Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-01-2011, 12:30   #1
willl
Newcomer

Norwegian Norwegian legger ned Tromsø - London

Nå har Norwegian bestemt seg. Siste tur blir 29. mars

Quote:
– Etterspørselen på det britiske siden av markedet har vært for dårlig. Det er hovedårsaken til at vi legger ned ruta. Siste tur fra Tromsø til London blir 29. mars, sier Skjeldam til NRK.
http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms...mark/1.7463011
willl is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 12:47   #2
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Default Re: Norwegian legger ned Tromsø - London

Takk til hurtigruta og deres chartring av egne fly istedenfor å benytte denne ruta...

Da sitter vi vel igjen med TOS-RIX i sommerhalvåret som den eneste brukbare utenlandsforbindelsen fra Tromsø (nei, jeg har ikke glemt ruta til Archangelsk).

Uansett, det er en ting jeg har stussa på i forhold til TOS-LGW. Jeg har holdt øye med ruta, priser og tilbud osv. Det snodige er at det ofte er flere hundre kroner billigere å reise via OSL til LGW enn direkte, over tusenlappen billigere (en vei) hender også. Sjøl om direktefly er behageligere og kjappere, antar jeg at Norwegian konkurrerer med seg sjøl på denne måten.

Edit: Skulle jeg ønske meg ei "erstatning", måtte det være direkterute til en annen nordisk hovedstad, kanskje Helsinki. Der oppretter jo Norwegian base, i tillegg til at det er den hovedstaden som ligger nærmest Tromsø.

Last edited by IL-2; 14-01-2011 at 12:55.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 13:07   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Uansett, det er en ting jeg har stussa på i forhold til TOS-LGW. Jeg har holdt øye med ruta, priser og tilbud osv. Det snodige er at det ofte er flere hundre kroner billigere å reise via OSL til LGW enn direkte, over tusenlappen billigere (en vei) hender også.
Altså fuldstændig samme måde at prissætte på, som på de fleste andre ruter i verden.

Det er velkendt at direkte fly ofte er dyrere end med mellemlanding. Det har vi jo her i DK set mange eksempler på når vi skal betale flere tusind kroner mere for at flyve IC med direkte fly end nordmænd og svenskere, der er med på samme fly, men har startet deres rejse udenfor Danmark.

Betalingsvilligheden for at få direkte fly er ganske stor i mange tilfælde.

Quote:
Takk til hurtigruta og deres chartring av egne fly istedenfor å benytte denne ruta...
Nu er det vel ikke Hurtigrutens opgave at holde liv i Norwegians flyruter. DY har vel ikke været konkurrencedygtige på pris, volumen, tidspunkter m.v. ift. at chartre fly selv. Ellers havde de vel ikke chartret selv.

Last edited by FlyHi; 14-01-2011 at 13:10.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 13:13   #4
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Jeg husker ikke detaljene, men var det ikke slik at hurtigruta garanterte for en andel av setene da ruta starta opp?
Old 14-01-2011, 13:51   #5
LN-FAB
ScanFlyer Blue

Fanken heller! Jaja... der forsvant den muligheten for å komme seg til LGW relativt smertefritt... Skal vi lage en protestgruppe på facebook? hehe
LN-FAB is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 14:00   #6
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Dette blir helt feil å si. Når Hurtigruten kan chartre maskin i egen regi til en kostnad som er lavere enn de får ved kjøp av seter hos Norwegian, så er det vel ikke Hurtigruten det er noe galt med? Kanskje Norwegian ikke driver så billig som enkelte hevder å mene?!

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 15:25   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

DY driver nok billig. CASK på 0,49 i 2009, og 0,41 i Q3 2010. Det er en god slump penger under andre skandinaviske konkurrenter. Jeg tror ikke problemet ligger der, men i at Hurtigruten er avhengig av mer forutsigbare priser på flygningene i forhold til å markedsføre sitt produkt til engelske turister. Hurtigruten sier vel også selv at de fortsatt bruker DY, men nå i tillegg til egne charterflygninger.

Det andre aspektet er jo at dette er en ganske lang flygning som binder opp en maskin i omtrent 8 timer. Det er vel et spørsmål om hva man alternativt kunne benyttet denne maskinen til i samme tidsperiode og hvilket overskudd en alternativ anvendelse kunne gitt. Det tredje er at med de prisene som lå ute ganske lenge på slutten av året og den tildels lave kabinfaktoren (godt nede på 60-tallet) så er det kanskje ikke så vanskelig å forstå at DY gjør slike grep. Synd er det nå uansett, for det er en kjekk måte å komme seg til England på.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 18:22   #8
eibr
Newcomer

Var i Cambridge i oktober og benyttet meg av denne ruten. En av få direkterukter utenlands om man ser bort fra charterturene til "Syden". Synd.
eibr is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 20:45   #9
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det andre aspektet er jo at dette er en ganske lang flygning som binder opp en maskin i omtrent 8 timer. Det er vel et spørsmål om hva man alternativt kunne benyttet denne maskinen til i samme tidsperiode og hvilket overskudd en alternativ anvendelse kunne gitt.
Det er jo dette som er litt merkelig med at den ene DY-ruta fra TOS til utlandet har gått nettopp til London. London er jo den hovedstaden i Nordeuropa som ligger lengst unna Tromsø. Nå har det sjølsagt også noe med marked å gjøre, men dette er nettopp grunnen til at jeg tidligere pekte på Helsinki som en kandidat til ny rute, det er under halvparten så langt dit.
Old 14-01-2011, 21:05   #10
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Det er jo dette som er litt merkelig med at den ene DY-ruta fra TOS til utlandet har gått nettopp til London. London er jo den hovedstaden i Nordeuropa som ligger lengst unna Tromsø. Nå har det sjølsagt også noe med marked å gjøre, men dette er nettopp grunnen til at jeg tidligere pekte på Helsinki som en kandidat til ny rute, det er under halvparten så langt dit.
Men er det i det store hele reisende mellom TOS og HEL da? Jeg kan ikke tenke meg det er noe marked for en slik direkterute.

Da vil jeg heller tro CPH er et bedre alternativ.

Last edited by Boeing_fan; 14-01-2011 at 21:08.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 21:42   #11
Intemezz
Supernova

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Men er det i det store hele reisende mellom TOS og HEL da? Jeg kan ikke tenke meg det er noe marked for en slik direkterute.

Selve grunnideen til DY var i oppstarten at Er det billig nok flyr folk", altså at folk flyr hvor som helst, bare det er billig. Ikke så viktig hvor det er. Og det har de nok rett i. Har opplevd masse nye spenende steder ved å finne billige billetter heller enn å planlegge hvor jeg ville på forhånd.
Intemezz is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 22:06   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Intemezz View Post
Selve grunnideen til DY var i oppstarten at Er det billig nok flyr folk", altså at folk flyr hvor som helst, bare det er billig.
Jo og det har fungert glimrende både for dem og Ryanair, men du trenger et visst beforkningsgrunnlag for å få det til å fungere. I tillegg må du også ha noen som betaler regninga for billigbillettene - altså nok som kjøper dyre billetter ..

Baltic kjørte den strategien i TOS, og det gikk jo ikke så bra ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2011, 22:51   #13
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post

Husk at du ikke må tenke som en "søring" nå Alle sørpå vil til København virker det som, ikke vet jeg. I Nordnorge er det en relativt sterk tradisjon for å dra både til Finland og Nordsverige. Dessuten er det veldig mange finlendere i Nordnorge. Jeg skal liste opp noen flere ting jeg ser på som grunner til at jeg trur ei slik rute burde kunne fungere.

Videre er det jo også en del folk fra Baltikum her, som ellers i landet, så lenge AirBaltic si rute til RIX bare går sommerstid vil garantert en del som skal dit benytte ei slik rute. for eksempel er det jo uansett lettere og kjappere å komme seg fra Tallinn til Helsinki enn til Riga.

Den samme sammenligninga med AirBaltic si av-og-på-rute gjelder forsåvidt også for mange russere. Russere er det også mange av her oppe.

Med Norwegian-base i Helsinki vil de ha et bedre kundegrunnlag fra Finland enn om de bare skulle fly en "slenger" fra Tromsø til Helsinki.

Nordnorge er populært å feriere i for finlendere, spesielt pga fiske og mange finskspråklige.

Mye av dagens feriering fra Nordnorge til Finland som jeg kjenner foregår med bil hele vegen, med bil til de nordligste jernbanestasjonene, eller gjerne bil til de nordligste flyplassene.

Til slutt, er det som sagt relativt kort til Helsinki, over 300km kortere i luftlinje enn til København. Det innebærer at avstanden til København er omlag 50%lenger. Og også litt kortere enn til OSL.

Så kan det jo hende det er ei eller anna stor fallgruve ute og går, men den ser ikke jeg. Det som kanksje kan være et minus, framfor et pluss, sia Norwegian planlegger longhaul, er at folk lenge har kjørt til nordfinske flyplasser for å fly Finnair interkontinentalt (via Helsinki sjølsagt).

Noen tanker der i alle fall
Old 14-01-2011, 23:47   #14
Barskog
ScanFlyer Blue

Quote:
Husk at du ikke må tenke som en "søring" nå Alle sørpå vil til København virker det som, ikke vet jeg. I Nordnorge er det en relativt sterk tradisjon for å dra både til Finland og Nordsverige. Dessuten er det veldig mange finlendere i Nordnorge. Jeg skal liste opp noen flere ting jeg ser på som grunner til at jeg trur ei slik rute burde kunne fungere.
Interessant, og for meg ny vinkling, uten at jeg vet noe om mengden av dette finske markedet. Uansett, vi søringer vil ikke til København i så stort antall. Saken et at vi i en del tilfeller MÅ via dette trafikknutepunktet for å komme oss til andre steder. Derfor går det mange fly mellom OSL og CPH.
Old 15-01-2011, 11:27   #15
sukram
ScanFlyer Gold

Triste greier, men det viser vel bare at utenlandsruter fra TOS trenger feed til/fra sluttdestinasjonen for å fungere. Et særlig mye større lokalmarked enn London finnes jo ikke uten at man drar virkelig langt. Ellers finner jeg det besynderlig at Hurtigruten og Norwegian, som i lengre tid har beskyldt hverandre for ikke å legge til rette for den andre parten, ikke klarer å samarbeide bedre. Men når Hurtigruta da ser seg nødt til å chartre tre fly i uka sier det seg vel selv at mye av grunnlaget for DYs rute forsvinner.

Rute til Helsinki? Sorry, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å se at det skulle gå, ihvertfall ikke med DY. DY har ikke interlining med noe selskap og DYs eget utvalg av ruter fra Helsinki er en dråpe i havet sammenlignet med hva de kan tilby fra OSL. Antall sørfinner som drar til TOS (nordfinner kommer neppe til å fly Rovaniemi-Helsinki-Tromsø, da er det vel så lett/billig å kjøre) og tromsøværinger som skal til Helsinkiområdet kan aldri i livet holde liv i ei slik rute.

SAS med CRJ til CPH eller 737-600 til ARN (hele året) har jeg langt større tro på, men ihvertfall førstnevnte rute er i distanse relativt lang, så om det er økonomi i det er usikkert.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 12:32   #16
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Som sagt, det er flere "grupper" som ville hatt interesse av ei slik rute. Så er det klart at den antakelig også ville gå bedre om sommeren. I forhold til ruta til London, vil jo Norwegian ha den fordelen at de er en av de større aktørene i Finland, når de åpner base. dvs, at ruta eksisterer blir fort kjent og er reklame i seg sjøl. Du vil ikke vite hvor mange briter jeg har snakka med i Tromsø som ikke ante at det gikk an å fly direkte fra Gatwick...

Har mindre tru på ARN, det er i så fall som sommerrute, og SAS har hatt den som sommerrute for folk med dårlig tid, som er stinne av gryn (jf. direkte+pris). En kan heller spørre seg hvem i all verden som skal ta fly mellom Tromsø og Stockholm, utenom turister sommerstid, fortoner det seg som et breiere grunnlag t/r Helsinki. Finnair har jo også hatt sommerruter Finnmark i flere år tidligere, og sjøl om Lakselv er nærmere Nordkapp, så nekter jeg å tru at passasjergrunnlaget dit er bedre enn til Tromsø.

Købehavn trur jeg er for langt, hva skulle hensikten være? Å sende folk til SAS IC? Da har jeg like mye, eller kanskje mer, tru på at KLM begynner å fly TOS-AMS
Old 15-01-2011, 12:51   #17
L-1011
ScanFlyer Molded

SAS linje ARN-TOS-ARN(737-600) hade väldigt hög kabinfaktor sommaren 2010. Har ingen aning om yielden på rutten dock.
Framförallt var det många Norrmänn som flög till Stockholm med denna rutt...
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 14:11   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det andre aspektet er jo at dette er en ganske lang flygning som binder opp en maskin i omtrent 8 timer. Det er vel et spørsmål om hva man alternativt kunne benyttet denne maskinen til i samme tidsperiode og hvilket overskudd en alternativ anvendelse kunne gitt.
Og det er jo kanskje hovedproblemet til Tromsø; Det er veldig langt unna resten av Europa hvilket i kombinasjon med lavt volum (Tromsø er en tross alt en ganske liten by) gjør det økonomisk vanskelig å få utenriksruter til å være lønnsomme. Og når man ikke klarer å få London til å gå rundt sliter jeg å se hva annet som skal funke.

Quote:
En kan heller spørre seg hvem i all verden som skal ta fly mellom Tromsø og Stockholm, utenom turister sommerstid, fortoner det seg som et breiere grunnlag t/r Helsinki.
Jeg klarer ikke se hvorfor kundegrunnlaget skulle være så mye større til Helsinki en Stockholm. Greit at det er noen forbindelser mellom Finland og deler av Nord-Norge, men de store volumene er det ikke snakk om
Old 15-01-2011, 14:33   #19
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:

Har mindre tru på ARN, det er i så fall som sommerrute, og SAS har hatt den som sommerrute for folk med dårlig tid, som er stinne av gryn (jf. direkte+pris). En kan heller spørre seg hvem i all verden som skal ta fly mellom Tromsø og Stockholm, utenom turister sommerstid, fortoner det seg som et breiere grunnlag t/r Helsinki. Finnair har jo også hatt sommerruter Finnmark i flere år tidligere, og sjøl om Lakselv er nærmere Nordkapp, så nekter jeg å tru at passasjergrunnlaget dit er bedre enn til Tromsø.
Mulig jeg er i overkant negativ, men jeg kan ikke for min bare liv se at det skulle være større marked for turer for DY med en -800 maskin til Helsinki enn til f.eks ARN. Hvilket marked er man ute etter?

Feed? Nei, ikke med mindre man koordinerer med Finnair og IC.
Turist/helgetrafikk? Fra tromsø? Fra norge? Hvor vanlig er det å legge shoppe/fritidsturer til Helsinki ift København, London el Riga? Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er et minimalt marked.

Hadde Finnair startet en slik rute, er sjansen for suksess større, men suksessjansen ift til f.eks KLM til AMS vurderer jeg som liten.

Quote:
Købehavn trur jeg er for langt, hva skulle hensikten være? Å sende folk til SAS IC? Da har jeg like mye, eller kanskje mer, tru på at KLM begynner å fly TOS-AMS
Ja, hensikten skulle nettopp være feed. En rute uten feed er prøvd med LGW-TOS og det gikk ad undas. Og ingen annen by i nærheten har samme lokalmarked eller tiltrekningskraft på nordmenn som London.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og det er jo kanskje hovedproblemet til Tromsø; Det er veldig langt unna resten av Europa hvilket i kombinasjon med lavt volum (Tromsø er en tross alt en ganske liten by) gjør det økonomisk vanskelig å få utenriksruter til å være lønnsomme. Og når man ikke klarer å få London til å gå rundt sliter jeg å se hva annet som skal funke.
Spikeren på hodet dette, i hvert fall nesten. Hovedproblemet er ikke (i norsk sammenheng) et lavt volum, men at TOS ligger 1-1 og 1/2 time i flytid lengre unna enn andre norske byer. Det innvirker selvfølgelig katastrofalt på yielden. Hadde TOS ligget like nært AMS som KRS, hadde du skulle sett at KLM betjente flyplassen allerede.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2011, 18:25   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Dette her et rimelig greit eksempel på at fornuften seiret og TOS-LGW ble lagt ned.
Med slike beleggtall som vist under og lave priser oppnådd, så har Norwegian funnet en mer fornuftig og inntektsbringende sysselsetning av et av sine fly de drøye 8 timene det tar for en rundtur TOS-LGW-TOS to dager i uken.

Kilder: UK CAA, libhomeradar.com og data.flight24.com
Reply

Posting Rules