![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Da har de gitt opp å være motsatt av resten av verden
![]() ![]() Fikk ett tips på et annet forum, på Wikipedia fant jeg dette: Flight levels in Russian Federation On 5 September 2011, the government of the Russian Federation issued a decree №743, pertaining to the changes in the rules of use of the country's airspace. The new rules, to come into force on 17 November 2011, would introduce a flight level system similar to the one used in the west. RSVM would also be in force. På radaren kan man også se det.. Er det bare Kina igjen på meter nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Sa vidt jeg forstar bruker de Russerne forsatt Meter under 6000' Men alt annen er fot.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Stupid question:
Hvorfor i alle dager kan ikke flyverden forholde seg til meter, kilometer og mil som resten av røkla?? Det samme gjeldere jo forsåvidt skipsfart som er veldig glade i nautiske mil.. Er det tradisjoner det går i, eller generell motstand mot slikt nymotens tull?? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]() Quote:
![]() Meteren var opprinnelig definert slik (fra http://no.wikipedia.org/wiki/Meter): Quote:
En nautisk mil er definert slik (fra http://no.wikipedia.org/wiki/Nautisk_mil): Quote:
Skipsfarten forholder seg til nautiske mil fordi det er etablert standard der, men det har også en ren navigasjonspraktisk side: om man noen gang har vært på sjøen og vært nødt til å navigere på "gamle" papirkart (det er ikke mange år siden det var meget vanlig), så ser man raskt den enorme nytten av å ha lengdedefinisjonen lett tilgjengelig oppover langs begge sidene av kartbladet - både for beregning av distanse og hastighet (i knop). At luftfarten har arvet meget fra skipsfarten når det gjelder begrepsbruk og teknikker for blant annet navigasjon er vel ganske naturlig. Og man skal vel ikke se helt bort fra at det også innimellom i moderne luftfart er greit med en avstands- og hastighetsangivelse som baserer seg på det samme systemet man bruker for å angi posisjon. At luftfarten angir høyder (og til dels lengder) i fot, er vel mindre rasjonelt og mer en følge av at briter og amerikanere har vært toneangivende i industrien (i alle fall på et tidlig stadium). Personlig har jeg da mer sansen for høyde/dybdeangivelsen favn, definert som 1/1000 nautisk mil (det finnes flere definisjoner), 185,2 cm. Tilfeldigvis er dette den omtrentlige avstanden mellom fingerspissene på en gjennomsnittlig voksen mann som holder armene rett ut, og et er praktisk mål når man skal måle dybde manuelt med loddline eller måle lengde på tau og liner og ikke har målebånd tilgjenglig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Men forholder de seg til QFE forsatt eller går de over til QNH?
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
De fleste forhenværende sovjet-republikkene i Asia brukte meter så sent som i fjor.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Takk for god svar flappflapp!!
Jeg er jo forsåvidt innehaver av båtførerprøven, så det poenget med at pairkart er veldig kjekt inndelt er jeg med på.. Men jeg har forsatt ingen god formening om hvor langt 7 nautiske mil er, selv om jeg vet at det er det samme som ca 7*1850 meter. Derimot har jeg et godt bilde i hodet over hvor langt 13 kilometer er.. Men det virker fortsatt litt bakstreversk, men nå har det sikkert blitt krig i verden av mindre ting så da er det vel enklest å holde på med et system som funker.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Bakstreversk er det vel ikke, siden meteren ble definert på 1800-tallet og sjømila (nautisk mil) er en del eldre...
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,025
|
![]()
Kan ikke dette åpne for en del sikkerhets issues om man må bytte under en viss høyde.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
![]() Noen vil jo påstå at Windows 2000 er bedre en 7! :-D ![]() Men altså, det virker jo som mer og mer av verden kommer over på meteren, mens luftfart og skipstrafikk foreløpig lar være.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]() Quote:
1 sjømil = 4 nautiske mil (nautisk mil tilsvarer den gamle kvartmilen) Sjømil er (heldigvis) en størrelse som praktisk talt ikke brukes lenger, annet enn når folk bruker det som et feilaktig synonym for nautisk mil. Og godt er det at det meste går over til metrisk/SI-system. Et skrekkeksempel er volummålet gallon, der amerikanere og engelskmenn holder seg med hvert sitt mål (differansen er hele 20%!) og amerianere i tillegg har et ekstra mål for dry gallon (altså mål på tørrvarer) som ligger mellom de to førstnevnte. Yard, fot og tommer er man heldigvis enige om på begge sider av Atlanteren, men sammenhengen der er heller ikke helt intuitiv (0,9144 meter = 1 yard = 3 fot = 36 tommer). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Mellom bakkar og berg...
Join Date: Aug 2009
Location: Nord i landet
Posts: 41
|
![]()
Står litt mer her:
http://www.intl-pilot.com/content/view/104/16/ Quote:
For å gjøre forvirringen komplett så bruker de QFE (høyde over flyplass) under 6000m i nærheten av en flyplass (innenfor kontrollsonen), og QNH (høyde over havet) under 6000m i andre områder. Får håpe de tar til vettet og innfører kun bruk av fot og QNH også under 6000m. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Dette er en diskusjon en kan holde på med til en både blir gul, grønn og turkis...
Alle kan vel være enige om at det i en globalisert verden hadde vært praktisk om alt hadde vært det samme, men folk har sine vaner og systemomlegginger kan være dyre. Til lista over "bakstreverske" ting kan en spørre seg om hvorfor britene og en del andre fortsatt kjører på "feil" side av veien og hvorfor finlenderne er så bakstreverske at de fortsatt bruker russisk sporbredde på jernbanen sin. På tide å stikke ut for å kjøpe et mark kaffe... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Hva er grunnen til denne halvhjertige overgangen? Vil ikke dette øke farene for en ulykke for fly som går mellom fot og meter under climb/decent?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Kina inførte RVSM 4 år siden men ved bruk av meter: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Fot - Meter. Flyging i Russland og Kina | LN-SEK | Flyforum | 10 | 02-02-2009 14:17 |
17 787'er til Russland? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 04-03-2006 13:41 |
Norwegian til Russland (??) | CK | Flyforum | 18 | 24-01-2006 15:05 |