![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
"Ryanair lokker også med en av markedets beste kilogrenser på håndbagasjen, med ti kilo mot normalt åtte. Problemet er bare at det kun er dem som reiser med bly som får noen nytte av de sjenerøse reglene – da det knapt er mulig å få fem kilo inn i de knappe 55 ganger 40 ganger 20 centimeterne med håndbagasje som du får lov til å ha med deg."
"Men også SAS svever rundt i sin egen lille sky. Selskapet reklamerer med gratis frokost. Men mens hotellfrokoster gjerne varer både til ti og elleve, varer flyfrokoster bare til klokken ni. Skulle du ta av klokken fem over ni, må du altså betale for godsakene." Det anbefales å lese hele artikkelen: http://www.dagsavisen.no/reiseliv/article479565.ece
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er ikke en artikkel, det er en kommentar med journalistens egne "rare" meninger
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() Det med frokosten er jo helt riktig, tar du av kl 0905 så kommer kassapparatet.
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() (Her hadde jeg en kommentar som moderatoren har fjernet, og som jeg fikk straffepoeng(?) for, fordi moderatoren ikke har lest linken i post nr 1 som er hele trådens forutsetning). Last edited by TCAS; 10-04-2010 at 13:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ser heller ikke ut som journalisten har pakket en koffert skikkelig godt, ei heller tenker over at de fleste bæregjennstander (kofferter, bager o.l.) har egenvekt. Dytt kamera og PC i kofferten så bikker den fort 5 kg uten å gå over volumet. Ja, ja...
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
55x40x20 cm er vel standardgrensen på håndbaggasje, er det ikke?
Jeg har nå reist med en trillekoffert innenfor disse grensene som er opp mot 12-13 kg, og da er selve kofferten ikke laget av bly men er helt normal i vekt. PC'en hadde jeg separat i en liten PC-veske. Det er mulig journalisten pakker med seg 2-3 par med omfangsrike (men lette) sko, og da er det klart at det blir vanskelig å få noe vekt ut av det volumet. Effektiv pakking gjør at man kan få plass til forbausende mye innenfor et slikt volum. Jeg har sjelden opplevd at flyvertene/-vertinnene har stått og sjekket volumet på håndbaggasjen, men har opplevd at gatepersonalet gjør det. Last edited by TOS; 10-04-2010 at 12:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Til info i denne tråden: Jeg har fått tilsendt en skarp reaksjon fra moderator Savipix fordi jeg kalte MD11 en "naziflyvert" etterfulgt av en smiley. Savipix har også fjernet mitt utsagn fra min egen post.
Jeg vet ikke om andre reagerte, men hele poenget var humoristisk ment og henviste til følgende uttalelse i den eksterne linken i post nr 1: "Og ja, posepolitiet, eller naziflyvertinnene om du vil, står faktisk og sjekker at bagasjen din går innenfor rammene.". Jeg hadde ingen hensikt å tråkke på MD11, eller noen andre her. I så fall har noen misforstått. Jeg regner med at Scanair-forumets moderatorregime også sender samme reaksjon og straffepoeng til Dagsavisen? ![]() Last edited by TCAS; 10-04-2010 at 12:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette "nazi"-uttrykker ser ut til å ha sklidd inn i språket, også blant kommentatorer i Dagsavisen. Synes ikke videre noe om det, og unngår bevist å bruke det, selv om jeg fatter poenget med det...
Nok om det. Det var jo et par rare elementer i kommentaren, som konkluderer at det er billigere å fly med Ryanair enn SAS, til tross for gebyrer som kan tidoble prisen. De rare elementene er at det er vanskelig å pakke en koffert til å bli "tung nok", det er mulig at Dagsavisens kommentator ikke har med seg skikkelig litteratur på reiser ? Når det gjelder sammenligningen med hotellfrokost, synes jeg også det var søkt. Alt i alt en kommentar ikke verdt papiret den er trykket på, langt mindre leseverdig av mye av det som skrives av ikke-profesjonelle på dette forumet. Forskjellen er vel at dette forumet mottar noe mindre pressestøtte enn Dagsavisen. Så fikk jeg sagt det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Synes heller ikke noe direkte om "nazi-" ditt-og-datt, men skal vel innrømme at jeg nok kunne funnet på å bruke det - dog aldri skriftlig. I dette tilfellet antar jeg Savipix ikke hadde lest linken...
Å påstå at det er vanskelig å få 10 kg inn i kabinkoffert-målene er jo på grensen til latterlig! Jeg vet ikke om jeg bare pakker fryktelig tungt - men jeg kommer dessverre sjeldent under 10kgs på min roll-aboard - og det gjerne før laptopen er lagt i. Har da også fylt den til 20 kgs mer enn én gang. Her trenger journalisten et pakkekurs tydeligvis - neppe fra meg - jeg har aldri påstått at jeg er noen god pakker - men aktuelle journalists klær og accessoirer må være ekstremt lette - eller dens vekt klar for en kalibrering. Konklusjonen er også for meg noe uklar - det er visst ille at frokosten er inkludert frem til klokken 09 hos SAS - og utover det er FR alltid billigst? Hurra for nok en artikkel som kårer FR til å være billigst - uten simple regnestykker engang! Last edited by JoeW; 10-04-2010 at 15:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg synes heller ikke noe nazi-ditt-og-datt, så jeg hadde heller ikke brukt det hvis det ikke hadde en klar referanse. Som i dette tilfellet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Vel, jeg lo av Soup-Nazi in Seinfeld, hvar gang i repriser også... Tok ikke det så tungt..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
God natt fra TRD
![]() Artikkelen har utvilsomt noen poeng vil jeg si, men det gjenspeiler selvsagt ikke hele virkeligheten. Og TCAS, ja jeg tar håndbagasje hvis det er grunn til det, men ikke i nazistil, only with a smile ![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Tror nesten aldri jeg har spist frokost på hotel etter klokken 09.00 - så da er det jo minst 1-1 mellom hotellene og SAS...så kan jo journalisten neste gang sammenligne Narvesen/7-Eleven med de selskapene som tar betalt for absolutt alt - 24 timer i døgnet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Markedets beste kilogrenser for håndbagasje er det vel easyJet som har: Ingen kilogrense!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Leverandørene og certifiseringene setter jo grenser for vekten .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |