![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
"SAS-piloter strømmer til Norwegian:
Bare siden årsskiftet har Norwegian ansatt 30 tidligere SAS-piloter. De fleste er ofre for SAS´ sparekniv." http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1916404.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,074
|
![]()
Egentlig ganske naturlig. Er man arbeidsløs ex-SAS pilot med 737-rating i Norge så er det naturlig at man havner hos Norwegian hvis man vil fortsette i bransjen. Alternativene ellers her i landet er jo da ellers begrenset med mindre man bytter flytype
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Det er mange SAS piloter som ikke hadde 737 rating før de begynte i Norwegian. Den ratingen har de betalt av egen lomme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
När jag gick flygledarutbildning var där en "lite över medel" flygintresserad kille som inte fick flygcert för han hade för dålig syn. Han hade köpt en full 737 rating på SAS flightacadamey och det hade kostat mellan 2 och 300 000 sek.
Det finns kanske någon som har mer exakt koll på vad det kostar |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Litt avhengig av størrelsen på bestillingen fra flyselskapene. Både Ryan Air og Norwegian kjøper kurs hos Oxford Aviation Academy (Tidligere SAS Flight Academy), og de ligger i størrelsesorden litt over 200.000 kroner. Privat vil kurset nok ligge opp mot 300.000 kroner. Hos Ryan Air, må piloten betale 250.000 kroner for typekurset som selskapet har kjøpt for 200.000 kroner.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Svært få av disse hadde ikke hadde rating, de fleste hadde tusenvis av timer erfaring på B737 og andre tyngre flytyper.
Prisen ligger på 130-150 tusen for kurset pluss landinger, totalt ca. 170-190 tusen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Ikke helt korrekt. Privat organisert og finansiert rating pleier å ende opp på under 200.000. DY tilbyr ikke typeratinger til nyansatte. De som begynner hos DY må skaffe seg rating selv. Mange kjøper den hos Oxford og gjør landingsrundene hos Sterling. Kurs ved oppstart hos DY gjøres imidltertid hos Oxford, men det er ikke et typerating kurs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
|
![]()
Inkludert gebyrer til Luftfartstilsynet koster en 737 rating hos Oxford (med landingsrunder hos Sterling) 180,000 NoK.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Man kan regne med knappe 200k ja. Dessuten er vel tanken at man skal få fradrag fra det på skatten, som utgjør ca 50k.
Flott at styrmenn går over til SAS, det er vinn-vinn for begge parter. DY får erfarne piloter med flere tusen timer på typen, som kjapt oppgraderes til kaptein, noe de trolig ikke vil oppnå før pensjon i SAS. De går dog vesentlig ned i lønn og en del andre frynsegoder, men det er ikke umulig at et bedre arbeidsmiljø er viktigere enn et liv i usikkerhet og dårlige trender. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]() Quote:
Hjelper heller ikke med tusenvis av timer på andre flytyper. Prisen på rating til 737 blir stort sett den samme. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
737 rating eller ei, men mange ex-SAS piloter vil vel ha den fordelen at de kjenner mange av flyplassene Norwegian flyr til allerede...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Akkurat det vil jeg si betyr minimalt. Klart det er greit å kjenne til lokale værfenomen, men det er ikke så mange flyplasser som DY flyr til som er så utrolig spesielle på hverken vær, terreng eller andre utfordringer. Hipp som happ om de har flydd i WF, SK, FR, Sundtair, Blom eller Westair tidligere når det gjelder akkurat kjennskap til flyplassene som Norwegian flyr til. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Det som jo virkelig blir interessant å se virkningen av, er jo at halve pilotkorpset til SAS går av med pensjon i løpet av 5-6 år... SAS opererer jo som kjent med 60 vs 65 år som upper limit...
![]() Blir det en flowback av piloter fra DY til SK den dagen SK mangler piloter, eller vil de som nå etablerer seg i DY forbli? Med tanke på at de som har måttet gå i SK siste åre(t/ene) ofte har vært de yngste, har jo ikke akkurat snittalderen blant pilotene i selskapet sunket...? Just curious! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Hei og kun et lite speorsmaal...
Quote:
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Det stemmer, men da må du fly "in real life" innen 3 måneder. Har du landingsrundene, er alt gyldig i ett år.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]() Quote:
![]() SAS planlegger ca 15 min inn i framtiden (kan virke slik noen ganger), men jeg håper de har tenkt litt på denne problemstillingen som snart dukker opp. Og hva gjør Norwegian? ![]() Dette blir interessant ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Det kan jo være at dette er hensikten fra SAS sin side også, siden de da kan få inn mange nye piloter de neste 6-7 årene og dermed senke lønnskostnadene betraktelig. I dag har vel SAS et av verdens dyreste pilotkorps, og det fremmer jo ikke akkurat konkurranse-evnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
|
![]()
Det er ikke mange ex-SK piloter som drar tilbake til SAS om tilbudet kommer. I så fall må det komme innen 18 måneder fra oppsigelse, ellers er det håpløst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,074
|
![]()
Nå har det vel aldri vært mangel på piloter, unntatt i diverse skremselspropaganda fra pilotene selv. Skulle ikke de noen ønske å gå tilbake, tviler jeg på at det vil mangle på unge sultne piloter der ute....spesielt når SAS betaler type rating
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian | Farmer | Flyforum | 19 | 17-10-2011 16:20 |
Nye piloter til Thomas Cook og SAS | Tally-Ho | Flyforum | 14 | 17-09-2011 16:22 |
Norske turister strømmer til USA | LN-RKF | Flyforum | 12 | 13-01-2008 18:56 |