Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-04-2011, 23:36   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Angry Oppgitt over bonusprogrammene

I forbindelse med at jeg skulle sende madammen avsted til MNL sjekket jeg litt priser. Ettersom hun har vært lengst medlem i Eurobonus, og sånn sett bare mangler en tur med 100% poeng for å ha nok til en gratistur, var det naturlig at hun så på sin "vanlige" reiserute, KRS-CPH-SIN-MNL med litt SAS og mest Singapore Airlines. For en pris på 10-11 laken har hun vanligvis fått mellom 15' og 16' poeng for den rundturen.

Sjekket derfor pris hos Orkide.no som pleier å ha de beste prisene hos SQ. Fikk oppgitt en pris på drøye 11 laken. Men den var i den høyeste 25% klassen hva bonuspoeng angår. Dvs under 4 000 poeng for hele turen. Det var jo et skudd for baugen, så jeg spurte igjen hva prisen ble i den billigste 100% klassen. Svaret var 17 800 kr. Det var da jeg holdt på å falle ut av stolen! Hvem er vel villig til å betale å betale mer enn 30% ekstra eller mer enn 6000 kr mer for billetten for å få "normalt antall bonuspoeng"? Hvis dette er standarden så har jo Eurobonus helt utspilt sin rolle nå. Jeg har jo tidligere hevdet at for folk som reiser et par-tre ganger i året på billigste billett ut i Europa ikke har noen fordeler av bonuspoengene fordi de aldri har sjanse til å oppnå sølvkort, og heller ikke klarer å spare opp poeng innen de 5 årene før de forfaller til å ha råd til noe annet enn en tur innen Norden. Men nå vil jeg også konkludere med at for folk som reiser et par ganger i året intercontinentalt på billigste billett har Eurobonus utspilt sin rolle. Skal det ha noe verdi må man reise intercontinentalt på business eller Eco Extra eller tilsvarende i Europa. Og det flere ganger i året.

Siden SQ også bare øslet miniatyrpoeng fra seg, ble det naturlig å ta en titt på hva KLM kunne tilby. De har jo som kjent direkterute fra Europa til MNL som eneste selskap, og dermed også korteste reisevei. De tilbyr priser fra rundt 10 000 kr. Sjeldent å finne billigere. Nesten litt merkelig når man kan få KRS-LAX for ca 5000 og det er bare en liten time kortere fra AMS.

Men når man ser på hvor mye poeng deres bonusprogram Flying Blue tilbyr for strekningen KRS-AMS-MNL har de flere kategorier ut fra hvor mye du betaler. Det ser slik ut:
25% 3450 poeng pris ca 10 000,-
50% 6902 poeng pris ca 13 000,-
75% 10 354 poeng pris ca 16 000,-
100% 13 806 poeng pris ca 18 000,-

Poenguttak på samme strekning i eco er 80 000 poeng (160' i biz)

Så man skal jo ta såpass mange turer her også at poengopptjening blir nesten uinteressant. Skal man reise til MNL på billigste måte er det reisetid og pris som blir de interessante faktorer og ikke bonuspoengene.

Hvorfor ser ikke flyselskapene hvilke markedsfaktorer bonusprogrammene er i forhold til å holde folk lojale til sitt selskap og sin allianse?

Ja, slikt kan man sitte å drodle over en lørdagskveld. Noen andre meninger der ute? Kjøyr debatt!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 00:01   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Oppgitt over bonusprogrammene

Bonusprogrammer er ikke lenger for fritidsreisende, det ble det slutt på da 25%-reglene kom. Før det var det lett å få inn såpass mye poeng at det var "verdt det". Etter det er det kun jobbreiser som gjør det verdt å samle poeng. Ellers kan man like gjerne kjøpe poeng fra f.eks. USAirways.
Har man 1-2 årlige langturer i business er saken selvsagt en annen, men de fleste flyr tross alt i økonomiklasse på langturer.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 01:38   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,579
Default Re: Oppgitt over bonusprogrammene

Jeg tror ikke revenue managerene har dette så mye i hodet når prisene settes .. selv om det er en liten gruppe som sjekker prisforskjellene på bookingklassene nårr man kjøper flybilletter, er dette på mange måter en 'nerdegreie' og ikke noe man tar hensyn til.

jeg er forøvrig ikke helt enig med Dag over - det finnes en del fritidsreisende med høy kjøpekraft, og jeg tror at mange av disse vil være de ivrigste poengsankerne.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 01:53   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Oppgitt over bonusprogrammene

Betalte 8k for Oslo-Manila i høysesong og fikk over 6000 Eurobonuspoeng.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 04:28   #5
janarne101
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 183
Default Re: Oppgitt over bonusprogrammene

Min bedre halvdel reiste til MNL for to uker siden med TG fra OSL.

Q klasse med 100 prosent opptjening kostet 11300.

Selv har jeg kostet på meg kjøp av Dividend Miles (87500) til 1478 USD, pluss noen poeng til for å få 110000 (hadde 10000 fra før). Samlet pris med skatter på 632 ble snaue 10800.

Så jeg tar en ny tur til øyriket i øst neste helg via ICN. LH i F til ICN, og OZ i F tilbake. Bevisst valg for å teste OZ på IC.
janarne101 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 08:42   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Oppgitt over bonusprogrammene

Har du prøvd ER-tours/Gro. Vi har open-jaw MNL-KUL via LHR med SQ 380 begge veier i H kommende oktober, og det koster 11.900. Sist nov hadde fruen MNL t/r ut via LHR og hjem via CPH for 8.600 i blanding Q og H...

Mener jeg husker at jeg fikk håpløs pris da jeg sjekket med Orkide...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 10:00   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Oppgitt over bonusprogrammene

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
jeg er forøvrig ikke helt enig med Dag over - det finnes en del fritidsreisende med høy kjøpekraft, og jeg tror at mange av disse vil være de ivrigste poengsankerne.
Men da sikter du til fritidsreisende som flyr i business og øko extra (eller tilsvarende), og ikke ufleksibel økonomi?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oppgitt over Norwegians billettendringer Glenn Småprat 0 25-03-2011 12:09
Fra VG: Oppgitt over manglende service EB Flyforum 37 10-08-2006 14:48


All times are GMT +2. The time now is 19:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.