Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2005, 16:33   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default NØDLANDINGER.....

man har jo

Nødlanding;

Kontrollert nødlanding;

og

kontrollert sikkerhetslanding!

Jeg tror det er de 3, men vet noen forskjellen på disse??

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 16:42   #2
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Jeg tror det kommer helt ann på hvem som ser på saken!

Det jeg lært på skolen, var at om en person ombord, er svært syk, slik at flyet må landet, kan defineres som en nødlanding. Pluss alt det andre farlige da, enginefailure etc etc
Med andre ord:"nødsituasjoner på pax og fly"


Wildguess på sikkerhetslanding. Når man får en alarm helt fremme, som fører til en landing??!!?!? kanskje:
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 16:43   #3
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Kan ikke huske å ha lært noe sånt på flygelederskolen, men har nå følgende forslag:

Mayday medfører evt Nødlanding
Pan Pan kan medføre kontrollert Nødlanding
Alt annet: Sikkerhetslanding eller førevarslanding eller hva man nå finner på for å holde på kundene...

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 16:45   #4
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Røykutvikling er etter uten tvil en kontrollert nødlanding! Det er noe pilotene ikke har kontroll over.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 17:07   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Det finnes savist jeg vet ingen fasit, men jeg ville definere det som en situasjon hvor det er umiddelbar og definert fare for liv og helse. Alt annet vil jeg kalle 'sikkerhetslanding'.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 18:25   #6
LN-RKF
Banned
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Og i tabloidmedia kalles alt "nestenkatastrofer"
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 18:50   #7
KLMNordic
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP


man har jo

Nødlanding;

Kontrollert nødlanding;

og

kontrollert sikkerhetslanding!

Jeg tror det er de 3, men vet noen forskjellen på disse??

Vil vel si følgende:
Nødlanding: Ingen mulighet til å forberede noe særlig for hverken pax eller crew. Retur rett etter take off f.eks?.

Kontrollert nødlanding, vil kanskje være det samme som preparert nødlanding der crewet har fått tid til å briefe passasjerer og hverandre om prosedyrer og er "klare" for landingen. Vil vel også tro de respektive bakke avd. også har fått tid på seg

Kontrollert sikkerhetslanding er et vidt begrep, så jeg vet ikke om det brukes for at det ikke hører så dramatisk ut jeg?
KLMNordic is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 19:02   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Hva vil ATC karakterisere en situasjon jeg var borti for noen mnd siden?
-Dobbel alternator failiure
-Usikre på om vi fikk ned understellet pga strøm-mangel, evt nok strøm til landing gear indicator
-Dårlig med lys, både inni cockpit og landingslys
-Usikre på hvor lenge vi hadde strøm til com og transponder

Dette var selvsagt midt på svarteste natta.
Vi fikk full pri, kunne lande på hvilken rullebane vi ville, og ble fulgt av to brannbiler ved landing.

Hva var dette? Nødlanding? Kontrollert nødlanding? Eller sikkerhetslanding?

Med til historien hører det også at vi fløy 1 time i stummende mørke, uten radio eller transponder, eller lys utenpå eller inni. Vi kunne heller ikke prate med hverandre, pga manglende intercom. Vi kom frem til destinasjonen vår, en erfaring rikere
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 19:06   #9
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Uten tvil nødlanding sett fra mitt ståsted!!
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 19:38   #10
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'


I "gamle dager" fantes det ihvertfall definisjoner på fenomenet:

Nødlanding - når flyet ikke kan holde seg i luften (forbehold mht formulering).
Da brukes Mayday, og all annen trafikk blir fjernet fra innflyvningen.

Førevarslanding - når man vurderer at problemet kan føre til ovennevnte.
Da brukes Pan, og man får prioritet med ekstra oppfølging.

Rart dersom så strukturert info er fjernet fra teoripensum eller BSL.


Det var også definisjoner på turbulens-typene:

Light: Ukomfortabelt, lette gjenstander rører på seg, kaffen skvulper over.
Medium: Skremmende for pax, gjenstander på mange kilo flytter på seg.
Heavy: Fare for strukturell skade på flyet (f.eks i tordenbyger eller fjellbølger/lenticularis).

BTW: De fleste rapporterer Heavy der det egentlig er Medium.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 19:51   #11
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Quote:
Originally posted by Dag Viking


Hva vil ATC karakterisere en situasjon jeg var borti for noen mnd siden?
-Dobbel alternator failiure
-Usikre på om vi fikk ned understellet pga strøm-mangel, evt nok strøm til landing gear indicator
-Dårlig med lys, både inni cockpit og landingslys
-Usikre på hvor lenge vi hadde strøm til com og transponder

Dette var selvsagt midt på svarteste natta.
Vi fikk full pri, kunne lande på hvilken rullebane vi ville, og ble fulgt av to brannbiler ved landing.

Hva var dette? Nødlanding? Kontrollert nødlanding? Eller sikkerhetslanding?

Med til historien hører det også at vi fløy 1 time i stummende mørke, uten radio eller transponder, eller lys utenpå eller inni. Vi kunne heller ikke prate med hverandre, pga manglende intercom. Vi kom frem til destinasjonen vår, en erfaring rikere
Nåh... hva sa du på radioen? Mayday eller Pan Pan eller den vanlige "We seem to have some problems..."
atck is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 23:05   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Må si jeg ikke er hundre prosent sikker. Tror ikke det var pan pan. Sent på kvelden og helt stille på app. Dessuten var det ikke jeg som snakka på radioen heller, jeg fløy flyet når vi skrudde på master for å få litt strøm på radioen og kontakta approach. Det kan ha vært noe som følger:
-Approach, good evening, (callsign) 15 miles to the south.
-(Callsign) go ahead
-We have double alternator failiure, and are not sure if we are able to extend our landing gear.... osv

Uansett, hadde dette vært på dagtid hadde det definitivt blitt pan-pan. Da kan det nemlig være ganske tidkrevende å komme til på radioen, og enda værre å bli tildelt rullebane for landing.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 23:43   #13
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Quote:
Originally posted by Dag Viking


Må si jeg ikke er hundre prosent sikker. Tror ikke det var pan pan. Sent på kvelden og helt stille på app. Dessuten var det ikke jeg som snakka på radioen heller, jeg fløy flyet når vi skrudde på master for å få litt strøm på radioen og kontakta approach. Det kan ha vært noe som følger:
-Approach, good evening, (callsign) 15 miles to the south.
-(Callsign) go ahead
-We have double alternator failiure, and are not sure if we are able to extend our landing gear.... osv

Uansett, hadde dette vært på dagtid hadde det definitivt blitt pan-pan. Da kan det nemlig være ganske tidkrevende å komme til på radioen, og enda værre å bli tildelt rullebane for landing.
Jeg må skynde meg å legge til at det var bra det gikk som det gikk. Grunnen til at jeg spurte på mitt lett syrlige vis var at en Mayday eller Pan Pan sitter så inderlig langt inne hos mange piloter, når det ellers vil åpne opp dører og sørge for 100% oppmerksomhet fra vedkommende flygeleder. Husk at Panpan og Mayday er offisielle henvendelser som krever visse reaksjoner fra LTT og andre, og det betyr at jobben blir gjort så mye enklere når man faktisk vet hva man forholder seg til. Også på kvelden...

Det skal ikke være nødvendig for ATC å si "Confirm Mayday" men det er som oftest det.

Mvh
Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2005, 23:51   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Ja, jeg er enig i det. Hadde det vært opp til meg så hadde vi landa like etter at den andre alternatoren svikta. Siden jeg hadde 120 timer og instruktøren hadde 1500, så valgte jeg å la han bestemme hvordan ting skulle gjøres. Hadde jeg vært alene så hadde jeg kanskje gjort ting annerledes, men det er litt vanskelig å si i ettertid
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is online now   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 07:09   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

og er det idrettsfolk ombord blir det FLYDRAMA uansett...
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 12:22   #16
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Hadde det inntrykket at Pan Pan stort sett aldri ble brukt lenger. Enten var det, i praksis, Mayday eller ingenting. Har jeg oppfattet det feil?
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 15:07   #17
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Det opereres med to definisjoner på punktet, nødlanding og førevarlanding. En nødlanding er en landing der flyet må ned øyeblikkelig, om det så er et jorde og eller en rullebane. Dette kan skyldes motorstopp, brann ombord eller andre alvorlige tilfeller.

En førevarlanding blir foretatt når piloten ombord ikke lenger føler at flygingen kan gjennomføres på en sikker måte, f.eks. strømbrudd og andre tilfeller der flyet kan holdes i luften, men ikke på en sikker måte. Et slikt tilfelle vil bli prioritert etter en nødsituasjon der piloten MÅ få flyet ned med en gang.
Er dog litt usikker på hvordan en situasjon der et fly ikke får ned understellet blir kategorisert som. Flyet vil jo trygt kunne holdes i luften (så lenge det er drivstoff igjen), det som er problemet er selve landingen.
Kanskje noen piloter her inne kan oppklare litt?
__________________
------------------
Marius
Marius_S is online now   Reply With Quote
Old 09-11-2005, 15:33   #18
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'NØDLANDINGER.....'

Quote:
Originally posted by Marius_S
Er dog litt usikker på hvordan en situasjon der et fly ikke får ned understellet blir kategorisert som. Flyet vil jo trygt kunne holdes i luften (så lenge det er drivstoff igjen), det som er problemet er selve landingen.
Kanskje noen piloter her inne kan oppklare litt?
Ett litet exempel: på min absolut sista flygning som commander på F28 , flög i högerstol med en elev till vänster , fick vi på final ARN bana 19, i "morning rush" , vid "gear down" hydraulic failure med allt vad det innebär av komplikationer. Vi fick alltså inte ut landing gear. Som du säger innebär ju situationen ingen omedelbar fara utan vi begärde att få holding för att reda ut situationen. Det gav ju både oss i besättningen (cockpit och kabin), trafikledning , räddningsfordon gott om tid att förbereda något som skulle kunna utvecklas till en nödsituation. När väl "morning rush" var avklarad och vi landade med "gear down" (nödfällt landing gear) slutade det hela o.k. med mycket små skador på flygplanet. Som du kanske känner till så går ju inte luckorna för "landing gear" upp på F28 i liknande situationer utan de släpade i banan. Hela landningen lär finnas filmad men jag har tyvärr inte sett den själv.
RolfL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
To nødlandinger etter bombetrussel pk772 Småprat 1 07-09-2011 20:43
2 "nødlandinger" på Flesland med helikopter G-COLE Flyforum 26 28-01-2007 19:21


All times are GMT +2. The time now is 23:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.