Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-02-2014, 21:51   #1
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
SAS Beskylder SAS for flykapring

Quote:
Uten avtale tok SAS seg til rette på et chartret fly og fylte det med bagasjen til norske idrettsutøvere. – Dette er flykapring, sier Runolv Stegane i reisearrangøren Stegane Sport.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2765021.ece

Kanskje en noe tabloid overskrift, men uansett noen som tydeligvis ikke er helt fornøyd med at SAS tar seg til rette på fly de har leid ut til andre.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 21:57   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Så han har leid flyet med all kapasitet, også ubrukt ? hm....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 22:17   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Så han har leid flyet med all kapasitet, også ubrukt ? hm....
Det er vel han som har chartret flyet for å fly til/fra Sotsji? Uten denne avtalen hadde det ikke vært mulig for SAS å sende bags med egne maskiner til byen. Hvorvidt en som chartrer en maskin disponerer maskinen eller ikke vet jeg ikke uten å se avtalen, men man skulle vel strengt tatt tro at det er den som chartrer maskinen som disponerer dennes kapasitet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 21:59   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Eller ikke helt fornøyd med at han mener han har en strålende forretningside også kommer sas og setter opp egne ruter som ødelegger moroa. Uansett må vel 1000 kr/kolli være en ok pris?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 22:20   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Med tanke på at han ikke merket det før ankomst kan det neppe ha hatt noen betydning?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 22:27   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Med tanke på at han ikke merket det før ankomst kan det neppe ha hatt noen betydning?
Det er vel strengt tatt prinsippet dette gjelder. Med halvfullt chartret fly spilte det neppe noen vesentlig rolle for opplevelsen ombord, men spørsmålet er om SAS er i sin fulle rett til å selv disponere kapasitet på en maskin som er chartret.

Jeg antar, som et eksempel, at når et flyselskap wet leaser en maskin med mannskap så kan ikke selskapet som står for wet lease selv fylle flyet med frakt etter eget forgodtbefinnende.

Last edited by TOS; 14-02-2014 at 22:30.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 23:00   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er vel strengt tatt prinsippet dette gjelder. Med halvfullt chartret fly spilte det neppe noen vesentlig rolle for opplevelsen ombord, men spørsmålet er om SAS er i sin fulle rett til å selv disponere kapasitet på en maskin som er chartret.
Nå fungerer vel en charter slik at et selskap har inngått en avtale med en kunde om å frakte X antall passasjerer eller et helt fly (prinsippet er det samme) med dertil bagasje fra A til B med forhåndsavtalt servicenivå til Y kroner.

Har SAS på noen måte her brutt vilkårene i denne kontrakten når det visste seg at det var ledig plass til å ta med noe bagasje? Måtte kunden betale noe mer enn avtalt pris eller ble komforten noe dårligere

Sorry, men her virker det som en kunde som vil krangle for krangelens skyld.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 23:40   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Sorry, men her virker det som en kunde som vil krangle for krangelens skyld.
Han er sur fordi SAS har valgt å levere en avtalt tjeneste på en måte som òg hjelper en konkurrerent (SAS selv), men der stopper sympatien min, og jeg er helt enig med deg. SAS har levert avtalt tjeneste til avtalt kvalitet (eller bedre, da hver pax får mer plass med større maskin). Om kontrakten da ikke eksplisitt begrenser leverandørens rett til å utnytte ledig kapasitet syns jeg Stegane framstår litt smålig her.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2014, 00:04   #9
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Makan til en selvopptatt fyr... Det er jo SAS som faktisk har betalt for å frakte denne ekstra bagasjen, ikke han. Han uttaler seg jo som om at han personlig har kjøpt flyet til seg selv, ikke leiet det for å drive business..
martins is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 23:05   #10
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Det hører jo også med til historien at flyet ble oppgradert til et større fly, og at det var denne ekstra kapasiteten som ble brukt til bagasje. Antar at det er fra B73G til B738.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2014, 13:53   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå fungerer vel en charter slik at et selskap har inngått en avtale med en kunde om å frakte X antall passasjerer eller et helt fly (prinsippet er det samme) med dertil bagasje fra A til B med forhåndsavtalt servicenivå til Y kroner.

Har SAS på noen måte her brutt vilkårene i denne kontrakten når det visste seg at det var ledig plass til å ta med noe bagasje? Måtte kunden betale noe mer enn avtalt pris eller ble komforten noe dårligere

Sorry, men her virker det som en kunde som vil krangle for krangelens skyld.
Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Det hører jo også med til historien at flyet ble oppgradert til et større fly, og at det var denne ekstra kapasiteten som ble brukt til bagasje. Antar at det er fra B73G til B738.
Det er godt mulig man kan klassifisere kunden som kranglete, men i følge kontrakten som Fluxie la ut så står det at equipment change skal man orientere kundene om, og om man setter inn et større fly for å ta unna bagasje så ser det ut til at SAS burde orientert kunden om dette (samt kanskje redegjort for at dette gjøres for å få med ekstra bagasje). I henhold til denne kontrakten så står det at SAS selv disponerer eventuelle posisjoneringsflighter, men det står så langt jeg kan se ikke noe eksplisitt om ledig kapasitet. Hvordan dette så behandles rent kontraktsmessig vet jeg ikke.

Såvidt jeg forstår på avisoppslaget så hadde denne kunden chartret 5 maskiner med plass til så & så mange passasjerer. Han hadde mao ikke kjøpt en visst antall seter, men står ansvarlig for alle 5 flightene selv om de skulle gå tomme for passasjerer.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2014, 16:16   #12
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
i følge kontrakten som Fluxie la ut så står det at equipment change skal man orientere kundene om
Ikke helt. SAS forbeholder seg retten til materiellbytte eller å outsource flighten (til f.eks. Jettime). Det står bare at de må gi beskjed dersom de outsourcer flighten, ikke hvis de bytter materiell innen eget selskap
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2014, 18:06   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Ikke helt. SAS forbeholder seg retten til materiellbytte eller å outsource flighten (til f.eks. Jettime). Det står bare at de må gi beskjed dersom de outsourcer flighten, ikke hvis de bytter materiell innen eget selskap
Helt korrekt. Man bør ikke lese slike dokumenter på mobilen...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 23:57   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Når SAS også beklager og tilbyr 50.000 kr i kompensasjon på tross av at det eneste som er skadet er Steganes sitt ego, men han da fortsetter å furte så grenser det mot latterlig. Men hvis det stemmer han kun klarte å fylle halve flyet så er det kanskje ikke rart han er ivrig på større kompensasjon.....
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2014, 01:31   #15
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Stegane fremstår som en stor sutrekopp verken mer eller mindre. Han har fått levert setekapasitet, catering og bagasjeplass som bestilt. Hadde derimot noen ombord blitt nektet ombordstigning, ikke fått mat og/eller opplevd at bagasje ble satt igjen ville situasjonen selvfølgelig vært annerledes.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2014, 02:49   #16
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Han har fått større fly, tilbud om 50000kr (Noe jeg regner med dobles om de vil sende på retur også), han burde være fornøyd med det finansielle tilbudet til SAS. Når det gjelder kommunikasjonen så sier det seg selv at SAS burde løftet på telefonrøret på et mye tidligere stadium.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2014, 02:58   #17
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Det er vanskelig å ta et standpunkt uten å ha lest/ blitt referert selve avtalen.
Har Stagenes leid flyet, eller blitt garantert reise for et visst antall pax med dertil hørende bagasje?
I førstnevnte tilfelle støtter jeg Stagenes, da de bør forespørres og kunne stille priskrav på bagasje.
Sistnevnte alternativ gir SAS all grunn til å bruke ledig kapasitet.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2014, 04:03   #18
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Det hadde kanskje ikke blitt noe problem om SAS hadde spurt han som leide flyet først.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2014, 09:29   #19
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Dette er Russland. Man kan ikke bare sette opp en ny flymaskin på kort varsel med et slikt byråkrati. SAS hadde nok ikke mye valg.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2014, 09:44   #20
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,779
Default Re: Beskylder SAS for flykapring

Denne karen går i min pose sammen med Komiske Ali.
Regningen hadde ikke blitt annerledes for ham om der var fullt av bags, eller fullt av luft i kjelleren.
Grunnen kan være at han ikke har fått solgt nok så regningen ikke går opp, jfr at at SK satte opp egne rutefly i etterkant.

Når det er sagt, tilbake i gamle dager så solgte BU fraktkapasitet på sine B-767 og fraktet tonnevis av tomater hjemover i ledig bellykapasitet, ekstra penger til BU, men tror ikke turoperatørene fikk annen pris enn vanlig.

Eller for å snu det i litt flisespikking, DK flyr for VING, av en uheldig grunn står der bagasje igjen fra en APOLLO gjest, skal denne/disse kunne sendes med DK's fly, eller vente på neste APOLLO flight?

Hva med charter selskap som flyr mellom , Thailand og Skandinavia og setter lassevis av bags igjen for å kunne fly direkte? Hva, hvem kaprer de?

Uff nei, verden er rar gitt
krølle is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Beskylder SAS for rasisme Hpkris Småprat 92 06-11-2011 20:46
Flykapring i Russland ! Tertit54 Flyforum 0 30-07-2010 21:18
Flykapring sirpjalle Flyforum 3 06-11-2007 19:32
Flykapring Spanair Flyforum 4 19-02-2007 03:34
Flykapring i Sudan CK Flyforum 0 24-01-2007 14:51


All times are GMT +2. The time now is 00:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.