![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei!
Kor stor linse bør ein ha for å ta gode bileter av fly? Eg tenker på lang avstand ![]() Nokon gode forslag? Noko som kanskje er spesiellt bra for flyfotografering? Torbjørn Last edited by Torbjørn; 07-05-2010 at 15:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Kommer vel an på hvor langt unna metallrørene suser forbi deg. For egen del bruker jeg 70-300 Canon med IS USM.
Cato
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Du kan bruke et hvilket som helst objektiv som gir deg et skarpt bilde og som lar flyet bli tilstrekkelig stort på bildet - så da er spørsmålet om du skal ta bilde på avstand eller nære. De aller fleste her ser ut til å ta bilder på avstand og de bruker derfor "teleobjektiver". Du finner teleobjektiver med og uten zoom. De uten er som regel mye skarpere, men de med zoom gir deg fleksibilitet i å endre brennvidde ("Zoome").
Valg av objektiv burde ta høyde for hvor skarpe bilder du ønsker, hvor stor zoom-range du ønsker (større zoom-range går ofte på bekostning av skarphet), hvilket merke du har i kamera allerede og ikke minst hvor mye penger du skal legge inn i det.
![]() |
#4 |
Canonskytter
|
![]()
Hvor store avstander er det snakk om?
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Canonskytter
|
![]()
Minimum 400mm tenker jeg da. Kanskje en 300mm med 2x teleconverter eller noe i den duren?
Eller skal du ta overflygninger? Da bør du snakke med "Motard" om teleskopene hans. ![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Eg brukeret 70-200mm objektiv,- og det holder stort sett for meg der jeg befinner meg. Er mest ved Flesland, og avstanden til rullebanen er vel fra 50-200 meter eller deromkring. Har også en 2x converter men den er skjelden i bruk. Er man lengre borte fra rullebana eller flyene må man nok ha et større objektv....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for mykje bra svar!
Har som sagt sigma 70-300mm..... Er heilt topp synest eg. Men då har jo ikkje prøvd andre typer da... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Fant ein gong ein ei fly-spotting side. Men kart over gode ståplassart på mange tusen flyplassar.... Veit du kva den heiter? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
http://www.plane-spotter.com/ -Og her er linker til mange steder.... http://www.plane-spotter.com/SpotterGuides/index.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Stor fleksibilitet- ok kvalitet- rimelig: Kjøp Tamron 200-500mm. Koster knappe 7000,- på Japan Foto!
Dag ![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kva lys er dette? | Randulfb | Småprat | 9 | 15-05-2018 12:11 |
Kva skjer på OSL 10.11.16? | Randulfb | Småprat | 2 | 10-11-2016 19:25 |
Ein slik ein gode Søndagsmorgon! | Thomas | Flyforum | 21 | 28-03-2010 23:39 |
Noe Knust feste mellom linse til kamera (Linse problem) | Novair | Bilder & foto | 5 | 08-03-2009 19:24 |
Ein breibuksdag i Seattle ... | LN-MOW | Flyforum | 1 | 21-10-2004 06:34 |