![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Vel, er jo ikke mye som minner om sommer her på Vestlandet, så kanskje like godt å forberede seg, både mentalt og fysiskt
Quote:
http://www.sydsvenskan.se/danmark/ar...n-mot-sno.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Fra 40 min. til 15 min. ja, det var jo jaggu litt av en tidsbesparelse
også det da. Høres jo ut som de har brukt noe eldgammelt utstyr tidligere, med en slik enorm forskjell.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
uansett flott at noe gjøres, for CPH og snø har til nå vært en katastrofe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
/Jesper |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Jeg har fløyet jevnlig til og fra flyplasser over hele Europa og ellers i verden i snart 11 år, og Kastrup ved siden av Heatrow er katastrofalt dårlige når det kommer litt snø i luften. Det er ganske ironisk at flyplasser som Schipol, Brussel, og til og med Charles de gaulle fungerer bedre når det kommer snø, en en flyplass som tross alt ligger i skandinavia og som får snø hver eneste vinter. Jeg forventer ikke samme kapasitet som på Gardermoen eller Arlanda, ei heller sammenligner jeg, men totalt unntakstilstand fordi det kommer 1 cm eller 2 vil jeg kalle katastrofe, og det er på tide de gjør noe med det. Et eksempel, vinteren for 2 år siden stod vi fast på gate og fikk ikke lov å pushe, da det var en brøytekant på 12 cm bak flyet, de brukte over halvannen time på å fjerne denne. Å det er et av utallige eksempler. PS nå har det vært 2 relativt snørike vintre i Københavnsområdet, så det er kanskje på tide å innse at Danmark ligger i den nordlige delen av Europa og ha utstyr deretter. Igjen, det er nok ingen som forventer det samme på Gardermoen eller Arlanda. Last edited by SAS-Steward; 28-07-2011 at 20:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Som kaptajn i et dansk luftfartsselskab med base i CPH, tør jeg godt vædde med at jeg frekventerer CPH noget oftere end du gør. Jeg sidder i øvrigt ude i den spidse ende af flyveren modsat dig. Dine sammenligninger med andre lufthavne som Paris og Bruxelles siger jo alt om din viden. Dine oplevelser med 1 cm eller 2 cm sne i CPH er jo latterlige og usaglige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men vi kan da konkludere med at jeg KUN har vær uheldig i mine 11 år da? Å at CPH har en fantastisk beredskap i forhold til vinteropperasjoner? Å at alle forsinkelser på vinteren årsakes av andre ting en snø? Det at du beskriver meg og mine faktiske opplevelser som usakelige skal jeg la være å kommentere, da jeg har større respekt for andres mening en det du åpenbart har. For ordens skyld, det skulle være 12 cm, ikke 2. Det tok alikevel like lang tid å fjerne dette. Hjelper ikke med en sopemaskin når man trenger plog. Last edited by SAS-Steward; 28-07-2011 at 20:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg blander mig nødigt i diskussioner på dette forum, men når jeg føler der kommer et uretmæssigt og i mine øjne ikke konstruktivt svar og hvor jeg qua mit arbejde sidder tættere på virkeligheden end visse andre, så byder jeg ind. Mit første indlæg er måske en anelse for skarpt i tungen en meningen var - det beklager jeg. Tendensen på dette forum er ofte at det er nemmere at kritisere og sige ting er for dårlige frem for at reflektere lidt over hvorfor eksempelvis problemer med sne i CPH opstår. Verden er ikke altid sort hvid. Slut herfra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hver vinter er CPH kaos de første dage der falder sne - med store delays til følge. De største delays og dog nok mest pga. kø ved de-icing. Men uanset årsag er CPH ofte meget hårdere ramt af lidt sne end lignende lufthavne... Og de første dages vinter er lig med kaos i CPH hvert år. Men uanset er det positivt at CPH nu investerer mere i dette område. Hvis de havde en tilfredsstillende kapacitet i forvejen, så havde de nok heller ikke investeret så mange penge i det nu. Og til jewer: Så er det måske lidt mere passende med en lidt bedre tone i debatten. SAS Steward kan jeg forsikre dig om rent faktisk har en ret så god viden omkring operationelle forhold, så at skrive til ham i en tone som om han er en 9-årig skoledreng virker faktisk ganske upassende ![]()
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 28-07-2011 at 20:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
OT, Synes SAS-Steward's innlegg er saklige og faglig informative ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
Selvsagt er det forskjeller på CPH og OSL, og det er heller et ingen som forventer at CPH skal ha samme vinteroperasjonene som det OSL har, men det burde være mulig å forvente et visst minimum av forberedelser slik at ikke hele flyplassen må stenge hver gang det er snø i luften. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 28-07-2011 at 20:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
I kabinen så opparbeider man seg en erfaring på dette, dog med et helt annet utgangspunkt en dere piloter gjør. Men selv om man "bare" jobber i kabinen, er man ikke helt kunnskapsløs, noe jeg ofte må overbevise piloter, også i SAS om. Mange i kabinen sitter på betydelig kunnskap om metrologi, flyvning, avionikk, og generelle operationelle forhold osv. Min erfaring er også litt mer en bare kabin, men det er en helt annen diskusjon som jeg gjerne tar, men det er upassende i denne diskusjon. Når det gjelder hvorfor det blir store problemer med snø på CPH, er slik jeg ser mye pga av snø i kombinasjon med vind, som gjør at det blir snøfokk. Å etter mitt syn er dette ikke tatt tilstrekkelig hensyn til på CPH. Men her er vi åpenbart uenige, du mener tydligvis det er bra slik det er. Videre må alle, også jeg og du, faktisk tåle at man er uenige på et forum. Jeg snakker ut fra mine opplevelser og erfaring, du ut fra dine. Sånn er det. Gjensidig respekt for hverandre, selv om jeg "bare" jobber i kabinen. ;-))) PS det å avslutte med "slutt herfra" blir litt barnslig synes jeg. Om du mener det er mye kunnskapsløshet i diskusjonene er det vel bedre å delta, eller? Last edited by SAS-Steward; 28-07-2011 at 20:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det har faktisk noget med lufthavnens infrastruktur at gøre (placering af de-icing platforme, twy systemer etc). Osl er designet til at have effektiv sweeping, se lufthavnen fra luften og sammenlign med CPH fra luften. Det er meget mere effektivt at sweepe i OSL end CPH pga. designet af twy systemet. Sweeping togene kan køre meget mere optimalt i OSL. Geografisk placering. Til sammenligning med OSL og ARN, så lider CPH meget oftere af snefygning. Vind er meget oftere en generende faktor i CPH i forbindelse med snevejr. En bane fyger meget hurtigere til end en bane der uden vind er udsat for et heftigt snevejr. @Hickok hvor mange gange lukkede CPH sidste vinter i forbindelse med snevejr? Jesper |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
På Kastrup er det også relativt godt med plass til å kunne optimalisere hvor de-iceingplatformene er plassert, samt adkomst for fly til disse. Men dette er organisert (etter mitt syn) ganske kronglete, spesielt om man skal ta av fra 04 R. Istede for å se hvor mange ganger en flyplass må stenge, bør man heller se på hvor store forsinkelsene er på slike dager. De som betaler lønna til oss alle i bransjen bryr seg nada om en flyplass er steng eller åpen. Det som betyr noe er at flyet blir kanselert, eller forsinket, og hvis så, når kan man komme seg avgårde. Alle flyplasser bør ha en beredskap som er tilpasset geografien og værforhold der de er, dette har selv CPH innrømmet/sagt at de ikke har vært gode nok på. Last edited by SAS-Steward; 28-07-2011 at 21:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Og lad være med at tro at jeg ingen respekt har for dig fordi du arbejder i kabinen, det er der slet ingen grund til at tro. Men der er operationelle aspekter som ligger lidt mere til højre foden hos en pilot, end en passager der har oplevet et delay pga. sne i CPH. Jeg ved godt at cabin crew har rigtig god føling med hvad der sker operationelt, det er jo bl.a. det der skaber god CRM. Jeg kan sagtens "tåle", at andre har en mening og jeg bliver en anelse intimideret over at du tolker mig anderledes. Så skriver du at jeg tydeligvis er tilfreds med beredskabet i CPH og ikke mener det er nødvendigt med styrkelse af sneberedskabet. Hvor får du det fra? Jeg synes det er glædeligt at kapaciteten bliver øget, jeg har i denne tråd kun ytret mig omkring din påstand om at beredskabet i CPH er en katastrofe. Så vær nu sød at lade være med tage hvert et afsnit jeg har skrevet og fortolke det minutiøst. Jesper |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
At du tar det ille opp at det refferes til deg å det du skriver, når det er deg jeg svarer beklager jeg, men dette er kotyme i de fleste diskusjonsfora på nettet. Trodde ikke det var noe problem, så beklager det, herved ikke gjort!
At jeg får fornemmelsen av at du ikke har respekt for meg, og den jobben jeg og andre i kabinen gjør, kommer av måten du ordlegger deg på. Så enkelt er det. Jeg tolker deg slik jeg leser, og din ordlyd. Den er slik jeg ser det ikke akuratt åpen. Om jeg tar feil, skal jeg være den første til å beklage det også. Det med at jeg sier at du mener alt er bra, får jeg fra måten du kontrer mine setninger. Det er først i ditt siste innlegg du første gang nevner at du synes det er gledelig at noe blir gjort. Derfor drar man naturligvis den slutning. Du har vært mere opptatt av at jeg og andre har feil, istede for å fortelle hva som eventuelt er riktig. Jeg kan absolutt ta feil selv, men vil mene det jeg gjør frem til jeg eventuelt blir overbevist om noe annet, det er jo derfor man diskuterer. Har veldig ofte måtte bite i meg ord her på dette forumet, da det er mange her med betydelig kunnskap, og erfaring. Du har ikke forsøkt å fortelle meg hva det er jeg sier er feil, bare at jeg er usakelig og kunnskapsløs. Da blir det som det blir da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Min erfaring med CPH og snøproblemer begrenser seg til den 27. og 28. januar 2010. For oss ble det stor forsinkelse ned til CPH på kvelden den 27. Når vi kom ned så viste det seg at det bare var litt slaps igjen og nesten null vind. Neste morgen var fremdeles utrolig mange takseveier stengt av slaps og det var ikke antydning til at det var gjort forsøk på å fjerne det "hvite". I løpet av natten hadde det ikke vært noe nedfall av det hvite heller, men det hadde vært kuldegrader. Overflaten på Cimber CRJens vinge som vi skulle fly med var frostmatt, men ikke fuktig. Noen form for avising ble det heller ikke foretatt (litt forunderlig med tanke på de små CRJenes dårlige rykte i forbindelse ising). Årsaken til at vi ikke ble aviset er det vel noen ovenfor som antyder årsaken til - to stay on time.
Forøvrig ble vi pushet på tid på OSL når vi skulle til CPH og vi ble løpende informert om værforholdene på CPH. Jeg synes også å høre en sarkastisk tone når "snøstormen" på CPH ble omtalt fra de i cockpit.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Asken gjør seg gjeldene: 75% nedgang i bookinger hos FI | Someone | Flyforum | 2 | 24-05-2010 23:30 |
SAS mener CPH bør passe seg | MartinL | Flyforum | 6 | 21-04-2009 19:10 |
Alaska Airlines gjør seg lekre ..... | LN-MOW | Flyforum | 2 | 20-02-2009 06:42 |
Continental gjør det dårlig på CPH-EWR? | Herlov | Flyforum | 24 | 21-08-2006 15:59 |