Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2013, 12:05   #1
hanswest
SAS Customer

SAS På snøtur til Palanga

Nå føler jeg at skrivebøtene fra Flypratpolitiet kan justeres noe ned, her er nok en (meget) forsinket rapport fra min side:

Mandag 29. oktober var dagen da snøen kom til Østlandet, og det går jo ikke upåaktet hen for noen som flyr. Jeg skulle på møte, denne gangen gikk flyturen til Palanga, hvor jeg aldri har vært før. Men SAS flyr dit også!
Jeg hadde egentlig billett på SK 377 fra TRD til OSL, SK 1475 fra OSL til CPH, og SK 2744 fra CPH til PLQ.
SK 377 har egentlig avgang fra Værnes 18:20. Reisefølget og jeg ble enige om å møte opp på Værnes så tidlig som vi kunne, og møttes der kvart på fem. Status på alle flygningene utover da ikke kjent, men den hyggelige damen på billettkontoret fikk oss inn på første mulige fly til OSL, og derfra, på første mulige fly til CPH. Vi fikk plass på SK 361, med avgang 14:15 etter tidtabellen, men med avgang var estimert til 17:25. Turen var satt opp med LN-BRI, jeg hadde sete 4C (glemte å ta bilde) med helt godkjent plass til kropp og knær. BRI er en 737-405 som ble levert til Braathens i oktober 1990, maskinen har vært et år på hospitering i Malaysia også. Den bærer navnet Harald Hårfagre. Vi var ca 35 passasjerer om bord, så ikke så altfor trangt. Avgangen var fra utgang 33, og vi kom oss opp i lufta fra rullebane 09 ca 1745. Turen gikk fort og greit, og vi landet på 01R, og takset bort til nybygget med alle 19-utgangene, så ikke på bokstaven men det var utgangen nærmest gangbroa.
Vi hadde plass på SK 463 til CPH kl 19:00, så det var egentlig bare å begynne å gå. Startet gåturen like over klokka halv sju, og vi skulle helt ut til utgang 49. Mens vi gikk skiftet status på avgangen fra ”Boarding” til ”Gate closing”. Men vi kom frem, og fikk være med. Turen var satt opp med Dan Viking, en god gammel MD82, mest behagelige SAS-flyet. Dan har regnr OY-KHN og kom til SAS i januar 1991. Jeg hadde sete 4C her også, med bilde godkjennes plassen:

Vi måtte en tur bortom avisingsplattformen, og tok av fra 01L 1920. Vel oppe i lufta fikk man den lille pappboksen, denne gang med laks og potet-/skalldysalat, som smakte helt ok, her ble det ikke noe bilde dessverre.

Vi landet på rullebane 22L og takset bort til utgang D1. Så ble det en liten tur på besøk i Skandinavia-stua til SAS.

SK 2744 var satt opp fra utgang D3. Helt ok å bruke slike utganger på Kastrup syns jeg, i stedet for de som begynner med bokstaven ”A”.
Det var OY-KFF som besørget turen. KFF heter Karl Viking, og er en Crj900ER som ble levert ny til SAS i slutten av april 09. Det var sen ombordstigning, men den gikk greit unna, så vi var i lufta ca 2245. Avgang var fra rullebane 22R Jeg hadde sete 3D, men så kom det en dame som hadde tilbragt dagen i røykebua på Kastrup og satte seg ved vinduet, og jeg flyttet meg til rad seks, hvor alle stoler var ledige, jeg endte på 6A, hvor plassen er godkjent:

Vi ble servert en EE-boks, med en slags biffsalat som smakte helt ok:

Landing ble ti minutter før rutetid, på rullebane 19.

Vi var egentlig lovt transport fra flyplassen i Palanga og til Klaipeda (byen hvor selve møtet var), men det kom ingen, så da ble det drosje. Vi kom til hotellet klokka halv to på natta, lokal tid, og ble da møtt med at det ikke lå inne noen bestilling på oss, og at de dessverre ikke hadde noen ledige rom. Festlig! Men, hun fant oss på dagen etter, som da egentlig allerede hadde blitt samme dag. Hun begynte å taste, og vi fikk etter hvert rom i 13. Etasje, jeg mistenker sterkt at det ikke var denne typen rom vi hadde bestilt til 53 euro natta, inkl. frokost:

Møtet gikk greit, og snart er man på tur hjemover.

Det ble drosje tilbake til flyplassen, og rett til den ene innsjekkingsskranken som var åpen der. Klokka var ett på formiddagen, og det gjensto to ankomster og en avgang den dagen. Noen fra reisefølge sammenlignet med sin hjemmeflyplass, LHR, og mente at det nok var litt roligere her på den lille PLQ flyplassen!
Jeg spurte i innsjekk om hun kunne oppgradere meg til business, men det kunne hun ikke, så jeg så frem til en EE-tur i sete 3D. Det ble litt lunsj før vi gikk gjennom sikkerhetskontrollen, og der sto OY-KFE og ventet på oss. KFE er også en Crj900ER, som SAS fikk i april 09. Den bærer navnet Ingemar Viking.
Da ombordsstigningskortet mitt ble skannet kom det en litt dypere lyd enn vanlig, og ut spratt et nytt med sete 1C. Føltes helt ok! Plassen er godkjent:

Avgang var fem før rutetid fra rullebane 19, opp i lufta og over til Kastrup. Maten var laks, som ikke er min favoritt, men ok nok den:

Vi landet på 22L femten minutter før rutetid, og takset greit bort til B2. Neste tur, SK 1460 var satt opp fra D3, så heldig med utgangene også denne gangen! Det ble en liten arbeidsøkt i SAS´ 2. etasje, før man tuslet ned . Turen var satt opp med OY-KBB, en Airbus 321-200, hvor jeg hadde sete 1D, med mer enn godkjent beinplass:

Vi takset greit ut til rullebane 22R, og tok av et kvarter etter oppsatt rutetid. Vel oppe i lufta var det klart for litt mat igjen, det var strimlet svinekjøtt, godt men sterkt:

Vi fløy øst for Oslo og Gardermoen, tok en sving mot venstre, og landet på rullebane 19R. Vi var et kvarter for sent ute. Vi takset mot utgang 41. Jeg tok egentlig livet litt med ro siden jeg allerede hadde melding fra SAS om at SK368 til Trondheim var forsinket med 25, og jeg hadde god tid i utgangspunktet. Jeg fikk handlet litt tollfritt, og kom meg gjennom toll og opp til bagasjeleveringsplassen. Flyet var forsinket fra 18:35 til 19:00.. da. Man kom seg gjennom sikkerhetskontrollen, og fikk en ny melding fra SAS, ny avgang 19:15. Jeg slo i hjel tid mens meldingene med forsinkelse til 19:30 og 19:40 tikket inn. SK368 var satt opp fra utgang 20, med en 737-500. Jeg noterte LN-BUA som regnr, men det kan jo ikke stemme siden dette flyet ikke lengre er i SAS´ hule hånd, jaja… Flyet ble helt fullt, det satt også en der fremme sammen med pilotene.
Jeg hadde sete 2D, men det ble ikke noe bilde, beklager. Vi tok av fra 19L, og landet på TRD ca halv ni, i ruskete luft, på rullebane 09. Og så var den turen over!
Det ble mange korte turer, men som alltid, med SAS trives man i lufta.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2013, 16:35   #2
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Default Re: På snøtur til Palanga

En fryd å lese rapportene dine Jeg må si at SK virker å levere god service over hele linjen på turene dine.
Old 03-01-2013, 17:18   #3
bardf
ScanFlyer Blue

bardf's Avatar

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Da ombordsstigningskortet mitt ble skannet kom det en litt dypere lyd enn vanlig, og ut spratt et nytt med sete 1C. Føltes helt ok!
Ah, så herlig Pandionlivet må være.

Hvordan er det som EBP, må du be om oppgradering på innsjekk/lounge, eller hender det du blir oppgradert uten forespørsel?
bardf is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2013, 18:27   #4
hanswest
SAS Customer

bardf: Begge deler hender. Jeg bruker å spørre, men ikke alle flyplasser som oppgraderer like greit, på CPH liker de ikke å oppgradere særlig, mens i Brussel er det alltid greit. Ikke så greit i Tyskland heller har jeg erfart.
hanswest is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules