Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2011, 20:39   #1
Cessna182
ScanFlyer Blue

Beer Chartertur til Cuba - erfaringer?

Lengter etter sol og varme. I utgangspunktet en tur til Canary Island, men............
Noen som har erfaring med en charter til Cuba i jan./feb. ?
Det virker litt mer eksotisk.
Cessna182 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 22:01   #2
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: CUBA charter.

Charter dit er kun 2 uker som jo er altfor lang tid til en enkel tur, jeg bestilte derfor tur gjennom KLM/Martinair og bestilte separat et hotell uten skandinavere.

Vil advare om at nordlige Karibien ikke har sikkert badevære om vinteren. Det kan fort bli nedi 15 grader og sur vind på Cuba. Basseng bør være oppvarmet om du skal bruke dem om vinteren.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 23:39   #3
Fellowplane
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Charter dit er kun 2 uker som jo er altfor lang tid til en enkel tur, jeg bestilte derfor tur gjennom KLM/Martinair og bestilte separat et hotell uten skandinavere.
Etter min mening bør man ha nærmere to uker for å komme i feriemodus og slappe av når det er snakk om en såpass lang reise. Hvis man i tillegg skal fordype seg litt i landet og kanskje reise litt rundt bør man kanskje ha enda mer. Jeg var der i tre uker. Da var vi først fire netter i Havana, leide så bil og reiste rundt i 10 dager for så å runde av med en uke i bade- og feriebyen Varadero.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Vil advare om at nordlige Karibien ikke har sikkert badevære om vinteren. Det kan fort bli nedi 15 grader og sur vind på Cuba. Basseng bør være oppvarmet om du skal bruke dem om vinteren.
Jeg tror du skal være ekstremt uheldig for å ende opp med to uker med 15 grader på Cuba i Januar/Februar. Ifølge wikipedia er average high/low henholdsvis 25,5 og 18,5 grader på denne årstiden. Uansett er det neppe kaldere enn på kanariøyene hvor det faktisk kan bli litt surt midtvinters.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 00:01   #4
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Folk er forskjellige. Det er ikke så langt til Cuba, vil betegne det som middels reiseavstand så kun en langhelg burde de ikke være noe problem med, men som du sier vil man gjerne ønske å bruke litt mere tid i Cuba.

Kunderekord er 10 grader i Havanna. Temperaturer om vinteren er omtrent som Kanariøyene, altså ofte surt. Man føler at man er isbader om man går uti sjøen og ingen holder ut i basseng som ikke er oppvarmet. Kun én av dagene jeg var der var det ikke for surt for å ligge på stranden og jeg fikk for første gang se folk ligge med boblejakke rundt et basseng.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 14-11-2011, 01:30   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Uten at jeg gidder å sjekke alt for mye så oppgir f.eks. Apollo en temperatur på Cuba på 26-30 grader fra januar til juni. Det er da langt bedre og høyere enn Kanariøyene de første månedene, i alle fall.

Var to uker på Cuba for ca 12 år siden. Det er et spesielt reisemål, og velger man Cuba er det, etter min mening, nesten en forutsetning at man er politisk/historisk intressert, og ønsker å oppleve det spesielle samfunnet. Maten er forferdelig dårlig (for det meste), og mye er temmelig dyrt. Servicen er til dels latterlig elendig eller fraværende.

Men høres Cuba forkokkende ut og man ønsker å oppleve noe helt annerledes er det perfekt. Sigarene er mange og gode, man får nyte ekte mojitos, vanlige folk er imøtekommende og utdannet - ja, trenger man ramse opp alt?

Selv reiste jeg charter og var mest i Varadero, men hadde også 3-4 overnattinger i Havana. Og så var jeg med på en utfulukt fra Varadero til Pinar de Rio (der det lages sigarer) - utflukten skjedde med Antonov 2, og jeg fikk sitte bak spakene (i lufta!).

Hvis dårlig mat, dårlig service og en litt annerledes ferie høres kjipt ut, så er nok Den dominikanske republikk å foretrekke. Jeg har vært begge steder, og Dom rep er egentlig ganske likt på mange måter, men enklere for den jevne turist.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 06:42   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Canadiere var den nasjonaliteten turister jeg traff klart mest av der og nordmenn reiser som du sier som ikke til Cuba uten at de er interessert i å oppleve "annerledeslandet" før regimet faller. Mange av canadierne hadde imidlertid en helt annen begrunnelse, sikkerhet. For dem er dette "syden" og alternativene Mexico og den Dominikanske republikken gir mye mer for pengene, men er også langt mer utrygge. Vi hadde jo internett og daglig snakket de om de siste nyhetene om canadiske turister som var ranet, voldtatt eller drept i de 2 landene. I Cuba risikerte man stort sett kun at folk svindlet deg for en dollar eller to når du vekslet eller kjøpte noe. Virrer man alene rundt i Havanna om natten risikerer man også at en gjeng hopper på deg og tar alle verdisakene dine, men de vil som oftest ikke skade folk.

Hotellet jeg bodde på hadde ellers helt OK mat og en fantastisk gjeng med "animatører" som laget aktiviteter og underholdning hele dagen.

Været er som oftest greit, men man risikerer som sagt kjølig vær. Det er forskjell på å ha en kulderekord på 10 grader i Havanna og 20,3 grader i Curacau helt sør i Karibien. Og det har de siste vintrene blitt satt flere kulderekorder rundtom i Cuba.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 14-11-2011, 10:29   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Chartertur til Cuba - erfaringer?

Drar man på Chartertur til Cuba, så er ikke det så enormt langt borte. Da antar jeg at man flyr direkte til bestemmelsesstedet, og dermed vil det ikke være mer enn noen timer lenger borte enn Kanariøyene. Når det gjelder Karibien i januar-februar, så er det en lott tid der. Da er, normalt, regntiden over, og det er ikke blitt for varmt. Har aldri vært på Cuba, men har vært på noen naboøyer på samme tiden, og klimaet er helt topp. Mye varmere enn Kanariøyene på vinteren, spesielt om kvelden, og et mye hyggeligere prisnivå.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules