![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Store ord fra lufthavnsjefen på Værnes, men definitivt en fjær i hatten for Avinors brøytemannskaper:
Quote:
Last edited by Desk pilot; 30-12-2010 at 10:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Nå har jeg benyttet meg av OSL i alt slags vær, og det er jo skjelden stengt pga snø. Jeg gir en uforbeholden honør til brøytemannskapene ved OSL (og de andre flyplassene i Norge).
Fortsatt god romjul til alle! Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]() Quote:
Men man kan ikke forvente at "snøløse" steder som feks LHR skal ha den type beredskap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Med de reaksjonene som har kommet i etterkant, så kan det virke som at forventningene til bryteberedskap vil bli kraftig hevet i tiden fremover, også på de Britiske øyer. Det trengs nok!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
NRK også på banen:
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7443653 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Sitat fra "Adressa":
Quote:
Det er tre store aktører som (naturlig nok) fremfører svært mye kritikk mot måten dette har blitt håndtert på diverse lufthavner i Europa, flyselskaper, flypassasjerer og EU. De samme aktører er svært kritiske til høye og økende lufthavnavgifter. Møter man ikke seg selv ikke litt i døren her? Lufthavnene i Europa kan sikker bygge opp en vinterberedskap på linje med det vi har i Norge, men som vi ser, det koster. Lufthavnene har stort sett ikke noe annet sted å hente disse pengene enn gjennom lufthavnavgiftene. I Norge er det naturlig å ha en slik vinterberedskap, da sannsynligheten for snø er høy. Men hva om de lufthavnene som nå har hatt store problemer faktisk går til de skritt å gjøre dette, og det går tilbake til normale vintre, hva vil da de kostnadssensitive brukerne av lufthavnen si til alle pengene som går til en vinterberedskap som står ubenyttet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Litt arrogant uttalelse av Hr. Bardal mener nå jeg.
Det er ikke bare RWY som må brøytes på en flyplass, også TWYs og oppstillingsplasser osv. EGLL har en utforming av manøvreringsområdet med mange "cul-de-sacs" som gjør det vanskelig å kjøre et effektivt brøytetog a la OSL sitt. Siden Bardal legger opp til en "pissing contest" kan jeg jo fortelle han at på OSL bruker de vanligvis under 12 minutter på østre bane og under 15 minutter på vestre. Så jeg vil nå påstå at OSL antageligvis er best i verden på vinteroperasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Wig-wag: Tipper at noe må gjøres, for jeg tror neppe BA vil ta regningen på £40m hver år.
"Snow 'has cost British Airways £40m in lost profits" http://www.telegraph.co.uk/finance/n...t-profits.html
![]() |
#9 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Her er det den hellige trekanten: - Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter. - Flyselskap vil ikke betale for å drive flyplass, men forsøke å tjene penger på passasjerer som synes det skal være billigere å fly enn å parkere. - Passasjerer som vil tjene penger på at det koster nesten ingenting å dra til et annet land å handle spriten man ikke vil kjøpe hjemme. Alt i alt, ingen vil betale for noe, men alle vil klage. ![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har hørt et rykte fra en som har snakket med en pilot. Han fortalte at Heathrow ikke vil kjøpe inn skikkelig utstyr til brøyting, de vil heller spare penger, og dersom det kommer snø et par dager, vil de heller la snøen ligge til den forsvinner av seg selv.
Det koster enormt med penger å kjøpe inn slikt utstyr, så de vil heller ha strandede passasjerer og sinte politikere. Dette er jo bare et rykte, spørs om det er sant. Men det er jo ikke rart det blir kaos på Heathrow når de bare har et par traktorer med snøploger på. De burde investert i skikkelig utstyr slik vi har i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
"- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter." De 100 mill Trondheim lufthavn har investert i vinterberedskap er jo et bevis på det motsatte, og jeg vil anta at et stor andel av disse pengene kommer fra nettopp den kommersielle delen (handlesenteret) av lufthavndriften. Det er vel også et velkjent faktum at bla.a taxfree-salget på OSL er med på å finansiere bøttevis av norske lufthavner, også vinterberedskapen. Men det er sånn vi har organisert oss i Norge. Hvordan eierskapet er til lufthavnene i Frankfurt, Amsterdam og de andre lufthavnene som har vært i problemer i det siste, vet ikke jeg, men hvis jeg har fortstått det rett, eies BAA som bla.a driver Heathrow, av et spansk selskap. Ulempen med å la private eie lufthavner, er jo at eierne forventer å tjene penger på sin investering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() I'll tell you, om det hadde kommet en skikkelig hærskare av polare lavtrykk over de britiske øyer - da hadde vi snakket kaos.... ![]()
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Snøløs? Fakta er at England alltid har hatt snø til tider. Men de to siste vintrene har har vært tøffe der også på lik linje med her i Norden. Men før disse to årene har vi hatt flere år med svært milde vintre.
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Bardal legger da slettes ikke opp til noen pissekonkurranse. Dersom dere orker å lese artikkelen vil dere se at:
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
..og jeg tror også at det ikke er Bardal & co som har ringt Adressa for å vise hvor langt de kan pisse, men derimot Adressa som har funnet ut at man må spinne litt mer på snøkaoset (For media tjente i allefall godt på det..) og har dermed funnet ut at man skal kontakte sin lokale flyplass (aka TRD) for å høre hva de mener.
Utstyret til å få unna snøen er dyrt i innkjøp, og koster sikkert en del å ha stående i år med lite snø, men jeg vil også kanskje tippe at det er en brøkdel av hva selskaper (og flyplasser) har tapt på disse dagene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Allerede samme dagen som snøkaoset satte inn i England og på kontinentet, og flyplassene ble stengt, forkuserte media på hvordan man fikset dette i andre og mer vinterlige land. Heathrow var vel knapt stengt innen BBC World Service intervjuet flyplassjefen i Toronto, og han sa at der stengte man aldri.
I tysk presse har jeg lest reportasjer om snøberedskapen både på Gardermoen og i Helsinki. Og så er man og vel klar over i GB, på kontintetet og i USA at alle flyplasser kan være åpne omtrent alltid - spørsmålet er bare hvor mye penger man skal sette av til snøberedskap, hvem som skal betale, alternativt om pengene kan brukes til noe bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Du kan sette av saa mye penger du vil, men uten at britene endrer sine HMS-regler vil det ikke vaere mulig med fornuftig vinteroperasjon paa steder som Heathrow og Gatwick. Bare les hva f.eks. Turtle, som ser dette paa naert hold, skriver i andre poster.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Scanflyer Green and white
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Når gutta i Plasstjenesten på OSL i tillegg greier å brøyte for spottere, ja da er de faktisk i verdenstoppen.
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? | blazius | Reiseforum | 17 | 19-05-2016 23:17 |
Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen! | LN-REF | Småprat | 33 | 11-05-2013 17:19 |
"No scan, no fly"-regler på Heathrow og Manchester | Utflyttet | Flyforum | 25 | 04-03-2010 16:52 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |