![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]()
http://www.flightglobal.com/Articles/2006/06/13/Navigation/177/207233/Airbus+A380+hit+by+new+programme+delay.html
Liten quote fra artikkelen: Quote:
Nå vil enkelte kunder mao måtte vente nærmere ett år lenger før de får en A380 enn det som først var beregnet! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]()
http://www.airbus.com/en/presscentre/pressreleases/pressreleases_items/06_06_13_a380_certif_delivery_production_programme .html
Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Når vi første er inne på kablingen i A380:
Foul play suspected after cables found severed on Airbus A380 on Toulouse assembly line
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,978
|
![]()
Dette er veldig dårlige nyheter for Airbus og vitner om at det muligens har gapt over for mye. Uansett tolker markedet nyheten så dårlig at de sender aksjen ned 25% på børsen idag
![]() http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=220377&cat=100 Dette må også være en gavepakke for Boeing og ders 747-8 program |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,419
|
![]()
... og kundene forlanger erstatninger og kompensasjon for forsinkelsene. Blir A380 kjent som Titanic-jet??
http://seattlepi.nwsource.com/business/1310AP_France_Airbus.html Selvfoelgelig gasser Seattle-avisene seg i dette ..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
380 ødelegger for 350, og 350 ødelegger for 380. Det virker som Airbus har tatt seg litt vann over hodet, med to så store prosjekter samtidlig. Litt for liten ingenør-park, når de samtidlig jobber med 346E og evt tweaks på 346HGW.
Kanskje Airbus burde ventet ett år med å legge inn resursene på 350? Tipper både QF og SQ er rimelig pissed nå, 2007 blir ikke som planlagt |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Pressemelding fra Airbus
Quote:
Quote:
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
China Southern Airlines skulle motta sine fem A380 før OL i 2008, men etter denne forsinkelsen står de i fare for å ikke gjøre dette. Nå er det derfor snakk om at Airbus prøver å stokke om, slik at CZ skulle få sine i tide, dvs at QF, EK og SQ må utsette leveringen av noen av sine A380. Tviler på at disse flyselskapene sier seg enige i noe slik med et smil rundt munnen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
*Jeg vet, jeg er utdannet elektriker og jobbet blandt annet med å bygge nødgeneratoren til Jotun (oljeletingsskipet)** med de svært strenge reglene offshore har på teknisk spesifikasjon. **Digresjon: Motoren var en 20-cyl Detroit Diesel serie 92 totakter - den desidert mest imponerende stempelmotoren jeg har vært borti. ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Fem uker gammel artikkel: Quote:
Av en eller annen merkelig grunn tviler jeg at Boeing får det samme problemet med 748/78X |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Når det gjelder Airbus, så mangler de ingeniører ja, og det samme gjelder Boeing. Men, med tanke på at EADS må punge ut med noen mrd for å kjøpe BAe Systems ut av Airbus, at de må betale 500mill Euro årlig i de neste årene pga penalties, samt at Airbus i tillegg får reduserte inntekter pga manglende leveringer av A380, vel, det hjelper ikke akkurat på pengestrømmen, og det å lansere flere nye prosjekter i løpet av de neste årene vil nok bli vanskeligere. Uansett, A346E, altså en oppgradert A346 slik vi ser den i dag, skjer (mest sannsynlig) ikke, Airbus vil faktisk måtte tenke litt mer nytt denne gangen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Er det slik at det er mye "religion" i diskusjoner om Airbus versus Boeing...?
![]() Jeg har et inntrykk av at enkelte mener at alt som dreier seg om Airbus er bra og alt om Boeing er dårlig og vice versa, og tror vel at virkeligheten er et sted midt i mellom. Jeg vil vel tro at Boeing og Airbus har bortimot de samme mulighetene til å tiltrekke seg kompetente ingeniører (men jeg har absolutt ingen forutsetninger for å mene noe veldig sterkt her), eller er det slik at Boeing sitter med en rekke ingeniører som har ledig kapasitet til å delta i utviklingsarbeid? Boeing har kanskje gjort tabber i forhold til utviklingsprosjekter i sikkert like stort omfang som Airbus? Edit: Jeg ser at brendas er innom noen av de tingene jeg nevner... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Når det gjelder forsinkede leveranser var vel de første 777 en måned forsinket, og de første 737NG to måneder etter skjema. Men forsinkelser på over ett år, og interne krangler om hvem som har skylda, slik tilfellet nå er med A380, det skal det vel en del til å slå... |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Når det gjaldt tabber i utviklingsarbeid hos Boeing hadde jeg egentlig f.eks. Sonic Cruiser i tankene, men jeg vet ikke hvor mye ressurser som ble nedlagt i dette prosjektet før det ble skrinlagt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Boeing la en ny strategi for sine produkter i 1999, i et forsøk på å redusere antallet flytyper de produserte (717, 737, 747, 757, 767, 777 OG MD-11!) De gikk da også gjennom hvilke teknologier de skulle satse på, hvordan ting skulle produseres, og hvordan de skulle konkurrere med Airbus. En av konklusjonene var at de hadde for mange flytyper, og de endte derfor opp med tre nye produktfamilier; Y1, Y2 og Y3. Y1 skulle erstatte 737, Y2 dekke midmarket, og Y3 øvre del av markedet. 737NG og 777 var veldig nye og solgte svært bra, mens 767 gjorde det svakt mot 332. De valgte derfor å erstatte 767 med Y2, hvor de så på fire konsepter: - Mach +2 @ 250 pax - Mach 1.5 @ 250 pax - Mach .98 @ 250 pax (the Sonic Cruiser) - Mach .85 @ 250 pax (7E7/787) Boeing lanserte først det tredje konseptet, Sonic Cruiser, og det var en rekke selskaper som var interessert, både i USA og Europa, men det som i dag har blitt 787 var hele tiden en studie som ble presentert, interessen for den var bare ikke så stor da. Desverre skulle det vise seg at drivstoffprisene økte kraftig, og derfor utgjorde kostnadene til crew en mindre andel av utgiftene sammenlignet med drivstoff, og følgelig ble markedet mest interessert i 787. Mye av teknologien som 787 benytter ble utviklet for SC, både med tanke på produksjonsteknologi, materialer, motorer mm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa First, A346 og A388 | A-380 | TripReports | 115 | 24-10-2012 05:11 |
Miami tar emod LH A388 10/6 live Video | scanhorse | Småprat | 5 | 12-06-2011 22:43 |
Airbus A380-861 (A388) over Norge | stawat01 | Register- og ATC-Forum | 1 | 28-04-2010 17:22 |
Rygge - enda, enda flere bilder... | Seabee | Bilder & foto | 1 | 26-08-2007 21:41 |
Separasjon i forbindelse med A388 | Dag Viking | Flyforum | 11 | 22-11-2005 23:37 |