Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2012, 18:51   #1
Trent600
ScanFlyer Silver

BA Vilkår: "No changes permitted" - Kan endres allikevel...?

Som mange andre her så blir jeg involvert når venner og familie skal ut å reise. Nylig bestilt jeg på vegne av noen andre, billetter til San Francisco med British Airways og det kom på 4456,- tur-retur pr person. Under bestllingsprosessen så kommer "Fare conditions" opp og der står det som forventet:

Changes
No changes permitted. No upgrades permitted
If you want to cancel your flight
There are no refunds except for any government & airport taxes

Grunnet snømangel var det ikke så interessant å dra allikevel og på spørsmål om det er mulig å kansellere eller endre billetten så svarte jeg "nei, det er ikke mulig med de billigste billettene, men ring gjerne BA for sikkerhetsskyld". Der var svaret overaskende (for meg) at ja, det er mulig mot et gebyr på 180 Euro (pluss prisdifferansen).

Det er jo et voksent gebyr, men bedre å betale det enn å kaste billettene. Det var for øvrig ikke mulig å gjøre dette via "Manage My Booking". Jeg sliter litt med å finne noe info om dette på web siten til BA og skjønner heller ikke hvorfor de skriver "no changes permitted" når det ikke stemmer. Noen som vet om dette er standard BA vilkår (dvs, ikke avhengig av dagsformen til de på kundeservice) og eventuelt hvor disse gebyrene er omtalt på www.britishairways.com ?
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 23:04   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Vilkår: "No changes permitted" - Kan endres allikevel...?

180 EUR (ca. 1300 kroner) høre ut som "standard endringsgebyret" BA har på en god del billetter (hvertfall WT+). En ting jeg misliker med BA-bookingen er at de er sparsomme på detaljert info om reglene i bookingklassen.

Høres ut som det er T&C på tilbudet som overgår bookingen på en eller annen måte, for der står det:
Quote:
Tickets are non-refundable. Date changes are permitted before departure against a fee, subject to availability of seats. Fares are subject to change without notice.
Skal du endre så husk at salget straks er over!

Old 06-02-2012, 23:32   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Oppslag på bookingklasse "O" og "S" (som du antagelig har) via andre kanaler viser :
Quote:
CANCELLATIONS ANY TIME TICKET IS NON-REFUNDABLE.
CHANGES ANY TIME CHARGE EUR 180.00 FOR REISSUE/REVALIDATION.

Old 06-02-2012, 23:59   #4
Trent600
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Høres ut som det er T&C på tilbudet som overgår bookingen på en eller annen måte, for der står det:
Takk, takk, der står det ihvertfall svart på hvitt. Ikke så ofte det med liten skrift er bedre enn det som står med stor skrift

Var ikke klar over at man kunne få frem KOMPLETTE Fare rules & restrictions på ITA, så der lærte jeg noe nyttig.
Old 07-02-2012, 03:40   #5
Trent600
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
180 EUR (ca. 1300 kroner) høre ut som "standard endringsgebyret" BA har på en god del billetter (hvertfall WT+).
Det ser nesten ut til at dette er standard for alle de billigste billettene til BA nå, sjekket en del reisemål både over dammen og til Asia til høsten og selv om det bare er WT har alle jeg fant:
"Fare conditions: Changes
Time/date changes permitted at any time before each flight departure for a change fee of 1300 NOK or an upgrade fee of 1300 NOK plus any difference in fare. Changes subject to availability. Fees apply per ticket ".

Så lenge turen ikke er i tilbudsperioden står det klart og tydelig på web sidene at man kan endre og det irriterer meg at jeg ikke har lagt merke til det før hvis dette er standard betingelser (mulig det ikke er like tydelig på HRGnordic.com som jeg er tvunget til å bruke på jobbreiser.)

Var bl.a. i Cape Town i høst og hadde endret hjemreisen hvis jeg trodde det var mulig, var mye jeg ikke rakk i frihelgen min
Reply

Posting Rules