![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]() http://www.youtube.com/watch?v=Ta9rA1I18dQ
Om man ser på videoen, så ser man at piloten har landing gear ute, hvorfor det? Han skal jo ikke lande, man ser også at han tar dem inn igjen mot slutten. Er det en slags safety feature på 747/fly generelt at man må ha ute gear ved lav fart og mye flaps? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Quote:
Regner med at denne filmen var tatt paa "SFO Family Day" den 12 oktober...? Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,651
|
![]()
Alltid trodd det var luftmotstanden som er poenget. Pluss at det også blir litt mer stabilt ved lave hastigheter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,651
|
![]()
En instruktør snakket en gang om det. Tror det var noe med at tyngdepunktet kom litt lavere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2009
Location: Trondheim
Posts: 97
|
![]()
..men ved en slik anledning er det vel også mulig at de gjør det for showet sin del ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 990
|
![]()
Vil nok absolutt anta at dette er for å unngå "nuisance" (uønskede) GPWS/EGPWS (ground proximity warning system/enhanced ground proximity warning system) advarsler. Alternativet er å trekke sikringer og det er ikke den beste løsningen...
De har nok flaps ute for å kunne redusere hastigheten ellers blir det jo en relativt kjapp affære med flypast i 220kts eller mer. Hvis flapsen er ute vil flyet anta at en landing er nærliggende når høyden reduseres. Hvis ikke hjulene er ute vil "too low, gear" advarsel bli gitt, og den gir ikke opp før hjulene er ute eller flyet begynner å klatre igjen. Så for å unngå distraksjonen med den meldingen kontinuerlig på høyttalerne løses det enkelt ved å felle ut hjulene. Flyet vet jo ikke at flygerne faktisk øsker å fly på denne måten (så lavt etc.). Å ha hjulene dinglende ute vil ikke endre stabiliteten på flyet nevneverdig. Tyngdepunktet vil nok endre seg litt men det er ikke noe av betydning. Hva hastighetskontroll angår, blir den noe bedre da der er mer motstand og dermed er det enklere å redusere hastigheten. Skyvekraft er der mer enn nok av siden flyet er bortimot tomt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
GPWS nuisance warnings ungår man med Flap/Gear/Terrain inhibit switches. Disse brukes også ved Supplementary/Abnormal procedures.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,562
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 990
|
![]()
Joda, det er nå absolutt korrekt at tyngdepunktet blir lavere og at lateral stability øker. Hvor mye dette utgjør på et fly som B747 aner jeg ikke. Der er jo en del kg. som flytter på seg når hjulene kommer ut, men nå er der mye masse i flyet i seg selv også. Vil anta at innvirkningen varierer med hvor mye passasjerer/last der er i kabinen.
Om dette er veldig merkbart, vet jeg egentlig ikke siden i fly-by-wire fly er det datamaskinene som sitter med "følelsen" som sådan. Den mest merkbare effekten av å få ut hjulene er økt hastighetskontroll. PoF er jo et artig tema! :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,131
|
![]()
Vr har rett her.
Ellers kan det være et moment at man oppnår høyere RPM og derfor bedre respons ved speed control ved bruk av mer drag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
BU9001/v2.0s innlegg støttes :-) Slik får man mer drag uten å bruke spoilers som i tillegg ville gjort noe med løftet! F.eks. landes vel L-29? og i alle fall T-37 med luftbremser (sistnevnte også med thrust-deflector) slik at motoren(e) må jobbe på høyere turtall slik at reaksjonstid til og med fullt turtall blir mindre om det er nødvendig.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
I dette tilfellet tipper jeg det kun er for å vise frem flyet i landingskonfigurasjon. Vanlig med slike pass på flyshow.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Begynner man på flyving ved tett tåke på ankomst ? | apeks | Flyteknisk forum | 2 | 26-01-2016 11:57 |
C-172 gear up landing | krølle | Bilder & foto | 3 | 05-12-2011 18:16 |
Helge-quiz - B777 landing gear | Discus | Flyteknisk forum | 13 | 26-02-2011 12:47 |
Qantas: Q400 problemer med landing gear | LN-GBM | Flyteknisk forum | 12 | 03-09-2010 20:34 |