![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
http://www.aftenposten.no/reise/article4270613.ece
I følge en artikkel i Aftenposten er det langt fra "all inclusive" hos SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da gjelder det å finne ut at man må endre innen 24 timer etter bestilling. Hvis ikke kan man, som det står i artikkelen, like gjerne bestille nye. Man får tilbake en hundrelapp i skatter og avgifter når man avbestiller også.
Quote:
![]() Det er helt sikkert nok av de som har kjøpt billigbilletter og endret disse, og med dette spart mye i forhold til å kjøpe fleksible billetter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tapt inntekt i normal norsk, men kostnad for økonomer.
Dette var jo en tabloid artikkel for "folket", og når han sier "kostnad" så vil jeg tro de fleste relaterer det med faktiske utgifter som SAS har i forbindelse med å endre en billett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Du har imidlertid selvsagt rett at man normalt sett vil sette dette i forbindelse med SAS sine faktiske kostnader. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Men SAS tilbyr fortsatt full returrett, reffusjon, endring osv osv innenfor 24 timer.
Helt kostnadsfritt. SAS er også helt gebyrfri i forhold til reisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
I det landet i verden hvor forbrukerne er mest beskyttet er det ikke noen overraskelse at dette også klages på... alikevel skulle man tro at en 24 timers åpent kjøp skulle dekke de flestes behov? Og trenger man fleksibiltieten i å endre rett før avgang har de jo flexi billetter... skjønner ikke hvorfor dette engang kommer på trykk...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flysitter
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Til slikt har man reiseforsikring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Og, for sakens skyld, hvis et selskap selger en billett billigere som ikke kan endres, er det vilkår lagt ned før man trykket "kjøp"... verden er rund, ikke flat.. forbrukerne må også forstå det... hjelper ikke bli 5 år gammel ved skranken Hvis man vil sikre seg mot alle uforutsette kostnader og flytte byrden over på andre, foreslår jeg en god reiseforsikring... med det koster jo også penger ![]() Fra en som har vært i salgsbransjen før... Norske kunder vil helst ha alt, og helst betale ingenting.... tror ingen forbrukere i verden er mer beskyttet enn norske forbrukere.... Ps. hvis alle flyselskapene skulle ha et kundesenter som satt å vurderte hver persons tragedie individuelt og hvem som skal få en "break" fra reglene, tror jeg også prisene på flybilletter ville gått opp... kan ikke få i pose og sekk ![]() Last edited by Earlybird.; 23-02-2012 at 18:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Star Alliance only.
|
![]()
Jeg kan vedde på at alle her i forumet er interessert i tjene MEST mulig penger (lønn). Og ja, vi bor i Norge. Da må vi stå for at ting blir dyrt.
Og SAS har jammen mange billige billetter, og jeg synes det er bra at kabinpersonell og piloter skal tjene mye penger. De har jo ansvaret for oss når vi er i lufta. Og derfor synes jeg at det er rimelig å betale penger når man reiser med fly - det skal ikke være billigere å fly enn en god biff. Norwegian burde ikke presse prisnivåer ned i lønn. Trekk heller opp! Og ja, selvfølgelig: enhetskostnadene skal ned - men er det ille å betale 599,- med SAS fra Oslo til Tromsø? Vi er jo tross alt verdens rikeste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Star Alliance only.
|
![]()
Bra! Når man reiser SAS støtter man en god økonomi blant ansatte - som de kan leve av. Når du reiser med Ryanair må de jobbe dag/natt og i tillegg må dem motta trygd. Hmmm? Hva fører til et mest bærekraftig samfunn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Husker studietiden i Bergen da Norwegian endret billetten til 150 kr. - da kunne man fortsatt ikke endre SAS-billetter. Synes 500 kr. er i overkant for å endre en Economy-billett - i alle fall innenlands og på kortere distanser. Noen ganger har jeg hatt behov for å endre billetten og da har det som regel vært rimeligere å kjøpe en ny billett og få refundert skatter og avgifter, særlig om jeg i utgangspunktet hadde billigste billett. Dette var inntil nylig en svært gunstig ordning ettersom man også fikk refundert drivstoffavgiften - noen ganger har billetten kostet 10-20 kr. og da har jeg fått tilbake så å si hele beløpet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da er det vel ikke flyselskapene som burde henges i media, men strengt tatt de som setter avgiftene... 10-20kr for en flybillett... har man da egentlig lov til å klage? Returnerer man en pakke tyggis hvis det var noe galt med den??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg mener jeg en gang kjøpte flexi billett med SAS fordi det ikke var annet tilgjengelig, og så fikk endret den til en billig restplass ved innsjekk eller i billettkontoret på flyplassen ved avreise og refundert mellomlegget. Noe personalet i skranken gladelig hjalp meg med. Men dette er noen år siden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Enig med FlightDeck i at 500 kr er i overkant for kortere distanser innenlands. Men ellers må jeg si jeg er veldig lad i 24 t åpent kjøp-regelen. Den er det vel ikke mange andre selskaper som har?
Men dette med refusjon av skatter og avgifter forundrer meg litt; fikk akkurat tilbakebetalt skattene på en billett fra LPA til OSL. På billetten stod det at skatter og avgifter utgjorde ca 250 kr men på min konto kom det bare 60 kr. Så at det bare billigselskapene som jukser med dette kan nok avkreftes. 60 kr var dog bedre enn tilbakebetalingen på min forrige ubrukte DY-billett; 8 kr. Ærlig talt; la oss kalle en spade for en spade; selskapene refunderer ikke skatter og avgifter.
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
De refunderer skatter og avgifter minus et gebyr for å kjøre transaksjonen. Husk også at det varierer hvor fuel-tillegget er oppført, det refunderes ikke.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nå er jo ikke dette 100% sammenlignbart mellom SK og DY ... DY tar gebyr pr flight, mens SAS tar pr vei. Har man, som mange har med SAS( og WF) en sammenhengende reise med 2-3 flighter er gebyret fortsatt kr 500 når reisen starter med SAS.
Når det gjelder refusjon av FLYPLASSAVGIFTER, refunderes disse fullt ut både hos SAS og Widerøe. Det legges ikke på noe behandlingsgebyr etc. Drivstofftillegget er spesifisert som eget tillegg på billetten, og dette er ikke refunderbart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Og det er ikke automatisk sånn at fuel surcharge refunderes selv om det er oppført som en skatt. Selskapene har forskjellig policy på dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter | Embraer | Reiseforum | 378 | 09-11-2024 14:33 |
05400 og endring av billetter. | Hickok | Reiseforum | 12 | 23-06-2013 11:40 |
Gebyr for endring av SAS billetter | nick5000 | Reiseforum | 2 | 30-11-2012 11:17 |
LH tar seg dobbelt betalt for koffert #2 | dc-8-63 | Reiseforum | 21 | 22-09-2011 07:57 |
SAS Braatens tar dobbelt betalt | GF1 | Flyforum | 46 | 18-03-2005 19:17 |