Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2010, 09:58   #1
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Avinor "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Store ord fra lufthavnsjefen på Værnes, men definitivt en fjær i hatten for Avinors brøytemannskaper:

Quote:
På under tretti minutter kunne den største rullebanen på gigantflyplassen Heathrow vært ryddet av brøytemannskapene fra «lille» Værnes.
www.adressa.no/nordtrøndelag/stjørdal/article1569188.ece

Last edited by Desk pilot; 30-12-2010 at 10:00.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 10:17   #2
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,284
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Nå har jeg benyttet meg av OSL i alt slags vær, og det er jo skjelden stengt pga snø. Jeg gir en uforbeholden honør til brøytemannskapene ved OSL (og de andre flyplassene i Norge).

Fortsatt god romjul til alle!

Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 10:23   #3
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Store ord fra lufthavnsjefen på Værnes, men definitivt en fjær i hatten for Avinors brøytemannskaper:



www.adressa.no/nordtrøndelag/stjørdal/article1569188.ece
Hele utsagnet fra TRD faller jo på sin egen urimelighet. Med det rette utstyret og de rette folka på plass vil ingen flyplass i hele verden bli stengt pga snøvær.
Men man kan ikke forvente at "snøløse" steder som feks LHR skal ha den type beredskap.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 10:28   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Hele utsagnet fra TRD faller jo på sin egen urimelighet. Med det rette utstyret og de rette folka på plass vil ingen flyplass i hele verden bli stengt pga snøvær.
Men man kan ikke forvente at "snøløse" steder som feks LHR skal ha den type beredskap.
Med de reaksjonene som har kommet i etterkant, så kan det virke som at forventningene til bryteberedskap vil bli kraftig hevet i tiden fremover, også på de Britiske øyer. Det trengs nok!
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 10:33   #5
doffer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 108
Avinor Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

NRK også på banen:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7443653

Quote:
– Har en annen kompetanse enn dem

Bardal forteller at flykaoset på Heathrow kunne vært kraftig redusert dersom mannskapet hadde like forutsetninger som de i Trondheim.

– Det er klart at det hadde endret situasjonen radikalt, men nå skal det sies at en flyplass som Værnes har en erfaring, kompetanse og utstyr som andre flyplasser i Europa ikke har, sier lufthavnsjefen.

Han mener at én åpen rullebane kunne opprettholdt en betydelig del av trafikken, selv om snøværet fortsatte.
doffer is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 10:49   #6
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Sitat fra "Adressa":
Quote:
De siste årene har Avinor brukt 30-40 millioner kroner på nytt brøyteutstyr på Værnes. I tillegg er det bygget ny brannstasjon som også huser verksted og garasje for brøytemaskiner. Tilsammen har dette kostet over 100 millioner kroner. Til høyre teamleder Magne Aasan og lufthavnsjef Lasse Bardal.
Jeg ber forsamlingen legge merke til hva dette koster.

Det er tre store aktører som (naturlig nok) fremfører svært mye kritikk mot måten dette har blitt håndtert på diverse lufthavner i Europa, flyselskaper, flypassasjerer og EU.

De samme aktører er svært kritiske til høye og økende lufthavnavgifter. Møter man ikke seg selv ikke litt i døren her? Lufthavnene i Europa kan sikker bygge opp en vinterberedskap på linje med det vi har i Norge, men som vi ser, det koster. Lufthavnene har stort sett ikke noe annet sted å hente disse pengene enn gjennom lufthavnavgiftene.

I Norge er det naturlig å ha en slik vinterberedskap, da sannsynligheten for snø er høy. Men hva om de lufthavnene som nå har hatt store problemer faktisk går til de skritt å gjøre dette, og det går tilbake til normale vintre, hva vil da de kostnadssensitive brukerne av lufthavnen si til alle pengene som går til en vinterberedskap som står ubenyttet?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 11:08   #7
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Avinor Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Litt arrogant uttalelse av Hr. Bardal mener nå jeg.
Det er ikke bare RWY som må brøytes på en flyplass, også TWYs og oppstillingsplasser osv.
EGLL har en utforming av manøvreringsområdet med mange "cul-de-sacs" som gjør det vanskelig å kjøre et effektivt brøytetog a la OSL sitt.

Siden Bardal legger opp til en "pissing contest" kan jeg jo fortelle han at på OSL bruker de vanligvis under 12 minutter på østre bane og under 15 minutter på vestre.
Så jeg vil nå påstå at OSL antageligvis er best i verden på vinteroperasjoner.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 11:12   #8
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Wig-wag: Tipper at noe må gjøres, for jeg tror neppe BA vil ta regningen på £40m hver år.

"Snow 'has cost British Airways £40m in lost profits"

http://www.telegraph.co.uk/finance/n...t-profits.html
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 11:21   #9
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Sitat fra "Adressa":
Det er tre store aktører som (naturlig nok) fremfører svært mye kritikk mot måten dette har blitt håndtert på diverse lufthavner i Europa, flyselskaper, flypassasjerer og EU.

De samme aktører er svært kritiske til høye og økende lufthavnavgifter. Møter man ikke seg selv ikke litt i døren her?
Neida, dette er jo helt feil. Man klager over for høye flyplassavgifter fordi biletten passasjeren kjøper skal ikke koste mer enn parkeringen. Eller var det slik at man klager på at man ikke får inn nok i avgifter så derfor må flyplassene gjøres om til handlesenter?

Her er det den hellige trekanten:

- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter.
- Flyselskap vil ikke betale for å drive flyplass, men forsøke å tjene penger på passasjerer som synes det skal være billigere å fly enn å parkere.
- Passasjerer som vil tjene penger på at det koster nesten ingenting å dra til et annet land å handle spriten man ikke vil kjøpe hjemme.

Alt i alt, ingen vil betale for noe, men alle vil klage.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 11:25   #10
enzv-sola
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Har hørt et rykte fra en som har snakket med en pilot. Han fortalte at Heathrow ikke vil kjøpe inn skikkelig utstyr til brøyting, de vil heller spare penger, og dersom det kommer snø et par dager, vil de heller la snøen ligge til den forsvinner av seg selv.
Det koster enormt med penger å kjøpe inn slikt utstyr, så de vil heller ha strandede passasjerer og sinte politikere.

Dette er jo bare et rykte, spørs om det er sant. Men det er jo ikke rart det blir kaos på Heathrow når de bare har et par traktorer med snøploger på. De burde investert i skikkelig utstyr slik vi har i Norge.
enzv-sola is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 11:39   #11
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Neida, dette er jo helt feil. Man klager over for høye flyplassavgifter fordi biletten passasjeren kjøper skal ikke koste mer enn parkeringen. Eller var det slik at man klager på at man ikke får inn nok i avgifter så derfor må flyplassene gjøres om til handlesenter?

Her er det den hellige trekanten:

- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter.
- Flyselskap vil ikke betale for å drive flyplass, men forsøke å tjene penger på passasjerer som synes det skal være billigere å fly enn å parkere.
- Passasjerer som vil tjene penger på at det koster nesten ingenting å dra til et annet land å handle spriten man ikke vil kjøpe hjemme.

Alt i alt, ingen vil betale for noe, men alle vil klage.

-A
Stort sett er jeg enig med deg. Men jeg mener du bare har delvis rett i denne påstanden:
"- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter."

De 100 mill Trondheim lufthavn har investert i vinterberedskap er jo et bevis på det motsatte, og jeg vil anta at et stor andel av disse pengene kommer fra nettopp den kommersielle delen (handlesenteret) av lufthavndriften.

Det er vel også et velkjent faktum at bla.a taxfree-salget på OSL er med på å finansiere bøttevis av norske lufthavner, også vinterberedskapen.

Men det er sånn vi har organisert oss i Norge. Hvordan eierskapet er til lufthavnene i Frankfurt, Amsterdam og de andre lufthavnene som har vært i problemer i det siste, vet ikke jeg, men hvis jeg har fortstått det rett, eies BAA som bla.a driver Heathrow, av et spansk selskap.

Ulempen med å la private eie lufthavner, er jo at eierne forventer å tjene penger på sin investering.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 11:47   #12
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Så jeg vil nå påstå at OSL antageligvis er best i verden på vinteroperasjoner.
Skeptisk, men tilbøyelig til å gi deg rett. Årsaken til at jeg er skeptisk er værforhold. Det f.eks Tromsø (og tildels EVE og BOO og andre kystnære byer langs norges kystlinje) har er noe som heter polare lavtrykk. Det finnes ikke innlands i sørnorge. Disse polare lavtrykkene er vanskelige å forutsi, altså kan man ikke planlegge noe i forhold til dem. De er intense og ubarmhjertige. Og at Tromsø klarer å fortsette operasjoner uten veldig mye delay i slike forhold synes jeg er intet annet enn imponerende, når man ser litt "lett dryss" skape problemer hos andre Jeg vil derfor påstå TOS ikke kan ligge langt unna, om ikke helt oppi baken på OSL, når det kommer til vinteroperasjoner.

I'll tell you, om det hadde kommet en skikkelig hærskare av polare lavtrykk over de britiske øyer - da hadde vi snakket kaos....
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 11:56   #13
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Hele utsagnet fra TRD faller jo på sin egen urimelighet. Med det rette utstyret og de rette folka på plass vil ingen flyplass i hele verden bli stengt pga snøvær.
Men man kan ikke forvente at "snøløse" steder som feks LHR skal ha den type beredskap.
Snøløs? Fakta er at England alltid har hatt snø til tider. Men de to siste vintrene har har vært tøffe der også på lik linje med her i Norden. Men før disse to årene har vi hatt flere år med svært milde vintre.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 11:57   #14
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
Litt arrogant uttalelse av Hr. Bardal mener nå jeg.
Det er ikke bare RWY som må brøytes på en flyplass, også TWYs og oppstillingsplasser osv.
EGLL har en utforming av manøvreringsområdet med mange "cul-de-sacs" som gjør det vanskelig å kjøre et effektivt brøytetog a la OSL sitt.

Siden Bardal legger opp til en "pissing contest" kan jeg jo fortelle han at på OSL bruker de vanligvis under 12 minutter på østre bane og under 15 minutter på vestre.
Så jeg vil nå påstå at OSL antageligvis er best i verden på vinteroperasjoner.
Helt enig! Og hva angår størrelsen på flyplassen, så går vel medaljen til OSL?
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 12:10   #15
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Bardal legger da slettes ikke opp til noen pissekonkurranse. Dersom dere orker å lese artikkelen vil dere se at:
Quote:
Oslo Lufthavn Gardermoen er trolig aller best i verden på dette, sier Bardal, som selv ikke vil rangere Værnes i forhold til de andre norske flyplassene.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 12:17   #16
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

..og jeg tror også at det ikke er Bardal & co som har ringt Adressa for å vise hvor langt de kan pisse, men derimot Adressa som har funnet ut at man må spinne litt mer på snøkaoset (For media tjente i allefall godt på det..) og har dermed funnet ut at man skal kontakte sin lokale flyplass (aka TRD) for å høre hva de mener.

Utstyret til å få unna snøen er dyrt i innkjøp, og koster sikkert en del å ha stående i år med lite snø, men jeg vil også kanskje tippe at det er en brøkdel av hva selskaper (og flyplasser) har tapt på disse dagene?
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 13:14   #17
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Allerede samme dagen som snøkaoset satte inn i England og på kontinentet, og flyplassene ble stengt, forkuserte media på hvordan man fikset dette i andre og mer vinterlige land. Heathrow var vel knapt stengt innen BBC World Service intervjuet flyplassjefen i Toronto, og han sa at der stengte man aldri.

I tysk presse har jeg lest reportasjer om snøberedskapen både på Gardermoen og i Helsinki.

Og så er man og vel klar over i GB, på kontintetet og i USA at alle flyplasser kan være åpne omtrent alltid - spørsmålet er bare hvor mye penger man skal sette av til snøberedskap, hvem som skal betale, alternativt om pengene kan brukes til noe bedre.
DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 13:18   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,436
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Du kan sette av saa mye penger du vil, men uten at britene endrer sine HMS-regler vil det ikke vaere mulig med fornuftig vinteroperasjon paa steder som Heathrow og Gatwick. Bare les hva f.eks. Turtle, som ser dette paa naert hold, skriver i andre poster.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 13:41   #19
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Snøløs? Fakta er at England alltid har hatt snø til tider. Men de to siste vintrene har har vært tøffe der også på lik linje med her i Norden. Men før disse to årene har vi hatt flere år med svært milde vintre.
Legg merke til at jeg skrev det slik: "snøløs". og at også at steder i Italia og Spania som ALDRI har snø, også har hatt slike problemer av og til uten at det er nødvendig å kjøpe inn mye dyrt utstyr.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 14:02   #20
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Når gutta i Plasstjenesten på OSL i tillegg greier å brøyte for spottere, ja da er de faktisk i verdenstoppen.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? blazius Reiseforum 17 19-05-2016 23:17
Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen! LN-REF Småprat 33 11-05-2013 17:19
"No scan, no fly"-regler på Heathrow og Manchester Utflyttet Flyforum 25 04-03-2010 16:52
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28


All times are GMT +2. The time now is 14:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.