![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
man har jo
Nødlanding; Kontrollert nødlanding; og kontrollert sikkerhetslanding! Jeg tror det er de 3, men vet noen forskjellen på disse?? ![]()
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Jeg tror det kommer helt ann på hvem som ser på saken!
Det jeg lært på skolen, var at om en person ombord, er svært syk, slik at flyet må landet, kan defineres som en nødlanding. Pluss alt det andre farlige da, enginefailure etc etc Med andre ord:"nødsituasjoner på pax og fly" Wildguess på sikkerhetslanding. Når man får en alarm helt fremme ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan ikke huske å ha lært noe sånt på flygelederskolen, men har nå følgende forslag:
Mayday medfører evt Nødlanding Pan Pan kan medføre kontrollert Nødlanding Alt annet: Sikkerhetslanding eller førevarslanding eller hva man nå finner på for å holde på kundene... Kyrre |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Røykutvikling er etter uten tvil en kontrollert nødlanding! Det er noe pilotene ikke har kontroll over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det finnes savist jeg vet ingen fasit, men jeg ville definere det som en situasjon hvor det er umiddelbar og definert fare for liv og helse. Alt annet vil jeg kalle 'sikkerhetslanding'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banned
|
![]()
Og i tabloidmedia kalles alt "nestenkatastrofer"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Nødlanding: Ingen mulighet til å forberede noe særlig for hverken pax eller crew. Retur rett etter take off f.eks?. Kontrollert nødlanding, vil kanskje være det samme som preparert nødlanding der crewet har fått tid til å briefe passasjerer og hverandre om prosedyrer og er "klare" for landingen. Vil vel også tro de respektive bakke avd. også har fått tid på seg Kontrollert sikkerhetslanding er et vidt begrep, så jeg vet ikke om det brukes for at det ikke hører så dramatisk ut jeg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva vil ATC karakterisere en situasjon jeg var borti for noen mnd siden?
-Dobbel alternator failiure -Usikre på om vi fikk ned understellet pga strøm-mangel, evt nok strøm til landing gear indicator -Dårlig med lys, både inni cockpit og landingslys -Usikre på hvor lenge vi hadde strøm til com og transponder Dette var selvsagt midt på svarteste natta. Vi fikk full pri, kunne lande på hvilken rullebane vi ville, og ble fulgt av to brannbiler ved landing. Hva var dette? Nødlanding? Kontrollert nødlanding? Eller sikkerhetslanding? Med til historien hører det også at vi fløy 1 time i stummende mørke, uten radio eller transponder, eller lys utenpå eller inni. Vi kunne heller ikke prate med hverandre, pga manglende intercom. Vi kom frem til destinasjonen vår, en erfaring rikere |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Uten tvil nødlanding sett fra mitt ståsted!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]() I "gamle dager" fantes det ihvertfall definisjoner på fenomenet: Nødlanding - når flyet ikke kan holde seg i luften (forbehold mht formulering). Da brukes Mayday, og all annen trafikk blir fjernet fra innflyvningen. Førevarslanding - når man vurderer at problemet kan føre til ovennevnte. Da brukes Pan, og man får prioritet med ekstra oppfølging. Rart dersom så strukturert info er fjernet fra teoripensum eller BSL. Det var også definisjoner på turbulens-typene: Light: Ukomfortabelt, lette gjenstander rører på seg, kaffen skvulper over. Medium: Skremmende for pax, gjenstander på mange kilo flytter på seg. Heavy: Fare for strukturell skade på flyet (f.eks i tordenbyger eller fjellbølger/lenticularis). BTW: De fleste rapporterer Heavy der det egentlig er Medium. ![]()
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Må si jeg ikke er hundre prosent sikker. Tror ikke det var pan pan. Sent på kvelden og helt stille på app. Dessuten var det ikke jeg som snakka på radioen heller, jeg fløy flyet når vi skrudde på master for å få litt strøm på radioen og kontakta approach. Det kan ha vært noe som følger:
-Approach, good evening, (callsign) 15 miles to the south. -(Callsign) go ahead -We have double alternator failiure, and are not sure if we are able to extend our landing gear.... osv Uansett, hadde dette vært på dagtid hadde det definitivt blitt pan-pan. Da kan det nemlig være ganske tidkrevende å komme til på radioen, og enda værre å bli tildelt rullebane for landing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det skal ikke være nødvendig for ATC å si "Confirm Mayday" men det er som oftest det. Mvh Kyrre |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, jeg er enig i det. Hadde det vært opp til meg så hadde vi landa like etter at den andre alternatoren svikta. Siden jeg hadde 120 timer og instruktøren hadde 1500, så valgte jeg å la han bestemme hvordan ting skulle gjøres. Hadde jeg vært alene så hadde jeg kanskje gjort ting annerledes, men det er litt vanskelig å si i ettertid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
og er det idrettsfolk ombord blir det FLYDRAMA
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hadde det inntrykket at Pan Pan stort sett aldri ble brukt lenger. Enten var det, i praksis, Mayday eller ingenting. Har jeg oppfattet det feil?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det opereres med to definisjoner på punktet, nødlanding og førevarlanding. En nødlanding er en landing der flyet må ned øyeblikkelig, om det så er et jorde og eller en rullebane. Dette kan skyldes motorstopp, brann ombord eller andre alvorlige tilfeller.
En førevarlanding blir foretatt når piloten ombord ikke lenger føler at flygingen kan gjennomføres på en sikker måte, f.eks. strømbrudd og andre tilfeller der flyet kan holdes i luften, men ikke på en sikker måte. Et slikt tilfelle vil bli prioritert etter en nødsituasjon der piloten MÅ få flyet ned med en gang. Er dog litt usikker på hvordan en situasjon der et fly ikke får ned understellet blir kategorisert som. Flyet vil jo trygt kunne holdes i luften (så lenge det er drivstoff igjen), det som er problemet er selve landingen. Kanskje noen piloter her inne kan oppklare litt?
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
To nødlandinger etter bombetrussel | pk772 | Småprat | 1 | 07-09-2011 20:43 |
2 "nødlandinger" på Flesland med helikopter | G-COLE | Flyforum | 26 | 28-01-2007 19:21 |