Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-03-2011, 22:40   #1
Edricson
ScanFlyer Blue

Default Barnevogn på OSL (splittet fra Economy Extra og Fast Track)

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
"Bagasjetrallene" dine er handlevogner (for bruk i Duty-freebutikken)...
De er også veldig praktiske som barnevogner - som man av en eller annen årsak på OSL ikke får ta med seg for å avlevere dem ved flyet (til forskjell fra AMS, LHR, MUC, VIE, ZRH, TXL - ja til og med SVO...). JA jeg vet at SAS tilbyr enkle barnevogner til sine kunder, men det er altså ikke alle som reiser SAS til alle tider. Pluss at folk handler jo også på innenrikssiden...
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2011, 22:54   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
De er også veldig praktiske som barnevogner - som man av en eller annen årsak på OSL ikke får ta med seg for å avlevere dem ved flyet (til forskjell fra AMS, LHR, MUC, VIE, ZRH, TXL - ja til og med SVO...). JA jeg vet at SAS tilbyr enkle barnevogner til sine kunder, men det er altså ikke alle som reiser SAS til alle tider. Pluss at folk handler jo også på innenrikssiden...
Hvor stor barnevogn er det du har forsøkt ta med deg gjennom security da? De foran meg i køen idag hadde ikke problemer å få både unge og vogn gjennom
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2011, 23:18   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Økonomi Ekstra og Fast Track

Quote:
Det er opp til flyselskapet hva de tillater av barnevogn til gate - OSL setter ingen hindringer her.

EDIT: Slår meg vel også at det pga ansvar ikke er lov å benytte disse som barnevogner...

Last edited by JoeW; 08-03-2011 at 23:33.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2011, 09:41   #4
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvor stor barnevogn er det du har forsøkt ta med deg gjennom security da? De foran meg i køen idag hadde ikke problemer å få både unge og vogn gjennom
Både en paraplytrille og en større shoppingvogn, og begge har det gått fint med på andre flyplasser. Jeg har aldri kommet så langt som security med vogn, da både SK og DY på død og liv vil ha dem som spesialbagasje. Kanskje andre fly-/handlingsselskaper setter ikke sånne begrensninger, men jeg flyr nesten alltid bare SK og DY fra OSL (enten innenriks eller på sammenhengende billett fra TOS).
Nada...
</small>
Old 09-03-2011, 09:47   #5
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Det er opp til flyselskapet hva de tillater av barnevogn til gate - OSL setter ingen hindringer her.
Kanskje, men med tanke på at begge de største flyselskapene på flyplassen vil ha barnevogn i spesialbagasje kunne de tenke på det.

Quote:
EDIT: Slår meg vel også at det pga ansvar ikke er lov å benytte disse som barnevogner...
Jeg er enig i at det er langt fra den beste løsningen, men de skulle vel ikke ha barneseter hvis det ikke var lov å ha et barn i dem . Når man ikke har noe valg så må man leve med det man får.
Nada...
</small>
Old 09-03-2011, 14:01   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

SAS tillater de aller minste paraplytrillene, som er så små at de kan tas i hattehyllen, ut til gate. LH tillater også større triller som DAA.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2011, 23:07   #7
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
da både SK og DY på død og liv vil ha dem som spesialbagasje.
Det er først og fremt på grunn av det praktiske. Det er tungvindt å pakke en stor barnevogn i en pose ved gaten og bære den ned til flyet. Jo mer som er ferdig når passasjerene kommer til gaten, jo bedre er det med blant annet ressursbehov og punktlighet.
mo is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2011, 11:17   #8
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: Barnevogn på OSL (splittet fra Economy Extra og Fast Track)

Problemet med mange barnevogner slik jeg opplever det er at folk tar med til flyet med merkelapp og skal da legges i lasterom.
Da blir de ofte ikke pakket, eller beskyttet og kan lett ødelegges, en regning de fleste igjen legger på flyselskapet. Derfor er det nok vanskelig å ta med til gate.
Ofte er det også slik at mange har NULL fortåelse for at det ikke er plass til barnevogner i kabinen. Har opp gjennom åra fått ganske mye kjeft fra stressa foreldre for at vi ikke har plass i noe skap til vogner. Her er Nordmenn helt klart værst, godt fulgt av Sverige og Danmark. Men Norske foreldre er de værste i så måte.
Har man derimot en av disse små man klappe sammen, er det sjelden noe probem å legge disse i en hattehylle, eventuelt et skap om det er plass.

Det at både SK og DY på død og liv vil ha dette som spesialbagasje er jp på grunn av det fakta at det er faktisk det, bagasje som krever en spesiell behandling.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2011, 17:17   #9
Edricson
ScanFlyer Blue

Jeg forstår denne motivasjonen (og selv ville jeg aldri ha tenkt å ta vognen inn i flyet), men jeg stusser stadig på at det er stort sett bare i Norge som jeg går opplevd dette, og selv på mye større flyplasser går det fint å ha dem til gate. Plastposene som man får fra SK og DY har vel en mer terapeutisk enn noen reell effekt, de beskytter neppe noe ved harde slag. Jeg forstår at flyselskapene velger å play it safe, selv om jeg ikke helt forstår hva som så spesielt med Norge sat dette ikke er regelen andre steder, men greit nok. I utgangspunktet var spørsmålet hvorfor ikke lufthavnen i Oslo ikke kan stille opp med noen få enklere barnevogner. Dette lar seg gjøre på TOS ;-)
Nada...
</small>
Old 10-03-2011, 17:40   #10
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Hva er DAA?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2011, 19:06   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Hva er DAA?
Delivery at Aircraft.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2011, 22:13   #12
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
Hva er DAA?
Du kan levere en viss type bagasje ved utgangen, og få den utlevert umiddelbart etter flyet har landet.

Noen flyselskaper tillater at man tar med barnevogn, rullestol eller lignende til utgangen ved bruk av DAA, men blir mest brukt for vanlig håndbagasje når man bruker flymaskiner som har veldig dårlig plass om bord til håndbagasjen.
mo is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2011, 08:41   #13
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Hva er status nå? Har en Maclaren XT Techno trille jeg veldig gjerne skal ha som DAA i morgen. Flyr SK-metall med LH-nummer ned til MUC og derfra til Lis. To gullkort og alle reiser i C-klasse? Noe håp om å få levere ved flyet og få tilbake i MUC? TAP som vi flyr videre tillater DAA.

Blir varmt med Babybjørn over lang tid...
Old 27-06-2011, 08:55   #14
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Vi har da stadig vekk paraplytriller som leveres på gate. Vogner større en paraplytrille er no-go dog.
Old 27-06-2011, 11:39   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Flyr SK-metall med LH-nummer ned til MUC og derfra til Lis.
SK har ikke DAA med mindre det er CRJ. Det betyr i praksis at du ikke får den opp i gate i MUC, selv om du leverer den ved flysiden på OSL.
Old 27-06-2011, 14:31   #16
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Da regner jeg med at DAA introduseres hos sas på 737-600 fra i morgen

Hvor lange ting er det fysisk (ikke lovlig) mulig å putte i hattehyllen på en 737-600? Volumet av håndbagasjen vår blir uansett mindre enn to trillekofferter, så har ikke dårlig samvittighet.
Old 27-06-2011, 15:58   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Hvor lange ting er det fysisk (ikke lovlig) mulig å putte i hattehyllen på en 737-600? Volumet av håndbagasjen vår blir uansett mindre enn to trillekofferter, så har ikke dårlig samvittighet.
Det er sjeldent problem med lengden på små triller, men noen har hjul som ødelegger en del av moroa. Du har lov til å ta med små paraply-triller inn i kabinen, forutsatt at det er plass. Paraply-trille er den typen som når de er slått sammen ligner på en paraply.
Old 24-05-2015, 19:33   #18
flugger
ScanFlyer Blue

Hva er status nå for paraplytrille til gate på OSL? Noen forskjell på DY og SK?
flugger is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2015, 09:25   #19
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Så lenge du ikke spørr på forhånd er det ikke noe problem med trille frem til gate med SK. Spørr du derimot....
Old 25-05-2015, 14:39   #20
flugger
ScanFlyer Blue

Takk for svar. Får man paraplytrilla ombord i kabinen eller må den leveres ved gate?
flugger is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules