Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-08-2013, 11:49   #1
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Ryanair Ryanair höjer bag fee och överväger att ta betalt för carry on

Är MOL smart, dum eller depserat?

Quote:
Ryanair har i sommar gjort ytterligare höjningar av avgiften för incheckat bagage.
Vd Michael O'Leary säger att målet är att minimera det incheckade bagaget ombord och flaggar för nya höjningar.
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article17226540.ab
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 12:07   #2
RSL
ScanFlyer Silver

Default Re: Ryanair höjer bag fee och överväger att ta betalt för carry on

Det vil vel alltid være en del som gjerne vil sjekke inn bagasje. Blir Ryanair totalt sett dyrere enn selskaper som har bagasje inkludert, så vil jo disse kundene velge bort Ryanair.

Hvis jeg er borte mer enn 5-6 dager, har jeg alltid innsjekket bagasje. Liker å ha nok rent tøy og fullverdige toalettsaker.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 14:16   #3
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post

Når selskapet han leder går med milliardoverskudd år etter år etter år, så kan man knapt kalle han desperat. Ei heller dum.
Mange trodde selskapet ville gå nedenom og hjem da de innførte høye gebyrer på bagasje. Men passasjerene reiser. Og i år passerer de sansynlig vis 80 millioner passasjerer. Desperat kaller man noen som gjør det elendig, som forsøker alle triks i boka for å komme seg opp igjen.
Old 01-08-2013, 14:35   #4
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

Dette er for dumt, visst folk er borte for eksempel i en uke så vil jo folk ha med bagasje. Helt uhørt at folk må betale høye gebyrer for dette, sett heller begrensninger per person sier jeg
Old 01-08-2013, 14:40   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

MoL har nok en god ide om hvor smertepunktet går ... han er en knakende dyktig forretningsmann.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 14:52   #6
LN-WIC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
MoL har nok en god ide om hvor smertepunktet går ... han er en knakende dyktig forretningsmann.
Ja, det skal han ha.
Personlig likker jeg ikke ledelses-stilen hans.
LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 15:05   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
Dette er for dumt, visst folk er borte for eksempel i en uke så vil jo folk ha med bagasje. Helt uhørt at folk må betale høye gebyrer for dette, sett heller begrensninger per person sier jeg
Nå bør det være opptil vært enkelt selskap hvordan de løser dette. På ferieturer sjekker jeg normalt inn bagasje da jeg ikke gidder å drasse rundt på det når jeg ikke må, og dermed er Ryanair (er jo flere årsaker også) normalt utelukket for min del. Men det er jo valgfritt hvordan man skal løse den og bør heller ikke være noen regler selskapen absolutt skal følge her. Så sånn sett er det greit at Ryanair løser det på sin måte, selv om jeg ønsker dem mest vondt

Dog er det vel litt søkt at Ryanair her legger det frem (stod i en annen artikkel om samme saken) som at de taper penger når folk sender bagasje til en pris på et par hundre kroner.....hvilket er tøv. Så mye koster ikke handling av en koffert, og dette er noe de tjener penger på.
Old 01-08-2013, 15:28   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jo færre kofferter, jo dyrere blir det per enhet. Bagasjehåndtering er et eget punkt i handlingkontrakten, og Ryanair vil sikkert forhandle ned prisen hvis de klarer seg med en mann mindre på stuerlaget ...

Det er det totale regnestykket som er viktig, og det har de nok stålkontroll på ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 17:59   #9
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jo færre kofferter, jo dyrere blir det per enhet. Bagasjehåndtering er et eget punkt i handlingkontrakten, og Ryanair vil sikkert forhandle ned prisen hvis de klarer seg med en mann mindre på stuerlaget ...

Det er det totale regnestykket som er viktig, og det har de nok stålkontroll på ....
Samme på innsjekk.
Det er allerede ingen problem å ha kun en skranke pr fly på Ryanair. 100% internett innsjekk og få bag å sende.
Old 01-08-2013, 18:23   #10
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Det er vel frivillig å reise med Ryanair?

Jeg velger som oftest noe annet, og om man skal betale gebyr både for innsjekket bagasje OG carry-on, kommer jeg ihvertfall til å sjekke bunnlinjen i billettprisen grundig før kjøp. Hittil i år har faktisk SAS kommet best ut flere ganger enn både Ryanair og Norwegian.
Old 01-08-2013, 19:07   #11
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det er vel frivillig å reise med Ryanair?

Jeg velger som oftest noe annet, og om man skal betale gebyr både for innsjekket bagasje OG carry-on, kommer jeg ihvertfall til å sjekke bunnlinjen i billettprisen grundig før kjøp. Hittil i år har faktisk SAS kommet best ut flere ganger enn både Ryanair og Norwegian.

Ja, og det er jo ganske underlig, at SAS ikke klarer å få inn mer penger for et bedre produkt. For SAS har et bedre produkt, det er det ingen tvil om. Hvorfor klarer de da ikke å få høyere pris enn Ryanair? Kostnadene til SAS er jo også betydelig høyere, så bare det i seg selv gjør jo at SAS må øke prisen.
Old 01-08-2013, 19:24   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Ryanair höjer bag fee och överväger att ta betalt för carry on

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Ja, og det er jo ganske underlig, at SAS ikke klarer å få inn mer penger for et bedre produkt. For SAS har et bedre produkt, det er det ingen tvil om. Hvorfor klarer de da ikke å få høyere pris enn Ryanair? Kostnadene til SAS er jo også betydelig høyere, så bare det i seg selv gjør jo at SAS må øke prisen.
De gjør det. Ser man på yield og gjennsnittpriser ligger SAS skyhøyt over Ryanair.....problemet er at kostnadene er enda høyere
Old 01-08-2013, 22:07   #13
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
De gjør det. Ser man på yield og gjennsnittpriser ligger SAS skyhøyt over Ryanair.....problemet er at kostnadene er enda høyere
Jeg trodde også det, men som Wig-wag skriver, så kommer SAS som regel billigere ut enn både Norwegian og Ryanair. Og hvis så er tilfelle "over hele linja" så er det all grunn til bekymring. For SAS skal ikke som regel være billigere enn Norwegian og Ryanair.
Old 01-08-2013, 22:45   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Ryanair höjer bag fee och överväger att ta betalt för carry on

Quote:
Jeg trodde også det, men som Wig-wag skriver, så kommer SAS som regel billigere ut enn både Norwegian og Ryanair. Og hvis så er tilfelle "over hele linja" så er det all grunn til bekymring. For SAS skal ikke som regel være billigere enn Norwegian og Ryanair.
Vel, det er rett at SAS tar seg for lite betalt i forhold til kostnadsnivået sitt, men at man ofte finner billigere billetter hos SAS enn Norwegian eller Ryanair er uvesentlig. Ser man på regnskapene ser man at både per passasjer og per fløyet kilometer får SAS vesentlig mer betalt enn DY/FR, i gjennomsnitt. Som er det vesentlige, ikke enkelthendelser. At diffen ikke er stor nok er en annen sak
Old 01-08-2013, 23:24   #15
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Det skal sies at for å få de gode prisene jeg har fått hos SAS har jeg bestilt lang tid i forvei. 2 personer tur-retur OSL-GDN for drøyt 400,- pr. pers hver vei ble bestilt i april for reise i juli.

Min kone dro til Gdansk i dag for drøyt 400,- og hjem om 14 dager for omtrent det samme. Det ble bestilt i mai.

Når jeg har vært i stand til å langtidsplanlegge såpass har SAS kommet best ut, jeg har da ikke hatt behov for å prøve å bestille biletter med kortere tidsfrist, kan hende andre flyselskaper hadde kommet bedre ut i så fall.

Last edited by Wig-wag; 01-08-2013 at 23:27.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 23:35   #16
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Inden længe fjerner FR lastrummene og indretter den til "special seating arrangements"
til den tid vil det slet ikke være tilladt at medbringe bagage.
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 23:41   #17
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Inden længe fjerner FR lastrummene og indretter den til "special seating arrangements"
til den tid vil det slet ikke være tilladt at medbringe bagage.
Hilsen Ole
Utrolig morsomt. Har du mer?
Old 02-08-2013, 12:49   #18
jalig
ScanFlyer Blue

Skjønner meg ikke på all hatinga jeg.

Slik systemet er i dag så står alle fritt til å tilby det produktet de ønsker til den prisen de setter.

Så kan du og jeg si ja eller nei til det.

Så måler man suksess på om man har overskudd etter at regninger er betalt.

Ser man det så enkelt så er det vel i ingen tvil om hvem som er best på å drive flyselskap i vår tid.

Så kan man jo like det eller ikke, men realiteten er som de er.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2013, 12:53   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Ser man det så enkelt så er det vel i ingen tvil om hvem som er best på å drive flyselskap i vår tid.
Forsiktig nå... Noen vil spørre om hvem dette er best for. I Ryanair sitt tilfelle er det utvilsomt best for kundene som er opptatte av pris (ikke bare er FR ofte billige, men de andre selskapene må også sette ned sine priser for å ikke miste for mange kunder - dvs. selv de kundene som flyr med kvalitetsselskapet SAS drar fordeler av dette), og for eierne som faktisk får avkastning på investert kapital og verdistigning. Så mener mange at FR utnytter og utbytter resten... Den diskusjonen har vi vel hatt 2 ganger tidligere på forumet...

Men, ja, selskapene kan selv velge å tilby det produktet til den prisen de ønsker (så lenge de forholder seg til relevante lover & regler), så er det opp til kundene å velge.

Last edited by TOS; 02-08-2013 at 13:04.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2013, 13:32   #20
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
Er det ikke like dumt at de som reiser uten innsjekket bagasje må betale for andres bagasje?

Flyselskap tjener gode penger på å holde mengden av innsjekket bagasje nede. I en perfekt verden, sjekker ingen inn bagasje og alle reisende sjekker inn på internett og går rett til gate.

Behovet for innsjekket bagasje, vil alltid være der. Så man må tilby det, men begrenser mengde gjennom avgifter. Ikke nødvendigvis for å tjene penger på bagasjen, men for å holde utgiftene nede (her er muligens Ryanair unntaket med deres latterlig billige kampanjepriser - et sted må de hente inntektker fra).

En ofte glemt fordel med gebyr for innsjekket bagasje, er at jo mindre bagasje det er, jo kortere er gjerne ventetiden. Slik at de som må sjekke inn bagasje, ender opp med et bedre produkt eller tjeneste.

Det er dog et problem at flyselskapene er altfor slappe når det kommer til hva man lar folk ta med seg inn i kabinen. Folk slipper til med både tre og fire ganger så mye håndbagasje som tillatt. Hvilket gir plassproblemer. Unødig tid går med til å stue håndbagasje og mange ganger har jeg sett carry-ons ende opp i lasterommet. Lite er mer irriterende enn å reise lett for å slippe unødig venting - bare for å oppleve at håndbagasjen går i lasterommet og leveres ut på bagasjebåndet. Mens man ser "alle" andre ha tre fire ganger så mye bagasje i kabinen som din carry-on det ikke ble plass til.

Utrolig nok, så er det de flyselskapene som håndhever retninglinjene om håndbagasje som får mest pepper. De er grådige, firkantede og nazi. For å levere en tjeneste alle reisende er tjent med.
gygrid is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules