Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-02-2011, 12:40   #1
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Lufthansa Lufthansa forhandler om A320NEO

Lh forhandler med Airbus om kjøp av omlag 30stk A320NEO. http://www.bloomberg.com/news/2011-0...ane-order.html
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2011, 21:57   #2
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Lufthansa Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Det står i artikkelen at LH vil erstatte mindre regional fly med større flytyper, og det er vel lurt med tanke på at det er knapt med slots på FRA, og da gjelder det utnytte kapasiteten.

Men 30stk A320NEO holder jo knapt til å erstatte 33 B737-300 i flåten. Regner med at de bestiller enda flere etterhvert.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2011, 22:00   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Med mindre regionalfly menes neppe B733. Jeg vil anta det er CRJ700 som er neste type ut av flåten.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2011, 23:15   #4
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 641
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Skulle själv vilja se CR10 ersätta E190/195 :P
Men A320 känns föråldrad. De borde vänta på 797.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 10:01   #5
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

The A320NEO Order will be for the entire group, not for LH Mainline only.

Regarding the future of the 737s:

All 33 733's will receive NEK and Window Belt Replacement. Out of the 30 735's, only 22 will receive NEK. Window Belt Replacement for all aircract mandatory as they approach 50k cycles.

Internally, LH speaks of 10 more years of 737-service (to the end of this decade).

As of Monday 21st February, 7 733s and 5 735s have the NEK installed and are in service.

As a side-note, all A32S will receive NEK.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 10:23   #6
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Varför ska de vänta på ett flygplan som inte ens är lanserad?
Det du kallar 797 kan mycket väl befinna sig 10-15 år in i framtiden...beroende på hur stora förseningar projektet drabbas av.
Jag tror A319NEO eller Bombardier och C-Series kommer ersätta Boeing 737-500/300.
LH har beställt 30st C-Series med option på ytterliggare 30 st.

Coolt, LH kommer operera 737 i 50 år!!
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 13:44   #7
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

For de uinnvidde, hva betyr NEK?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 13:48   #8
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

"die Neue Europakabine" --- http://www.flyertalk.com/forum/miles...opakabine.html

Trur eg
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 14:55   #9
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Tydelig at LH vil beholde 737-serien litt til. Den tar jo tross alt en del pax, og det er mindre driftskostnader dersom de er nedbetalt. Er nok de mindre som forsvinner - CR2 er vel allerede (nesten) helt ute.

Regner også med at Avroene er på vei ut?
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 16:44   #10
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default

Er vel ikke bare bare å bytte ut de minste heller. Skiller det ikke på 100 seter hva som skal opereres av mainline og hva som kan opereres av Cityline o.l?
eggs is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 19:41   #11
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

The CRJ200*s are already phased out.
Note-worthy, the last revenue flight was OSL-HAM on the 18th December 2010. Operating Aircraft was D-ACHE. For those, who interest for these things...

Some of the CRJ700s had been parked after the drop in demand following the worldwide financial crisis. All aircraft are operating now.

The CS300 are planned as replacement for the Avro Fleet, again, for the wohle group. First to get the CS300 will be SWISS. With respect to growth assumptions, the CS300 will be too small to replace the 735. We see a general shift towards greater capacity that can be described by +(15-20%) on a timescale of 2 decades.

The 8 735s that will not get NEK will leave the fleet in November. There are rumours that more A320s will be used on DIRECT Services, thus freeing up 737s to be more or less concentrated at FRA.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 21:09   #12
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Det stämmer inte att CRJ-200 fasades ut förra året. Jag flög CRJ-200 med Lufthansa DUS-ARN den 14e februari.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 21:42   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det stämmer inte att CRJ-200 fasades ut förra året. Jag flög CRJ-200 med Lufthansa DUS-ARN den 14e februari.
Almost certain a flight operated by Eurowings.

LH Cityline has phased-out its CRJ200, with the stated flight beeing the last revenue service.

Mind that LH Regional is also operated by Partner Airlines...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 22:49   #14
danneh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 81
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Tycker absolut inte att A320 börjar bli föråldrad... Snarare 737 isf.
Och cockpiten på A320 är inte alls dålig, väldigt modern, fortfarande.
danneh is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 23:18   #15
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

737NG känns betydligt äldre än A320. Den smalare och mer bullriga kabinen i 737 märks verkligen efter en tur i en A320.
Min kompis på rampen säger dessutom att A32X är mycket lättare att lasta och lossa bagage och frakt ifrån än 737, md80 & 757.
När A32X designades tänkte Airbus även på ramparbetarnas arbetsmiljö.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 08:53   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Taget i betragtning at 737 er designet 20 år før A320, så er der vist ingen tvivl om hvilken der er tættest på at være outdated.

I tillæg er 737 vel stærkt inspireret af 707 designet. Så ikke alt er helt up-to-date designmæssigt.

En af grundene til at 737 larmer noget mere inde i f.eks. cockpit er vel også at flyet oprindeligt er designet til at flyve ved lavere hastighed end det gør idag.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 09:17   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,604
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Taget i betragtning at 737 er designet 20 år før A320, så er der vist ingen tvivl om hvilken der er tættest på at være outdated.
Det synes jeg blir et nokså håpløst argument. Hjulet har også gått gjennom en og annen oppgradering siden starten, men er i enkelte versjoner like 'moderne' idag, med unntak av basisdesignet. Det samme kan man godt si om 737 .....

Why change a winner?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 09:32   #18
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 641
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Typiskt att danneh ska kommentera om att 737 är underlägsen A320. :P
Faktum är att man har tjugo år gamla datorer i A320 som bevisligen inte byts ut. Grattis Airbus till ett plan som skulle kunna ha högre systemprestanda.
737NG fick ett nytt elsystem mot 737CL i alla fall.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 11:43   #19
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Faktum är att man har tjugo år gamla datorer i A320 som bevisligen inte byts ut. Grattis Airbus till ett plan som skulle kunna ha högre systemprestanda.
737NG fick ett nytt elsystem mot 737CL i alla fall.
Nå har ikke alle avgjørelser blitt tatt av Airbus i prosessen med NEO (av den grunn er det merkelig at du kan være så bastant), men man kan generelt si det samme her som MOW poengterer om 737 sitt grunndesign - don't fix it if it ain't broken...

Men sett den meningsløse A vs B-diskusjonen til side (den er omtrent like fruktbar noen ganger som OSL vs. CPH vs. ARN), så er det interessant å følge Lufthansa i det de setter i gang innkjøpsprosesser som omhandler hele konsernet - ikke minst fordi det jo kan får konsekvenser for hjemlige SAS også.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2011, 15:57   #20
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Lufthansa forhandler om A320NEO

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Typiskt att danneh ska kommentera om att 737 är underlägsen A320. :P
Faktum är att man har tjugo år gamla datorer i A320 som bevisligen inte byts ut. Grattis Airbus till ett plan som skulle kunna ha högre systemprestanda.
737NG fick ett nytt elsystem mot 737CL i alla fall.
Sorry Swedeline, her viser du bare at du har ingen peiling. It's all about cash...

LH har kikked pa opsjon a selge sine gamle A320, blant annet for conversjon til frakter. Likevel er markedpriser for tidlige A320, high-cycle med CFM56-5A motorer sa lave, at det er rett og slett en no-go. Spesielt de förste A320s LH har er problem-barn, rene Hangar-queens... Og performance er ikke i naerheten av de nye A320s som leveres na. Disse maskiner er forsatt A320, men piloter snakker i en helt annen tone om disse.
Samme gjelder for de A321-100. Man har tilbyd 4 stykker pa marked, men de bud som kom inn ble rett og slett for lav. Det var nesten scrap-value.
Bruktmarked for A32S er na enda vanskeligere enn da disse besluttninger av LH ble tatt. Det tilbys rett og slett for mye fly, som presser prisene helt til bunn. Ikke uten grunn scrappes det na unge fly. Du far mer for dem i deler enn som helhet...

De 8 stykker 735 som forsvinner fikk de god pris for, og dermed gjorde de ved salg en liten gevinst. Samtidlig tillatter den nye flate-strukturen en mer eller mindre streamlining av Boeing-ops ved FRA. Dermed utnytter man sine piloter bedre. Dette har noe med de forandringer a gjöre som kommer a skje i Direct Services. HAM, DUS, STR far alle en fiks A320 na, dermed frigjörer man 737 kapasiteter som enten gar ut (8 stykker) eller konsentreres i FRA.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL Lufthansa A320neo jameson82 Spotteralerts 5 25-08-2016 07:20
Lufthansa bestiller 25 A320neo, 5 A321neo og 777F Someone Flyforum 35 05-04-2011 23:42


All times are GMT +2. The time now is 12:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.