år siden Minneapolis - Oslo med DC10, men kun 1 eller 2 år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Newcomer
Join Date: Feb 2006
Posts: 36
|
![]() Quote:
Därför kan en US Airways linje Arlanda - Philadelphia påverka Deltas linje från CPH till Atlanta. Detta beroende på att linjen till Atlanta kommer att försöka attrahera skandinavisk transittrafik till olika orter bortom Atlanta. Här är den nya linjen med US Airways identisk. Hur många sådana linjer tål Skandinavien? Frågan är också om Delta kan konkurrera med den överetablering som SAS hub i CPH innebär. SAS trafik via ORD i samarbete med UA är ju välutvecklad. Dessutom är inte Delta med i star Alliance. En fördel för US Airways i Stockholm är att bolaget är med i Star Alliance. Passagerare med detta bonuskort (och det är många i Skandinavien) kommer med fördel att kunna använda US Airways nya linje. Här har Delta ett problem från CPH. Dom är inte med i Star Alliance... Frågan är hur länge Deltas satsning CPH - Atlanta håller innan linjen flyttas... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Ja stemmer. Den gikk videre, og ble lagt ned da KLM mistet mye trafikk til Amsterdam. NW-ruta var vel et samarbeid med Braathens som også fløy matefly fra Gøteborg og Stockholm til USA-ruta.
Men mange år siden dette vel.... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SunExpress med ruter til CPH og ARN | Someone | Flyforum | 2 | 20-02-2015 23:34 |
Ta med gjest i fast track på ARN/CPH? | espeno | Reiseforum | 3 | 24-10-2013 18:08 |
It is raining (not) in Tokyo. ARN-GOT-FRA-NRT-FRA-CPH-ARN med SK och LH i C | Savipix | TripReports | 25 | 16-06-2013 22:51 |
ARN SK410/411 CPH-ARN-CPH med A340 | FlightDeck | Spotteralerts | 1 | 27-11-2011 20:17 |
Kan OSL sammenlignes med CPH og ARN | OslLonghaul | Flyforum | 1 | 09-06-2006 19:04 |