![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Egentlig et generelt issue angående valutacharges - i mitt tilfelle var det en leiebil det gjelder - leide en prepaid bil fra Budget for noen uker siden. Bilen var prepaid; men valgte å tegne ekstra insurance. Riktignok ble jeg litt lurt der, da jeg egentlig kun ønsket liability og CDW - men det er en annen sak. Signerte da på at det skulle charges mitt CC, og en sum i USD.
Når jeg leverer bilen, får jeg en kvittering, der det står et beløp i NOK og en svært lite god kurs. Jeg sier fra med en gang, og ber om at det gjøres om, slik at jeg charges i USD, og ikke i NOK. Dette skjønte ikke Budget-clerken stort av, og paget sin supervisor, som over paging-systemet sier at det fortsatt charges i USD og at det kun er en "info-service" at det står der... Jaha... Nå ser jeg det på mitt online statement, og det har gått gjennom som en transaction i NOK. Ikke overrasket. 1) Jeg innbiller meg at kunden alltid skal få valget mellom å betale i egen versus lokal valuta. Kan noen provide insight her? 2) Jeg har kontaktet Budget per mail, og bedt om at det ordnes opp - hvorpå jeg eventuelt vil dispute chargen. Nå har de fortsatt ikke kommet tilbake til meg etter snart en uke. Jeg har som sagt kun signert på et dokument der beløpet står i dollar - aldri NOK. Har jeg rett til å dispute chargen fra Budget? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Opplevde i sommer at man kan bli charget overalt i USD paa ferien i europa, fikk alltid valget og declinet da kursen som du sier var raevva.
Jeg ville disputed chargen til kredittkortselskapet dersom de ikke kontakter deg innen 2 uker. Da tar de nok kontakt, vettu og da kan du be dem belaste deg i USD, men kun dersom det er ett stoerre beloep det er snakk om. Er det kun smaapenger, er det alt for mye styr kun for prinsippet sin del |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er bare småpenger (og på de to ukene det er siden har jo kursen også gått opp, slik at en charge i USD per dags dato heller ikke vil lønne seg) - jeg er bare ekstremt irritert ettersom jeg spesifikt ba om å charges i USD og ikke NOK, og de lovte dette...
I tillegg vil jeg frem kredittkortselskapene vel krever at en kunde skal ha valget dersom annen valuta enn lokal benyttes. Dette valget fikk aldri jeg. Ikke var Hyundai'en fra Budget spesielt tiltalene heller - så tror vel ikke jeg leier derfra igjen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Leiebilselskapene er dårlige med Customer Relations, det beste er å ringe. Ringer man til Hertz, scorer man lett 25, 50 eller 100 dollar gift certs.. Så det er greit å purre via telefon
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
OK - det utviklet seg nokså interessant.
Budget hevder deres standardavtale inkluderer at man charges i "egen" valuta, og at de derfor ikke trenger å opplyse ytterligere om det, fordi man aksepterer denne ved bestillingen. Jeg finner det svært spesielt at kredittkortselskapene godtar det. I mitt tilfelle var leiebilen prepaid gjennom en leiebilmegler ala Priceline - og jeg var aldri blitt presentert noen generell avtale med Budget utover det jeg signerte på ved kjøp av insurance. Det innså de vel også da jeg ringte dem, og jeg ble lovet svar tilbake fra en supervisor. Og det fikk jeg per e-mail, hvor de forsåvidt legger seg flate, og vil refundere forskjellen, som de har regnet ut til å være 4 USD - så mye tror jeg strengt tatt ikke det var - men still. Og saken er vel slik sett død. De kunne vel strengt tatt gitt meg noe mer i form av et gavekort el, men marginene på denne megler-raten var vel kanskje såpass dårlig at de ikke trodde de hadde noe å tjene på meg... Mye ståk for 4 USD ihvertfall... Men til alle andre - leier du hos Budget charger de deg i din valuta - ikke lokal - ved bruk av CC i følge sine generelle vilkår. Herved er alle advart. At kredittkortselskapene godtar dette synes jeg dog er merkelig... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Brasiliansk valuta | LN-TIB | Reiseforum | 14 | 13-11-2015 11:04 |
Delta charges returning soldiers $2,800 for extra bags | Cecilie | Småprat | 6 | 08-06-2011 20:05 |
Cancellation Lufthansa - Taxes & Charges Refund | orhel | Reiseforum | 4 | 21-02-2011 11:01 |
Fares - fees/charges etc - Total | SQ 777 | Flyforum | 3 | 15-07-2009 12:17 |