Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 19-08-2011, 03:42   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

USA Give me a ticket for an aeroplane... The Amer'katur 2011 - nå med bilder!

Da er det på tide å dra på tur igjen.

Jeg pleier å ha for vane å reise bort på bursdagen min, selv om det skar seg i fjor. Det skulle det også gjøre i år. Mest pga. at jeg ikke helt klarer å la være å benytte billetten jeg fikk i julegave, som gir meg adgang til Oslo Spektrum på selve dagen min, der noen herrer med etternavn Antonsen, Tufte-Johansen, Eia og Cleese skal underholde. Jeg vurderte derfor å reise dagen etter, søndagen den 25/9. Men siden jeg hadde lyst på en USA-tur, betød det at jeg evt. måtte være der borte en hel uke (siden billettene blir billigere når man er borte natt til søndag), og det betød uansett at jeg måtte reise hjem igjen derfra søndagen den andre oktober, men ankomst OSL mandagen den 3. oktober. Pga. jobbrelaterte ting, passet det veldig dårlig å være borte den datoen (selv om det ble endringer i de planene - så det hadde passet allikevel), så jeg bestemte meg kjapt for at tur på bursdagen (eller noenlunde i nærheten) måtte droppes i år, og at jeg heller måtte ta en tur litt tidligere. I tillegg har jeg for vane å foretrekke å reise ca. rett etter den tjuende i måneden, siden lønna kommer da, så jeg hadde relativt kjapt bestemt meg for å reise ca. den 20/8.

Men hvor skulle man dra? Som sagt fristet det men en USA-tur. Bortsett fra en tur til New York i mai 2010, hadde mine turer dit siden sommeren 2008 begrenset seg til julebordturer i januar. New York, ja.. En by jeg alltid vil tilbake til. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, men hver gang jeg reiser derfra, har jeg mer lyst til å reise tilbake dit. New York it was.

Fant også ut at jeg begynte å bli litt smålei av å reise alene. Skulle jeg først reise til New York, ville jeg være der noen dager, men når jeg reiser på egen hånd blir det ofte til at jeg kjeder meg om jeg er på samme sted mer enn en natt, så noen "følere" ble lagt ut, Fikk kjapt "napp", og vi begynte å planlegge routing. Vedkommende foretrakk *A, mens jeg strengt tatt foretrekker OW. På den annen side, så visste jeg at BA-sølvet kom til å være i boks, og siden vedkommende hadde en status å "fange" hos *A, bestemte jeg meg for å bli med og teste selskaper jeg aldri hadde flydd før, istedenfor å fly OW alene. Kan jo innrømme såpass at det er hakket mer behagelig å sitte ved siden av noen man kjenner, enn et vilt fremmed menneske når man skal sitte tett - spesielt når man er av mitt "kaliber". Planene var så godt som spikret, helt til...

I typisk Martin-stil, endte det selvsagt opp med litt flyving, og en reiseplan som fikk bl.a. arbeidskolleger til å himle med øynene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men er visst i mindretall der. Etter et tips, ble det allikevel ba.com som fikk "jobben" som bookingside for New York-turen - samt nettsidene til et par lokale selskaper. Riktignok ble det gjort et par blemmer underveis, men når jeg kikker på det jeg har av bookinger, med routinger og flytyper o.l. så er jeg relativt fornøyd - så får jeg heller leve med at jeg bare klarte å booke meg 300 av de 310 TP'ene jeg per dags dato mangler for å oppnå BA Gold. Det vil si: Det var et par alternativer domestic. Det ene gav 80 TP - det andre gav 70, og kostet ca. 1500 kroner mer. Jeg valgte den dyreste som gav færrest poeng :cool
(Slapp av, det er en grunn til det )

Turen begynner med BA761 (som er BA sin morgenavgang fra OSL til LHR), og fortsettet med en 777-200 over dammen, før en brasilianer skal frakte meg siste leg'en fra min "port of entry" til der første natten skal tilbringes. Dagen etter, vil en brasilianer og en amerikaner frakte meg til New York for et noen dager der. Returen blir med et selskap jeg aldri har prøvd før, tilbake til der jeg sov første natten, med to amerikanere (her er sjansen til stede for at den ene amerikaneren har vært skandinaver mesteparten av livet sitt), før man tar samme rute hjem igjen, med brasilianer/777-300/A320.

Målet er altså New York, men veien til og fra kan vi godt la være litt kryptisk foreløpig

Ellers har man fått sjekket inn. Sete på BA761 var lettere sagt enn gjort.
Planen var "1A" - eller altså første raden i Euro Traveller (hva? economy?), siden denne raden er konfigurert på samme måte som Club Europe - Bredere seter, og ikke noe B-sete. Dette er visst fordi at midtgangen forskyver seg litt der man "bytter" config, og da gjør man det sånn, for at crewet ikke skal kjøre på knærne til de som sitter ved mindtgangen på denne raden når de triller tralle gjennom gardinen.

Ca. ved T-72 åpnes de første radene for setevalg, da disse er blokkert frem til da, sånn at BA har litt slingringsmonn for gardinflytting. Jeg tror den gardinen holdt seg foran rad 3 helt fra jeg booket, og til de første radene ble åpnet.

Som sagt, jeg hadde 4A. Så plutselig så jeg et lite rødt utropstegn på den flighten. BA hadde flyttet på meg . Mitt nye sete var... *trommevirvel* 4A .

Noe setekart, fikk jeg derimot ikke opp. Et kjapt søk på Expertfyer, avslørte dog at gardinen var flyttet - og at 4A var tomt. Like etterpå, hadde de fått flyttet på meg, tilbake til 6A. De som satt på 5A og 5C hadde fått beholde sine plasser, og jeg ble flyttet to rader bakover. Valgte da 5F, som også var bredere enn resten av setene i kabinen. Forskjellen fra denne treseteren og den høyre treseteren i CLub Europe, er at midtsetet selges. Oh well, Det var hvertfall det nest beste etter 5A. Så litt lenger utpå kvelden, var gardinen flyttet igjen. Igjen "hang jeg igjen" foran uten at jeg egentlig gjorde det.

Ved innsjekk ble det så 6F (tror jeg..), men ikke lenge etter innsjekk, hadde de flyttet på gardina igjen . Igjen hadde jeg blitt flyttet bakover til første ledige sete bak meg. Jeg valgte dog å velge første ledige vindussete med ledig midtsete, og havnet så på 13F.. .

Nuvel, man overlever nok.

Neste flight er jeg også spent på. De som har fulgt litt med på Discus sine TR'er med BA, vet at han har gjort opptill flere forsøk på å fly i BA sin World Traveller Plus, men aldri klart det, da BA har vært så frekke å flytte han til Club World uten å spørre først. Siden jeg har sølvkort, Må jeg jo ærlig innrømme at jeg håper at det skal skje med meg. Jeg har derfor fulgt med på Expertflyer de siste dagene, og fulgt med på antall billetter til salgs i hver bookingklasse. Jeg blir enda mindre klok på revenue management. De tallene har gått opp og ned som en jojo . Nå viser den midlertid et par seter i First, fire seter i Club World, og to seter i World Traveller - dette er altså antall seter man kan få kjøpt på flighten - og man skal ikke se bort i fra at de overselger litt. Tjåka full flight, med andre ord. Satser på overbooking i WTP, og at en stakkars sølvgutt kanskje får sitte litt lenger frem . Setekartet i WTP viser forøvrig bare to ledige seter akkurat nå, av totalt 40. Jeg har foreløpig 21D - venstre midtgang på fireseteren på første WTP-rad.

Hvor det flyet lander avslører jeg nok når jeg kommer fram. Derfra og videre skal det som sagt flys en brasilianer med bare ett sete på den ene siden av midtgangen, og to på den andre. Flyplassen jeg lander på her, ligger forøvrig i nabostaten til byen den egentlig tilhører. Jeg har forøvrig tidligere vært i staten som byen ligger i, men ikke staten som flyplassen ligger i.

Kofferten er pakket, og takket være en døgnrytme som er skjevere enn tårnet i Pisa, sitter man nå og glor litt på NRK sin nett-tv mens man venter på å "stå opp" . Sove kan man gjøre over dammen.

Avreise herfra antar jeg blir i sekstiden, med ankomst OSL havlannen time før avgang.

Snakkes etterhvert

Last edited by Martin; 19-08-2011 at 03:46.
Martin is offline   Reply With Quote

Posting Rules