![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Er litt usikker på om denne skal hit men jeg prøver:
Et vennepar hadde tenkt seg til Beijing(PEK) sist uke. De hadde billetter med AY via Helsinki og et Visum som gjaldt 25 -29 apil. De reiset fra HEL dem 29 om kvelden og kom følgelig til PEK den 30 april om morgenen. De ble promte tatt ut av passkøen og satt direkte tilbake på AY flyet til HEL da de ankom PEK ca 6 timer for sent ifølge deres Visum. Hva er reglene her ?? Vet at til USA så er det flyselskapet som er ansvarlig for at ingen reiser uten gyldige reisedokumenter, men hvordan er det til Kina ? 14 dagers ferie gikk fløyten ( de hadde bestilt alt selv og ikke via reisearrangør/reisebyrå) men er det noe å hente hos f.eks AY som burde ha sett at de ikke hadde gyldige visum ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Passasjeren er den som til syvende og sist er ansvarlig for at reisedokumentene er gyldige, uansett land og visumtype.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er kineserne virkelig så firkantet - ingen mulighet for å forlenge visumet "on arrival"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
|
![]()
Disse totalitærstatene er ikke akkurat kjent for å ha et fleksibelt embetsverk .....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Kina har minimum av fleksibilitet.
Men forundrer meg litt at visumet var gyldig fra 25-29 april og de planla å være der i 2 uker. Noe som er forunderlig. Kan nok se ut som min arbeidsgiver får en regning fra AY på denne.... for AY får en bot fra Kinesiske myndigheter, og de sender den videre. Selv om papirene var gyldig vet utreise OSL, så må vi sjekke at de er gyldige under hele oppholdet... Men til syvende og sist så er det passasjeren selv som er ansvarlig, og de har nok ingen ting å hente hos AY i dette tilfellet. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er passasjeren som er ansvarlig, boten blir sendt til flyselskapet, og eventuelt videresendt. Med mindre de fikk en bot der å da.
Kinserne er utrolig firkantede, ganske frustrerende å komme dit som crew også. Minste lille som er feil på enten visum, eller gen-dec, så ruller det fort en time eller to. Det står også på visumsøknaden at visumet må være gyldig under hele oppholdet. Å dette signerer man jo også på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
|
![]()
For enkelte kulturer er det like meningsløst å si det motsatte...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Av den enkle grunn at de tjener meget gode penger både på visum, og bøter. Men jeg er helt enig, utrolig at de holder på slik. De skremme jo bare folk bort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
men hvordan kan de ha visum i så kort tid ? sånn jeg kjenner kinas visumregeler etter å ha vært der 3 ganger er at visumet ditt er gyldig i så å så lenge etter innreise, og visumet i seg selv er gyldig så å så lenge etter at du har fått det. selv om kinas regeler kanskje er firkantet, så syns jeg alikevel at vennene dine har gjort er for slett arbeid i å skaffe seg visum . (?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Transfer i Beijing | Islending | Reiseforum | 9 | 21-10-2011 21:53 |
Beijing for nybegynnere | Roxman | Reiseforum | 6 | 18-04-2009 13:33 |
Beijing.... | LN-Q | Reiseforum | 16 | 23-03-2008 12:58 |