Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-05-2012, 22:38   #1
roger
Rakettforskar

Spørsmål Pyramide/nettverkssal av reiser?

Var på ein lokal pub/kebabplass i Trondheim på torsdag, og ved det andre bordet med folk sat det to karar som skulle lure ein tredje inn i noko som høyrdest ut som eit slags pyramidenettverk for flyreiser. Argumenta var i retning "du kjenner jo så mange som reiser mye", og "du kommer til å tjene f* så mye penger", "selskapet har 3-dobla omsetninga fra i fjor" mm. Dei spela også ein reklamevideo på full guffe, men eg fekk ikkje heilt med meg kva dette konkret var. Eg synst generellt litt lite om sånn, det plar vel å vere lureri. Noko som har greie på dette?
Old 05-05-2012, 23:19   #2
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Pyramide/nettverkssal av reiser?

Finnes mange slike: ytb, WorldVentures, Jetsetter, etc. De klarte ikke å lure meg med.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 12:18   #3
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Flere av disse selskapene krever en innmeldingsavgift samt at man skal betale en månedsavgift. Dette gir en struktur som er til forveksling lik et pyramidespill.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 12:23   #4
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Flere av disse selskapene krever en innmeldingsavgift samt at man skal betale en månedsavgift. Dette gir en struktur som er til forveksling lik et pyramidespill.
Er vel dette som kalles MLM (Multi Level Marketing) og brukes som forretningsmodell siden pyramidespill er forbudt i Norge. Strengt tatt er det samme tralten...
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 12:26   #5
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

En gammel artikkel om YTB som vel fortsatt er gyldig.

Quote:
The YTB representatives who prosper earn most of their income from the sale of travel Web sites to other agents, not from the sale of travel itself. In 2006, YTB made 72 percent of its revenue from the sale of online travel stores and monthly fees and 15 percent from travel commissions. Another 11 percent comes from the sale of training programs and marketing materials and the rest (less than 2 percent) comes from franchise fees and "other."
http://www.chicagotribune.com/travel...,2865134.story
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 15:09   #6
laurenz
ScanFlyer Molded

Jeg fikk presentert Worldventures en gang. Alt så i grunn temmelig flott, lovende og troverdig ut. Men så var det det med hvordan ting er organisert. Jeg får utslett av alt som bare minner om pyramidesalg.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 18:05   #7
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Jeg fikk presentert Worldventures en gang. Alt så i grunn temmelig flott, lovende og troverdig ut. Men så var det det med hvordan ting er organisert. Jeg får utslett av alt som bare minner om pyramidesalg.
Ja, einig i det. Greidde som sagt ikkje å få med meg namnet, men det var snakk om både innmeldingsavgift mm. Men sjølvsagt "de sparte hele 6000 på EN tur". Blæ seier eg. Tull og tull. Frå det eg fekk med meg av den høglytte praten så var dette noko litt nytt i Noreg.
Old 06-05-2012, 20:51   #8
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Ja, einig i det. Greidde som sagt ikkje å få med meg namnet, men det var snakk om både innmeldingsavgift mm. Men sjølvsagt "de sparte hele 6000 på EN tur". Blæ seier eg. Tull og tull. Frå det eg fekk med meg av den høglytte praten så var dette noko litt nytt i Noreg.
Ha ha ha...på US sitt salg sparer du 50000 på en tur....skulle presentert DET til dem....hadde blitt lange i maska da tenker jeg

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2012, 21:24   #9
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Frå det eg fekk med meg av den høglytte praten så var dette noko litt nytt i Noreg.
De fremstiller det gjerne slik for at folk skal tro de vil komme langt opp i pyramiden. Det er mange år siden jeg ble utsatt for første forsøk på å få meg med i WorldVentures.

Ellers går jo dette ut på at noen skal finne en større idiot enn seg selv å ha under seg i pyramiden. Jeg synes det er frekt at noen tror jeg er en større idiot enn dem.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules