Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-07-2010, 12:53   #1
Merrilfield
ScanFlyer Blue

SAS Crew mangel i SAS N?

En SMS ble sendt ut i dag fra SAS N, som tibød alle i permisjon å komme tilbake i arbeid asap. Det er kun noen uker siden NKF og SAS ble enige om tiltak for å unngå oppsigelser. Pakker for 55+, tilbud om permisjoner, resurspoolen ble parkert etc etc.

Enten er det umulig å se noen uker inn i fremtiden eller så er det rett og slett ren udugelighet. NKF advarte om bemanningen i sommer. Det gjorde de allerede i vinter.

Fridager blir solgt over en lav sko:-))
Merrilfield is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2010, 13:46   #2
Skyhigh
ScanFlyer Blue

Default Re: Crew mangel i SAS N??

Nå er det vel ferietid hos SAS også bør man vite.

Det er lettere for kjøpmannen på hjørnet å få tak i ekstrahjelp enn det er for et flyselskap.
Når det er sagt har de ressurspoolen som flyr i sommermånedene og hvis jeg har hørt riktig i forb med denne sms så er det en tidsbegrenset periode på ca 3 uker som er litt short.

Derfor gjaldt ikke sms'n bare de som ønsker å komme tilbake tidligere fra permisjon men også prosentøkning i en begrenset tidsperiode for de som flyr redusert stilling.
Ser ingenting "rart" i det på denne årstiden
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2010, 13:57   #3
Merrilfield
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Skyhigh View Post
Nå er det vel ferietid hos SAS også bør man vite.

Ser ingenting "rart" i det på denne årstiden
Nei Vel, men det gjør altså jeg. Ferien ble lagt ut i Februar. DA visste man vel bemannings/produksjons situasjonen i JUN/JUL samme år??

Det er greit og forståelig at en kommer opp med perioder som er vanskelige. ---Salg/Kjøp av F dager er da helt OK, men dette er en gjentagende greie hvert år.
Old 01-07-2010, 14:00   #4
PAFB
ScanFlyer Blue

Javel? Så det du sier er at det kommer totalt overraskende på SAS at det er ferietid?... Dette burde vel ha blitt tatt høyde for da man ga ut permisjon/deltid, eller hva?

Dette er som vanlig et eksempel på talentløs ressursplanlegging fra SAS side, hvor man i iveren etter å kutte og å vise seg flink for GM og bankene går bananas med kuttekniven - for så å sitte i saksa når produksjonen faktisk skal avvikles.

Det er kabinen nå, pilotene kommer. Bare vent.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2010, 14:18   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Merrilfield View Post
En SMS ble sendt ut i dag fra SAS N, som tibød alle i permisjon å komme tilbake i arbeid asap. Det er kun noen uker siden NKF og SAS ble enige om tiltak for å unngå oppsigelser. Pakker for 55+, tilbud om permisjoner, resurspoolen ble parkert etc etc.

Enten er det umulig å se noen uker inn i fremtiden eller så er det rett og slett ren udugelighet. NKF advarte om bemanningen i sommer. Det gjorde de allerede i vinter.

Fridager blir solgt over en lav sko:-))
SAS Norge har lavet en major regnefejl mht. resourcer - og dette giver bølgeeffekter til de andre lande også - specielt i DK. Norge kan ikke levere sin del af langrute crewet fra CPH. Dette betyder f.eks at alle vestgående ruter er nedbemandet til 8 crew i juli/august. Desuden har CPH nu store problemer med at få resourcer nok fordi de skal fylde hullerne efter fejlen i Norge. Alle crew i DK har også fået tilbud om at flyve på fridage til attraktiv pris ligesom vikarer anmodes om at stille flere dage til rådighed.

Hvordan man kan lave en så stor regnefejl er mig uforstående når man netop har afskediget crew, som man nemt kunne have beholdt sommeren over. Og fagforeningerne i både DK og NO har kontaktet SAS i god tid for tjekke om der er resourcer nok.

Det er dog primært 2 weekender i juli som er et alvorligt problem, men hele juli er der mangler.
Old 01-07-2010, 14:47   #6
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally Posted by PAFB View Post
Det er kabinen nå, pilotene kommer. Bare vent.
Pilotene er kommet allerede! Iallefall vi i IC. Har mottatt flere mail om juliroster og forklaringer fra de ansvarlige i CPH. Mange har klaget over flere avvik fra inngåtte avtaler, men det viser seg at at avtalene faktisk tillater så tett schedulering som den som nå foreligger. Etter at 15 FP'er er fjernet fra IC, så er det så stramt at mange kun kan fly i "en" retning, enten bare vestover eller bare østover. Med to fridager mellom øktene. Jeg får bare fly vestover i juli. ARN-ORD-ARN, ARN-EWR-ARN, ARN-ORD-ARN, ARN-EWR-ARN, ARN-ORD-ARN. Og med vinterprogrammet kommer LN-RKF i produksjon igjen uten, så vidt jeg vet, tilskoling av nye piloter på A340.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2010, 15:53   #7
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
SAS Norge har lavet en major regnefejl mht. resourcer - og dette giver bølgeeffekter til de andre lande også - specielt i DK. Norge kan ikke levere sin del af langrute crewet fra CPH. Dette betyder f.eks at alle vestgående ruter er nedbemandet til 8 crew i juli/august. Desuden har CPH nu store problemer med at få resourcer nok fordi de skal fylde hullerne efter fejlen i Norge. Alle crew i DK har også fået tilbud om at flyve på fridage til attraktiv pris ligesom vikarer anmodes om at stille flere dage til rådighed.

Hvordan man kan lave en så stor regnefejl er mig uforstående når man netop har afskediget crew, som man nemt kunne have beholdt sommeren over. Og fagforeningerne i både DK og NO har kontaktet SAS i god tid for tjekke om der er resourcer nok.

Det er dog primært 2 weekender i juli som er et alvorligt problem, men hele juli er der mangler.
Nå har det vært sagt utallige ganger at dette ikke bare gjelder Norge, men alle tre land.
Det er kuttet for mye resurser, også i Danmark.
At Norge blir trukket frem alene er FEIL.
Ikke at det er noen pissekonkuranse, men her har flere ledd i flere land sviktet, også i Danmark.
Hadde det kun vært Norge, så hadde dette ikke vært noe problem, da det ikke er spesielt mange igjen i Norge som flyr IC.
Så årsaken er som SAS selv har sagt flere ganger problemer i alle tre land.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2010, 16:13   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Nå har det vært sagt utallige ganger at dette ikke bare gjelder Norge, men alle tre land.
Det er kuttet for mye resurser, også i Danmark.
At Norge blir trukket frem alene er FEIL.
Ikke at det er noen pissekonkuranse, men her har flere ledd i flere land sviktet, også i Danmark.
Hadde det kun vært Norge, så hadde dette ikke vært noe problem, da det ikke er spesielt mange igjen i Norge som flyr IC.
Så årsaken er som SAS selv har sagt flere ganger problemer i alle tre land.
Naturligvis er det et problem i alle tre lande, men både iflg. SAS og CAU så er den primære årsag til problemerne i DK, at NO ikke leverer de folk til IC som de havde regnet med. Ikke at jeg tror det alene er problemet - for alle de tidligere år har SAS DK også haft problemer i sommerferien, så det er nok mest af alt et kronisk problem hos scheduleringen.

I DK oplever man bl.a. også at der faktisk er en del vikarer som gerne vil flyve ekstra, men at der ikke er nogen særlig manko på MD, som er de fleste vikarers eneste type og så hjælper det jo ikke meget

Ingen tvivl om at netop på schedulering/planlægning kan SAS hente store besparelser hjem, hvis man strammer op - men det lader ikke til at man har lært noget af tidligere års fejltagelser - desværre.
Old 01-07-2010, 16:16   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Naturligvis er det et problem i alle tre lande, men både iflg. SAS og CAU så er den primære årsag til problemerne i DK, at NO ikke leverer de folk til IC som de havde regnet med.
Jeg trodde man hadde avskrevet CAU som kilde til nøytral og fornuftig informasjon.....

Forøvrig virker det på en outsider som at dette er et gjennomgående problem i SAS. Jeg kan huske å ha sett slike diskusjoner en rekke ganger tidligere. Husker jeg dårlig, eller er det riktig oppfattet at SAS har mye å hente på å lære seg å planlegge optimal utnyttelse av sine ressurser, samt å planlegge for fremtidig drift...?

Last edited by TOS; 01-07-2010 at 16:19.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2010, 16:18   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
... iflg. SAS og CAU så er den primære årsag til problemerne i DK, at NO ikke leverer de folk til IC som de havde regnet med.
Virker som Core SAS ikke er helt implementert når man er enige om at det er "et eller annet sted/land" som er årsak til problemet og ikke at "vi har en utfordring"

Old 01-07-2010, 16:19   #11
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg trodde man hadde avskrevet CAU som kilde til nøytral og fornuftig informasjon.....
Det er der måske nogle der har, men i et tilfælde hvor de faktisk siger det samme som SAS, så kunne det være der var noget om det
Old 01-07-2010, 16:19   #12
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: Crew mangel i SAS N?

Dette er ikke helt uvanlig i bransjen. Det kuttes, og plutselig mangler man crew. Så ansettes det, man vokser, og plutselig har man for mye crew. Det har skjedd før, og det vil skje igjen. Dessuten er det en ganske stor kabal som skal gå opp. En liten feil kan ha store konsekvenser. De fleste selskaper opplever liknende planleggingsproblemer fra tid til annen, også andre norske selskaper.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2010, 16:21   #13
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Virker som Core SAS ikke er helt implementert når man er enige om at det er "et eller annet sted/land" som er årsak til problemet og ikke at "vi har en utfordring"
Jeg er ret overbevist om at begge parter også er enige om at der er en udfordring. Har ihvertfald ikke hørt nogen sige noget andet - eller påstået noget andet.

Og når det er sagt, så er man vel allerede godt igang med at løse disse "lande-problemer" ved at samle scheduleringen i STO. Når den er samlet bliver det ihvertfald svært at påstå at fejlen er sket i et andet land.
Old 01-07-2010, 16:25   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Dette er ikke helt uvanlig i bransjen. Det kuttes, og plutselig mangler man crew. Så ansettes det, man vokser, og plutselig har man for mye crew. Det har skjedd før, og det vil skje igjen. Dessuten er det en ganske stor kabal som skal gå opp. En liten feil kan ha store konsekvenser. De fleste selskaper opplever liknende planleggingsproblemer fra tid til annen, også andre norske selskaper.
Det er klart det er vanskelig å få disse tingene til å stemme 100%, men SAS har hatt en del års erfaring med å planlegge drift og man skulle tro at rutinene for å håndtere selv komplekse organisasjoner har blitt utviklet. Siden jeg ikke jobber i luftfartsbransjen så kan det selvsagt godt hende at dette er normen, men hvis ikke så er det vel godt mulig at det er et visst forbedringspotensial.

Nå vet jeg ikke hvordan slik schedulering foregår i praksis, men jeg regner med at det er et relativt fast forhold mellom hvor mange fly man skal ha i drift og hvor mange crew/FD man trenger (avhengig av utnyttelsen av flyene). Så er det vel restriksjoner på hvor mye en person kan fly på en gitt dag/periode, men med godt dataverktøy bør det vel være mulig å håndtere slike restriksjoner. Jeg vet ikke - jeg er bare en akademiker....

Edit: Men hvis det er slik som FlyHi indikerer, med nasjonal schedulering, så er det vel ikke så vanskelig å forstå at det kan bli kaos.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2010, 17:05   #15
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Det er flere problemer i denne saken. Desverre så er juli problematisk, men SAS sier også at fra midten av august er antall crew optimalt.
Dette er vel og bra, men i alle fall de fleste i kabinen flyr maks av hva man kan, og dermed er det vanskelig å fly på fridag, uansett hvor mye man selv ønsker.
Jeg for min del flyr såpass mye at det er maksimalt av hva jeg kan de fleste måneder, så ikke spesielt mye å bidra med. Desverre.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2010, 17:56   #16
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS
Nå vet jeg ikke hvordan slik schedulering foregår i praksis, men jeg regner med at det er et relativt fast forhold mellom hvor mange fly man skal ha i drift og hvor mange crew/FD man trenger (avhengig av utnyttelsen av flyene). Så er det vel restriksjoner på hvor mye en person kan fly på en gitt dag/periode, men med godt dataverktøy bør det vel være mulig å håndtere slike restriksjoner. Jeg vet ikke - jeg er bare en akademiker....

Edit: Men hvis det er slik som FlyHi indikerer, med nasjonal schedulering, så er det vel ikke så vanskelig å forstå at det kan bli kaos.
I tillegg kommer jo utfordringene med forskjellige flytyper som krever forskjellig opplæring, det skal vel ikke så mye fravær til før ting kan skjære seg.

Det å utnytte riktig kompetanse til riktig tid er nok en profesjon i seg selv - et godt dataverktøy er nok til god hjelp, men ikke nok alene.
Her virker det som SAS har mye å hente.

(Selv har jeg bare erfaring fra å bemanne ting som ikke har noe i flybransjen å gjøre)
Old 01-07-2010, 21:36   #17
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Naturligvis er det et problem i alle tre lande, men både iflg. SAS og CAU så er den primære årsag til problemerne i DK, at NO ikke leverer de folk til IC som de havde regnet med.
Her er det noe jeg ikke skjønner... "Norge leverer folk til IC" Jeg trodde det, etter påtrykk fra CAU, ikke skulle rekrutteres nordmenn til IC lenger.

Uansett så er det vel ikke slik at det sitter noen på Gardermoen og fryser ned crew for å sende til København. Om SAS sine systemer og rutiner har sviktet, så har de vel sviktet litt uavhengig av hvilken base det er gjort en regnefeil på?
Old 01-07-2010, 22:00   #18
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Her er det noe jeg ikke skjønner... "Norge leverer folk til IC" Jeg trodde det, etter påtrykk fra CAU, ikke skulle rekrutteres nordmenn til IC lenger.
Det er ingen "nye" fra NO inn på langruten , men de som var langrute skolert får fortsette , men det tynnes i rekkene fra NO.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2010, 22:11   #19
Merrilfield
ScanFlyer Blue

Quote:
Forøvrig virker det på en outsider som at dette er et gjennomgående problem i SAS. Jeg kan huske å ha sett slike diskusjoner en rekke ganger tidligere. Husker jeg dårlig, eller er det riktig oppfattet at SAS har mye å hente på å lære seg å planlegge optimal utnyttelse av sine ressurser, samt å planlegge for fremtidig drift...?
Så riktig så riktig.Også sett i fra innsiden. Ryktet sier at SAS N må si nei til alle ekstra flygninger. Er f eks stuck med en 700 til en dest. istede for å sende en 800 med +1 CA--den ene ca'en finnes ikke.
SAS N har tydligvis kjøpt data tjenester på Epa.

Problemstillingen er IKKE ny, men er blitt værre etter Her Lindegaards oppsplitting til tre baser. Mye kompetanse tapt.

Last edited by LN-MOW; 01-07-2010 at 22:46. Reason: fikset quote
Reply

Posting Rules