![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Hej.
Varför beställde inte Norwagian Airbus A320 istället för Boeing 737-800? Var A320 dyrare eller flyger DY linjer där 737-800 är bättre på något sätt? Jag tycker personligen DY borde ha valt Airbus A320 om det kostat ungefär lika mycket. Varför? Jo, genom att välja A320 hade DY skillt sig från huvudkonkurrenterna SAS och Ryanair som bägge flyger Boeing 737NG i Norge. Dessutom är A320 behagligare att flyga i anser jag, den har bredare kabin och är även märkbart tystare i kabinen. Airbus A320 hade sett fantastisk ut i Norwegian målning... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Også diskutert her i fjor: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=50236
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Bredere kabin er et faktum, men klarer du finne vitenskaplige tall som bekrefter at A32X er stillere i kabinen enn 737NG, eller er dette noe du ønsker skal være sant?? 738 er bedre enn A320 på mange punkt, og legger man til grunn kravene om å frakte flest mulig passasjerer over lange avstander, til en lav pris og fra korte rullebaner med vanskelige forhold, så er 738 best i sin klasse. Kan f.eks. A320 ta av fra en våt rullebane på HAU og fly til LPA med 189 (180) passasjerer? Jeg tror ikke det ![]() At DY hadde 737-300 fra før var også viktig, siden man opererer med et felles pilotkorps på 737-300 og -NG. Ved kjøp av A320 så hadde schedulering av crew blitt mye mer komplisert. Norwegian har sett på hva som gir "mest fly" for pengene ut fra sine operasjoner, og da falt valget på 738. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Jag har flugit både Airbus A320 och Boeing 737NG många gånger, inte minst med SAS...
Nej, jag har inte läst någon vetenskaplig artikel som säger att A320 är mer tyst i kabinen, dock har jag öron som fungerar och jag är övertygad om att A320 är tystare i kabinen. En bredare(& tystare) kabin kan innebära ökad komfort för pax vilket kan vara en konkurrensfördel om konkurrenterna flyger en mer obekväm modell. Dessutom ge en bättre arbetsmiljö för kabinpersonalen. Det finns många bolag som gått från 737 Classic till A32X så det kan inte vara något enormt problem. LCC bolagen Air Asia gick från 733 till A320 och Easy Jet från 737-700 till A319. Bägge bolagen tycks ha klarat övergången bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
|
![]()
Business is business. Man ser paa pris, tilgjengelighet og hva som passer best for ens rutemoenster. Og at A320 ikke klarer Kanari fra mange plasser 738 flyr, spiller nok ogsaa inn. For ikke aa snakke om DXB.
'Komfort for pax' er et konfigureringsspoersmaal, og jeg skal love deg at en A320 med 180 seter (max tillatt, som 189 paa 738) ikke er noen spoek .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Hva ønsker du egentlig i denne tråden?
At noen skal innrømme at Norwegian valgte et dårligere fly pga at de fikk en god deal hos Boeing? Eller å få frem at det å skille seg fra konkurrentene, å ha et fly som ser fint ut i selskapets farger, støynivå og kabinbredde bør være viktigere når et flyselskap velger fly, enn commonality, drivstofføkonomi og ytelse tilpasset selskapets behov? Hverken A320 eller 738 er dårlige fly, men vi skal ikke undervurdere de som jobber i flyselskap med akkurat dette. Jeg har en sterk mistanke om at de er flinke til å regne på hva som lønner seg og hvilke behov selskapet må få dekket ved et flykjøp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Flyger inte Norwegian med 40-50 stolar blockerade till DXB för att klara linjen non-stop?
Inte ens 738 klarar väl samtliga flygplatser i Norge? Är det inte Kirkenes en av de flygplatser som som inte 737-800 kan starta ifrån? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,480
|
![]() Quote:
Quote:
At A320 og 737-800 ikke er like egnet på alle linjer er kjent. Kanskje vurderte Norwegian en kombinasjon av A320 med A319 og A321 som aktuell. Kanskje ikke. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Reducerad payload rimmar illa med LCC filosofin?
Varför skaffade inte DY en mix av 737-700/800 istället för sina Norge operationer? 737-700 har bättre take off prestanda än -800 och har även bättre range. Sådant som tydligen är viktigt i Norge, vilket också är anledningen till att SAS har +20(?)737-700 baserade i Norge. Även en kombo A319/A320 hade säkert fungerat. A319LR har både bra prestanda och räckvidd. OM nu DY ska ge sig på interkont hade det gått mycket smidigt från A32X till A330/A40/A350. Pilot konverteringskursen från A32X till A330/A340 är väl 2-3 dagar. MEN Förmodligen kommer DYs interkont bli ett helt fristående bolag så det kanske spelar mindre roll. Sannolikt blir det bolaget också ett SE bolag av kostnadsskäl. Last edited by L-1011; 04-11-2010 at 12:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Helt enig i at A32X er et mere behageligt og støjsvagt fly set fra pax synsvinkel, men det er vel ting, der ligger ret langt nede på listen når et flyselskab skal vurdere hvilket fly der opfylder deres behov.
Langt hovedparten af pax har ingen anelse om hvilken flytype de flyver, så at det skulle være et konkurrenceparameter tror jeg ikke på. Som nævnt passer B738 godt til DY og er en god arbejdshest.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
|
![]()
DY er ikke et LCC og fjerner seg mer og mer fra konseptet for hver dag som gaar ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Stockholm
Posts: 245
|
![]() Quote:
Samtidig bör flere nye baser + IC behovet for feed. NAS ligner jo så sett mer og mer på SAS. Men SAS kan feede inn pax fra et mye bredere spekter av connections enn hva NAS kan, med kun B738. Burde NAS hatt en mindre flytype i tillegg?
__________________
Stockholm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Jag tror att när DY beställde sina +40 737-800 för 3-4år år sedan, så hade man inte några planer på att flyga interkontententalt.
Detta med interkont har kommit senare och interkont bolaget ska ju vara ett eget fristående flygbolag och inte DY. På flera svenska inrikeslinjer verkar 733 vara en lagom maskin kapacitetsmässigt men 738 "Too much of an airplane" 738an har ju 40 stolar fler som ska fyllas...Vilket kan vara tufft, iaf här i Sverige där tåget är en stor konkurrent till flyget. Finnair måste vara ett av de bästa exempel på ett "mindre" bolag som bra med interkont och omfattande feed linjer. På mindre linjer används Emraer och på större linjer A319/A320/A321. Både SAS och Finnair har dessutom fördelen att kunna få feed till interkont från respektive Star Alliance och Oneworld. Vem vet, Skyteam kanske har ögonen på DY för att ev kunna ta upp konkurrensen med STAR och Oneworld i Norden... Jag vet att en av anledningarna till att SAS valt att inte flyga med A320/A319 på svensk inrikes är att infrastrukturen inte är anpassad för A32X som är betydligt högre än 737 & DC-9/md-80. När A321 var ny, var vissa kärror ARN baserade men de flögs aldrig på inrikes rutter. De var vanliga på ARN-FRA/LHR/CPH/BEY. Last edited by L-1011; 04-11-2010 at 13:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]() Quote:
Dessuten er A330'en bare midlertidig skal vi tro Kjos..
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
|
![]() Quote:
Well spoken, Dag Viking! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Noen av oss velger faktisk flyselskap etter flytype.
Personlig velger jeg bort 737, og betaler heller mer for å fly A319/20/21 ![]() Foretrekker også Airbus A330/340 fremfor B767/777. Airbus sine fly er mye mer støysvake. Hvorfor kan ikke Boeing gjøre noe med støynivået i flyene sine? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A320-232 OY-KAL | Piddien | Bilder & foto | 14 | 28-12-2012 18:14 |
Airbus A320 med 4 X 2 hovedhjul... | LTH | Flyteknisk forum | 4 | 27-08-2011 23:30 |
Mexicana Airbus A320 | G-COLE | Samlerhjørnet | 2 | 12-04-2007 21:20 |
Airbus A320 | MountainDew | Småprat | 5 | 16-01-2007 01:57 |