Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-03-2012, 16:39   #1
hanswest
SAS Customer

SAS TRD-OSL-ARN med retur etterhvert

Etter en dag på kontoret i Trondheim var det klart for en kort til ARN, seneste mulige avgang fra TRD, via OSL.
Etter litt praktisk familielogistikk tok jeg drosje fra Torget i Stjørdal og til flyplassen, åtte minutters tur ca, praktisk å bo nære der hvor flyene går!
Etter skifte av IT-plattform hos SAS er ikke alt 100% på plass ennå, så ved innsjekk var ikke EB-nummeret mitt registrert, derimot lå Air Baltics fordelskort inne, jaja. Damene i innsjekken klarte å orde den saken, og jeg fikk ”ordentlig” ombordstigningskort. Første hopp var med SK379, avgang 1900, til OSL. Utgangen var 37, hvilket på TRD betyr litt frisk luft. Ute sto nettopp ankomne LN-RPR, en flott, hvit 737-883 som kom til SAS i 2000, først med svensk registreringsnummer. Flyet heter Ore Viking, og har vært utleid til Air One, Air Europa og Moskovia Airlines. Dette var andre dag i den siste vinteren (så langt) i Trøndelag, med flott himmel som bakgrunn var flyet et flott skue fra bakken:

Det var 89 passasjerer om bord, så god plass. Jeg hadde sete 9D. Beinplassen er godkjent for femti minutter den:

Vi takset til rullebane 27 i vestavinden, og forlot bakken klokka 1909, litt forsinket. Jeg var trøtt, satte på meg ørepropper og litt musikk, og våknet da vi var på vei ned til OSL. Vi landet greit på rullebane 19R klokka 1947, så en grei tur! Vi takset bort til utgang 13, og jeg vandret bort, ned, og bort til utenlandsterminalen. Der besøkte jeg SAS´ Scandinavian Lounge, og siden siste utenlandsfly er SK1488 til ARN, så var det ikke så fullt i loungen, de to ansatte var vel dobbelt så mange som gjesten:

Turen skulle gå fra utgang 43, og der sto en flott MD82, Björn Viking, som SAS fikk levert i 1985. Denne har fløyet for Scanair en periode også, jeg liker disse flyene:

Denne gangen fløy jeg på økonomi, og ingen spurte om jeg ville sitte lengre foran, og ikke spurte jeg heller. Jeg hadde sete 21C, som er nødutgang, med god plass:

Sjelden jeg sitter så langt bak, det var ellers ni rader med økonomi ekstra, og ca seksti gjester:

Vi takset ut til rullebane 19L, og tok av på omtrent rutetid.
Kabinbesetningen var svensk, med en skaptrønder som purser. Det var en skikkelig trivelig tur, han skjønte at jeg ikke ville kjøpe sprit av ham når de gikk med salgsvogna, trøndere kjøper ikke sprit fra hånda til andre trøndere, neivel! Jeg fikk påspandert en rødvin. Det var en helt grei tur dette også.
Vi landet fem minutt før rutetid på rullebane 26 på ARN, og takset fort bort til utgang F32. Det ble tur med Arlanda Express inn til Stockholm. Det kommer rapport fra returen også.
hanswest is online now   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 17:59   #2
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Default Re: TRD-OSL-ARN med retur etterhvert

Takk for kjekk rapport Ikke ofte du er å finne i økonomiklasse skjønner jeg.. Det gjør alltid godt å fly MD, ingen slår disse nydelige maskinene.. For øvrig kan du forvente deg individene LN-RNO og LN-RRN i kveld på turen hjemover!
Old 21-03-2012, 19:46   #3
LN-RRE
Data warehouse consultant

Takk for en fin liten rapport
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2012, 20:34   #4
hanswest
SAS Customer

Ble LN-RNO ja 737-405, men den var såpass forsinket at det blir SK382 hjem til TRD i kveld.
Små turer gir små rapporter vet du LN-RRE!
Old 26-03-2012, 21:29   #5
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Venter på returen )
Old 11-04-2012, 19:49   #6
hanswest
SAS Customer

SAS ...og her rapport fra returen

Retur, ARN-OSL-TRD

Etter to interessante dager i Stockholm ventet trøndelag på meg igjen, og SAS skulle (som vanlig) bringe meg dit jeg skulle.

Turen startet med Arlanda Express, som ser ut til å fungere like så bra som Flytoget. En ting jeg liker med førstnevnte er ”resepsjonen”, hvor det er fint å sitte og jobbe:

Det var ingen som helst problem å koble seg opp på internett, og med manglende forventinger om at det skulle være et superraskt nett, så var jeg ganske så fornøyd med de 20 minuttene jeg satt der.

Innsjekk på ARN gikk helt greit. Jeg hadde egentlig en økonomibillett, men flyet var så godt som fullt, og damen i innsjekk ga meg sete 1F til Oslo.
Det ble litt ”spotting” før avgang:

I mai skal jeg ut og fly med Estonians nyanskaffelse, Embraer 170, tror det blir bra, flott fly i hvitt og blått det:

Jeg fikk arbeidet litt oppe i SAS-loungen, flyet til Oslo var litt forsinket satt opp, men etter hvert ble SK 889 klar for ombordstigning. Turen var satt opp med LN-RNO, Gjuke Viking, som er en 737-783 som SAS fikk levert i 2000. Flyet var som sagt ganske så fullt, og vi ble litt sene opp i lufta.

Jeg liker stort sett ikke å sitte på vindusplass når det er fullt (kompis ”Klaus” tropper opp), men plassen på en så kort flytur kan man vel egentlig ikke klage stort på:

Maten var som forventet, ganske så vanlig SAS intra-skandinava EE-mat:

Vi spiste og drakk, og kabinbesetningen rakk å rydde opp etter oss før vi landet på OSL. Der ble det som vanlig stress, vente på koffert, gå gjennom tollen, til venstre, opp trappa, og til innsjekken til SAS for å levere koffert, og deretter gjennom sikkerhetskontrollen... Norge mitt Norge!

Jeg skulle fly med SK 380 til TRD, og det var LN-RRN som skulle stå for den turen, det er Solveig Viking som SAS fikk levert i 2002, og som etter tre år som svenske gjorde nordkvinne av seg.

Jeg hadde sete 8C, med en ok beinplass:

Det var en hyggelig kabinbesetning på kvelden, og SAS spanderte Wasa (jeg kom jo tross alt fra Sverige) og en rødvin på meg:

Vi fløy fort over fjellet, vi landet, jeg plukket opp kofferten og tok taxi hjem.

Sånn oppsummert så var denne turen akkurat så spennende som en slik tur kunne bli med SAS, men jeg hadde en fin tur.
Old 11-04-2012, 20:12   #7
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Flott Hans

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 21:09   #8
pgaa
ScanFlyer Molded

Hyggelig rapport dette
Old 11-04-2012, 21:44   #9
L-1011
ScanFlyer Molded

Schysst att du åkte MD-80 till ARN!
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2012, 21:49   #10
LTH
ScanFlyer Molded

LTH's Avatar

Fin rapport Hans :-)
Old 12-04-2012, 09:16   #11
eirikma
>>>>><<<<<

eirikma's Avatar

Sukk... Hver gang jeg ser en report med MD80, blir jeg ganske grønn av misunnelse, må ærlig innrømmes... Men takk for at du tok deg tid til å mekke denne, var en flott rapport!

Posting Rules