Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-05-2012, 10:16   #1
LN-HTL
Newcomer

OSL SAS OCC

Har blitt fortalt at sas occ på OSL blir lagt ned og flyttes til Sverige. Da er det vel ikke så mye igjen før alt er svensk alt sammen!!
LN-HTL is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 13:35   #2
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Default Re: SAS OCC

Kunne du være snill å utdype hva "occ" er?

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 13:37   #3
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Kunne du være snill å utdype hva "occ" er?
operation control center... dispatch, trafikkvakt ol. Trist for de ansatte!

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 14:09   #4
Glenn
ScanFlyer Molded

Meget trist for de ansatte!
Skal til ikke flyttes til Sverige, men til CPH meg bekjent.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 14:34   #5
Futura
ScanFlyer Gold

Har da SAS hatt en i hvert land eller har alt ligget i Oslo og blir nå flyttet til CPH eller Sverige.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 14:40   #6
Dash
ScanFlyer Molded

Er det mange som blir oppsagt pga dette? Og er dette en del av innsparingen som kom med 4-excellence strategien der 300 personer kom til å bli oppsagt?

Trist for de som mister jobben.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 14:54   #7
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

OCC skal sentraliseres i Stockholm.
Hva som skjer med de som jobber i oslo i dag er ikke kjent.
Så spørsmålet i så måte er om de blir tilbudt jobb i Sverige, eller om det blir oppsigelser.
Utrolig mye dyktige mennesker, så håper det blir en ordning som gjør at de fleste forblir i selskapet.
Men uansett endel som sikkert må gå, noe som er kjempetrist for de det gjelder.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 16:49   #8
Herlov
ScanFlyer Molded

VG er på saken.

Quote:
Så mange som 50 SAS-ansatte på Gardermoen må flytte til Sverige eller finne seg ny arbeidsplass. 1. februar neste år er det slutt for SAS Operations i Oslo, sentralen som styrer SAS' daglige flybevelser i Norge. I stedet samlokaliseres alle SAS' operasjonssentraler i Stockholm.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10053259

Synd for SAS, for her mister de nok veldig mye kompetanse. Jeg kan ikke se for meg at det er særlig mange som velger å flytte til Stockholm slik arbeidsmarkedet er i Norge.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 16:52   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Så lenge det er praktisk mulig, så virker det mest naturlig og ikke minst mer lønnsomt å samle slikt på et sted. Synd for de som blir berørt, men slik er livet.
Old 11-05-2012, 16:56   #10
Trent600
ScanFlyer Silver

Fra VG-artikkelen:

Quote:
Det har lenge blitt sagt at SAS skal kutte doble- og triple avdelinger.
Er det andre avdelinger hos SAS som er duplisert i Sverige og/eller Danmark?
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:21   #11
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så lenge det er praktisk mulig, så virker det mest naturlig og ikke minst mer lønnsomt å samle slikt på et sted. Synd for de som blir berørt, men slik er livet.
Noen ting er naturlig å samle, andre ting er mindre naturlig å samle. Eventuelt naturlig å samle i et annet land. At Norge, med sine store utfordringer i værforhold, avstander, mangler i infrastruktur og så videre, blir flyttet til Sverige... Ja det er rimelig unaturlig i mine ører.

At det er lønnsomt? Tja, det er vel alt av sentralisering. Men jeg tviler på at dette sparer så vanvittig mye penger, og løser alle SAS' problemer. Jeg vil heller tro det kan skape flere kanselleringer, større forsinkelser og mer misnøye hos passasjerene. Kun tiden vil vise.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:23   #12
B767
ScanFlyer Gold

B767's Avatar

rart... for eg trodde SAS har større trafikk i Norge enn i Sverige....
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:29   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Noen ting er naturlig å samle, andre ting er mindre naturlig å samle. Eventuelt naturlig å samle i et annet land. At Norge, med sine store utfordringer i værforhold, avstander, mangler i infrastruktur og så videre, blir flyttet til Sverige... Ja det er rimelig unaturlig i mine ører.

At det er lønnsomt? Tja, det er vel alt av sentralisering. Men jeg tviler på at dette sparer så vanvittig mye penger, og løser alle SAS' problemer. Jeg vil heller tro det kan skape flere kanselleringer, større forsinkelser og mer misnøye hos passasjerene. Kun tiden vil vise.
Om man sitter og organiserer dette i Stockholm eller Oslo kan da umulig ha noen innvirkning på arbeider. Det er like lite dårlig vær på Romerike som på Arlanda. Og er ingen grunn til at svensker skulle gjøre noen dårligere jobb.

Etter mitt syn er der mest naturlig å samle mest mulig av det som kan samles på Arlanda, så sant det er praktisk mulig
Old 11-05-2012, 17:30   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by B767 View Post
rart... for eg trodde SAS har større trafikk i Norge enn i Sverige....
Det er irrelevant egentlig?

Last edited by Someone; 11-05-2012 at 17:41.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:47   #15
LN-RUV
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg vil heller tro det kan skape flere kanselleringer, større forsinkelser og mer misnøye hos passasjerene. Kun tiden vil vise.
Hvorfor det?
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:49   #16
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Om man sitter og organiserer dette i Stockholm eller Oslo kan da umulig ha noen innvirkning på arbeider. Det er like lite dårlig vær på Romerike som på Arlanda. Og er ingen grunn til at svensker skulle gjøre noen dårligere jobb.

Etter mitt syn er der mest naturlig å samle mest mulig av det som kan samles på Arlanda, så sant det er praktisk mulig
Kommer vel helt an på hvilken kompetanse de som sitter på Arlanda innehar. Og det igjen avhenger av hvilken løsning de har tenkt å kjøre på hvem som får jobb / hvor mange som får jobb.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:51   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

Etter å ha vært innom en del flyselskaper gjennom min karriere, har jeg litt kompetanse på dette omådet. Selv om jeg har mange venner og eks-kolleger som er berørt, er dette noe som burde vært gjort for mange år siden. Det er naturlig å samle disse funksjonene på ett sted og hvis man ser på andre store flyselskaper som er spredt operasjonelt med mange baser, som f.eks. alle de store selskapene her borte, så ser man ingen som har disse funksjonene spredt.

Forholdene du nevner over har svært lite å gjøre med hvor jobben gjøres, og for kundenes del blir det trolig en forbedring, ettersom alle avgjørelser kan tas umiddelbart og under ett tak, istedet for at man må konferere med andre kontorer.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 17:52   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Er det noen som vet om også revenue management er sentralisert til CPH eller ARN?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 18:01   #19
stoeckli
ScanFlyer Blue

stoeckli's Avatar

Veldig trist for den norske delen av SAS dette her og ikke minst de som nå har fått den tunge beskjeden om A (flytte, om man har mulighet til det), B (omorganiseres i SAS/SGH Norge) eller C (overflødig).
Jeg blir direkte lei meg av igjen å konstatere at SAS, MÅ kutte av seg nok en finger på hånden. Slik jeg har lært OCC å kjenne så er dette en homogen gjeng som har alle forutsetninger for å ta raske operasjonelle avgjørelser, selv i de mest krevende situasjoner.
I dag holder Navigasjon, Flykontor og Besetning til i samme lokaler som Trafikk, Stuere, Teknisk, Loadplannere KO-IRR osv.... De operasjonelle avgjørelsene som tas i det lokalet og direkte berører den norske delen av SAS er av meget bra art.
Jeg kan ikke se annet enn at dette blir negativt for norske passasjerer, spesiellt i vinteroperasjoner med irregularitet. Da mener jeg SAS har vist seg overlegne andre selskaper på OSL i håndteringen av dette. Mye er trolig grunnet en god sameksistens av flest mulig avdelinger i ett senter. At noen mener dette vil fungere like godt når halve senteret flytter til ARN er for meg ubegripelig.
Det som vel er hevet over enhver tvil, er at SAS-ledelsen begynner å gjøre det veldig enkelt for et snart tverrpolitiskt enig storting å selge ut aksjene om noen skulle være interressert i å kjøpe de.
Old 11-05-2012, 18:10   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by stoeckli View Post
Det som vel er hevet over enhver tvil, er at SAS-ledelsen begynner å gjøre det veldig enkelt for et snart tverrpolitiskt enig storting å selge ut aksjene om noen skulle være interressert i å kjøpe de.
Nå har jo regjeringen sagt SAS er til salgs, og det er neppe mange på høyresiden som ivrer på at SAS skal forbli delstatlig, så dette endrer neppe noe som helst da det har vært tverrpolitisk enig om et salg her lenge

Hadde de finnes en kjøper der ute hadde SAS vært solgt for lengst
Reply

Posting Rules