![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
|
![]()
http://e24.no/naeringsliv/ryanair-tr...norge/20230890
"Ryanair truer med skatteflukt fra Norge. Får Ryanair en ekstra skatteregning, legger vi ned på Rygge, sier Michael O'Leary." Nå har MOL fått skatt øst på nakken og truer med nedleggelse av rygge eller kutt i lønnen på piloter som har base på. Hvem vinner denne gang? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Jeg var sket ikke klar over at man selv kan bestemme om man vil betale skat.
Det tror jeg da lige jeg vil tage en snak med Skatteverket om ![]()
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Hva mener de egentlig?
Quote:
Quote:
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]()
Jeg synes kanskje at det kunne vært på tide at EU/EØS landene laget en felles skatteavtale for lufartsselskap. Noe som kunne vært med å gjøre det klart å tydlig hva som er lov og hva som ikke er lov. Da ville alle selskapene kunne spille på like vilkår. Føler at FR utnytter det at ingen gidder å forfølge dem rettslig, og at de forskjellige landene har litt forskjellig regelverk/tolkning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]()
Kjære Ligningskontor/ Skatt Sør
Jeg sier herved opp mitt abonnement hos dere, og meddeler at jeg for fremtiden ikke vil ha noe mer med dere å gjøre. Mvh Mr Bizflyer ( ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]()
Uten en felles europeisk skatteavtale på dette, så vil jo alltids flyselskapene søke seg til det landet der skattebetingelsene er best, og håndheves dårligst, som base. Eller land der veien til makten er kort, og man kan påvirke lovgiverne til å gi deg gode skattebetingelser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
La bare MOL rase fra seg. Dersom RYR forlater Norge med bakgrunn i at de ikke ønsker å følge reglene som gjelder mht. skatt (litt avhengig av konklusjonen til skatt øst, og evt. dommstolen), så er ikke det et stort tap. Følg gjeldende regler, eller forsvinn. Enkelt og greit. Med eller uten RYR er prisen på flybiletter (aka. "billigbiletter") stadig overkommelig for de aller fleste, selv om antall sydenturer muligens må kuttes fra 10 til 7 per år...
![]()
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]()
Jeg tror faktisk ikke at man trenger å gå så langt. Men at det blir klinkeneklart, hvor selskaper og personer skal skatte. F.eks regler som definerer hvor man er stasjonert, og hvem man da skal betale skatt til. Tror man kommer langt, bare ved å klargjøre reglene og ha de like. Skattesatsene vil fortsatt kunne være uklare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 187
|
![]()
... Here we go in Norway... Ak ja - nu begynder hele skatte-racet også deroppe. Held og lykke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Der er faktisk overvejelser om en aftale om et fælles beskatningsgrundlag for virksomheder i EU, netop for at gøre reglerne enklere. Dog vil skatteprocenten kunne variere fra land til land. Om det bliver til noget er så en anden debat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]()
Tror du har en god sak der, kan du melde på oss andre her inne også...
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]() Quote:
Ellers tror jeg ikke dette bør oppfattes som annet enn vanlig MOL sirkus, noe jeg tror Skatteetaten bare drar på smilebåndet av. Dessuten er det vel så at Rygge sliter fortsatt med lønnsomheten, hvilket skulle tilsi at MOL her bare maler sin egen kake uten å tilføre nok til en fornuftig og lønnsom drift for Rygge. Når det er sagt syns jeg generelt at Rygge gjør en heller elendig jobb i å markedsføre seg og tilrettelegge forholdene best mulig for mer trafikk. Ut utfordring til dere der Øst om dere skal konkurrere med GEN. En helt annen innsats må til! Men det får bli en annen tråd.
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 16-05-2012 at 18:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
The old Norwegian Viking
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
|
![]()
Beundrer han egentelig for hans mot... han må da ha en utrolig energi som makter holde på slik... i land etter land.
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,120
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Det er ikke mye som hadde gledet meg mer enn om Ryanair velger å trekke seg ut av Norge. Maken til arrogante holdninger er det heldigvis ingen andre flyselskaper som oppviser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Her tror jeg kanskje det er på sin plass å understreke at det ikke er slik at FR og deres ansatte ikke vil betale skatt, men hvor de skal betale skatten. For "vanlige" arbeidere på landjorda så har man ikke muligheter til å velge. Hvovidt det er en slik mulighet for flygende personell vet jeg ikke, men registrerer at FR og andre mener sitt om det. De har nok ganske sikkert innhentet juridiske betenkninger om dette, så vi får se hvordan undersøkelsene til Skatt Øst går. Saken er nok neppe helt uten juridiske gråsoner som kan benyttes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
ER det ikke et spørgsmål at få Irland til at ændre deres skatteregler...så den måde FR gør tingene på ikke er mulig ???
Lad dem bare forlade Norge og lad så Norwegian eller EasyJet tage over Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TLL - URE // Estonian Air & MOL-BGO-MOL // Widerøe | Tosze | TripReports | 12 | 02-10-2011 00:23 |
Klapp med SAS, MOL-OSL-MOL, RRA/TUK | MFM | Bilder & foto | 9 | 21-06-2009 01:48 |
MyTravel starter opp igjen med MOL-LPA | enml | Flyforum | 0 | 19-01-2006 17:19 |
SAS Braathens utvider på MOL - OSL igjen | enml | Flyforum | 4 | 29-04-2005 01:33 |
SAS Braathens øker på MOL-BGO-MOL? | enml | Flyforum | 2 | 20-03-2005 21:40 |