![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Samtidig som Norwegian kunngjorde at de skulle trekke seg tilbake fra RYG, kom Ryanair-sjefen Michael O’Leary og hadde et lite show/smisking med Olav Thon. Samtidig sa O'Leary at det var uaktuelt å fly fra en statlig eid flyplass i Norge.
Reportasje av TV2: http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...m-3602200.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Dette må man kunne si er gode nyheter.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Savner ikke Ryanair på Sola ihvertfall. Hvis jeg vil fly billig kan jeg ta bussen til Haugesund.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dersom O'Leary tror at han med en slik holdning kan klare å presse gjennom større endringer i eierstrukturen på norske flyplasser tar han antakelig skammelig feil. Rent praktisk betyr det ikke mer enn at Ryanair ikke blir en veldig reel trussel for SAS og Norwegian på innenriksmarkedet med det aller første....
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Noen spesiell grunn til å trekke fram denne saken fra begynnelsen av oktober i dag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
At han nekter det, skal en vel alle være glad for i lengden
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Mindre konkurranse er da virkelig ikke noe å juble for...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Egentlig er vel ikke dette annet enn en meget tynn TV2-sak....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Om det er nok konkurranse eller ikke er vel også et åpent spørsmål, men jeg er vel enig i at innenriks så er det relativt stort konkurransepress. Jeg er likevel tilhenger av å la bedriftene selv avgjøre hvorvidt dette er tilfellet (noe jeg regner med Someone ikke er uenig i), men når FR ikke vil fly fra andre flyplasser i Norge så har de jo implisitt konkludert med at det ikke er lønnsomt gitt gjeldende rammebetingelser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hvorfor ikke?
Av en eller annen grunn ser det ut som om ingen ser, eller ihvertfall har sett, Ryanair som en konkurrent. Flere ganger har man kunne lest at "de har andre kunder enn oss, og de er ingen konkurrent til oss". Jeg er forundret over det, da jeg selv opplever alle som kan ta passasjerer fra meg som en konkurrent. Da jeg jobbet i Scandi Line (nå Color Line), så vi jo til og med på høyfjellshotell som vår konkurrent. Og det er jeg helt enig i at de er. Så hvorfor Ryanair ikke byr andre flyselskap på konkurranse er for meg helt hinnsides og uforståelig. Men det er vel også derfor de har fått vokse slik de gjør, fordi ingen har tatt de alvorlig.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er på en måte synd dette. Siden ikke så mye konkurranse og få på forskjellige ruter, samt nye destinasjoner omkring. Men Oslo og Haugesund er jo statlig eiet av Avinor. Så hva er det han syter over da?
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Rygge eies av forsvaret, mens den sivile terminalen drives av et privat selskap. Torp er også privat, så ingen av de flyplassene FR kaller Oslo er drevet av Avinor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Avinor har hatt - eller har - rabatt i avgiftsnivået på utenlandsruter til/fra enkelte flyplasser i Norge som ikke har hatt utenlandsruter fra før.
Haugesund/Karmøy er en slik flyplass, mens Sola og Flesland har en mengde utenlandsruter fra før, og derfor har det normale avgiftsnivået for alle. Konkurransen er åpen også på disse flyplassene, men siden Ryanair - rettferdig nok - da må betale de samme avgiftene for tjenestene på disse flyplassene som flyselskapene de må konkurrere mot, klarer de tydeligvis ikke å konkurrere på pris med selskap som SAS og Norwegian. Et rent økonomisk spørsmål, rett og slett, og et grunnleggende et for Ryanairs forretningskalkyler. Easyjet derimot, regner normale avgifter i sine kalkyler, og flyr derfor til og fra flyplasser som trafikkeres av "alle", som f eks Geneve. Dersom Avinor senket avgiftene på de større flyplassene, måtte de ha gjort det for alle flyselskapene, og det ville igjen ha gått ut over Avinor sine eiere sitt krav til lønnsomhet. No can do...
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva med alle de svære internationale flyplassene dem flyr til da.? Dem må vel betale der også så dem slipper jo ikke under det "billigere" markedet uansett på en måte trodde jeg.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
KRS er jo en flyplass FR har hatt i øyekroken en stund, noen sjangs for at dette kan bli aktuelt? For meg virker det jo som en sterk kandidat til en ny FR flyplass i Norge ettersom rutetilbudet utenlands derifra er såpass svakt og jeg ser heller ingen grunn til at det ikke skal finnes kundegrunnlag fra den regionen. De trekker seg på torp, mer eller mindre, hvorfor ikke satse litt lengre sør hvor de likevel kan trekke mange av de samme kundegruppene som tidligere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() Quote:
"Andre store flyplasser" som du nevner, kan godt være eid av private selskaper. For eksempel er vel Heathrow og Standsted eid av BAA, og Gatwick og London City er eid av GIP. Avinor (og dermed Norge..) forhandler ikke på sine statlige lufthavnavgifter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finnair skal fly fra TRD BGO SVG for Apollo | jameson82 | Flyforum | 34 | 14-01-2013 14:01 |
Flugfelag Islands til SVG, TRD og BGO | baselutvann | Flyforum | 10 | 27-12-2010 07:52 |
Passasjerer nekter å forlate Ryanair fly | TC-JGY | Flyforum | 13 | 18-11-2010 14:53 |