![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
Posts: 582
|
![]()
Tidligere denne uken reiste jeg med SK1522 ABZ - CPH i en Cimber CR900.
Jeg hadde booket 1A da jeg foretrekker sete langt fremme i flyet. Jeg var først i køen ved boarding, og så da ved gate at setet på online boarding kort var endret til 15A. Damen i gate sa at de hadde blokkert rad 1 og 2 på grunn av at flyet var for fremtungt. Hun flyttet meg så til 4A siden det var ledig. Hun sa at hun hadde flyttet passasjerene fra rad 1 og 2 til de bakerste radene i Plus kabin. Jeg sa til henne at som EBP hadde jeg forventet å bli flyttet til et sete som var bedre enn det bakerste. Hun svarte at hun ikke hadde sjekket status til passasjerene som ble flyttet. Ved boarding så kom det en passasjer og satte seg i 1C. Etter annonsering "boarding complete" flyttet en annen passasjer seg fra 4D til 2C. Da purser, eller hva det heter på Cimber, sjekket kabinen, gjorde svensken i 5C henne oppmerksom på at han hadde først blitt flyttet fra rad 2 til rad 15 på grunn av balanse, og at det nå satt folk både på rad 1 og 2. Jeg blandet meg inn i samtalen og gjorde oppmerksom at jeg også var flyttet med samme begrunnelse. Hennes respons var at hun ble irritert og sur på oss som gav beskjed. Hun var forresten sur og tverr på hele turen og. Den lille oppmerksomheten en normalt får som EBP - servering som den første på seteraden, spørsmål om det er andre ting en ønsker, etc. var totalt fraværende. Purseren gjorde ingen ting for å sjekke eller flytte passasjerene som satt feil. Fra Widerøe er jeg vant til at passasjerer i tilsvarende situasjoner blir bedt om å sitte i tildelte seter inntil "Fasten seatbelt" skiltene er slått av. Take off gikk greit - så jeg antar at dette gikk på reduserte marginer. Jeg følte imidlertid et ubehag i situasjonen siden jeg satt på informasjon om at flyet var fremtungt ... Så til poenget Var dette et sikkerhetsbrudd? Har ikke Kabin samme informasjon som Gate? Er det ikke vanlig å kontrollere at passasjerer sitter i riktig sete - spesielt dersom seterader er blokkert? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Om det var 'sikkerhetsbrudd' eller ikke skal jeg ikke si - men de var ihvertfall dårlig kommunikasjon og unødvendg rot.
Sånn generelt: Jo mindre flyet er, jo større innvirking har det om last (inkludert den selvgående) ikke befinner seg der den skal være i følge lastepapirene. Det 'kritiske' på et fly type CRJ9 er at man har riktig antall i fremre seksjon og dette skal også sjekkes/kommuniseres mellom kabin/cockpit når alle har satt seg så de eventuelt kan justere balanseutregningen. Jeg forutsetter at dette ble gjort og at de fortsatt var innenfor 'konvolutten', som man kaller yttergrensene for utregningen. Men - i prinsippet SKAL man følge det som kommer fra innsjekkingssystemet, om ikke annet for å unngå feilkilder. Marginene er imidlertid generøse, og de i styrhuset vil neppe merke forskjell i praksis. Men vi vet jo alle at en ulykke generelt ikke har ên årsak, men kommer som en kombinasjon av flere, og i så måte er det ikke heldig at man ikke håndhever dette bedre. DISCLAIMER: Har aldri jobbet med CRJ9 så alt jeg skrver er helt generelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Kjenner ikke prosedyrene på dette i SAS, men hos oss i WF hender det hele tiden at folk ikke setter seg på tildelt sete av ulike grunner. Dette sjekkes jo heller ikke opp mot pax-listene før avgang.
MEN: Vi i cockpit får alltid et skjema fra CC med info om hvor passasjerene faktisk sitter før avgang. Altså antall pax per seksjon. Hver seksjon er ca 3 seterader litt ettersom. Dette sjekker vi så opp mot vekt og balanseprogrammet vårt, hvor vi ser om vi ligger innenfor 'konvolutten'. Er vi utenfor, flyr vi ikke. Ikke får vi sendt inn vekt og balanseskjemaet heller. Siden DHC-8 i likhet, tydeligvis, med CRJ9 er fremtungt av natur, fører dette til at vi iblant må flytte på folk i kabinen. Til irritasjon for oss og for passasjerene. Jeg kan altså uansett nær garantere at flyet var innenfor operative begrensninger. Ingen ville finne på å fly utenfor. Servicen i dette tilfellet derimot ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Begrensningene er satt ut ifra at det skal være trygt utifra et "worst case scenario", så ved normale flyvninger er det stort sett problemfritt, men det skal likevel ikje skje at man er utenfor. CRJ9 er framtung men det skal ikke alt for mye til før den bikker over motsatt vei heller. På bakken forbyr de fleste selskaper "sequence boarding" bakfra fordi den vil da lett havne på rumpa. I luften er det litt annerledes men likevel kan man ikke ha alt bak. Nå vet jeg ikke rutinene ombord som Cimber og Cityjet har i forhold til å rapportere seksjoner, men det bør være noen form for rapportering. En annen ting er om det er en del no-show av passasjerer i de bakre seksjonene så må man begynne å flytte framover igjen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vekt/balanse | ENTO | Flyteknisk forum | 13 | 07-02-2017 21:50 |
Vekt og balanse på Dash 8 | robertaas | Flyteknisk forum | 102 | 10-07-2015 12:20 |
Ryanair og sikkerhet | Ontime | Flyforum | 39 | 15-09-2010 17:08 |
Spotter med god balanse -bilde- | petru26 | Flyforum | 19 | 02-02-2008 12:59 |
Prispress og sikkerhet | EB | Flyforum | 8 | 05-10-2004 00:58 |