![]() |
|
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]()
Det stod mye der jeg ikke forstod mye av, men slik jeg forstår det, så kuttet SAS ned på mange flyseleskaper de var medeiere i og sparket en del ansatte for å fokusere mere på det skandinaviske markedet? De slanket seg med andre ord?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,288
|
![]()
Slanket seg, som de har gjort kontinuerlig siden gudene vet når. Ser imidlertid ut til at den foreløpige matchvekten snart er nådd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,036
|
![]()
CORE er stammen/grunnfjellet i SAS.
Ledelsen har definerte dette som bla. at f.eks SGS ikke er Core Sas og heller ikke Sas Cargo. Det er da gjort flere forsøk på selge disse virksomhetene, uten hell så langt. Store protester fra de ansatte og fagforeninger har, så langt virket, men jeg kjenner ikke til at SAS helt har lagt bort disse planenen som ligger i at disse "underselskapene "ikke er Core Sas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Vil si at Core SAS i finanskrisa var å
kutte ut det eksterne langt utenfor sitt HUB/regionalområde. - Innsparinger ved å selge ut/legge ned bedrifter/stasjoner langt utenfor (USA/Østen) ved å kjøpe tjenestene eksternt - nedskjæring ved tilbud/etterspørsels-modellene (flyruter) - Nedskjæring og effektivisering i ledelse og mellomledelse (store forandringer) (kontorene fra FBU er overført til sentralt i SAS på OSL) - Endel mellomledere falt nedover på rangstigen. Vet ikke om de mindre vestlandsrutene (som ble overført til WF) var en del av planen? De gikk i strupen på seg selv fra "toppen og nedover", og tilpasset SAS etter dagens økonomiske samfunn, og fokuserer sin kjernevirksomhet i Skandinavia. Så, denne CoreSAS'en er bare en bedriftskonvertering fra gamle dager til dagens moderne økonomi-samfunn dser alle cent's og kronestykker skal spares. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Tja, dette er ikke akkurat nytt stoff for økonomer, og begynte vel i moderne tid med nobelprisvinner Ronald Coase sin artikkel fra 1937 om The Nature of the Firm (som handler om hvorfor bedrifter blir til - eller sagt på en annen måte, hva som er naturlige grenser for bedrifter; hva skal være innenfor en bedrift og hva skal man kjøpe fra uavhengige aktører). Noen bedriftesledere er flinke til å finne ut hva som skal outsources og hva som ikke skal det, mens andre er mindre flinke og treffer ikke helt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 513
|
![]()
Dette er jo egentlig et morsomt spørsmål, fordi det virker som heller ikke SAS vet hva Core SAS betyr.
Jeg hentet dette fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=594084 Satsing på forretningsreisende Analysen bak Core SAS var at langsiktig lønnsomhet best sikres ved å satse på ruter og nettverk tilpasset forretningsreisende. Dette er fortsatt selskapets vurdering. Denne satsingen innebærer økt fokus på punklighet, regularitet, enkle innsjekkingsprosedyrer etc. for å styrke den kommersielle modellen. Det innebærer at SAS ikke lenger fokuserer på å konkurrere på fritidsmarkedet. Dette er ruter som i stor grad ivaretas av lavprisaktører som Norwegian og Ryanair. Målsetningen ved inngangen til 2009 var å redusere virksomheten med 23 fly innen 2011 og redusere antall ruter fra 188 til 114. Ved utgangen av 2009 hadde selskapet tatt ut 14 fly, noe som tilsvarer 67 pst. av målesetningen. I Sverige satset man nå i sommer på en hel del ruter til typiske feridestinasjoner som betjenes kun et par ganger i uka. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=60668 http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=53001 Med dette mener jeg man har gått bort fra sin strategiplan som var en betingelse for den siste emisjonen. Tjener man penger på dem er det fint, men konsekvent er det ikke.
__________________
[ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Eurobonus Diamond
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
|
![]() Quote:
I Core SAS nevnes følgende fra konsernet. Quote:
Når det gjelder SAS Cargo så er det vel ingen som vet noe ennå, bare at prosessen fortsetter (?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
I helgene vil det som regel være en del ledig flykapasitet - og da er det god forretning å bruke denne kapasiteten på fritidsruter, slik SAS i stor grad gjør i dag. SAS har gjennom Core SAS kuttet om lag 50 ruter, de fleste fritidsruter, og veldig mange av dem ruter som SAS i Norge åpnet i 2008. De beste av disse rutene er videreført, men ruter som Ibiza, Bilbao, Cagliari, Lanzarote, Napoli, Bristol, m.fl. er lagt ned. SAS sa nylig at de nå tjener penger på de fleste av fritidsrutene. Last edited by FlightDeck; 26-07-2010 at 12:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
SGH er mig bekendt så absolut en del af Core SAS. idet planerne om outsourcening blev endeligt opgivet den 02.juni
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus | Robbiedeluxe | Flyforum | 825 | 02-08-2013 20:56 |
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? | Utflyttet | Småprat | 8 | 15-06-2012 09:01 |
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør | FlightDeck | Flyforum | 11 | 15-02-2010 23:29 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |