![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Venner,
Jeg har et lite mysterium som jeg trenger litt hjelp med. Jeg har fått tak i et bilde av SAS DC-3 OY-AIB tatt på CPH sent 1940-tall/tidlig 1950-tall som viser maskinen i det samme fargeskjema som DC-4'ene hadde i starten: ![]() DC-4 (hentet fra Plane-Spotter.com) ![]() Jeg har klart å finne ut at OY-AIB trolig var den aller første DC-3 som fikk SAS-farger, ettersom den allerede i 1947 (de andre kom ikke inn i SAS-flåten før opprettelsen av "ESAS" i 1948) da den ble leaset fra DDL til "OSAS" som treningsfly. Før jeg fikk tak i dette bildet, hadde jeg ikke tidligere sett SAS DC-3 i dette fargeskjema. Er det noen som vet om det finnes bilder av andre DC-3 i disse fargene, eller er -AIB (slik jeg tror) den eneste? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
For å pirke litt: Det er en C-47.
Artig bilde, forresten, og helt nytt for meg. Kanskje noe for Ruben?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
jeg vet OY-AIB er en C-47. Maskinene til SAS var jo en herlig blanding av C-47,C-53 og orginale DC-3'ere, men av enkelthet har jeg valgt å kalle dem alle DC-3 (slik SAS også gjorde i sin tid).
OY-AIB-bildet er et utsnitt av et større bilde (se under) som også viser en av to ex-USAAF som ble kjøpt av DDL etter krigen og (selv om de var fullt flyvedyktige) brukt som delefly. Last edited by CK; 17-08-2010 at 14:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Hei og takk for at du deler et fantastisk interessant bilde, CK
Det som kommer her må dere bare lese som gjetning, men: Jeg tror vi kan gå utfra som en selvfølge at dette bildet stammer fra 1947. Tidlig 1950-tall anser jeg som helt uaktuelt! Hvor har du fått opplysningen fra at OSAS leaset det som treningsfly fra DDL? Boka "Luftens Vikingar nr 5" om SAS av Åke Hall, referer at LN-AIB ble registrert på DDL 20.januar 1947. M.a.o før det var gått et halvt år med operativ virksomhet for OSAS. Da var det helt naturlig at når de skulle lease inn en Dakota, så benyttet de det gjeldende fargeskjemaet. Men at det kanskje aldri har fløyet på en SAS rute med dette skjema.. ? Det er etter min mening ingen grunn til å tro at de begynte å male om norske, svenske og danske DC-3 (C-53/C-47) før ESAS var operativt, enten det var 1.juli eller 1.august 1948. Men fra den dato kan det ha gått så fort som de var i stand til på den tid... jfr bilde av OY-AYB på Kastrup i mai 1948 (derosm dateringen i boka stemmer), med et tydelig hybrid DDL skjema med Scandinavian titler, i boka "Fly over fly" av Anders Buraas fra 1972, side 72 Men skjemaet de valgte i 1948 var det vi kjenner fra "alle" gamle bilder av Dakotaer i SAS farger, og det skjemaet ble vel strengt tatt innført ved leveringen av 13 stk Douglas DC-6 til OSAS mellom mars og juni 1948. (?) Min gjetning er at bildet er det første som er tatt av det aktuelle flyet med en gang det hadde fått SAS-farger. Da er spørsmålet egentlig bare: Fløy OY-AIB for DDL før den ble leiet ut til OSAS? Hvis den gjorde det, når ble den leiet ut? Hvis den ble leiet ut umiddelbart til OSAS, så kan bildet være fra januar eller februar 1947. Nettopp i denne sammenheng er det ekstra interressant at den står parkert sammen med da andre ex USAAF maskinene. Dette ble kveldens flyhistoriske gjetning fra ojb ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Jeg har gravd litt i arkivet, og jeg sitter faktisk med en kopi av et brev av 8. mars 1947 fra "direksjonen" i DDL til SAS i Stockholm ang. utleie av OY-AIB. Jeg har også kopi av luftdyktighetsbeviset, datert 20/1-1947. Imidlertid sier mine kilder at den ble levert fra RAF allerede i oktober 1946, og fløy sin første test-flight på dansk register 15. januar 1947. Den skal ha gjort flere testflygninger fra CPH i januar, før den bel levert til Bromma 30/1-1947. I følge mine kilder skal den ha blitt brukt til skoleflygninger for OSAS, noe som vel rimer godt ettersom OSAS ellers ikke hadde brukt for DC-3 til passasjerflygninger med det rutenett OSAS hadde. Maskinen ble omregistrert SE-BSI 5/11-1951.
Jeg tror nok du har rett i at bildet når jeg nå har gravd litt mer i eget arkiv, må ha vært tatt på CPH i 1947. Spørsmålet gjenstår imidlertid - er dette det eneste fly som bar dette fargeskjema? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]() Quote:
Jeg tror at det må være det eneste flyet som ble malt i dette skjemaet. Begrunnelsen for dette er at det fløy vel ingen DC-3 på SAS rute før ESAS-samarbeidet var avtalt sommeren 1948. Og når de begynte å male om DNL-, DDL- og ABA-fly, så hadde de valgt et "mer moderne" skjema, som ble innført med DC-6 samme år. Spennede er det jo om man kunne få greie på hvor lenge OSAS benyttet dette flyet. Ved nærmere ettertanke så er det jo mulig at det KAN ha fløyet SAS-passasjerer i dette skjemaet, de malte det neppe om til DDL igjen..? Samtidig kan jo også nettopp den nye indetiteten i 1948 ha vært så sterk at dette ble det første flyet de malte om (på nytt)! (lol)
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Maskinen fløy for SAS som SE-BSI fra 1951-1953.
Det virker ikke som det rakk å fly for DDL før den gik til OSAS i januar 1947, men legg merke til motordekslene. De er malt sort, som på DDLs maskiner på den tiden, og ikke sølv som hos SAS. Her har jeg endelig funnet til bilde av SE-BSI "Bromma 1951-53 period" http://f-104.net/dakota/dakotadan/13312/13312.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Artig bilde og tråd.
![]() Flyet ser ut som en DDL/SAS-hybrid pga. de nevnte cowlingene/nacellene og registreringen på halen. K |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
Det var nok jeg som initierte denne diskusjonen, da jeg hevdet overfor CK at jeg hadde sett bilder av flere DC-3-maskiner med "DC-4-skjemaet". Jeg har sjekket litt og må innrømme at jeg blandet sammen med et annet skjema (nevnt av Fellowship - OY-AYB på s.72 i "Fly over fly") med lyseblå dragestripe. Dette tror jeg at bare har har sett på danske maskiner.
Et annet bilde (som jeg har fått fra CK) viser OY-DDE i "standard" tidlig SAS-skjema, og med sorte motorgondoler. Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]() Quote:
![]() Det var totalt ukjent for meg (og sikkert fler) at det hadde eksistert en Dakota i et annet skjema enn det vi får kalle 1948-skjemaet. Med unntak av muligheten for hybrider, som nevnte OY-AYB. (Har du forresten sett fargebilde av den, siden du kan si at stripa var lyseblå?) Og hvor lys var egentlig blåfargen til OSAS fra 1946? Var den så lys som antydet av tegningen til KGL her?
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]() Quote:
Quote:
Nils |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
Posts: 796
|
![]()
Tilbake til blåfargen.
Viser her fire kort som burde gi en pekepinn på fargen. Legg merke til propellerbladene som også har rød/blå-fargen. Alle viser OY-DFI på La Guardia, New York. ENJOY!
__________________
Odd Viking: OY-DDO - DC3 OY-KNC - DC7 LN-MOG - DC8 SE-DGO - F28 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
flotte kort, Odd. Takk for kikken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Backup booking samme rute, samme dag - lov? | TommyL | Reiseforum | 9 | 19-07-2013 17:06 |
Kø i security? Minst en til som føler det samme som deg. | Bergern | Småprat | 1 | 30-11-2012 08:21 |
Er GLS Approach det samme som SCAT1? | PerJen | Flyteknisk forum | 1 | 24-11-2011 22:15 |
Akkurat det samme som, eh - sist... | Harald Oanes | Bilder & foto | 11 | 07-03-2010 17:01 |
Det samme beltet blir tatt av den samme piloten -hver dag | Desk pilot | Flyforum | 44 | 26-10-2007 19:04 |