![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
Hei!
Er det noen som vet hvilken flytype SAS brukte mellom SVG og CPH i 1973 og 1974? DC-9-21/41? Takker for svar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 119
|
![]()
Har et bilde av meg selv, på min første flytur, på vei ombord i en Caravelle på denne ruten i 1973.
Så da ble vel i det minste caravelle brukt av og til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
Interessant, da min mor også hadde sin første flytur fra SVG til CPH i 1973, og hun mente bestemt på at hun hadde flydd Caravelle, men jeg trodde vel egentlig at det var mer sannsynelig at det var en DC-9, siden Caravellen var på veg ut
![]() Noen som har noe mer info? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Caravellen ble tatt ut av trafikk september 1974.
De siste årene ble den omtrent bare brukt på inter-skandinaviske ruter, så det er mest sannsynlig at det var Caravelle på SVG-CPH i 1973. Den ble tilmed brukt på nattflyging i NordNorge så tidlig som midten av 60-tallet. Ganske greitt i de tider man kunne utnytte flåten døgnet rundt...
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 119
|
![]()
For å si det enkelt, så er det i det minste 100% umulig at bildet mitt er tatt FØR 1973.
Har også tatt DC-8 fra SVG-CPH. Tror det var en østgående trans-atlantisk rute som av en eller annen grunn mellomlandet i SVG. Om det var fuelstop eller om det var en annen grunn vet jeg ikke. Er også nokså sikker på at det kun var østgående, noe som, ihvertfall ikke direkte, harmonerer med fuelstop. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
I følge SAS tabell fra sommerrutene 1973, så var Caravelle fortsatt fast på ruta CPH-SVG, en inn til SVG om kvelden kl 21:50 Dx6 som SK 474 med retur til CPH neste morgen kl 07:15 som SK 471
I tillegg gikk en daglig Caravelle CPH-SVG-BGO (SK 472) og en annen gikk motsatt vei (SK 477). Caravelle gikk også 2 slynger FBU-BGO, en gang Oslo-BOO, flere ganger FBU-CPH, og også FBU-GOT-CPH. Den ble fortsatt brukt på FBU-SVG-LH (SK 513/14), og på FBU-ARN-HEL En DC-8 mellomlandet den sommeren 4x pr uke på JFK-SVG-ARN (SK 908)
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
Tusen takk for infoen folkens!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS tilbake med to tidlige morgenavganger SVG-CPH | Twin Otter | Småprat | 6 | 20-01-2014 11:20 |
SVG-OSL-LIS & LIS-CPH-SVG med TAP og SAS! | chrSVGa380 | TripReports | 10 | 29-07-2011 22:42 |
Passasjergrunnlaget fra Bergen og SVG til CPH med SAS | barca | Reiseforum | 0 | 18-01-2010 01:50 |
Flytype FRA-SVG LH | BSSW | Register- og ATC-Forum | 18 | 19-04-2008 16:41 |
Flytype SVG-CHQ | WestAir | Flyforum | 2 | 16-08-2006 18:29 |