![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette var turen jeg egentlig ikke skulle skrive noen TR fra siden den strengt tatt ikke inneholdt mer enn en flytur. Men så...
Turens første/siste/eneste flight har avgang om 21,5 timer. Det er 0,5 timer siden SAS burde ha åpnet for innsjekk på nettet, og beskjeden jeg får er: Quote:
Turen ble booket etter at jeg tok en Eurobonus-quiz en 4-5 ganger og plutselig hadde en del Eurobonus-poeng. Plutselig hadde jeg en billett, og like etterpå hadde jeg ikke fullt så mange Eurobonuspoeng, og like etter det igjen hadde jeg negativ saldo. En overføring fra Trumf pluss et lite poengkjøp løste midlertid det problemet. Bookingen vises også i checkmytrip med billettnummer og alt. Det var vel også et forummedlem som ble kontaktet av SAS ifm. en booking for poeng han ikke hadde. Jeg har ikke hørt et pip fra SAS, og med billettnummer synlig i checkmytrip bør jeg vel "ha en god sak"? SAS har forøvrig sluttet å selge biilletter i vanlig økonomi på akkurat den flighten så det er sikkert ikke mange ledige setet. Godt at det er en MD-80 med færre midtseter. Jeg satser på å komme meg hjem i morgen - forhåpentligvis uten å måtte kjøpe ny billett, og forhåpentligvis med en midtgang eller et vindu på den ene siden av setet mitt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Sas IT har vist som vanligt problemer. Denne gang med check-in systemet iflg. Facebook.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
For 7 timer siden er der en der spørger om det samme for en Last Minute billet, hvor SAS svarer at der er problemer.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ah, der ja. Da ordner det seg nok allikevel da. Jeg som hadde "håpet på" litt "action" på flyplassen i morgen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da fikk man SMS fra SAS og fikk kjapt sjekket inn fra mobilsidene. Var andremann som sjekket inn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Er tydeligvis ikke blitt bedre. Nå får ikke jeg logget meg inn på min Travelpasside. Lurer på om jeg kommer meg hjem i morgen, ettersom fredagene pleier å være pakket fra EVE. Å vente til 3 timer før avreise med å booke billett høres ut som en dårlig ide...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For å ta det første først: SAS hadde for ikke lenge siden en liten "kampanje" der man fort kunne tjene en 5-6000 EB-poeng ved å ta en liten quiz flere ganger. Jeg er ingen storsparer av EB-poeng, og har et slasgs "har jeg nok til å bruke så bruk"-forhold til poengene. Med en liten "top-up" fra Trumf-kontoen hadde jeg så plutselig nok til en enveisbillett innen Norden. Som sagt så booket. Vurderte muligens Stockholm (siden det er lenge siden jeg har vært der), men endte på en enveis CPH-OSL. Tror det var litt fordi jeg aldri har flydd fra CPH før, bare til og via. Den ble først booket på en dag, men siden endret til en annen dag. På et tidspunkt hadde jeg lyst til å endre den til en litt senere avgang, men takket være SAS IT ble det litt vanskelig.
Bestemte meg også for å "gjøre en tur" ut av det, og valget for utreise falt på DFDS. Siden jeeg også trodde at jeg trengte et Hilton-stay, måtte jeg altså beregne avreise Oslo to dager før flighten, og da var det "Pearl Seaways" som seilte fra Oslo. Siden det var henne jeg hadde seillt med på mine to siste turer (da under navnet "Pearl of Scandinavia), følte jeg for å teste "Crown of Scandinavia" (soon to be Pearl Seaways), og det var derfor jeg endret flybilletten. Avreise skjedde fra Maura i 13-tiden. Det ville holdt med bussen en time senere, men jeg følte for litt god tid. Ankomst Oslo S var da 14:15, og jeg rakkk en kjapp tur innomn Østbanehallen og fikk fylt opp garderoben litt når jeg først var der (sånn er det når man ikke kan gå i hvilken som helst klesbutikk, men stort sett må på "Dressmann XL). Fant etterhvert vegen ut til DFDS-terminalen, og fikk sjekket inn med en gang, før det var å sette seg å vente. Trodde kanskje det ikke skulle være så mange med sånn midt i uke litt utpå høsten, men sannelig var det ikke en del mennesker der. Begynte å lure på om det kanskje var noe høstferie siden det var en del barn der. Det ble boarding, og jeg fant vegen ombord og opp til dekk 11 og lugar 1120. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "Artig dekorasjon" på senga, samt et lite kort med navnet på hun som hadde gjort det sånn. ![]() Minibar. Spurte ikke den musserende flasken hvor den var fra, men den smakte på ingen måte vondt. ![]() ![]() Lugaren var av typen "Commodore Balcony", og i følge noen gamle TR'er fra Blackhawk fikk jeg den typen som var noen kvadratmeter større enn de andre. ![]() Hadde også lugar på styrbord (skipets høyre) side, og kunne nyte utsikten over Oslo fra balkogen under utseiling ![]() Middag måtte man ha, og jeg fikk meg et bord i "Explorers Steakhouse". Her overhørte man nordmenn snakke "utenlandsk" da han lurte på om de hadde "stiiiik" der. ![]() ![]() Vin, type rød. Mener det stod noe ala Zinfandel på vinkartet, og at den var fra California. Den ble valgt ene og alene etter følgende kriterier: Vinkartet inneholdt tre "kategorier" med vin, typpe "God", "Bedre" og "Best" eller noe sånt, og dette var den eneste av typen "god" (eller "billigst" man fikk servert i glass, og ikke i hel flaske. Jeg konstaterte at det smakte rødvin, og på ingen måte vondt. En ikke-skandinav på et bord like ved var nok litt mer nøye på det enn meg, for han endte opp med å sende tilbake både den første og den andre flasken han fikk, før han gikk for en øl. ![]() Forrett. Løkringer, scampin og kyllingvinger. Ingen voldsom høydare, men heller ikke vond. ![]() Hovedrett: Rib-eye på 200-og-noe gram. Den var ekstremt god!! ![]() Dessert. Noe kjeks med is i mellom som var utrolig upraktisk og spise med skje. Ellers god. Restten av kvelden tilbragte jeg i Explorers Nightclub. Der har de et coverband - gjerne fra Øst-Europa - som spiller. Kall meg rar, men jeg liker å sitte der å høre på dem, siden de som regel alltid klarer å spille minst en eller to låter jeg liker. Hadde f.eks. tidligere et blodfan-forhoold til Smokie, og da de først spilte "Stumblin' In" (av Smokie-vokalist Chris Norman og Suzie Quatro), og deretter fortsatte med "Living Next Door to Alice" smile jeg litt ![]() Tok etterhvert kvelden, og våknet passe tidlig neste morgen. ![]() ![]() Vi klappet til kai ca. på rute (09:45) og det var å komme seg i land. Køen begynte bare ett dekk over der utgangen var. Stilte meg så i kø for å vente på gratiisbussen inn til Kongens Nytorv sammen med ca. 1000 andre mennesker. Her skjedde det noe som jeg tror flere enn meg ble irritert på. To busser kommer, og den fremste åpner dørene, mens den bakre venter. Etter at den første er full, tenker alle at nå skal den bakre kjøre fram... Da åpnet den bakre dørene på samme flekken som den stod, og de som hadde flaks kom seg med den, mens resten hadde trukket framover mot den fremste holdeplassen. Jeg kom meg uansett på en buss etterhvert, og etter en trang tur havnet jeg på Kongens Nytorv. Last edited by Martin; 05-10-2012 at 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Som sagt trodde jeg at jeg manglet et Hilton-stay for å fornye gullet (før jeg fant ut at oppholdet i Amsterdam som ble betalt med poeng også telte som et stay), og det var et par alternativer i området, og siden Hilton i Malmø var hakket biilligere enn Hilton ved Kastrup, ble det booket rom på Hilton i Malmø.
Aller først var det dog å komme seg dit. Jeg tenkte at jeg hadde ekstremt god tid, så aller først hadde jeg som sagt tatt bussen til Kongens Nytorv før jeg traket hele Strøget til andre enden. Da jeg ankom området ved Tivoli/Hovedbanegården var klokken ca. 11. Jeg gikk da for en kjapp lunsj på et sted kalt "Hard Rock Cafe", kun fordi jeg faktisk hadde lyst på en chicken haystack salad. Den ser jeg at jeg ikke har noe bilde av, men her er hvertfall desserten: ![]() Etter lunsj var det å finne Hovedbanegården og kjøpe seg en togbillett til Malmø. Fant kjapt riktig tog og etter en drøy hallvtime eller noe, var jeg på "Trangeln" som er siste stopp før "Malmö C" når man kommer fra Danmark. Den ligger rett ved Hilton. Gikk inn og presenterte meg, og jaggu var rommet klart. Hadde på forhånd sett at bookingen vsar endret fra "King Room" til "King Deluxe Room" ![]() Nok en gang hadde jeg tester Raider-systemet til Hilton, og like etter innsjekk kom en dame med dette: ![]() Like etterpå kom samme damen tiilbake med bl.a. dette og et lite brev fra hotellsjef Jukka. Velferdsoffiseren inspiserer varene: ![]() ![]() Her får velferdsoffiseren betalt. ![]() Det skjedde ikke så fryktelig mye, men etter noen timer følte jeg for å fange middag. Fant bøffhuset til Jensen. ![]() Gikk for en stor brus ![]() Rekecocktail. ![]() Jensens Pestobiff. Noen hadde visst rota litt, så jeg fikk både pommes frites og fløtegratinerte poteter. Jeg klagde ikke så veldig høyt på det. ![]() Vaffel med mjukglass. Etter middagen var det bare å sikte på hotellet, og trille nedover gata (det kjentes hvertfall sånn ut). ![]() ![]() Slapp også inn i frokostsalen i dag ![]() Last edited by Martin; 05-10-2012 at 22:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Godt å se at du hadde kort vei til livbåten, hehe!
Men jeg synes da den minibaren var noe vel spartansk utstyrt! Men sånn er det vel når man reiser med DFDS ![]() Regner med at det kommer mer?? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hyggelig rapport til nå
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Deretter var det å sjekke ut, og ta toget til naboolandet (første gangen jeg tar toget til flyplassen over en landegrense når jeg skal ut å fly
![]() Det var som sagt første gang jeg fløy fra Kastrup og ble nesten litt overrasket over at jeg "plutselig" var i innsjekkingsområdet. En drøss med automater i den nye blåfargen stod plassert rundtomkring, og jeg fikk brukt en av disse til å ta en ny sjekk av setekartet. Siden jeg ikke fant noen grunn til å flytte på meg, bekreftet jeg 5F. Så var det å begynne heeeelt på nytt for å få lov til å sjekke inn en koffert. Noe nytt boardingkort fikk jeg visst ikke lov til år printe. Jeg hadde "vist" boardingkortet på telefonen dagen før, uten at det har betydd noe før. Her måtte jeg visst bruke det på telefonen. Fikk uansett tag'et kofferten, og fant en bagdropkø merket med *G-logo, og fikk droppet kofferten ganske kjapt. Så var det security. Fant et skilt med Fast Track, og bestemte meg for å prøve det, men den gjaldt visst bare for SAS Gold, og ikke M&M *G. Nei vel, da fikk vi prøve slow track. Den gikk forsåvidt greit nok unna, bortsett fra han trege som skulle gå foran meg fra boardingkortsjekken bort til selve slusene. Visste han ikke at jeg hadde bare litt over fire timer til flyet mitt skulle gå? ![]() Sikkerhetskontrollen gikk uansett greit. Var ikke helt begeistret for de to tyske damene som hadde stått i hver sin kø, bare for at hun ene (som stod foran meg) skulle vinke hun andre over i sin kø når det ble hennes tur. Lurte litt på å "hevne meg" ved å si på en litt høy og tydelig måte at "it only liquids that needs to go in that bag. Not tampons!". Jeg lot det være, siden den tampongen kanskje var et tegn på at hun ikke var helt i humør for en spøk ![]() Vel gjennom var det å komme seg gjennom tax-free-butikken, og finne kantina. Her slapp jeg lettere inn, og etter en liten runde i buffeten savner jeg BA-kantina ![]() Tre timer til avgang. Litt mer cola kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så observerte man følgende: Logget meg tidligere på wifi med både nettbok og iPhone, og brukte "sasa340" som passord, siden det var det det var sist jeg var her, og det fungerte fint. Først nå så jeg at passordert som står på disse skiltene rundt om kring var noe helt annet (hint: samme som passordet over minus to motorer).
Konklusjon: Det fungerer tydeligvis med mer enn ett passord på wifi'en her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Alt gikk som sagt i skjønneste orden ed innsjekking, og etterhvert var det også på tide å teste om man fikk lov å boarde. Forlot loungen ca. en time før avgang og tuslet retning B-piren. Der stod denne:
![]() OY-KHN, samme maskin som da jeg fløy samme strekning den 26. juni i år. ![]() Stod og blomstret litt ved gaten, før det ble boarding og jeg kom meg inn og fant 5F. En herremann tok etterhvert 5D og jeg håpet lenge på at 5E skulle forbli ledig. Det skjedde ikke. En jente som tydeligvis reiste sammen med en gutt som forsvant lenger bakover satte seg ned. Jeg lurte et halvt sekund på hvordan de klarte å bli splittet. Hadde de ikke hørt om OLCI? Jeg forsøkte uansett å gjøre meg så liten som mulig der i setet mitt, og det gikk på et vis. Ikke så voldsomt mye å si om flighten. Dro avgårde på 22-et-eller-annet, fløy nordover, øst for OSL og landet fra nord på 19L, og taxet inn til en av gatene aller nærmest bagasjebåndet (38). Kom meg så kjapt ned i bagasjehallen, og oppdaget at jeg hadde gooood tid. Det ble så en dopause, før jeg ventet på kofferten. Her oppdaget jeg til stor overraskelse at de aller fleste faktisk stod med bena bak/oppå den streken på gulvet det står man skal stå bak ![]() Køen for å slippe gjennom på grønt gikk et godt stykke ut i bagasjehallen. Jeg hadde aldri sett noe sånt før. Fikk kommet meg etter, og sakte labbet vi gjennom. Det var egentlig ikke mange tollere der, bare veldig mange mennesker som skulle gjennom. Jeg lurte litt på hvor mange av de som kanskje skulle videre med fly innenriks, og hvor mye bedre det kunne ha vært om de kunne gått et annet sted. Noen fra min fligght skulle angivelig videre til TRD klokken 17:30 (flighten ble hvertfall ropt opp), Det kan det kanskje hende de rakk. En annen familie ble også ropt opp i ankomsthallen, med beskjed om at flyet deres til KRS hadde gått, og at de måtte kontakte SAS sin skranke. Jeg var glad jeg bare skulle rekke Ruters rute 855 til Maura, som forøvrig går hver time, og må bookes separat uansett. Til gjengjeld koster billetten alltid det samme, selv om den kjøpes så sent som ved boarding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takk for nok en fin rapport, Martin.
Elefanten får vann i munnen av å se belønningen som velferdsoffiseren din får. Jeg er sjokkert over må se meg skrive dette, men det så faktisk fristende ut med balkongcruise til Køben. Det virker som om du også synes det var ok?
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Testet ikke kantina mer enn et jeg knabbet et par brusbokser med meg på lugaren ved et par anledninger, men det så trivelig ut der. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
![]() https://shop.cph.dk/da/Wine/Sider/pr...oductId=697069 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Eller.. Når jeg tenker meg om, klarte jeg fint å drikke den. Smakte på ingen måte vondt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har glemt navnet på side med live info om fly i "nød" | MrColourmaker | Register- og ATC-Forum | 2 | 01-01-2015 23:04 |
Hva er dine "flymål" for neste år? (2011) :) | Polaris | Småprat | 81 | 26-11-2011 16:48 |
Hvor finner jeg "Match me" på SAS sine hjemmesider | BårdK | Reiseforum | 4 | 18-05-2011 18:51 |
Hvor kommer navnet "Cimber" fra? | The Ticketor | Flyforum | 10 | 10-12-2008 17:10 |