Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-05-2012, 10:16   #1
LN-HTL
Newcomer
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 4
OSL SAS OCC

Har blitt fortalt at sas occ på OSL blir lagt ned og flyttes til Sverige. Da er det vel ikke så mye igjen før alt er svensk alt sammen!!
LN-HTL is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 13:35   #2
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: SAS OCC

Kunne du være snill å utdype hva "occ" er?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 13:37   #3
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SAS OCC

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Kunne du være snill å utdype hva "occ" er?
operation control center... dispatch, trafikkvakt ol. Trist for de ansatte!
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 14:09   #4
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: SAS OCC

Meget trist for de ansatte!
Skal til ikke flyttes til Sverige, men til CPH meg bekjent.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 14:34   #5
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,515
Default Re: SAS OCC

Har da SAS hatt en i hvert land eller har alt ligget i Oslo og blir nå flyttet til CPH eller Sverige.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 14:40   #6
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS OCC

Er det mange som blir oppsagt pga dette? Og er dette en del av innsparingen som kom med 4-excellence strategien der 300 personer kom til å bli oppsagt?

Trist for de som mister jobben.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 14:54   #7
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS OCC

OCC skal sentraliseres i Stockholm.
Hva som skjer med de som jobber i oslo i dag er ikke kjent.
Så spørsmålet i så måte er om de blir tilbudt jobb i Sverige, eller om det blir oppsigelser.
Utrolig mye dyktige mennesker, så håper det blir en ordning som gjør at de fleste forblir i selskapet.
Men uansett endel som sikkert må gå, noe som er kjempetrist for de det gjelder.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 16:49   #8
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,386
Default Re: SAS OCC

VG er på saken.

Quote:
Så mange som 50 SAS-ansatte på Gardermoen må flytte til Sverige eller finne seg ny arbeidsplass. 1. februar neste år er det slutt for SAS Operations i Oslo, sentralen som styrer SAS' daglige flybevelser i Norge. I stedet samlokaliseres alle SAS' operasjonssentraler i Stockholm.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10053259

Synd for SAS, for her mister de nok veldig mye kompetanse. Jeg kan ikke se for meg at det er særlig mange som velger å flytte til Stockholm slik arbeidsmarkedet er i Norge.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 16:52   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,936
Default Re: SAS OCC

Så lenge det er praktisk mulig, så virker det mest naturlig og ikke minst mer lønnsomt å samle slikt på et sted. Synd for de som blir berørt, men slik er livet.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 16:56   #10
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 646
Default Re: SAS OCC

Fra VG-artikkelen:

Quote:
Det har lenge blitt sagt at SAS skal kutte doble- og triple avdelinger.
Er det andre avdelinger hos SAS som er duplisert i Sverige og/eller Danmark?
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:21   #11
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
Default Re: SAS OCC

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så lenge det er praktisk mulig, så virker det mest naturlig og ikke minst mer lønnsomt å samle slikt på et sted. Synd for de som blir berørt, men slik er livet.
Noen ting er naturlig å samle, andre ting er mindre naturlig å samle. Eventuelt naturlig å samle i et annet land. At Norge, med sine store utfordringer i værforhold, avstander, mangler i infrastruktur og så videre, blir flyttet til Sverige... Ja det er rimelig unaturlig i mine ører.

At det er lønnsomt? Tja, det er vel alt av sentralisering. Men jeg tviler på at dette sparer så vanvittig mye penger, og løser alle SAS' problemer. Jeg vil heller tro det kan skape flere kanselleringer, større forsinkelser og mer misnøye hos passasjerene. Kun tiden vil vise.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:23   #12
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: SAS OCC

rart... for eg trodde SAS har større trafikk i Norge enn i Sverige....
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:29   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,936
Default

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Noen ting er naturlig å samle, andre ting er mindre naturlig å samle. Eventuelt naturlig å samle i et annet land. At Norge, med sine store utfordringer i værforhold, avstander, mangler i infrastruktur og så videre, blir flyttet til Sverige... Ja det er rimelig unaturlig i mine ører.

At det er lønnsomt? Tja, det er vel alt av sentralisering. Men jeg tviler på at dette sparer så vanvittig mye penger, og løser alle SAS' problemer. Jeg vil heller tro det kan skape flere kanselleringer, større forsinkelser og mer misnøye hos passasjerene. Kun tiden vil vise.
Om man sitter og organiserer dette i Stockholm eller Oslo kan da umulig ha noen innvirkning på arbeider. Det er like lite dårlig vær på Romerike som på Arlanda. Og er ingen grunn til at svensker skulle gjøre noen dårligere jobb.

Etter mitt syn er der mest naturlig å samle mest mulig av det som kan samles på Arlanda, så sant det er praktisk mulig
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:30   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,936
Default

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
rart... for eg trodde SAS har større trafikk i Norge enn i Sverige....
Det er irrelevant egentlig?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 11-05-2012 at 17:41.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:47   #15
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: SAS OCC

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg vil heller tro det kan skape flere kanselleringer, større forsinkelser og mer misnøye hos passasjerene. Kun tiden vil vise.
Hvorfor det?
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:49   #16
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
Default Re: SAS OCC

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Om man sitter og organiserer dette i Stockholm eller Oslo kan da umulig ha noen innvirkning på arbeider. Det er like lite dårlig vær på Romerike som på Arlanda. Og er ingen grunn til at svensker skulle gjøre noen dårligere jobb.

Etter mitt syn er der mest naturlig å samle mest mulig av det som kan samles på Arlanda, så sant det er praktisk mulig
Kommer vel helt an på hvilken kompetanse de som sitter på Arlanda innehar. Og det igjen avhenger av hvilken løsning de har tenkt å kjøre på hvem som får jobb / hvor mange som får jobb.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:51   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: SAS OCC

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Noen ting er naturlig å samle, andre ting er mindre naturlig å samle. Eventuelt naturlig å samle i et annet land. At Norge, med sine store utfordringer i værforhold, avstander, mangler i infrastruktur og så videre, blir flyttet til Sverige... Ja det er rimelig unaturlig i mine ører.

At det er lønnsomt? Tja, det er vel alt av sentralisering. Men jeg tviler på at dette sparer så vanvittig mye penger, og løser alle SAS' problemer. Jeg vil heller tro det kan skape flere kanselleringer, større forsinkelser og mer misnøye hos passasjerene. Kun tiden vil vise.
Etter å ha vært innom en del flyselskaper gjennom min karriere, har jeg litt kompetanse på dette omådet. Selv om jeg har mange venner og eks-kolleger som er berørt, er dette noe som burde vært gjort for mange år siden. Det er naturlig å samle disse funksjonene på ett sted og hvis man ser på andre store flyselskaper som er spredt operasjonelt med mange baser, som f.eks. alle de store selskapene her borte, så ser man ingen som har disse funksjonene spredt.

Forholdene du nevner over har svært lite å gjøre med hvor jobben gjøres, og for kundenes del blir det trolig en forbedring, ettersom alle avgjørelser kan tas umiddelbart og under ett tak, istedet for at man må konferere med andre kontorer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:52   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS OCC

Er det noen som vet om også revenue management er sentralisert til CPH eller ARN?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 18:01   #19
stoeckli
ScanFlyer Blue
 
stoeckli's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: ENGM
Posts: 101
Default Re: SAS OCC

Veldig trist for den norske delen av SAS dette her og ikke minst de som nå har fått den tunge beskjeden om A (flytte, om man har mulighet til det), B (omorganiseres i SAS/SGH Norge) eller C (overflødig).
Jeg blir direkte lei meg av igjen å konstatere at SAS, MÅ kutte av seg nok en finger på hånden. Slik jeg har lært OCC å kjenne så er dette en homogen gjeng som har alle forutsetninger for å ta raske operasjonelle avgjørelser, selv i de mest krevende situasjoner.
I dag holder Navigasjon, Flykontor og Besetning til i samme lokaler som Trafikk, Stuere, Teknisk, Loadplannere KO-IRR osv.... De operasjonelle avgjørelsene som tas i det lokalet og direkte berører den norske delen av SAS er av meget bra art.
Jeg kan ikke se annet enn at dette blir negativt for norske passasjerer, spesiellt i vinteroperasjoner med irregularitet. Da mener jeg SAS har vist seg overlegne andre selskaper på OSL i håndteringen av dette. Mye er trolig grunnet en god sameksistens av flest mulig avdelinger i ett senter. At noen mener dette vil fungere like godt når halve senteret flytter til ARN er for meg ubegripelig.
Det som vel er hevet over enhver tvil, er at SAS-ledelsen begynner å gjøre det veldig enkelt for et snart tverrpolitiskt enig storting å selge ut aksjene om noen skulle være interressert i å kjøpe de.
__________________
Upcoming flights:
stoeckli is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 18:10   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,936
Default

Quote:
Originally Posted by stoeckli View Post
Det som vel er hevet over enhver tvil, er at SAS-ledelsen begynner å gjøre det veldig enkelt for et snart tverrpolitiskt enig storting å selge ut aksjene om noen skulle være interressert i å kjøpe de.
Nå har jo regjeringen sagt SAS er til salgs, og det er neppe mange på høyresiden som ivrer på at SAS skal forbli delstatlig, så dette endrer neppe noe som helst da det har vært tverrpolitisk enig om et salg her lenge

Hadde de finnes en kjøper der ute hadde SAS vært solgt for lengst
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11
Hvilke SAS fly har nå kommet inn under SAS Braathens AOC? LTH Flyforum 8 04-04-2005 13:50


All times are GMT +2. The time now is 11:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.