![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jan 2012
Posts: 4
|
![]()
Hei.
Er det noen som vet nøyaktig hvor lang rullebanen på Geiteryggen er etter siste utvidelser? Både med og uten sikkerhetsoner. Vet banen var 1401m engang, så ble den "kortere" grunnet sikkerhetsoner, men vet den er noe forlenget senest innen de siste 6 måneder. Vil legge til at nå og da skrives det om geiteryggen, oftes i forbindelse med noe annet som hovedtema, men når det først skrives om Geiteryggen, er det ofte svært gale opplysninger som kommer frem. Er Geiteryggen lite kjent utenfor Grenland og Telemark? Noen med noen meninger om det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
https://www.ippc.no/norway_aip/curre...NSN_2-1_en.pdf
Selve asfalten er 1416 meter lang, mens de forskjellige distansene man kan regne med står under "Declared Distances". F.eks. er accelerated stop distance availible 1199 meter, som er den lengde man har tilgjengelig ved f.eks. avbrutt avgang (som er Take-off run availible+Stopway). Enkelt? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Jan 2012
Posts: 4
|
![]()
Takk for svaret. Så det stod 1419 på toda på linken du sendte. Er det det noen formel på hva som bestemmer hvor mye som må utgjøre sikkerhetsone, og eller er det lokale forhold som terreng og beredskap på flyplassene som avgjør dette? Vet mye om en del, men er desverre også noe blank på enkelte ting som akkurat dette. Takknemlig for info.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Hei igjen
Fra et havariperspektiv er det innført en sikkerhetssone (Runway End Safety Area), som må være på minimum 90 meter etter de siste regler. Dette gjelder fra slutten av rullebanen (inkludert stopway). Det er vel minimumsreglene, og større flyplasser har ofte mye lenger RESA for å øke sikkerhetsmarginene med større fly. http://en.wikipedia.org/wiki/Runway_safety_area Når en skal beregne ytelse ved normale operasjoner bruker man disse andre lengdene som står oppført på kartet. Under ser du en oversikt over hvoran de forskjellige lengdene skal brukes. ![]() TORA - Take off run availible (den del av avgang der hjulene kan være i bakken) ASDA - Accelerated stop distance availible (avbrutt avgang) TODA - Take off distance availible (TORA + evt. clearway, område med lite hindringer da flyet er i luften men fremdeles lavt) LDA - Landing distance availible Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det spesifikt er på Geiteryggen, men ut i fra tallene ser man at det ikke finnes stopway, men heller en clearway på ca. 200 meter. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skien lufthavn Geiteryggen legges ned | Fredriksen | Flyforum | 16 | 09-07-2015 19:17 |
Widerøe-fly nødlandet på Skien lufthavn Geiteryggen | B738 | Flyforum | 0 | 19-06-2014 23:28 |
Skien Lufthavn på nett | LN-VGT | Flyforum | 11 | 09-01-2010 14:57 |
Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet | Morten | Flyhistorisk forum | 4 | 23-03-2008 09:48 |
Pen økning på Skien lufthavn | GF1 | Flyforum | 1 | 10-08-2007 23:13 |