Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-04-2019, 13:37   #1
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Angry Tidsskrifter: Fly vs tog

Det er mye rart man får tid til når man reiser uten loungeaksess. I en velassortert aviskiost på HAM telte jeg opp 50 tidsskrifter om tog, og da kom modeljernbane i tillegg. For fly telte jeg 21, men det var inkludert paragliding og droner.

Hvorfor denne ubalansen?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2019, 18:51   #2
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: Tidsskrifter: Fly vs tog

Såpass enkelt at Tyskland er et stort jernbaneland med en utrolig variert trafikk i nåtid og fortid. Tyskere flest har som regel en jernbane eller to rundt om der de bor og reiser i sum mye mer med tog enn det vi gjør i Norge. Og bare i Deutsche Bahn jobber det mer enn 200 000 folk, i tillegg kommer et hav av private operatører og en stor jernbaneindustri.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2019, 19:16   #3
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,342
Default Re: Tidsskrifter: Fly vs tog

OT: Her er en annen ubalanse. Hvis en person omkommer i en småflyulykke blir det normalt oppslag både på Dagsrevy og TV2-nyhetene. Hvis en person kjører av veien med bil og omkommer gjelder ikke denne "regelen". Hvorfor er det slik egentlig?

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2019, 19:41   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Tidsskrifter: Fly vs tog

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
OT: Her er en annen ubalanse. Hvis en person omkommer i en småflyulykke blir det normalt oppslag både på Dagsrevy og TV2-nyhetene. Hvis en person kjører av veien med bil og omkommer gjelder ikke denne "regelen". Hvorfor er det slik egentlig?
Det er mer spektakulært og skremmende.

Det drepes årlige ca. 1000 ganger så mange personer av flodhest som av hai. Likevel gir "drept av hai" over 100 ganger sp mange treff på google som "drept av flodhest".
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2019, 20:22   #5
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,617
Default Re: Tidsskrifter: Fly vs tog

@raider66: Psykologi og salg. Veldig mange er redd for å fly, pressen hauser opp frykten og selger. Du finner ikke mange som er redd for å kjøre bil. Hvor ofte ser du folk bruke bilbelte i baksetet på taxi og i buss? (OK, det har blitt bedre de siste årene her i Norge/Norden, men generelt er det omtrent null.)

Tilbake til topic: Bortsett fra oss her på forumet og noen enda verre nerder i spotting-miljøet er det nesten ingen som er interessert i fly. Jeg tror du finner flere i Avinor som er interessert i tog/modelljernbane enn fly. I Tyskland, hvor de har en kjempeindustri innen både «ordentlige» tog og modelljernbane er det nok atskillig større interesse for tog enn for fly. Sikkert særere forum også..
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 08:35   #6
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Tidsskrifter: Fly vs tog

Kan bekrefte at noen tar tog litt lenger ut enn andre. Har en venn som har tatt bilde av alle stasjonsnavneskilt i Nederland, Belgia, de aller fleste i Tyskland samt Frankrike. Det er ganske mange kilometer med toging. Har er riktignok litt sær på det der, men togvennene hans er slike som kan (og gjerne gjør det også, både når det passer og når det ikke er helt stemning for det) ramse opp hele rutetabeller inkludert alle endringer som har skjedd de siste X år.

Men uansett, det er lettere å gå og se på tog, ta tog, i det hele tatt være nær spor. Med fly er man bundet til flyplasser for å se de på nært hold, tog kan man se på ganske mange flere plasser. Er nok litt av grunnen.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 13:20   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Tidsskrifter: Fly vs tog

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Har er riktignok litt sær på det der, men togvennene hans er slike som kan (og gjerne gjør det også, både når det passer og når det ikke er helt stemning for det) ramse opp hele rutetabeller inkludert alle endringer som har skjedd de siste X år.
Dette er jo info som lett kan finnes idag, men jeg husker da jeg før slikt ble tilgjengelig på nettet reiste Interrail rundt i Europa og hadde klart få tak i det som dengang var de reisendes Bibel, den komplette tyske rutetabellen som også inkluderte de største internasjonale rutene og som alle schaffnere alltid bar med seg. Skal si at jeg raskt fikk gurustatus.

Og ja, jeg var veldig overrasket da jeg engang så et titalls togspottere som dukket opp på en togstasjon i England for å få med seg et sjeldent lok.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	spotter.jpg
Views:	560
Size:	139.7 KB
ID:	46915  
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 18:55   #8
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,617
Default Re: Tidsskrifter: Fly vs tog

Og derfra er veien kort til verdens heldigste togentusiast:

https://m.youtube.com/watch?v=8ILLfV3MNkk
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2019, 10:06   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Tidsskrifter: Fly vs tog

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Og ja, jeg var veldig overrasket da jeg engang så et titalls togspottere som dukket opp på en togstasjon i England for å få med seg et sjeldent lok.

Dette var jo beskjedent. Når A380 en sjelden ganger er på OSL så kommer det på Dagsnytt på NRK og i alle nettavisene.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2019, 21:21   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,889
Default Re: Tidsskrifter: Fly vs tog

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Dette var jo beskjedent. Når A380 en sjelden ganger er på OSL så kommer det på Dagsnytt på NRK og i alle nettavisene.
Men hva skjer når Vy dukker opp på Hvalstad ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 01-05-2019, 22:00   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,451
Default Re: Tidsskrifter: Fly vs tog

Vy viser at de ikke har humor .. kanskje ikke så rart, men ...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-1


Men både United (fakeJeffSmisek) og TSA (agent Smith (@TSAgov) ) drar den langt lenger .. ;p
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fly, buss eller tog EWR-Boston? robertaas Reiseforum 11 12-08-2014 20:14
Tog/fly i USA SlidesArmed Reiseforum 0 14-08-2011 22:41
7 av 10 vil velge tog fremfor fly sail4fun Flyforum 13 09-03-2011 00:58
Tog forurenser verre enn fly sail4fun Flyforum 42 06-09-2007 04:23


All times are GMT +2. The time now is 21:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.