Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-07-2010, 21:51   #1
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
SAS Core SAS

Jeg leser mange steder folk snakke om CoreSAS, hva er det?
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2010, 21:52   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: CoreSAS

Google er din venn ...

http://www.boarding.no/art.asp?id=35057
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2010, 22:06   #3
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Re: CoreSAS

Det stod mye der jeg ikke forstod mye av, men slik jeg forstår det, så kuttet SAS ned på mange flyseleskaper de var medeiere i og sparket en del ansatte for å fokusere mere på det skandinaviske markedet? De slanket seg med andre ord?
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2010, 22:09   #4
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,288
Default Re: CoreSAS

Slanket seg, som de har gjort kontinuerlig siden gudene vet når. Ser imidlertid ut til at den foreløpige matchvekten snart er nådd.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 10:24   #5
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,036
Default Re: Core SAS

CORE er stammen/grunnfjellet i SAS.
Ledelsen har definerte dette som bla. at f.eks SGS ikke er Core Sas og heller ikke Sas Cargo.
Det er da gjort flere forsøk på selge disse virksomhetene, uten hell så langt. Store protester fra de ansatte og fagforeninger har, så langt virket, men jeg kjenner ikke til at SAS helt har lagt bort disse planenen som ligger i at disse "underselskapene "ikke er Core Sas.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 10:39   #6
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Core SAS

Vil si at Core SAS i finanskrisa var å
kutte ut det eksterne langt utenfor sitt HUB/regionalområde.
- Innsparinger ved å selge ut/legge ned bedrifter/stasjoner langt utenfor (USA/Østen)
ved å kjøpe tjenestene eksternt
- nedskjæring ved tilbud/etterspørsels-modellene (flyruter)
- Nedskjæring og effektivisering i ledelse og mellomledelse (store forandringer)
(kontorene fra FBU er overført til sentralt i SASOSL)
- Endel mellomledere falt nedover på rangstigen.

Vet ikke om de mindre vestlandsrutene (som ble overført til WF) var en del av planen?

De gikk i strupen på seg selv fra "toppen og nedover", og tilpasset SAS etter dagens økonomiske samfunn, og fokuserer sin kjernevirksomhet i Skandinavia.

Så, denne CoreSAS'en er bare en bedriftskonvertering fra gamle dager til dagens moderne økonomi-samfunn dser alle cent's og kronestykker skal spares.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 10:55   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Core SAS

Quote:
Originally Posted by Wishmaster View Post
Så, denne CoreSAS'en er bare en bedriftskonvertering fra gamle dager til dagens moderne økonomi-samfunn dser alle cent's og kronestykker skal spares.
Tja, dette er ikke akkurat nytt stoff for økonomer, og begynte vel i moderne tid med nobelprisvinner Ronald Coase sin artikkel fra 1937 om The Nature of the Firm (som handler om hvorfor bedrifter blir til - eller sagt på en annen måte, hva som er naturlige grenser for bedrifter; hva skal være innenfor en bedrift og hva skal man kjøpe fra uavhengige aktører). Noen bedriftesledere er flinke til å finne ut hva som skal outsources og hva som ikke skal det, mens andre er mindre flinke og treffer ikke helt...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 12:04   #8
tdb
ScanFlyer Silver
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 513
Default Re: Core SAS

Dette er jo egentlig et morsomt spørsmål, fordi det virker som heller ikke SAS vet hva Core SAS betyr.
Jeg hentet dette fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=594084

Satsing på forretningsreisende
Analysen bak Core SAS var at langsiktig lønnsomhet best sikres ved å satse på ruter og nettverk tilpasset forretningsreisende. Dette er fortsatt selskapets vurdering. Denne satsingen innebærer økt fokus på punklighet, regularitet, enkle innsjekkingsprosedyrer etc. for å styrke den kommersielle modellen. Det innebærer at SAS ikke lenger fokuserer på å konkurrere på fritidsmarkedet. Dette er ruter som i stor grad ivaretas av lavprisaktører som Norwegian og Ryanair. Målsetningen ved inngangen til 2009 var å redusere virksomheten med 23 fly innen 2011 og redusere antall ruter fra 188 til 114. Ved utgangen av 2009 hadde selskapet tatt ut 14 fly, noe som tilsvarer 67 pst. av målesetningen.

I Sverige satset man nå i sommer på en hel del ruter til typiske feridestinasjoner som betjenes kun et par ganger i uka.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=60668
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=53001

Med dette mener jeg man har gått bort fra sin strategiplan som var en betingelse for den siste emisjonen. Tjener man penger på dem er det fint, men konsekvent er det ikke.
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 12:30   #9
LN-RRA
Eurobonus Diamond
 
LN-RRA's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
Default Re: Core SAS

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
CORE er stammen/grunnfjellet i SAS.
Ledelsen har definerte dette som bla. at f.eks SGS ikke er Core Sas og heller ikke Sas Cargo.
Det er da gjort flere forsøk på selge disse virksomhetene, uten hell så langt. Store protester fra de ansatte og fagforeninger har, så langt virket, men jeg kjenner ikke til at SAS helt har lagt bort disse planenen som ligger i at disse "underselskapene "ikke er Core Sas.
Dette stemmer ikke helt, SGH er Core SAS, i det minste på OSL/ARN/CPH. Dette har blitt nevnt før.
I Core SAS nevnes følgende fra konsernet.

Quote:
Parts of SAS Tech and SAS Ground Handling, as well as certain central functions, are expected to be outsourced
as part of the reorganization.
Det lyktes der i mot ikke å finne en partner med nok erfaring til å overta SGH på det skandinaviske markedet, så ledelsen har lagt fra seg planene om å outsource linjestasjonene.

Når det gjelder SAS Cargo så er det vel ingen som vet noe ennå, bare at prosessen fortsetter (?)
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 12:32   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Core SAS

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Dette er jo egentlig et morsomt spørsmål, fordi det virker som heller ikke SAS vet hva Core SAS betyr.
Jeg hentet dette fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=594084

Satsing på forretningsreisende
Analysen bak Core SAS var at langsiktig lønnsomhet best sikres ved å satse på ruter og nettverk tilpasset forretningsreisende. Dette er fortsatt selskapets vurdering. Denne satsingen innebærer økt fokus på punklighet, regularitet, enkle innsjekkingsprosedyrer etc. for å styrke den kommersielle modellen. Det innebærer at SAS ikke lenger fokuserer på å konkurrere på fritidsmarkedet. Dette er ruter som i stor grad ivaretas av lavprisaktører som Norwegian og Ryanair. Målsetningen ved inngangen til 2009 var å redusere virksomheten med 23 fly innen 2011 og redusere antall ruter fra 188 til 114. Ved utgangen av 2009 hadde selskapet tatt ut 14 fly, noe som tilsvarer 67 pst. av målesetningen.

I Sverige satset man nå i sommer på en hel del ruter til typiske feridestinasjoner som betjenes kun et par ganger i uka.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=60668
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=53001

Med dette mener jeg man har gått bort fra sin strategiplan som var en betingelse for den siste emisjonen. Tjener man penger på dem er det fint, men konsekvent er det ikke.
Core SAS innebærer fokus på det som i utgangspunktet er forretningsruter for hjemmemarkedet (Skandinavia og Finland), men i luftfarten er det selvsagt umulig å etablere et absolutt skille mellom fritids- og forretningsruter. Flyselskaper er avhengige av begge segmenter. Om om skal tiltrekke seg tjeneste- og forretningsreisende må man fly til sentrale skandinaviske og europeiske byer, ha et godt produkt på bakken og i luften og ha mange frekvenser. Hadde frekvensene vært dårlige og produktet enklere ville rutene vært mindre interessante for forretningsreisende.

I helgene vil det som regel være en del ledig flykapasitet - og da er det god forretning å bruke denne kapasiteten på fritidsruter, slik SAS i stor grad gjør i dag.

SAS har gjennom Core SAS kuttet om lag 50 ruter, de fleste fritidsruter, og veldig mange av dem ruter som SAS i Norge åpnet i 2008. De beste av disse rutene er videreført, men ruter som Ibiza, Bilbao, Cagliari, Lanzarote, Napoli, Bristol, m.fl. er lagt ned. SAS sa nylig at de nå tjener penger på de fleste av fritidsrutene.
__________________

Last edited by FlightDeck; 26-07-2010 at 12:35.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2010, 13:35   #11
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Core SAS

SGH er mig bekendt så absolut en del af Core SAS. idet planerne om outsourcening blev endeligt opgivet den 02.juni
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 10:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.