Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-07-2011, 07:12   #1
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
Default CPH gjør seg vinterklare

Vel, er jo ikke mye som minner om sommer her på Vestlandet, så kanskje like godt å forberede seg, både mentalt og fysiskt

Quote:
Kamp mot snö på Kastrup

http://www.sydsvenskan.se/danmark/ar...n-mot-sno.html
krølle is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 16:57   #2
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Fra 40 min. til 15 min. ja, det var jo jaggu litt av en tidsbesparelse
også det da. Høres jo ut som de har brukt noe eldgammelt utstyr
tidligere, med en slik enorm forskjell.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 17:24   #3
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

uansett flott at noe gjøres, for CPH og snø har til nå vært en katastrofe.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 17:36   #4
jewer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: CPH
Posts: 125
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
uansett flott at noe gjøres, for CPH og snø har til nå vært en katastrofe.
Som i tidligere tråde skrevet, kan du ikke sammenligne i forhold til Oslo. Infrastrukturen, antal movements og CPH's geografiske placering - så at kalde det for en katastrofe viser bare hvor lidt idé du har om tingene.

/Jesper
jewer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:04   #5
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by jewer View Post
Som i tidligere tråde skrevet, kan du ikke sammenligne i forhold til Oslo. Infrastrukturen, antal movements og CPH's geografiske placering - så at kalde det for en katastrofe viser bare hvor lidt idé du har om tingene.

/Jesper
Nei desverre så viser det mangel på informasjon fra din side når du kommenterer som du gjør.
Jeg har fløyet jevnlig til og fra flyplasser over hele Europa og ellers i verden i snart 11 år, og Kastrup ved siden av Heatrow er katastrofalt dårlige når det kommer litt snø i luften.
Det er ganske ironisk at flyplasser som Schipol, Brussel, og til og med Charles de gaulle fungerer bedre når det kommer snø, en en flyplass som tross alt ligger i skandinavia og som får snø hver eneste vinter.
Jeg forventer ikke samme kapasitet som på Gardermoen eller Arlanda, ei heller sammenligner jeg, men totalt unntakstilstand fordi det kommer 1 cm eller 2 vil jeg kalle katastrofe, og det er på tide de gjør noe med det.
Et eksempel, vinteren for 2 år siden stod vi fast på gate og fikk ikke lov å pushe, da det var en brøytekant på 12 cm bak flyet, de brukte over halvannen time på å fjerne denne. Å det er et av utallige eksempler.
PS nå har det vært 2 relativt snørike vintre i Københavnsområdet, så det er kanskje på tide å innse at Danmark ligger i den nordlige delen av Europa og ha utstyr deretter.
Igjen, det er nok ingen som forventer det samme på Gardermoen eller Arlanda.

Last edited by SAS-Steward; 28-07-2011 at 20:23.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:11   #6
jewer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: CPH
Posts: 125
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Som kaptajn i et dansk luftfartsselskab med base i CPH, tør jeg godt vædde med at jeg frekventerer CPH noget oftere end du gør. Jeg sidder i øvrigt ude i den spidse ende af flyveren modsat dig. Dine sammenligninger med andre lufthavne som Paris og Bruxelles siger jo alt om din viden. Dine oplevelser med 1 cm eller 2 cm sne i CPH er jo latterlige og usaglige.
jewer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:13   #7
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by jewer View Post
Som kaptajn i et dansk luftfratsselskab med base i CPH, tør jeg godt vædde med at jeg frekventerer CPH noget oftere end du gør. Jeg sidder i øvrigt ude i den spidse ende af flyveren modsat dig. Dine sammenligninger med andre lufthavne som Paris og Bruxelles siger jo alt om din viden.
Jeg skal ikke si at jeg tviler på dine kunnskaper, selv om du beskriver meg i andre ordlag en du har kunnskap om.
Men vi kan da konkludere med at jeg KUN har vær uheldig i mine 11 år da? Å at CPH har en fantastisk beredskap i forhold til vinteropperasjoner?
Å at alle forsinkelser på vinteren årsakes av andre ting en snø?
Det at du beskriver meg og mine faktiske opplevelser som usakelige skal jeg la være å kommentere, da jeg har større respekt for andres mening en det du åpenbart har.
For ordens skyld, det skulle være 12 cm, ikke 2. Det tok alikevel like lang tid å fjerne dette. Hjelper ikke med en sopemaskin når man trenger plog.

Last edited by SAS-Steward; 28-07-2011 at 20:24.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:30   #8
jewer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: CPH
Posts: 125
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Jeg skal ikke si at jeg tviler på dine kunnskaper, selv om du beskriver meg i andre ordlag en du har kunnskap om.
Men vi kan da konkludere med at jeg KUN har vær uheldig i mine 11 år da? Å at CPH har en fantastisk beredskap i forhold til vinteropperasjoner?
Å at alle forsinkelser på vinteren årsakes av andre ting en snø?
Det at du beskriver meg og mine faktiske opplevelser som usakelige skal jeg la være å kommentere, da jeg har større respekt for andres mening en det du åpenbart har.
Hvis du læser mit første indlæg i denne tråd, kan du se jeg kort lister evt. grunde op til problemer i forbindelse med sne. At kalde sneberedskabet i CPH for katastrofalt, som du gør i dit indlæg, er usandt. Der er masser af faktorer som gør, at der til tider hober sig problemer op med følgevirkning af delays - men det kan ikke klandres på sweeping i CPH, som jeg synes du giver udtryk for.

Jeg blander mig nødigt i diskussioner på dette forum, men når jeg føler der kommer et uretmæssigt og i mine øjne ikke konstruktivt svar og hvor jeg qua mit arbejde sidder tættere på virkeligheden end visse andre, så byder jeg ind. Mit første indlæg er måske en anelse for skarpt i tungen en meningen var - det beklager jeg. Tendensen på dette forum er ofte at det er nemmere at kritisere og sige ting er for dårlige frem for at reflektere lidt over hvorfor eksempelvis problemer med sne i CPH opstår. Verden er ikke altid sort hvid.

Slut herfra.
jewer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:31   #9
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by jewer View Post
Som kaptajn i et dansk luftfartsselskab med base i CPH, tør jeg godt vædde med at jeg frekventerer CPH noget oftere end du gør. Jeg sidder i øvrigt ude i den spidse ende af flyveren modsat dig. Dine sammenligninger med andre lufthavne som Paris og Bruxelles siger jo alt om din viden. Dine oplevelser med 1 cm eller 2 cm sne i CPH er jo latterlige og usaglige.
Jeg flyver ikke selv, men har operationerne tæt inde på hverdagen - og har 4 piloter med base i CPH blandt mine nærmeste venner. Alt hvad jeg har hørt fra dem (og det har været et tilbagevendende emne hver vinter i mange år) er at CPH netop er en katastrofe på dette område - både mht. snerydning, men måske endnu værre er kapaciteten når det gælder de-icing.

Hver vinter er CPH kaos de første dage der falder sne - med store delays til følge. De største delays og dog nok mest pga. kø ved de-icing.

Men uanset årsag er CPH ofte meget hårdere ramt af lidt sne end lignende lufthavne... Og de første dages vinter er lig med kaos i CPH hvert år.

Men uanset er det positivt at CPH nu investerer mere i dette område. Hvis de havde en tilfredsstillende kapacitet i forvejen, så havde de nok heller ikke investeret så mange penge i det nu.

Og til jewer: Så er det måske lidt mere passende med en lidt bedre tone i debatten. SAS Steward kan jeg forsikre dig om rent faktisk har en ret så god viden omkring operationelle forhold, så at skrive til ham i en tone som om han er en 9-årig skoledreng virker faktisk ganske upassende
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 28-07-2011 at 20:33.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:31   #10
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
PS nå har det vært 2 relativt snørike vintre i Københavnsområdet, så det er kanskje på tide å innse at Danmark ligger i den nordlige delen av Europa og ha utstyr deretter.
Igjen, det er nok ingen som forventer det samme på Gardermoen eller Arlanda.
Man skal vel aldri si aldri når det gjelder vær, så hvorfor skulle ikke CHP ha samme beredskap som OSL og ARN?

OT, Synes SAS-Steward's innlegg er saklige og faglig informative
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:33   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Nei desverre så viser det mangel på informasjon fra din side når du kommenterer som du gjør.
Jeg har fløyet jevnlig til og fra flyplasser over hele Europa og ellers i verden i snart 11 år, og Kastrup ved siden av Heatrow er katastrofalt dårlige når det kommer litt snø i luften.
Det er ganske ironisk at flyplasser som Schipol, Brussel, og til og med Charles de gaulle fungerer bedre når det kommer snø, en en flyplass som tross alt ligger i skandinavia og som får snø hver eneste vinter.
Jeg forventer ikke samme kapasitet som på Gardermoen eller Arlanda, ei heller sammenligner jeg, men totalt unntakstilstand fordi det kommer 1 cm eller 2 vil jeg kalle katastrofe, og det er på tide de gjør noe med det.
Et eksempel, vinteren for 2 år siden stod vi fast på gate og fikk ikke lov å pushe, da det var en brøytekant på 12 cm bak flyet, de brukte over halvannen time på å fjerne denne. Å det er et av utallige eksempler.
PS nå har det vært 2 relativt snørike vintre i Københavnsområdet, så det er kanskje på tide å innse at Danmark ligger i den nordlige delen av Europa og ha utstyr deretter.
Igjen, det er nok ingen som forventer det samme på Gardermoen eller Arlanda.
Veldig bra sagt. Til og med LHR har innsett at noe må gjøres (med litt hjelp av politikere), og da skulle det bare mangle at ikke CPH også skulle bedre sin beredskap. Å påstå at det er umulig å sammenligne med OSL grunnet " Infrastrukturen, antal movements og CPH's geografiske placering" er bare tull. Som sagt har det vært vinter de siste to årene også i København, og man kan ikke forvente at brukerne nok en gang skal sitte og vente hver gang snøen faller. Når det gjelder antal movements, så er det ikke store forskjellen på CPH og OSL, slik at et slikt argument holder ikke. Hvilken del av infrastrukturen som gjør CPH totalt usammenlignbar med OSL aner jeg ikke, men det kan jeg kanskje få forklart.

Selvsagt er det forskjeller på CPH og OSL, og det er heller et ingen som forventer at CPH skal ha samme vinteroperasjonene som det OSL har, men det burde være mulig å forvente et visst minimum av forberedelser slik at ikke hele flyplassen må stenge hver gang det er snø i luften.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:39   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Å påstå at det er umulig å sammenligne med OSL grunnet " Infrastrukturen, antal movements og CPH's geografiske placering" er bare tull.
Mht. den geografiske placering har jewer ihvertfald ret. Det som ofte har været problemet i CPH har ikke nødvendigvis været mængden af sne, men vindforholdene som gør at banen meget hurtigt bliver dækket af sne igen. Dette skyldes placeringen ved Øresund og de vindforhold der er netop der. Dette kan hurtigere snerydning naturligvis hjælpe på, så man får større/flere windows til at operere på RWY.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 28-07-2011 at 20:43.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:39   #13
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by jewer View Post
Hvis du læser mit første indlæg i denne tråd, kan du se jeg kort lister evt. grunde op til problemer i forbindelse med sne. At kalde sneberedskabet i CPH for katastrofalt, som du gør i dit indlæg, er usandt. Der er masser af faktorer som gør, at der til tider hober sig problemer op med følgevirkning af delays - men det kan ikke klandres på sweeping i CPH, som jeg synes du giver udtryk for.

Jeg blander mig nødigt i diskussioner på dette forum, men når jeg føler der kommer et uretmæssigt og i mine øjne ikke konstruktivt svar og hvor jeg qua mit arbejde sidder tættere på virkeligheden end visse andre, så byder jeg ind. Mit første indlæg er måske en anelse for skarpt i tungen en meningen var - det beklager jeg. Tendensen på dette forum er ofte at det er nemmere at kritisere og sige ting er for dårlige frem for at reflektere lidt over hvorfor eksempelvis problemer med sne i CPH opstår. Verden er ikke altid sort hvid.

Slut herfra.
Kastrup er en flott og stort sett en meget velfungerende lufthavn, og den største flylpassen i skandinavia. Jeg mener snøryddings beredskapen derimot er en katastrofe, det er basert på min erfaring og mine opplevelser. (PS har også vært basert en periode på CPH)
I kabinen så opparbeider man seg en erfaring på dette, dog med et helt annet utgangspunkt en dere piloter gjør.

Men selv om man "bare" jobber i kabinen, er man ikke helt kunnskapsløs, noe jeg ofte må overbevise piloter, også i SAS om. Mange i kabinen sitter på betydelig kunnskap om metrologi, flyvning, avionikk, og generelle operationelle forhold osv.
Min erfaring er også litt mer en bare kabin, men det er en helt annen diskusjon som jeg gjerne tar, men det er upassende i denne diskusjon.

Når det gjelder hvorfor det blir store problemer med snø på CPH, er slik jeg ser mye pga av snø i kombinasjon med vind, som gjør at det blir snøfokk. Å etter mitt syn er dette ikke tatt tilstrekkelig hensyn til på CPH.
Men her er vi åpenbart uenige, du mener tydligvis det er bra slik det er.

Videre må alle, også jeg og du, faktisk tåle at man er uenige på et forum. Jeg snakker ut fra mine opplevelser og erfaring, du ut fra dine. Sånn er det.
Gjensidig respekt for hverandre, selv om jeg "bare" jobber i kabinen. ;-)))

PS det å avslutte med "slutt herfra" blir litt barnslig synes jeg.
Om du mener det er mye kunnskapsløshet i diskusjonene er det vel bedre å delta, eller?

Last edited by SAS-Steward; 28-07-2011 at 20:48.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:51   #14
jewer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: CPH
Posts: 125
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Veldig bra sagt. Til og med LHR har innsett at noe må gjøres (med litt hjelp av politikere), og da skulle det bare mangle at ikke CPH også skulle bedre sin beredskap. Å påstå at det er umulig å sammenligne med OSL grunnet " Infrastrukturen, antal movements og CPH's geografiske placering" er bare tull. Som sagt har det vært vinter de siste to årene også i København, og man kan ikke forvente at brukerne nok en gang skal sitte og vente hver gang snøen faller. Når det gjelder antal movements, så er det ikke store forskjellen på CPH og OSL, slik at et slikt argument holder ikke. Hvilken del av infrastrukturen som gjør CPH totalt usammenlignbar med OSL aner jeg ikke, men det kan jeg kanskje få forklart.

Selvsagt er det forskjeller på CPH og OSL, og det er heller et ingen som forventer at CPH skal ha samme vinteroperasjonene som det OSL har, men det burde være mulig å forvente et visst minimum av forberedelser slik at ikke hele flyplassen må stenge hver gang det er snø i luften.

Det har faktisk noget med lufthavnens infrastruktur at gøre (placering af de-icing platforme, twy systemer etc). Osl er designet til at have effektiv sweeping, se lufthavnen fra luften og sammenlign med CPH fra luften. Det er meget mere effektivt at sweepe i OSL end CPH pga. designet af twy systemet. Sweeping togene kan køre meget mere optimalt i OSL.

Geografisk placering. Til sammenligning med OSL og ARN, så lider CPH meget oftere af snefygning. Vind er meget oftere en generende faktor i CPH i forbindelse med snevejr. En bane fyger meget hurtigere til end en bane der uden vind er udsat for et heftigt snevejr.

@Hickok hvor mange gange lukkede CPH sidste vinter i forbindelse med snevejr?

Jesper
jewer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 20:57   #15
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by jewer View Post
Det har faktisk noget med lufthavnens infrastruktur at gøre (placering af de-icing platforme, twy systemer etc). Osl er designet til at have effektiv sweeping, se lufthavnen fra luften og sammenlign med CPH fra luften. Det er meget mere effektivt at sweepe i OSL end CPH pga. designet af twy systemet. Sweeping togene kan køre meget mere optimalt i OSL.

Geografisk placering. Til sammenligning med OSL og ARN, så lider CPH meget oftere af snefygning. Vind er meget oftere en generende faktor i CPH i forbindelse med snevejr. En bane fyger meget hurtigere til end en bane der uden vind er udsat for et heftigt snevejr.

@Hickok hvor mange gange lukkede CPH sidste vinter i forbindelse med snevejr?

Jesper
Du sier selv at dette er et gjentagende problem, og utstyret for å gjøre noe med dette er å få tak i, å har vært det i en årrekke.
På Kastrup er det også relativt godt med plass til å kunne optimalisere hvor de-iceingplatformene er plassert, samt adkomst for fly til disse.
Men dette er organisert (etter mitt syn) ganske kronglete, spesielt om man skal ta av fra 04 R.

Istede for å se hvor mange ganger en flyplass må stenge, bør man heller se på hvor store forsinkelsene er på slike dager.
De som betaler lønna til oss alle i bransjen bryr seg nada om en flyplass er steng eller åpen. Det som betyr noe er at flyet blir kanselert, eller forsinket, og hvis så, når kan man komme seg avgårde.
Alle flyplasser bør ha en beredskap som er tilpasset geografien og værforhold der de er, dette har selv CPH innrømmet/sagt at de ikke har vært gode nok på.

Last edited by SAS-Steward; 28-07-2011 at 21:02.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 21:04   #16
jewer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: CPH
Posts: 125
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Når det gjelder hvorfor det blir store problemer med snø på CPH, er slik jeg ser mye pga av snø i kombinasjon med vind, som gjør at det blir snøfokk. Å etter mitt syn er dette ikke tatt tilstrekkelig hensyn til på CPH.
Men her er vi åpenbart uenige, du mener tydligvis det er bra slik det er.

Videre må alle, også jeg og du, faktisk tåle at man er uenige på et forum. Jeg snakker ut fra mine opplevelser og erfaring, du ut fra dine. Sånn er det.
Gjensidig respekt for hverandre, selv om jeg "bare" jobber i kabinen. ;-)))

PS det å avslutte med "slutt herfra" blir litt barnslig synes jeg.
Om du mener det er mye kunnskapsløshet i diskusjonene er det vel bedre å delta, eller?
Hold nu op. "Slut herfra" er ikke noget du skal tolke som barnligt, det er en dansk frase.

Og lad være med at tro at jeg ingen respekt har for dig fordi du arbejder i kabinen, det er der slet ingen grund til at tro. Men der er operationelle aspekter som ligger lidt mere til højre foden hos en pilot, end en passager der har oplevet et delay pga. sne i CPH. Jeg ved godt at cabin crew har rigtig god føling med hvad der sker operationelt, det er jo bl.a. det der skaber god CRM.

Jeg kan sagtens "tåle", at andre har en mening og jeg bliver en anelse intimideret over at du tolker mig anderledes.

Så skriver du at jeg tydeligvis er tilfreds med beredskabet i CPH og ikke mener det er nødvendigt med styrkelse af sneberedskabet. Hvor får du det fra? Jeg synes det er glædeligt at kapaciteten bliver øget, jeg har i denne tråd kun ytret mig omkring din påstand om at beredskabet i CPH er en katastrofe.

Så vær nu sød at lade være med tage hvert et afsnit jeg har skrevet og fortolke det minutiøst.

Jesper
jewer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 21:31   #17
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

At du tar det ille opp at det refferes til deg å det du skriver, når det er deg jeg svarer beklager jeg, men dette er kotyme i de fleste diskusjonsfora på nettet. Trodde ikke det var noe problem, så beklager det, herved ikke gjort!

At jeg får fornemmelsen av at du ikke har respekt for meg, og den jobben jeg og andre i kabinen gjør, kommer av måten du ordlegger deg på.
Så enkelt er det.
Jeg tolker deg slik jeg leser, og din ordlyd. Den er slik jeg ser det ikke akuratt åpen.
Om jeg tar feil, skal jeg være den første til å beklage det også.

Det med at jeg sier at du mener alt er bra, får jeg fra måten du kontrer mine setninger.
Det er først i ditt siste innlegg du første gang nevner at du synes det er gledelig at noe blir gjort. Derfor drar man naturligvis den slutning.
Du har vært mere opptatt av at jeg og andre har feil, istede for å fortelle hva som eventuelt er riktig.

Jeg kan absolutt ta feil selv, men vil mene det jeg gjør frem til jeg eventuelt blir overbevist om noe annet, det er jo derfor man diskuterer.
Har veldig ofte måtte bite i meg ord her på dette forumet, da det er mange her med betydelig kunnskap, og erfaring.
Du har ikke forsøkt å fortelle meg hva det er jeg sier er feil, bare at jeg er usakelig og kunnskapsløs. Da blir det som det blir da.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2011, 22:21   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: CPH gjør seg vinterklare

Min erfaring med CPH og snøproblemer begrenser seg til den 27. og 28. januar 2010. For oss ble det stor forsinkelse ned til CPH på kvelden den 27. Når vi kom ned så viste det seg at det bare var litt slaps igjen og nesten null vind. Neste morgen var fremdeles utrolig mange takseveier stengt av slaps og det var ikke antydning til at det var gjort forsøk på å fjerne det "hvite". I løpet av natten hadde det ikke vært noe nedfall av det hvite heller, men det hadde vært kuldegrader. Overflaten på Cimber CRJens vinge som vi skulle fly med var frostmatt, men ikke fuktig. Noen form for avising ble det heller ikke foretatt (litt forunderlig med tanke på de små CRJenes dårlige rykte i forbindelse ising). Årsaken til at vi ikke ble aviset er det vel noen ovenfor som antyder årsaken til - to stay on time.

Forøvrig ble vi pushet på tid på OSL når vi skulle til CPH og vi ble løpende informert om værforholdene på CPH. Jeg synes også å høre en sarkastisk tone når "snøstormen" på CPH ble omtalt fra de i cockpit.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Asken gjør seg gjeldene: 75% nedgang i bookinger hos FI Someone Flyforum 2 24-05-2010 23:30
SAS mener CPH bør passe seg MartinL Flyforum 6 21-04-2009 19:10
Alaska Airlines gjør seg lekre ..... LN-MOW Flyforum 2 20-02-2009 06:42
Continental gjør det dårlig på CPH-EWR? Herlov Flyforum 24 21-08-2006 15:59


All times are GMT +2. The time now is 01:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.