Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-10-2011, 06:54   #1
MD80
Newcomer

Default Vårtur til New York

Jeg sitter her og planlegger å dra til NY, serlv om ingenting er helt avgjort ennå. Men om det passer, så satser jeg på å ta meg en tur over dammen en ukes tid. Nå står valget mellom å enten dra dit alene, eller å dra dit med min lillebror på 13. Av den grunn har jeg noen spørsmål.

Er det noen av dere som har vært i NY alene, og vet om det er å anbefale eller ikke? Alternativt om det er trygt for 13-åringer (sikkert jævlig dumt spm, men har en overbekymret mor som tror NY er infisert av kriminelle).
Hvilke hoteller vil dere anbefale som ligger i en prisklasse 1000-1500 kr/døgnet helst. At rommet er romslig skulle ikke være så viktig, da lite tid blir brakt på hotellrommet når man er i NY uansett. Viktigst er at det er rent, at senga er god og myk og at det er nok gulvplass til å sette opp en eller to kofferter.
Hvor mye burde man sette av til en uke i NY, sett bortsett fra utgiftene til hotell og flyreise? Jeg regner med at det ikke kommer til å bli shoppet så mye.
Ser at jeg finner noen rimelige flybilletter med Lufthansa via München eller Düsseldorf, men flybyttetiden er på 1 time stort sett, og er ikke det litt i det minste laget? Burde man heller spytte inn med noen lapper til å fly med SAS direkte i stedet?
MD80 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 07:04   #2
TommyL
Trangsynt

Default Re: Vårtur til New York

New York er vel bortimot den tryggeste storbyen i USA...har aldri følt meg utrygg, selv midt på natta på subwayen. Bruk sunn fornuft, så er det ingen problem.
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2011, 09:27   #3
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Hadde jeg vært deg ville jeg funnet en uke som passet, funnet et hotell du blir fornøyd med så for å vente på januarsalget. Da kan du være så heldig å få direkte til New York for 2800 kr blant annet. Det er flyselskapets problem om du mister din connection da de setter opp routingen.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 00:40   #4
MD80
Newcomer

Hvis jeg skal ha med min lillebror på turen, må det jo bli når han har ferie. Dvs påskeferien eller sommerferien. Jeg er redd for at det fortsatt er kaldt i slutten av mars/begynnelsen av april, ettersom klimaet vel ikke er så veldig ulik det norske? Noen som har vært der på den tiden av året, og kan si noe om hvordan været er da? Har våren kommet da?

Alternativet er å reise på sommeren, fra slutten av juni vtil medio august. Men virker som prisnivået for å reise dit er betraktelig høyere, ettersom "alle" skal dit da på den tiden av året. Er det mulig å finne billige flybilletter (opptil 4000 t/r pr pers helst )samt en hotellrompris til maks 1500/døgnet for 2 pers innenfor sommerperioden jeg nevnte?

Og hvordan er NY i begynnelsen av februar? Tenkte å kanskje ta en spontan weekendtur dit alene, ettersom jeg fant noen billige billetter+hotell for ca 6000 kr med SAS. Og er det noen av dere som har reist dit på egenhånd før og i så fall kan si noe om hvordan det var å utforske byen alene?
MD80 is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 07:14   #5
TommyL
Trangsynt

http://www.weather.com/outlook/healt...graph/USNY0996

Det er vel jevnt over endel varmere enn hjemme, NY ligger jo på samme breddegrad som Madrid...men det kan nok være kaldt der også. Jeg tror april blir fint, for da skal jeg over en tur igjen
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 08:34   #6
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Var selv i New York i begynnelsen av april i år. Temperaturen varierte fra 5 til 15+ grader på de 5 dagene vi var der. Så det kan være greit å ta med en varm jakke.

Angående sikkerheten, så vil jeg si at jeg sjelden har følt meg så trygg i en større by før. Det er nesten politi på hvert gatehjørne og elementer som uteliggere, junkier var fraværende i bybilde, i motsetning til Oslo der det er en vesentlig del av bybilde.

Last edited by HS-TGA; 25-10-2011 at 08:39.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 10:28   #7
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Var i New York helga før 17 mai helgen i år, t-skjorte og shortsvær alle fire dagene jeg tråkka rundt i byen. 17 mai faller på en fin dato i år så om minstemann kan ta fri 18 mai er det jo bare å dra 16 og få en fin langweekend! Som sagt blir det ikke et problem å finne flybiletter til rundt 3000 kr om du venter på tilbudene.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2011, 20:02   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD80 View Post
Og hvordan er NY i begynnelsen av februar?
Vinter, og da kan snø helt ned hvis du er uheldig. Husk også at dersom det først kommer snø der så hender det at det kommer til gangs og at alt stopper opp.

Var der sist i januar et år, med stiv kuling og -5C var det surt. Men det kan også være helt greit.

Posting Rules