![]() |
|
![]() |
#1 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2005
Posts: 36
|
![]()
Nå har Norwegian bestemt seg. Siste tur blir 29. mars
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Takk til hurtigruta og deres chartring av egne fly istedenfor å benytte denne ruta...
Da sitter vi vel igjen med TOS-RIX i sommerhalvåret som den eneste brukbare utenlandsforbindelsen fra Tromsø (nei, jeg har ikke glemt ruta til Archangelsk). Uansett, det er en ting jeg har stussa på i forhold til TOS-LGW. Jeg har holdt øye med ruta, priser og tilbud osv. Det snodige er at det ofte er flere hundre kroner billigere å reise via OSL til LGW enn direkte, over tusenlappen billigere (en vei) hender også. Sjøl om direktefly er behageligere og kjappere, antar jeg at Norwegian konkurrerer med seg sjøl på denne måten. Edit: Skulle jeg ønske meg ei "erstatning", måtte det være direkterute til en annen nordisk hovedstad, kanskje Helsinki. Der oppretter jo Norwegian base, i tillegg til at det er den hovedstaden som ligger nærmest Tromsø. Last edited by IL-2; 14-01-2011 at 12:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Det er velkendt at direkte fly ofte er dyrere end med mellemlanding. Det har vi jo her i DK set mange eksempler på når vi skal betale flere tusind kroner mere for at flyve IC med direkte fly end nordmænd og svenskere, der er med på samme fly, men har startet deres rejse udenfor Danmark. Betalingsvilligheden for at få direkte fly er ganske stor i mange tilfælde. Quote:
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 14-01-2011 at 13:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Jeg husker ikke detaljene, men var det ikke slik at hurtigruta garanterte for en andel av setene da ruta starta opp?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2009
Location: OSL
Posts: 226
|
![]()
Fanken heller! Jaja... der forsvant den muligheten for å komme seg til LGW relativt smertefritt... Skal vi lage en protestgruppe på facebook?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Dette blir helt feil å si. Når Hurtigruten kan chartre maskin i egen regi til en kostnad som er lavere enn de får ved kjøp av seter hos Norwegian, så er det vel ikke Hurtigruten det er noe galt med? Kanskje Norwegian ikke driver så billig som enkelte hevder å mene?!
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
DY driver nok billig. CASK på 0,49 i 2009, og 0,41 i Q3 2010. Det er en god slump penger under andre skandinaviske konkurrenter. Jeg tror ikke problemet ligger der, men i at Hurtigruten er avhengig av mer forutsigbare priser på flygningene i forhold til å markedsføre sitt produkt til engelske turister. Hurtigruten sier vel også selv at de fortsatt bruker DY, men nå i tillegg til egne charterflygninger.
Det andre aspektet er jo at dette er en ganske lang flygning som binder opp en maskin i omtrent 8 timer. Det er vel et spørsmål om hva man alternativt kunne benyttet denne maskinen til i samme tidsperiode og hvilket overskudd en alternativ anvendelse kunne gitt. Det tredje er at med de prisene som lå ute ganske lenge på slutten av året og den tildels lave kabinfaktoren (godt nede på 60-tallet) så er det kanskje ikke så vanskelig å forstå at DY gjør slike grep. Synd er det nå uansett, for det er en kjekk måte å komme seg til England på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
Join Date: Jan 2011
Location: Tromsø
Posts: 18
|
![]()
Var i Cambridge i oktober og benyttet meg av denne ruten. En av få direkterukter utenlands om man ser bort fra charterturene til "Syden". Synd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
Da vil jeg heller tro CPH er et bedre alternativ. Last edited by Boeing_fan; 14-01-2011 at 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Supernova
Join Date: Aug 2010
Posts: 200
|
![]()
Selve grunnideen til DY var i oppstarten at Er det billig nok flyr folk", altså at folk flyr hvor som helst, bare det er billig. Ikke så viktig hvor det er. Og det har de nok rett i. Har opplevd masse nye spenende steder ved å finne billige billetter heller enn å planlegge hvor jeg ville på forhånd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]() Quote:
Baltic kjørte den strategien i TOS, og det gikk jo ikke så bra .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
![]() Videre er det jo også en del folk fra Baltikum her, som ellers i landet, så lenge AirBaltic si rute til RIX bare går sommerstid vil garantert en del som skal dit benytte ei slik rute. for eksempel er det jo uansett lettere og kjappere å komme seg fra Tallinn til Helsinki enn til Riga. Den samme sammenligninga med AirBaltic si av-og-på-rute gjelder forsåvidt også for mange russere. Russere er det også mange av her oppe. Med Norwegian-base i Helsinki vil de ha et bedre kundegrunnlag fra Finland enn om de bare skulle fly en "slenger" fra Tromsø til Helsinki. Nordnorge er populært å feriere i for finlendere, spesielt pga fiske og mange finskspråklige. Mye av dagens feriering fra Nordnorge til Finland som jeg kjenner foregår med bil hele vegen, med bil til de nordligste jernbanestasjonene, eller gjerne bil til de nordligste flyplassene. Til slutt, er det som sagt relativt kort til Helsinki, over 300km kortere i luftlinje enn til København. Det innebærer at avstanden til København er omlag 50%lenger. Og også litt kortere enn til OSL. Så kan det jo hende det er ei eller anna stor fallgruve ute og går, men den ser ikke jeg. Det som kanksje kan være et minus, framfor et pluss, sia Norwegian planlegger longhaul, er at folk lenge har kjørt til nordfinske flyplasser for å fly Finnair interkontinentalt (via Helsinki sjølsagt). Noen tanker der i alle fall ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2008
Location: Vestfold
Posts: 125
|
![]() Quote:
__________________
Hvorfor sitte inne når alt håp er ute! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]()
Triste greier, men det viser vel bare at utenlandsruter fra TOS trenger feed til/fra sluttdestinasjonen for å fungere. Et særlig mye større lokalmarked enn London finnes jo ikke uten at man drar virkelig langt. Ellers finner jeg det besynderlig at Hurtigruten og Norwegian, som i lengre tid har beskyldt hverandre for ikke å legge til rette for den andre parten, ikke klarer å samarbeide bedre. Men når Hurtigruta da ser seg nødt til å chartre tre fly i uka sier det seg vel selv at mye av grunnlaget for DYs rute forsvinner.
Rute til Helsinki? Sorry, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å se at det skulle gå, ihvertfall ikke med DY. DY har ikke interlining med noe selskap og DYs eget utvalg av ruter fra Helsinki er en dråpe i havet sammenlignet med hva de kan tilby fra OSL. Antall sørfinner som drar til TOS (nordfinner kommer neppe til å fly Rovaniemi-Helsinki-Tromsø, da er det vel så lett/billig å kjøre) og tromsøværinger som skal til Helsinkiområdet kan aldri i livet holde liv i ei slik rute. SAS med CRJ til CPH eller 737-600 til ARN (hele året) har jeg langt større tro på, men ihvertfall førstnevnte rute er i distanse relativt lang, så om det er økonomi i det er usikkert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Som sagt, det er flere "grupper" som ville hatt interesse av ei slik rute. Så er det klart at den antakelig også ville gå bedre om sommeren. I forhold til ruta til London, vil jo Norwegian ha den fordelen at de er en av de større aktørene i Finland, når de åpner base. dvs, at ruta eksisterer blir fort kjent og er reklame i seg sjøl. Du vil ikke vite hvor mange briter jeg har snakka med i Tromsø som ikke ante at det gikk an å fly direkte fra Gatwick...
Har mindre tru på ARN, det er i så fall som sommerrute, og SAS har hatt den som sommerrute for folk med dårlig tid, som er stinne av gryn (jf. direkte+pris). En kan heller spørre seg hvem i all verden som skal ta fly mellom Tromsø og Stockholm, utenom turister sommerstid, fortoner det seg som et breiere grunnlag t/r Helsinki. Finnair har jo også hatt sommerruter Finnmark i flere år tidligere, og sjøl om Lakselv er nærmere Nordkapp, så nekter jeg å tru at passasjergrunnlaget dit er bedre enn til Tromsø. Købehavn trur jeg er for langt, hva skulle hensikten være? Å sende folk til SAS IC? Da har jeg like mye, eller kanskje mer, tru på at KLM begynner å fly TOS-AMS |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
SAS linje ARN-TOS-ARN(737-600) hade väldigt hög kabinfaktor sommaren 2010. Har ingen aning om yielden på rutten dock.
Framförallt var det många Norrmänn som flög till Stockholm med denna rutt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
|
![]() Quote:
Jeg klarer ikke se hvorfor kundegrunnlaget skulle være så mye større til Helsinki en Stockholm. Greit at det er noen forbindelser mellom Finland og deler av Nord-Norge, men de store volumene er det ikke snakk om |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Feed? Nei, ikke med mindre man koordinerer med Finnair og IC. Turist/helgetrafikk? Fra tromsø? Fra norge? Hvor vanlig er det å legge shoppe/fritidsturer til Helsinki ift København, London el Riga? Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er et minimalt marked. Hadde Finnair startet en slik rute, er sjansen for suksess større, men suksessjansen ift til f.eks KLM til AMS vurderer jeg som liten. Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Dette her et rimelig greit eksempel på at fornuften seiret og TOS-LGW ble lagt ned.
Med slike beleggtall som vist under og lave priser oppnådd, så har Norwegian funnet en mer fornuftig og inntektsbringende sysselsetning av et av sine fly de drøye 8 timene det tar for en rundtur TOS-LGW-TOS to dager i uken. ![]() Kilder: UK CAA, libhomeradar.com og data.flight24.com
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air New Zealand legger ned London | jameson82 | Flyforum | 20 | 01-06-2023 11:46 |
Norwegian legger om Tromsø-London til vinterrute | Someone | Flyforum | 2 | 06-10-2021 14:53 |
Norwegian legger ned Værnes - Tromsø | CK | Flyforum | 20 | 31-01-2016 05:04 |
airBaltic legger ned Riga-Tromsø | Glenn | Flyforum | 1 | 09-10-2011 18:46 |
Air Baltic legger ned Tromsø-Riga | LN-RPL | Flyforum | 11 | 24-10-2009 19:07 |