Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-09-2009, 18:49   #1
thestigmachine
Newcomer

Spørsmål American Airlines over Atlanteren?

Hei alle sammen. Jeg er ny her på forumet. Jeg er nok på langt nær så flygal som de fleste her, så jeg vet ikke hvor aktiv jeg kommer til å være. Men vi får se.

Anyway, jeg skal til USA i oktober, og har undersøkt litt priser. De som kommer desidert billigst ut er American Airlines fra London via Chicago til Denver.

Har aldri flydd med AA før. Og jeg ser at ruten flys med 777, en flytype jeg heller aldri har flydd med før. Så er da spørsmålet: Er dette noe å trakte etter, eller bør jeg heller legge litt mer penger i det (ser ut som ca. 700 kr dyrere per nå) og gå for SAS mellom København og Chicago? (Som jeg har flydd før, og forsåvidt har fungert greit). Eller noe helt annet...? Ser at United/Lufthansa flyr fra Frankfurt direkte til Denver. Men med en flytid på over 11 timer, vil jeg heller ta et ekstra stopp lenger øst, da jeg har erfart at etter 8-9 timer verker beina så mye, og jeg kjeder meg såpass at jeg holder på å bli gal. Jeg er 1,90 høy, så hvis det er store forskjeller i sete-avstand, så vil jo det være noe som er avgjørende for meg...

Håper det er noen her med erfaringer som kan komme med anbefalinger/gode råd! Takk for oppmerksomheten!
thestigmachine is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 19:00   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: American Airlines over Atlanteren?

Velkommen til forumet - innlegget ditt er flyttet til "Reiseforumet" som er rett sted.

I tillegg til seteavstand er vel også ankomst-tid på ORD noe å ta i betraktning, med mindre du skal ligge over der. SK er fremme 1810, så kommer immigrasjon og toll i tillegg så blir det ikke mange alternativene igjen den dagen.

Flytidene er jo ikke veldig forskjellig fra LHR. LON-ORD 8:25 , LON-DEN 9:40. Er det ikke enklere å komme til sluttdestinasjonen med en gang? (BA og LH flyr vel direkte til DEN)

Old 15-09-2009, 19:06   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Har kun reist med AAs 777 en gang i økonomiklasse og det er den trangeste og minst komfortable turen jeg har hatt på en 777. Flighten gikk DFW-ORD, så under to timer
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 19:11   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Skal du først prøve noe annet fra LHR med en mellomlanding, så kan jeg anbefale Air Canada på det sterkeste. De har konkurransedyktige priser, og et meget bra økonomiklasseprodukt. Søk gjerne på min tripreport til Las Vegas i vår med AC.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 19:37   #5
TommyL
Trangsynt

Jeg har flydd AA og 777 LHR - JFK - LHR. Absolutt å anbefale, mye bedre plass enn på KLM, og litt bedre plass enn Lufthansa 747. Jeg er 1.85 høy, og hadde god plass på AA. Eneste er at du må betale for alkoholen...for de som bryr seg om det.
Glem KLM, da må du lære deg å gå på nytt når du kommer frem. Aldri mer KLM på meg TATL.

Bare å slå til!

MVH

Tommy

Last edited by TommyL; 15-09-2009 at 19:42.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 19:40   #6
thestigmachine
Newcomer

Kan kanskje utdype litt mer:

Jeg skal altså fly SVG-DEN ut og DEN-ORD-SVG (Skal være i Chicago noen dager før jeg flyr hjem) hjem. Jeg søkte på ebookers, og fikk forsåvidt opp bare 3 alternativer på de dagene jeg vil fly.

1) Utreise: SVG-LHR med SAS + LHR-ORD-DEN med AA.
DEN-ORD med AA eller United
Hjemreise: ORD-LHR med AA + LHR med SAS = 5184 kroner

2) Utreise: SVG-CPH-ORD med SAS + ORD-DEN med United
DEN-ORD med United
Hjemreise: ORD-CPH-SVG med SAS = 5814 kroner

3) Utreise: SVG-FRA med Lufthansa + FRA-DEN med United
Hjemreise: ORD-CPH-SVG med SAS = 6350 kroner

Ser at jeg skreiv litt feil i det opprinnelige innlegget. FRA-DEN tar jo 13,5 timer, og ikke bare 11. Så i realiteten er dette alternativet utelukket for min del. Dyrest er det jo også.

Hva ville folk valgt mellom alternativ 1 og 2? Isolert sett bare med tanke på flytur + pris altså...?

Takk for tips om Air Canada. Men jeg får bare feilmelding når jeg prøver å søke. Og jeg må visst kjøpe separat billett for DEN-ORD. Og muligens også SVG-LHR? Så det blir vel fort dyrt det...?
Old 15-09-2009, 19:48   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by TommyL View Post
Jeg har flydd AA og 777 LHR - JFK - LHR. Absolutt å anbefale, mye bedre plass enn på KLM, og litt bedre plass enn Lufthansa 747. Jeg er 1.85 høy, og hadde god plass på AA. Eneste er at du må betale for alkoholen...for de som bryr seg om det.
Glem KLM, da må du lære deg å gå på nytt når du kommer frem. Aldri mer KLM på meg TATL.

Bare å slå til!

MVH

Tommy
Ser hva Seatguru sier, men den bakerste seksjonen jeg satt i hadde IKKE 32" der jeg satt. Det er den verste flyturen jeg har hatt på en wide body. Fløy også AA MD80 forrige uke og plassen der var elendig.

Dersom man velger AA, kan jeg gi ett lite jungeltriks: Bulkhead er blokkert frem til innsjekk på flyplassen og er tilgjengelig 9 av 10 tilfeller dersom man spør. Danseplass på både 757, 737 og MD80 (seterad 7 på MDen er hva man spør etter)

Quote:
Originally Posted by thestigmachine View Post
Kan kanskje utdype litt mer:

Jeg skal altså fly SVG-DEN ut og DEN-ORD-SVG (Skal være i Chicago noen dager før jeg flyr hjem) hjem. Jeg søkte på ebookers, og fikk forsåvidt opp bare 3 alternativer på de dagene jeg vil fly.

1) Utreise: SVG-LHR med SAS + LHR-ORD-DEN med AA.
DEN-ORD med AA eller United
Hjemreise: ORD-LHR med AA + LHR med SAS = 5184 kroner

2) Utreise: SVG-CPH-ORD med SAS + ORD-DEN med United
DEN-ORD med United
Hjemreise: ORD-CPH-SVG med SAS = 5814 kroner

3) Utreise: SVG-FRA med Lufthansa + FRA-DEN med United
Hjemreise: ORD-CPH-SVG med SAS = 6350 kroner

Ser at jeg skreiv litt feil i det opprinnelige innlegget. FRA-DEN tar jo 13,5 timer, og ikke bare 11. Så i realiteten er dette alternativet utelukket for min del. Dyrest er det jo også.

Hva ville folk valgt mellom alternativ 1 og 2? Isolert sett bare med tanke på flytur + pris altså...?

Takk for tips om Air Canada. Men jeg får bare feilmelding når jeg prøver å søke. Og jeg må visst kjøpe separat billett for DEN-ORD. Og muligens også SVG-LHR? Så det blir vel fort dyrt det...?
Det er Lufthansa som flyr mellom FRA-DEN (UA code share), Denne ruten opereres med A346 som har AVOD i økonomiklasse (AA har PTV, men kun 6 kanaler). Hadde soleklart valgt den reiseruta fordi immigrasjon på DEN er god
Old 15-09-2009, 20:23   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Når det gjelder AC, så kan du bestille open jaw med de. Med andre ord til DEN og med retur fra ORD, men da må du bestille DEN-ORD separat, ja.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 20:30   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
. Fløy også AA MD80 forrige uke og plassen der var elendig.
Der varierer det vel avhengig av rad? Hadde 10A på to legs i sommer, opplevde det som tilsvarende grisene hos SK (men nå er jeg størrelse medium). Bak nødutgang er det (iflg. seatguru og erfaringer) annerledes.

EDIT: Forøvrig ville jeg satset på SK/CPH-kombinasjonen din dersom connection-tiden er grei. Hos SAS vet du jo hva du får, opplevde ikke AA som veldig "sprudlene" i sommer.

Last edited by Discus; 15-09-2009 at 20:36.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 21:57   #10
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Har kun reist med AAs 777 en gang i økonomiklasse og det er den trangeste og minst komfortable turen jeg har hatt på en 777. Flighten gikk DFW-ORD, så under to timer
For å sitere flyvertinnen på AA 777 da jeg fløy første klasse og tok en benstrekk gjennom økonomiklasse: "What are you doing back here in the slum?"

Kanskje ikke så viktig for deg, men har du Diners har du adgang til lounge på LHR T3 som AA bruker. Ikke veldig spennende lounge, men gratis sprit iallfall. AMEX platinum gir for øvrig tilgang til AA sin lounge selv om du reiser i økonomi.

13,5 timer til Denver høres veldig lenge ut, kan det være en "direct flight", som gjerne betyr flybytte?

Last edited by Chriscross; 15-09-2009 at 22:00.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 22:07   #11
thestigmachine
Newcomer

Ja når du sier det, så står det faktisk "Stopp: 1" på den 13,5 timers turen. Men det står ingenting om hvor eller hvor lenge. Betyr det da at flyet stopper en eller annen plass på veien for å slippe av/på passasjerer for så å ta av igjen? Sorry, er visst helt "noob" når det kommer til disse tingene...

Takker ellers for alle innspill!
Old 15-09-2009, 22:15   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Ja når du sier det, så står det faktisk "Stopp: 1" på den 13,5 timers turen. Men det står ingenting om hvor eller hvor lenge. Betyr det da at flyet stopper en eller annen plass på veien for å slippe av/på passasjerer for så å ta av igjen? Sorry, er visst helt "noob" når det kommer til disse tingene...
Ja, enten en liten stopp, eller mest sannsynlig flybytte på ORD. Høres ut som noe code-share saker med UA. Har du flightnummer, evt. tider?

Old 15-09-2009, 22:17   #13
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Har du prøvd wideroe.no? (link øverst på siden)

SVG-FRA-DEN er en bra routing, som jeg selv har fløyet: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=41549
Og har en flytid på ca 10 timer (FRA-DEN) + SVG-FRA.

Hvis du får opp FRA-DEN med 1 stopp så er det muligens via ORD med LH/UA. Jeg ville valgt direkte da, som Tommy777 sier, immigrasjonen er bra der.

Husk det lønner seg som regel å sjekke mer enn en plass
Old 15-09-2009, 22:49   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Det er nok flybytte på IAD. Og det innebærer immigrasjon og tollkontroll, så det blir som et regulært flybytte.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 18:06   #15
thestigmachine
Newcomer

Da falt valget til slutt på Air Canada. Takk til Hickok for tipset! Og turen mellom Denver og Chicago går med Frontier. Så sammenlagt ble det et par tusen kroner dyrere enn AA-alternativet. Men det er korte ventetider mellom flygningene, noe som veide tungt. Med AA måtte jeg ha ventet 5,5 time i London på hjemreisen, som jo er litt kjipt når du har en lang flygning bak deg og bare vil komme deg hjem.
Old 18-09-2009, 18:17   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Da falt valget til slutt på Air Canada. Takk til Hickok for tipset! Og turen mellom Denver og Chicago går med Frontier. Så sammenlagt ble det et par tusen kroner dyrere enn AA-alternativet. Men det er korte ventetider mellom flygningene, noe som veide tungt. Med AA måtte jeg ha ventet 5,5 time i London på hjemreisen, som jo er litt kjipt når du har en lang flygning bak deg og bare vil komme deg hjem.
Du er klar over at Frontier og Air Canada flyr inn til to forskjellige flyplasser i Chicago og at det tar over en time uten trafikk, men opp til over 2 timer med og det er veldig ofte trafikk?
Old 18-09-2009, 19:44   #17
thestigmachine
Newcomer

Er fullstendig klar over det ja. Men jeg skal være i Chicago noen dager før jeg reiser igjen. Så det er ikke noe ordinært flybytte det er snakk om.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules