Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-06-2010, 14:58   #1
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

"SAS-piloter strømmer til Norwegian:

Bare siden årsskiftet har Norwegian ansatt 30 tidligere SAS-piloter. De fleste er ofre for SAS´ sparekniv."

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1916404.ece
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 15:01   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,074
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Egentlig ganske naturlig. Er man arbeidsløs ex-SAS pilot med 737-rating i Norge så er det naturlig at man havner hos Norwegian hvis man vil fortsette i bransjen. Alternativene ellers her i landet er jo da ellers begrenset med mindre man bytter flytype
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 15:05   #3
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Det er mange SAS piloter som ikke hadde 737 rating før de begynte i Norwegian. Den ratingen har de betalt av egen lomme.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 15:11   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Quote:
Originally Posted by Kua View Post
Det er mange SAS piloter som ikke hadde 737 rating før de begynte i Norwegian. Den ratingen har de betalt av egen lomme.
Ut av ren interesse: Hvor mye koster en slik type rating?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 15:22   #5
Marcus W
ScanFlyer Blue
 
Marcus W's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

När jag gick flygledarutbildning var där en "lite över medel" flygintresserad kille som inte fick flygcert för han hade för dålig syn. Han hade köpt en full 737 rating på SAS flightacadamey och det hade kostat mellan 2 och 300 000 sek.
Det finns kanske någon som har mer exakt koll på vad det kostar
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 15:38   #6
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Litt avhengig av størrelsen på bestillingen fra flyselskapene. Både Ryan Air og Norwegian kjøper kurs hos Oxford Aviation Academy (Tidligere SAS Flight Academy), og de ligger i størrelsesorden litt over 200.000 kroner. Privat vil kurset nok ligge opp mot 300.000 kroner. Hos Ryan Air, må piloten betale 250.000 kroner for typekurset som selskapet har kjøpt for 200.000 kroner.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 20:10   #7
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Svært få av disse hadde ikke hadde rating, de fleste hadde tusenvis av timer erfaring på B737 og andre tyngre flytyper.

Prisen ligger på 130-150 tusen for kurset pluss landinger, totalt ca. 170-190 tusen.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 20:10   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Ikke helt korrekt. Privat organisert og finansiert rating pleier å ende opp på under 200.000. DY tilbyr ikke typeratinger til nyansatte. De som begynner hos DY må skaffe seg rating selv. Mange kjøper den hos Oxford og gjør landingsrundene hos Sterling. Kurs ved oppstart hos DY gjøres imidltertid hos Oxford, men det er ikke et typerating kurs.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 21:12   #9
Vref
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Inkludert gebyrer til Luftfartstilsynet koster en 737 rating hos Oxford (med landingsrunder hos Sterling) 180,000 NoK.
Vref is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 23:07   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Man kan regne med knappe 200k ja. Dessuten er vel tanken at man skal få fradrag fra det på skatten, som utgjør ca 50k.

Flott at styrmenn går over til SAS, det er vinn-vinn for begge parter. DY får erfarne piloter med flere tusen timer på typen, som kjapt oppgraderes til kaptein, noe de trolig ikke vil oppnå før pensjon i SAS. De går dog vesentlig ned i lønn og en del andre frynsegoder, men det er ikke umulig at et bedre arbeidsmiljø er viktigere enn et liv i usikkerhet og dårlige trender.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 23:34   #11
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Svært få av disse hadde ikke hadde rating, de fleste hadde tusenvis av timer erfaring på B737 og andre tyngre flytyper.

Prisen ligger på 130-150 tusen for kurset pluss landinger, totalt ca. 170-190 tusen.
Det er faktisk en del av de som ikke hadde 737 rating, og noen som ikke har tusenvis av timer på 737. Jeg kjenner mange av dem.
Hjelper heller ikke med tusenvis av timer på andre flytyper. Prisen på rating til 737 blir stort sett den samme.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 23:37   #12
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

737 rating eller ei, men mange ex-SAS piloter vil vel ha den fordelen at de kjenner mange av flyplassene Norwegian flyr til allerede...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2010, 23:54   #13
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
737 rating eller ei, men mange ex-SAS piloter vil vel ha den fordelen at de kjenner mange av flyplassene Norwegian flyr til allerede...


Akkurat det vil jeg si betyr minimalt. Klart det er greit å kjenne til lokale værfenomen, men det er ikke så mange flyplasser som DY flyr til som er så utrolig spesielle på hverken vær, terreng eller andre utfordringer.

Hipp som happ om de har flydd i WF, SK, FR, Sundtair, Blom eller Westair tidligere når det gjelder akkurat kjennskap til flyplassene som Norwegian flyr til.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2010, 01:15   #14
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Det som jo virkelig blir interessant å se virkningen av, er jo at halve pilotkorpset til SAS går av med pensjon i løpet av 5-6 år... SAS opererer jo som kjent med 60 vs 65 år som upper limit...

Blir det en flowback av piloter fra DY til SK den dagen SK mangler piloter, eller vil de som nå etablerer seg i DY forbli?

Med tanke på at de som har måttet gå i SK siste åre(t/ene) ofte har vært de yngste, har jo ikke akkurat snittalderen blant pilotene i selskapet sunket...?

Just curious!
73H is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2010, 02:35   #15
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Hei og kun et lite speorsmaal...

Quote:
Originally Posted by Vref View Post
Inkludert gebyrer til Luftfartstilsynet koster en 737 rating hos Oxford (med landingsrunder hos Sterling) 180,000 NoK.
Hvorfor maa de ha landingsrunder? Mulig jeg har misforstaatt, men jeg forstod det som faar du utsjekk paa en level D simulator er du klar for IOE...?

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2010, 06:56   #16
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Hei og kun et lite speorsmaal...

Hvorfor maa de ha landingsrunder? Mulig jeg har misforstaatt, men jeg forstod det som faar du utsjekk paa en level D simulator er du klar for IOE...?

Dag
Det stemmer, men da må du fly "in real life" innen 3 måneder. Har du landingsrundene, er alt gyldig i ett år.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2010, 11:44   #17
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Quote:
Originally Posted by pb300polar View Post
Det som jo virkelig blir interessant å se virkningen av, er jo at halve pilotkorpset til SAS går av med pensjon i løpet av 5-6 år... SAS opererer jo som kjent med 60 vs 65 år som upper limit...

Blir det en flowback av piloter fra DY til SK den dagen SK mangler piloter, eller vil de som nå etablerer seg i DY forbli?

Med tanke på at de som har måttet gå i SK siste åre(t/ene) ofte har vært de yngste, har jo ikke akkurat snittalderen blant pilotene i selskapet sunket...?

Just curious!
Helt enig.

SAS planlegger ca 15 min inn i framtiden (kan virke slik noen ganger), men jeg håper de har tenkt litt på denne problemstillingen som snart dukker opp.
Og hva gjør Norwegian?

Dette blir interessant
Kua is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2010, 11:52   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Quote:
Originally Posted by Kua View Post
Helt enig.

SAS planlegger ca 15 min inn i framtiden (kan virke slik noen ganger), men jeg håper de har tenkt litt på denne problemstillingen som snart dukker opp.
Og hva gjør Norwegian?

Dette blir interessant

Det kan jo være at dette er hensikten fra SAS sin side også, siden de da kan få inn mange nye piloter de neste 6-7 årene og dermed senke lønnskostnadene betraktelig.

I dag har vel SAS et av verdens dyreste pilotkorps, og det fremmer jo ikke akkurat konkurranse-evnen.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2010, 12:02   #19
Vref
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Det er ikke mange ex-SK piloter som drar tilbake til SAS om tilbudet kommer. I så fall må det komme innen 18 måneder fra oppsigelse, ellers er det håpløst.
Vref is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2010, 12:06   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,074
Default Re: SAS-piloter strømmer til Norwegian (DN)

Nå har det vel aldri vært mangel på piloter, unntatt i diverse skremselspropaganda fra pilotene selv. Skulle ikke de noen ønske å gå tilbake, tviler jeg på at det vil mangle på unge sultne piloter der ute....spesielt når SAS betaler type rating
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS ansetter 130 piloter - fra Norwegian Farmer Flyforum 19 17-10-2011 16:20
Nye piloter til Thomas Cook og SAS Tally-Ho Flyforum 14 17-09-2011 16:22
Norske turister strømmer til USA LN-RKF Flyforum 12 13-01-2008 18:56


All times are GMT +2. The time now is 10:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.