Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-10-2010, 22:49   #1
Fysikeren
ScanFlyer Silver

SAS Hvor meget betyder landegrænser

Hej

Vi fik jo meddelelsen om, at SAS åbner et par nye interkontinentale ruter. I sig selv en glædelig nyhed, tror jeg de fleste vil mene, men straks går der her og andre steder en debat om, om ruterne skulle gå fra ARN i stedet for CPH.

Min interesse er ikke her, om ARN, CPH eller OSL er den bedste hub for de lange ruter.

Men hvor meget betyder landegrænser? Ville vi have den samme debat, hvis de skandinaviske lande var samlet i et land? Eller hvis bare svenskerne også havde taget Sjælland sammen med Skåne, Halland og Blekinge? I Sverige er holdningen blandt nogle nærmest, at SAS ignorere Sverige, på trods af, at man vel må sige, at CPH ligger tæt på Sverige; er Skåne lige meget? Lige så kan folk i Tromsø vel være lige glad med, om de skal flyve via ARN eller OSL? Eller skal det være OSL, fordi det er samme land?

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2010, 22:55   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Hvor meget betyder landegrænser

Tror det hadde vært like mye bråk selv uten landegrenser. Vi nordmenn oss imellom krangler så busta fyker mellom landsdelene og i Danmark har jeg inntrykk av at Jyder og Københavnere krangler seg i mellom og ingen svensker liker Stockholmere
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-10-2010, 22:58   #3
sukram
ScanFlyer Gold

Som mange har poengtert før meg, om man startert fra en annen flyplass i Norge er det egentlig å foretrekke at det ikke connectes i OSL på tur hjemover. For meg personlig foretrekker jeg at det er en annen flyplass enn OSL, rett og slett fordi jeg har ventet alt for mange timer der og er grundig lei hele flyplassen.

Fra Tromsø, hvor jeg starter, er det begrensede muligheter, dog. SAS har bare en sommerrute til ARN. Men jeg flyr gjerne videre fra ARN eller CPH om det var en mulighet og bryr meg lite om at flyplassene ikke ligger i Norge.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2010, 11:18   #4
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Men hvor meget betyder landegrænser? Ville vi have den samme debat, hvis de skandinaviske lande var samlet i et land?
Det er umulig å gi noe godt svar på, men en kan anta at rutestrukturen intra-skandinavia ville ha vært helt anderledes, ikke minst fordi man ville hatt en felles hovedstad. La oss si at denne var København. I så fall ville mange av innenriksrutene til Oslo (og Stockholm) sannsynligvis ha gått til København i stedet. Det ville trolig fjernet mye av grunnlaget for misnøye, fordi København plutselig hadde vært et sentralt sted i SAS' skandinaviske rutenett. Det er det ikke nå med tanke på at mange må ha et flybytte allerede før de kommer dit, i alle fall i mye større grad enn man trenger det f.eks. Gardermoen.

Til gjengjeld kunne man heller sloss om hvor hovedstaden burde ligge.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2010, 11:20   #5
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Som mange har poengtert før meg, om man startert fra en annen flyplass i Norge er det egentlig å foretrekke at det ikke connectes i OSL på tur hjemover
Under én viktig forutsetning: At du kommer til endepunktet direkte fra en utenlandsk hub. Hvis du likevel må bytte fly f.eks. i Oslo, er det minst like greit at IC-flyet lander der.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2010, 12:01   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Spørsmål Re: Hvor meget betyder landegrænser

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
I Sverige er holdningen blandt nogle nærmest, at SAS ignorere Sverige, på trods af, at man vel må sige, at CPH ligger tæt på Sverige; er Skåne lige meget?
Jeg bor selv i Skåne og den opfattelse jeg har fået fra vores svenske venner er at de fleste i Skåne følger sig mere knyttet til København/Danmark end til Stockholm. Det er, såvidt jeg hører, end bred opfattelse i Skåne, at de gang på gang bliver "overset" af magthaverne i Stockholm og da de er opvokset med også at se dansk tv og at have København i "baghaven" og derfor generelt har benyttet den by mere end deres egen hovedstad, så er tilhørsforholdet rimelig stærkt til København.

Men det er vel i og for sig ikke meget anderledes end jeg ofte hører fra mine jyske venner, der også føler sig overset af "hovedstaden" - i Jylland er der dog ikke samme alternativ, so i Skåne.

Diskussionen om hvor ruter skal gå fra vil vel altid være der, da alle naturligvis har en interesse i at ruter skal være lettest mulig tilgængelige for dem selv, men faktum er jo at kundegrundlaget og dermed udbuddet er størst i de større byer og der hvor erhvervskunderne er centreret.

Hvis man alligevel bor et sted, hvor man skal mellemlande for at få et større udbud af destinationer, så er jeg personligt ligeglad med om jeg skal mellemlande i A eller B, men som alle foretrækkes naturligvis direkte ruter. Mange steder i provinserne rundt omkring kan man jo lige så godt mellemlande i en anden hovedstad end "ens egen". Det er KLM/LH's ruter fra Jylland og mange steder i Norge jo gode eksempler på - og for SAS vedkommende, så er der vel mange steder i Sverige og Norge, hvor CPH er et bedre alternativ end hhv. OSL og ARN - det kommer vel an på den totale rejsetid og hvordan forbindelsesflyene eller passer til den videre rejse.
Old 18-10-2010, 12:52   #7
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

[QUOTE=FlyHi;566422]Jeg bor selv i Skåne og den opfattelse jeg har fået fra vores svenske venner er at de fleste i Skåne følger sig mere knyttet til København/Danmark end til Stockholm. Det er, såvidt jeg hører, end bred opfattelse i Skåne, at de gang på gang bliver "overset" af magthaverne i Stockholm og da de er opvokset med også at se dansk tv og at have København i "baghaven" og derfor generelt har benyttet den by mere end deres egen hovedstad, så er tilhørsforholdet rimelig stærkt til København.

I Danmark kalder vi det fænomen "udkants Danmark"...spørg dem bare ude ved vestkysten

Hilsen
Oel

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules