![]() |
|
![]() |
#1 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
De Norske maskinene heter F-16 Fighting Falcon!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Endelig en som har skjønt det!
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Spør Storm som flyr dem
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Potato potato
![]() |
#6 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Fighting Falcon er det offisielle navnet,men siden prototype stadiet har F-16 kalt "viper" av mannskap og piloter.
Navnet "viper" ble lånt fra "coloniel viper" som var ett jagerromskip brukt i en serie som gikk på midten/slutten av 70 tallet, og har blitt gjennfødt på 00-tallet som heter Battlestar Galactica. Men for meg så heter F-16 VIPER
![]() |
#7 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
For meg heter det F-16
![]()
![]() |
#8 |
Former CCA F-16
|
![]()
Når vi alikevell er inn på hva fly heter, hvorfor kaller fortsatt media F-35 for JSF? Blir jo som å kalle F-16 for Lightweight Fighter XD
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Når det gjelder F-35 så har vel media malt seg inn i et hjørne ved å referere til henne som JSF i mange år nå; når folk på et flyforum ikke kjenner til navnet "Viper" på F-16 så tror jeg det er for mye å forvente at mannen i gata som ikke interesserer seg for fly skal forstå at det er en sammenheng mellom JSF og F-35.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
![]() ![]() Det er lenge siden General Dynamics (jepp, ikke Lockheed) vant Lightweight Fighter Program og Northrops YF-17 gikk over i historien (senere dannet den grunnlaget for F-18, men det er en annen historie).
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Viper er like godt innarbeidet som navn på F-16 som Fighting Falcon. Lockheed Martin kaller selv den neste foreslåtte utgaven av F-16 for Super Viper.
http://www.lockheedmartin.com/us/new...16ReadyFo.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Fælt barn har mange navn, eller hva det nå heter (nei jeg insinuerer ikke at F-16 er et stygt fly). Wikipedia stadfester/påstår/fastslår iallefall at begge navn gjelder.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Blant de som jobber med teknisk på F-16 så har ikke jeg hørt de omtale flyene med annet navn enn F-16.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det tror jeg nesten ikke du tror på selv. Lenken beviser ikke annet enn at Viper benyttes, definitivt ikke at det er et LIKE GODT innarbeidet navn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Former CCA F-16
|
![]()
Jeg mener å huske at da jeg jobbet som CCA på F-16 i Bodø ble jeg fortalt at General Dynamics hadde Viper som kallenavn på prototypen av flyet, før det ble valgt til The Lightweight Fighter Program, å derfor blir brukt stort sett av fagarbeidere.
Noen som kan bekrefte denne historien?
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvor godt innarbeidet "Viper"-navnet er tror jeg kommer mye an på hvor i verden du befinner deg og hvem du snakker med. Det offisielle navnet er "Fighting Falcon", og det er det vel heller ingen som har benektet, men snakker du med piloter og andre som jobber med dem, og spesielt amerikanere har jeg inntrykk av, så er det ofte "Viper"-navnet som brukes. USAF døpte jo tilogmed F-16 demo teamene sine for "Viper East" og "Viper West", så ja, det er et veldig godt innarbeidet navn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Finnes mye om dette om man googler litt. Hva det offisielle navnet er burde det ikke være mye tvil om. Masse dokumentasjon om navnekonkurransen og bakgrunnen for navnet "Viper" som ikke nådde opp i "name the plane".
The name "Fighting Falcon" USAF F-16A block 10 #79-0290 at the Naming Ceremony at Hill AFB, Utah wearing a large 'Fighting Falcon' badge behind the cockpit. The U.S. Air Force officially named the F-16 "Fighting Falcon" on July 21st, 1980, during a ceremony at Hill AFB in Utah (the home of the first F-16 unit). At the ceremony F-16A #79-0290 sported a special logo painted by Salt Lake City artists Matt and Mark Waki. Four years earlier, in 1976, the Department of the Air Force had organized a "Name-the-Plane Contest" for the F-16 at MacDill AFB in Florida. The winning entry was submitted by TSgt. Joseph A. Kurdell, the Photo Sensor Shop Supervisor for the 1st TFW A&E sqn. Viper: the unofficial nickname The F-16 is often referred to as the "Viper", a nickname especially popular with people involved with the F-16. Before "Fighting Falcon" was selected as official name, pilots at Hill AFB, the first F-16 base, came up with a number of proposals, including "Viper". |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg vil vel heller sammenligne det med 737 og gris.
![]() |
#19 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Norske flygere kaller ikke F-16 for annet enn F-16. Fighting Falcon er et navn mest brukt av USAF og fabrikken i offisielle sammenhenger. Amerikanske F-16 flygere kaller flyet i dagligtale for Viper, mens andre amerikanske jagerflygere i hvertfall tidligere kalte flyet for "lawn dart" som et pek mot en noe høy havaristatistikk.
Likeledes kalles B-1 ofte for "Bone" (B-1 = B-One = Bone) i dagligtale blant dem som jobber med flyet, A-10 for "hog" og F-15E tidvis for "Beagle". Sistnevnte reflekterer det faktum at flyet noe nedsettende ble betegnet som et bombefly av sine luftkampspesialiserte F-15C/D-kolleger (Bomber Eagle = B-Eagle = Beagle). Andre fly hadde eller har også mange kjære navn, blant annet har en del amerikanske MD-80-flygere kalt flytypen "Mad Dog". Dette er som nynorsk - det er ingen fasit, men heller en praktisk innrettet fleksibilitet under "freedom of speech" (-: Kall dem hva du vil!
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Embraer sine fly - hva kalles de (splittet fra BMI til BGO/SVG) | LN-TIB | Småprat | 12 | 09-03-2012 01:16 |
Hva er en anti-strela? (splittet fra LN-KOGs Julekalender) | Yankee | Småprat | 2 | 20-12-2011 13:15 |
Hva er så galt med Kinesiske/Russiske fly? (splittet) | jameson82 | Småprat | 26 | 26-11-2011 12:29 |